صدوربخشنامه‌های متعدد از یک سو، تحریم‌های فزاینده علیه صنعت ایران و عمل نکردن تعدادی از بانک‌ها به تعهدات خود در قبال کارخانه‌ها و صنایع تولیدی باعث آن شده تا تعدادی از این صنایع به مرز تعطیلی و ورشکستگی برسند که با تدبیر مسؤولان قضایی از این تعطیلی‌ها جلوگیری و عده زیادی ازکارگران آن نیز به شغل قبلی خود بازگشتند.
۰
plusresetminus
بازگشت به مدار تولید با همت قوه قضاییه/ ده‌ها هزار کارگر چگونه به شغل قبلی خود بازگشتند؟
به گزارش بلاغ،
صنعت و کشاورزی دو بال اصلی  برای پویایی اقتصاد و شکوفایی ظرفیت‌های هر کشوری است. با اینحال در چندسال اخیر به دلیل بروکراسی زائد اداری، عمل نکردن برخی بانک‌ها و موسسات مالی به تعهدات خود در قبال کارخانه‌ها، مسائل مربوط به تحریم‌ها تعدادی از صنایع در سراسر کشور را متوجه مشکلات جدی کرد و حتی به مرز تعطیلی و ورشکستگی نیز رفتند.
اما دستگاه قضایی در دوران جدید خود که با تحولات مهمی همراه شده، توانسته در حوزه تولید نیز ورود جدی داشته باشد و با دستورات رئیس قوه قضائیه و پیگیری‌های رؤسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استان‌ها، در راستای احیای واحدهای تولیدی شاهد اتفاقات خوبی بوده است.با ورود قوه قضائیه در استان‌ها اقدامات مهمی در راستای حل مسائل حقوقی واحدهای تولیدی و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی شده است که در زیر به بخش‌هایی از این اقدامات اشاره می‌شود:
سمنان|وقتی دادستانی به حفظ ۱۵۰۰ شغل کمک می‌کند
علی تشنه‌دل، رئیس سازمان صمت سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان می‌گوید: کمیته حمایت قضایی از تولید یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که همواره مشکلات صنایع و معادن در آن بررسی و پیگیری می‌شود.
رئیس سازمان صمت سمنان با بیان اینکه در نتیجه تصمیمات، برخی واحدهایی که در شرف تعطیلی بوده‌اند مورد حمایت قرار گرفته یا احیا شده‌اند و این اقدام مثبتی در استان سمنان است، گفت: ۱۷ واحد تولیدی استان که در کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری و تولید مشکلاتشان بررسی شده، حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال را حفظ کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در این بازدیدها، مشکلات و موانع موجود در واحدهای تولیدی پس از بازدید و تشکیل جلسه در داخل خود واحد تولیدی، مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات لازم صورت می‌پذیرد.محمدجعفر عبداللهی، رئیس کل دادگستری استان سمنان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان، حمایت از تولید را یک اولویت اساسی در قوه قضائیه می‌داند و می‌گوید: در کمیته‌های حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری همواره تلاش شده است تا ابتدا اشتغال موجود حفظ و سپس نسبت به کمک به طرح‌های توسعه‌ای و افزایش فرصت‌های شغلی اقدام شود.
همدان| دستگاه قضا مانع از تعطیلی ۴۸ واحد تولیدی شد/ نجات ۱۰۲۸ کارگر از خطر بیکاری
رئیس کل دادگستری استان همدان با اشاره به راه‌اندازی شعب تخصصی رسیدگی به دعاوی اقتصادی در دادسراها و محاکم استان گفت: طی یک سال اخیر ضمن بررسی مشکلات ۴۸ واحد تولیدی و ممانعت از تعطیلی آنها، یک‌هزار و ۲۸ کارگر از خطر بیکاری نجات یافته‌اند.
محمدرضا عدالتخواه با اشاره به برگزاری جلسات مستمر ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط دادگستری استان اظهار کرد: این جلسات با حضور مقامات قضایی، مدیران اجرایی و نظارتی در راستای اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی ریاست قوه قضاییه در حال برگزاری است.
وی با اشاره به راه‌اندازی شعب تخصصی رسیدگی به دعاوی اقتصادی در دادسراها و محاکم بیان کرد: در نتیجه پیگیری‌های صورت گرفته در طی یک سال اخیر مشکلات ۴۸ واحد تولیدی در سطح استان که با موضوعات مختلفی درگیر بودند، پیگیری شده است.
