تاریخ انتشارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
کد مطلب : ۴۴۸۵۴۷
سیاست یک بام و دو هوای اصلاح طلبان این روزها در حالی پررنگ تر از قبل در این اردوگاه دنبال می شود که هنوز خرابی هایی را که با انتخاب سال ۹۲ به کشور تحمیل کرده اند، جبران نشده؛ حالا این جریان به دنبال کاندیدایی جدید است!
۰
plusresetminus
تکرار سیاست یک بام و دو هوای اصلاح‌طلبان/ نسخه «ظریف» اصلاحات برای مردم!
به گزارش بلاغ، سیاست یک بام و دو هوای اصلاح طلبان به نظر می رسد هیچ گاه خط پایان ندارد؛ اردوگاه اصلاحات به عنوان بزرگترین حامی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری توانست دولت مورد حمایت خود را در سال 92 به کرسی بنشاند و البته از این تلاش خود بی نسیب نماند.
بارها چهره های مختلف در دولت بر این مسئله اذعان کردند که بسیاری از اصلاح طلبان در وزارتخانه ها و استانداری تا سازمان ها و معاونت های مختلف در دولت به مسئولیت رسیدند و سهمشان را از مناسب دولتی گرفتند.
اما با گذشت زمان دفتر رفاقت دولت و اصلاح طلبان ورق خورد  و چهره های مطرح اصلاح طلب لب به انتقاد دولت باز کردند.
از حمایت صد در صدی تا عبور حداکثری!
پروژه عبور اصلاحات از دولت حسن روحانی زمانی کلید خورد که ناکارآمدی و ضعف دولت در حوزه های مختلف به خصوص اقتصادی و معیشتی نمایان شد از سوی دیگر دولت با تمام شعارهایی که در تبلیغات انتخاباتی در زمینه سیاست خارجی داده بود، نتوانست دستاوردی در این حوزه داشته باشد، بیش از 6 سال تمام توان و سرمایه دولت صرف برجام شد اما نتیجه آن اعمال تحریم های جدید و رها کردن مردم در سراب امید به دولت مورد حمایت اصلاحات بود.
فرار رو به جلوی اصلاحات از همین نقطه آغاز شد تا به جای پاسخگویی نسبت به عملکرد دولت مورد حمایت خود چراغ خاموش حرکت کنند. سیدصادق خرازی، در آذر 97 در جریان کنگره حزب ندای ایرانیان با انتقاد از دولت گفت: «مطالبات مردم آن چیزی نیست که امروز در کشور به وجود آمده است. رای یکایک مردم برای این نبوده که نشاط سیاسی از کشور رخت ببندد و به نام مردم و اصلاحات حرف خود را به دروغ به مردم بگویید و مردم را نشانه بگیرید.»

این سخنان خرازی اما واکنش تند محمد واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور را به دنبال داشت واعظی در پاسخ به خرازی گفت: «به آنها سمت دادیم به جای تشکر طلبکار شدند»!
اظهارات واعظی البته بی پاسخ نماند و خرازی در پاسخ به او گفت: هر قدر آقای واعظی قسم بخورد که اصلاح طلبان، آقای هاشمی و آقای خاتمی هیچ نقشی در پیروزی آقای روحانی نداشتند و خود اصلاح‌طلبان هم این را بگویند اما افکار عمومی و جوانان و مردمی که با اعتماد به اصلاح‌طلبان به آقای روحانی رأی دادند، این را نمی‌پذیرند. ناامید کردن بیش از ٢٣ میلیون رأی‌دهنده به حسن روحانی و تضعیف سرمایه اجتماعی یک جریان سیاسی ریشه‌دار طی ۴ سال گذشته، کار بزرگی بود.
این اظهارات خرازی اگرچه با انتقادات بسیاری از سوی اصلاح طلبان و بزرگان کارگزاران همچون حسین مرعشی و محمد هاشمی مواجه شد اما پایان نقدهای به روحانی و دولت نبود.
آذر منصوری قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت در اظهاراتی عنوان کرده بود: «اصلاح طلبان به دنبال این باشند که صادقانه و صریح، مسیر طی‌شده‌ شان را بی‌پرده  در معرض و دید ملت به تازیانه نقد بسپارند و نسبت به خطاها، قصورها و تقصیرها، مسئولیت‌پذیرانه پاسخ‌گو باشند و بپذیند که تشخیص‌های نادرست، عملکردهای نابهنگام، تندروی‌ها و کندروی‌ها، موجب فاصله‌افتادن میان آنها و پایگاه اجتماعی شان شده است».
کاندیدای اجاره ای و لایی کشی اصلاح طلبان!
آرام آرام در پروژه عبور از روحانی کلید واژه «کاندیدای اجاره ای» به واژه پر مصرف اصلاح طلبان تبدیل شد. اصلاح طلبان در حالی که تمام قد و با همه داشته خود از کاندیداتوری روحانی در سال های 92 و 96 حمایت کرده بودند اما برای فرار از پاسخگویی نسبت به این حمایت روحانی را کاندیدای اجاره ای خود خواندند.
موسوی لاری در جریان نشست هم اندیشی شورای عالی جبهه اصلاح طلبان اعلام کرد: به دنبال کاندیدای اجاره‌ای نخواهیم رفت. جواد امام هم در این نشست گفت: اصل بر شرکت در انتخابات است ولی نه با قرض گرفتن کاندیدا از رقیب!

غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزارن نیز در فروردین 97 در اظهاراتی با انتقادات بی سابقه از ناکارآمدی دولت عنوان کرد: «می خواستیم کار کنیم اما نگذاشتند» قابل قبول نیست! وی گفته بود: «بسیاری از نقدها به دولت واقعی است، بارها گفته شده نقدهای بسیار جدی را به شخص آقای روحانی داریم»
حسین مرعشی در گفت و گو با روزنامه اعتماد گفته بود: «منتقد سیاست‌های روحانی‌ هستم! ما حامی آقای روحانی هستیم اما در عرصه سیاست داخلی کاملاً زاویه انتقادی داریم»
صادق خرازی دی ماه 99 نیز در ششمین کنگره حزب ندای ایرانیان با زبانی تندتر از قبل به انتقاد از دولت پرداخت و گفت: «به خاطر رئیس‌جمهور اجاره‌ای (حسن روحانی) توبه کنیم و بپذیریم که اشتباه کردیم، نتیجه اشتباه و غلط ما در تشخیص نادرست وضعیت امروز است که به وجود آمده و ما باید این اشتباه را بپذیریم.»
دعواهای اصلاح طلبان به بهانه کاندیدای اجاره ای بیش از آنکه به خاطر عملکرد ضعیف دولت باشد رنگ و بوی فرار از مسئولیت دارد. به اذعان بزرگان اصلاح طلب حسن روحانی با حمایت این جریان پیروز انتخابات شد و اردوگاه اصلاحات به خاطر دنبال کردن سیاست حمایت از روحانی باید در پیشگاه ملت پاسخگو باشد اما هیچ گاه هیچ چهره ای از این جریان حاضر به پاسخگویی به افکار عمومی نشد.
نسخه «ظریف» اصلاحات برای مردم!
این درحالی است که سیاست یک بام و دو هوا کماکان از سوی این جریان به عنوان اصلی ترین استراتژی برای حرکت رو به جلو به کار گرفته می شود، حتی در سال 98 اصلاح طلبان با بهره گیری از فضای رسانه ای استعفای روحانی را دنبل کردند.
غلامحسین کرباسچی از حامیان روحانی که انتقادات تندی را نسبت به روحانی مطرح کرده بود در تازه ترین اظهارات خود در جریان کنگره حزب سازندگی عنوان کرده است: «از انتخاب روحانی نه پشیمانیم نه توبه می‌کنیم» مقایسه این اظهارات با اظهارات دبیر کل حزب سازندگی در سال 97 نشان از نوعی لجبازی سیاسی دارد. لجاجتی که یک روز برای فرار از پاسخگویی لب به انتقاد باز می کند و روز دیگر که گوی و میدان برای بازی دادن افکار عمومی مهیاست لب به تمجید باز می کند تا شاید از این منظر حافظه تاریخی مردم از حمایت های بی چون و چرا از یک کاندیدا پاک شود.

به نظر می رسد چرخش های مکرر اصلاح طلبان بدون پاسخگوی به عملکرد خود در انتخابات 92 و 96 تنها به کرباسچی ختم نمی شود.
حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران نیز به تازگی در اظهاراتی گفته است اصلاح طلبان در انتخابات 1400 از ظریف حمایت خواهند کرد وی با وجود آنکه در اظهارات پیشینش گفته بود ما حامی روحانی هستیم اما در تازه ترین اظهارنظرش با ادبیاتی انتقاد گونه گفته از روحانی گفته است: با کاری که روحانی با اصلاح طلبان کرد سرمایه اجتماعی ما بسیار ضعیف شده است.

اصلاح طلبان با سیاست یک بام و دو هوا هنوز طفلی که در سال 92 به دنیا آمده را بزرگ نکرده اما در سر هوای تولدی دیگر دارند!

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