گلستان| احیای ۳۷ واحد تولیدی راکد و نیمه‌راکد/ بازگشت به کار نزدیک به ۱۲۰۰ کارگر 
رئیس کل دادگستری گلستان از احیای ۳۷ واحد تولیدی راکد و نیمه‌راکد با تلاش ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری گلستان خبر داد.
هادی هاشمیان با تشریح عملکرد دستگاه قضایی استان اظهار کرد: از زمان تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان تاکنون ۶۱۹ واحد تولیدی به دبیرخانه این ستاد مراجعه کرده‌اند که از این تعداد مشکل ۵۴۷ واحد برطرف شده و ۳۷ واحد تولیدی هم که تعطیل و نیمه تعطیل بودند به چرخه تولید بازگردانده شدند.
وی تصریح کرد: با فعالیت دوباره این واحد ها نزدیک به یک‌هزار و ۲۰۰ کارگر دوباره مشغول به کار شدند.
آذربایجان شرقی| نجات ۵۵ واحد تولیدی ورشکسته
رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی نیز گفت: نباید اجازه دهیم حتی یک واحد تولیدی تعطیل شود، اگر مشکلات واحدتولیدی به دلیل سو مدیریت باشد باید به صورت جداگانه به تخلفات مدیر خاطی رسیدگی شود.
خلیل الهی با بیان اینکه تلاش داریم در جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری کارگران و همچنین زمینه سازی برای اشتغال افراد جدید، نقش موثر ایفا کنیم، خاطرنشان کرد: عملا بیش از ۵۵ واحد تولیدی که تعدادی در شرف ورشکستگی بوند با مداخله و حمایت دادگستری استان به چرخه تولید بازگشته و در حال تولید و فعالیت هستند.

وی تشریح کرد: همچنین ۱۷ واحد تولیدی که متاسفانه ورشکست شده بودند با تلاش و مدیریت ستاد اجرایی اقتصاد مقاومتی در دادگستری  استان مشکلاتشان حل شده و وارد چرخه تولید شده اند که از جمله این واحدها کارخانه تولید لبنیات«پینارلبن» که به دلیل سو مدیریت از سال ۹۷ عملا به صورت مطلق تعطیل شده بود با تلاش دستگاه قضایی استان فعال شده و زمینه اشتغال ۵۰ نفر فراهم شد.
سیستان و بلوچستان| حمایت دادستان  از واحدهای تولیدی/ از بانک‌ها برای کارآفرینان بدهکار مهلت گرفتیم
مهدی شمس آبادی دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان با بیان اینکه با ورود دادستانی از تعطیلی یک کارخانه جلوگیری و زمینه احیا و فعال سازی مجدد یک هتل فراهم شد، گفت: جلساتی با مدیران بانک‌ها برگزار شده و بعضاً به صورت کتبی مکاتبه صورت گرفته تا ضمن برقراری تعامل بیشتر، زمینه‌ای را فراهم کنند که بدهکاران بانکی مدت زمان بیشتری برای پرداخت معوقات خود داشته باشند.
وی از حمایت ویژه این دادستانی در حمایت از اشتغال و کارآفرینان در سطح استان خبر داد و گفت: با بررسی های انجام شده متوجه شدیم که برخی از بانک قصد دارند که برخی از کارخانه‌ها و کارگاه هایی که افراد در آن اماکن مشغول به فعالیت و کسب روزی حلال بودند را به دلیل بدهی و عقب افتادن اقساط تسهیلات مصادره کنند که این امر موجب بیکاری افراد شاغل و بالطبع افزایش نرخ بیکاری می‌شد.
وی خاطرنشان کرد: در همین زمینه، جلساتی با مدیران این بانک ها برگزار شده و بعضاً به صورت کتبی با این بانک ها مکاتبه صورت گرفته تا ضمن برقراری تعامل بیشتر، زمینه ای را فراهم کنند که بدهکاران بانکی مدت زمان بیشتری برای پرداخت معوقات خود داشته باشند تا شاهد وارد آمدن خسارت به کارآفرین، سرمایه‌گذار و قشر کارگر نشویم که توفیقات خوبی نیز حاصل شده است.
دادستان زاهدان ادامه داد: حتی در برخی موارد شاهد بودیم که یک کارگاه تنها دو یا سه نیروی کار داشته است که پس از اخذ استعلامات لازم و رایزنی با بانک های عامل، مانع تعطیلی همین کارگاه های کوچک شدیم که الحمدلله از سوی بانک های نیز همکاری خوبی شد. برخی از مصداق‌های بارزی که در این زمینه با ورود دادستانی و تعامل خوب بانک‌های عامل مورد بررسی قرار گرفت، حمایت از سرمایه‌گذاران در شهرستان‌های چابهار و زاهدان بود که در یک مورد مانع تعطیلی کارخانه و در مورد دوم زمینه احیا و فعال سازی مجدد یک هتل فراهم شد.
یزد|رفع مشکلات ۵۰۰۰ کارگر معدنی در استان یزد
غلامعلی دهشیری رئیس کل دادگستری یزد با اشاره به اهمیت تشکیل کمیته قضایی حمایت از سرمایه گذاری، گفت: طی بازدید میدانی اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی یزد مشکل هشت ساله بیش از پنج هزار کارگر و کارمند شرکت معدنی در این استان رفع شد.
وی با اشاره به مشکلات هشت ساله سنگ آهن بافق در استان یزد و لزوم بررسی موضوع این شرکت معدنی توسط بازرس کل استان، دادستان مرکز استان و اداره کل اطلاعات، افزود: باید مسائل پیش روی سنگ آهن از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار گیرد تا مسیرهای قانونی جهت گشایش امور و حل مشکلات تعیین گردد.
خراسان‌جنوبی| از کارگرانی که دوباره به کار برگشتند تا حل یک مشکل ۱۲ ساله
رئیس کل دادگستری استان یزد تصریح کرد: در راستای رسیدگی به مشکلات معادن بافق و حل برخی از موانع تولید و اشتغال، ضمن بازدید میدانی از معادن این شهرستان، جلسه ستاد استانی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در شهرستان بافق، برگزار شد و برخی از موانع و مشکلات سنگ آهن بافق و بیش از پنج هزار کارگر مشغول در این حوزه مورد بررسی قرار گرفت و با اجماع اعضاء مصوباتی جهت حل مشکلات تصویب شد.
حجت‌الاسلام‌ ابراهیم حمیدی رئیس‌کل دادگستری استان خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با فارس در تشریح عملکرد ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در خراسان‌جنوبی اظهار داشت: در شش‌ماهه اول امسال جلسات خوبی توسط ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قوه قضائیه استان برگزار شد.
وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در سال جاری توسط دادگستری مورد پیگیری قرار گرفته، موضوع انتقال صنوف  آلاینده بوده است، ابراز داشت: این موضوع در شهرستان بیرجند ۱۲ سال بوده که ادامه دارد و بالغ‌بر دو هزار نفر با داشتن پروانه کسب درگیر این موضوع هستند.
حمیدی افزود: با مطرح شدن این موضوع در دادگستری جلسات متعددی برگزار و در قدم نخست ۶۴ هکتار آزاد شد که هم‌اکنون ساخت‌وساز در آن در حال انجام بوده و هرچند هنوز نتیجه کافی حاصل نشده اما ۹۰ درصد از مشکلات این قضیه توسط دادگستری حل گردیده است.

رئیس‌کل دادگستری استان خراسان‌جنوبی ادامه داد: موضوع انتقال صنوف آلاینده یکی از گره‌های کور در بیرجند بوده که با پیگیری دادگستری تا حصول نتیجه انجام می‌گردد.
وی با اشاره به مشکل شرکت معدنی پروده طبس، شرکت فراز قشم و سامان کاوش گفت: این شرکت‌ها مشکلات حقوقی داشتند که امیدواریم با همکاری دادگستری در یک فرآیند سه‌ساله به نتیجه برسد.
کردستان| بازگشت ۱۲ کارخانه و ۵۱۰ کارگر به چرخه تولید در کردستان
سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان می‌گوید: با تلاش و همت دستگاه قضایی استان و در راستای عملی کردن منویات مقام معظم رهبری و کمک به تولید ۱۲ واحد تولیدی راکد در کردستان به چرخه تولید بازگشتند.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۲۰ جلسه ستاد مقاومتی در استان برگزار شده است، گفت: این جلسات در مجموع ۹۰ مصوبه داشته است.
به گفته وی، با تلاش اعضای ستاد و پیگیری‌های صورت گرفته در مجموع از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۲ کارخانه و واحد تولید راکد و نیمه‌راکد به چرخه تولید بازگشته‌اند که با احیای این ۱۲ واحد تولیدی در مجموع ۵۱۰ نفر کارگر به اشتغال بازگشته‌اند.
مازندران| از سرگیری فعالیت ۳۲ واحد تولیدی 
حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری رئیس کل دادگستری مازندران با اعلام اینکه بررسی پرونده ۱۳۶ واحد تولیدی در ماه‌های گذشته نشان از حساسیت‌های جدی دستگاه قضا در حمایت از اشتغال در استان دارد، گفت: با پیگیری دستگاه قضا و برگزاری جلسات اقتصاد مقاومتی فعالیت ۳۲ واحد تولیدی تعطیلی شده مجددا آغاز شده است.

کرمان| جلوگیری از بیکاری ۹ هزار کارگر با حمایت دستگاه قضائی در کرمان
رئیس کل دادگستری استان کرمان می‌گوید: از مهر ماه سال ۱۳۹۷ تاکنون ۲۲۶ پرونده در دبیرخانه ستاد استانی اقتصاد مقاومتی برای پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی تشکیل شده و با پیگیری‌های به‌عمل آمده و حمایت‌های دستگاه قضایی استان از بیکاری افزون بر ۹ هزار نفر نیروی متخصص و کارگر جلوگیری به‌عمل آمده است.
از مهر ماه سال ۱۳۹۷ تاکنون ۲۲۶ پرونده در دبیرخانه ستاد استانی اقتصاد مقاومتی تشکیل شده و با پیگیری‌های به‌عمل آمده و حمایت‌های دستگاه قضایی استان از بیکاری افزون بر ۹ هزار نفر نیروی متخصص و کارگر جلوگیری به‌عمل آمده است
یدالله موحد اظهار داشت: به منظور تحقق فرامین مقام معظم رهبری و اجرایی کردن برنامه‌ها و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از مهر ماه سال ۱۳۹۷ تا کنون ۲۲۶ پرونده در دبیرخانه ستاد استانی اقتصاد مقاومتی برای پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی استان و کشور تشکیل شده و با تلاش‌ها و پیگیری‌های به‌عمل آمده و حمایت‌های دستگاه قضایی استان از بیکاری افزون بر ۹ هزار نفر نیروی متخصص و کارگر جلوگیری به‌عمل آمده است.
وی در ادامه به مهمترین اقدامات صورت گرفته در سال جاری اشاره کرد و بیان داشت: پرداخت مطالبات ۵۵۶ نفر از کارگران کارخانه قند بردسیر از جمله اقدامات است و سعی دستگاه قضایی بر آن بود که سایت کارخانه به‌فروش نرود.
اصفهان| بازگشت بیش از ۱۰۰۰ کارگر به چرخه تولید/ جلوگبری از تعطیلی پلی‌اکریل
محمدرضا حبیبی رئیس کل دادگستری استان اصفهان می‌گوید: ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصادی مقاومتی در قوه قضائیه با پیگیری‌هایی که انجام داده، تاکنون از تعطیلی چندین کارخانه بزرگ و بیکاری هزاران کارگر در استان اصفهان جلوگیری کرده است.
وی با بیان اینکه شرکت پلی‌اکریل تا یکسال پیش در مرحله سقوط بود و اگر همراه با مجموعه استانداری پیگیری نمی‌کردیم این کارخانه تعطیل می‌شد، خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده دست عده‌ای کوتاه شد و ستاد مانع از مشکلات بسیار بزرگی شد که برای آن ایجاد شده بود.
رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه پلی‌اکریل یک کارخانه بزرگ است و بر اساس نظر اهل فن در خاورمیانه بی‌نظیر است، گفت: کارخانه پلی‌اکریل یک صنعت مادر برای صنعت نساجی محسوب می‌شود؛ این کارخانه نزدیک به ۴۰ هزار خرده سهام‌دار و بیش از چند هزار کارگر دارد، برای اصفهان خیلی مهم بود و جلوی تعطیلی آن گرفته شد.
زنجان| حمایت از 150 واحد تولیدی 
حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی رئیس کل دادگستری استان زنجان گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان از ۱۵۰ واحد تولیدی حمایت حقوقی کرده و این حمایت‌ها در ادامه با قوت ادامه می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های دستگاه قضا، حمایت همه جانبه از تولید و اشتغال است و این کمک‌ها برای اشخاص و جریان‌های خاص نیست، ادامه داد: حمایت از تولید و عمل به فرامین مقام معظم رهبری، یک وظیفه و تکلیف است.
اردبیل| احیای ۴۶ واحد تولیدی با همکاری کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری 
ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان اردبیل می‌گوید: در راستای رفع مشکلات سرمایه‌گذاران در سال‌جاری ۴۶ واحد تولیدی با کمک کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری در استان اردبیل به چرخه تولید بازگشته است.
در سال‌جاری ۴۶ واحد تولیدی با کمک کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری در استان اردبیل به چرخه تولید بازگشته است
 
وی اظهار کرد: هدف از ایجاد کمیته حمایت قضایی، رفع مشکلاتی است که از ناحیه برخی از بانک‌ها، ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای سرمایه‌گذاران سالم و قانونی ایجاد می‌شود.
هرمزگان| گره‌گشایی از مشکلات ده‌ها واحد تولیدی و خدماتی
علی صالحی رئیس کل دادگستری هرمزگان می‌گوید: تاکنون با رسیدگی و اقدام به موقع قضایی از مشکلات ده‌ها واحدی تولیدی و خدماتی در استان گره‌گشایی صورت گرفته و این رویه به طور مستمر ادامه دارد.
وی اظهار کرد: در یک سال و نیم اخیر بدلیل مشکلات ناشی از شیوع کرونا و تحریم‌های ناجوانمردانه غرب و همین طور به منظور تشدید نظارت بر عملکرد دستگاه‌های مسؤول در زمینه مسائل مختلف اقتصادی، پرونده‌های ده‌ها واحد اقتصادی و خدماتی در استان هرمزگان به طور ویژه بررسی و به منظور گره‌گشایی از کار آنها و رفع معضلات و مشکلات آنها، آرای قضایی ویژه‌ای صادر شده است.

رئیس کل دادگستری هرمزگان، کمک به حفظ و توسعه تولید در مجتمع آلومنیوم هرمزگان را نیز مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: این کارخانه بزرگ تولیدی با بیش از ۱۵۰۰ نیروی شاغل در آن بدنبال رخدادهای ناشی از واگذاری غیراصولی، دچار گرفتاری‌های متعددی بود که با اقدام به موقع، واگذاری آن لغو و واگذاری جدیدی در مورد آن صورت گرفت که منتهی به افزایش چند برابری تولید در آن و حفظ اشتغال بالای آن شده است.
مرکزی| تلاش برای بازگشت ۲۵ واحد تملک شده استان مرکزی به چرخه تولید
حجت الاسلام سید عبدالمهدی موسوی رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی از تلاش برای بازگشت مجدد ۲۵ واحد تملک شده استان به چرخه تولید خبر داد.
رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی می‌گوید: جهش تولید زمانی محقق می‌شود که واحدهای صنعتی و تولیدی بدون چالش در مسیر تولید قرار گیرند، امروزه یکی از چالش‌هایی که بخش تولید با آن دست و پنجه نرم می‌کند موضوع سرمایه در گردش و به دنبال آن اخذ وام از بانک‌ها است که در بسیاری از موارد واحدهای تولیدی اقدام به اخذ تسهیلات کرده اما به دلیل شرایط اقتصادی در بازپرداخت آن با چالش مواجه شدند که این موضوع به عنوان مانع بزرگی در مسیر تولید آنان قرار گرفته که امسال و با دستور ریاست قوه قضاییه هیچ کارگاه و کارخانه‌ای نباید به دلیل بدهی بانکی تعطیل شود که این موضوع در دستور کار استان مرکزی هم قرار گرفته است و تاکنون اجازه نداده‌ایم واحدی در استان تعطیل شود.
وی از راه‌اندازی کارگروه اقتصاد مقاومتی استان در راستای رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی در استان خبر داده و می‌افزاید: به منظور پیگیری هرچه بهتر امور یکی از معاونین دادگستری به عنوان دبیر  این کارگروه انتخاب شده است.
موسوی با اشاره به وظایف این کارگروه بیان می‌کند: این کارگروه شناسایی واحدهایی که به دلیل بدهی بانکی تعطیل شده‌اند را برعهده دارد که این اقدام را از طریق استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت و نیز تعزیرات و اداره بازرسی انجام می‌دهد که تاکنون اقدامات و پیگیری‌‌های خوبی برای بازگشت مجدد ۲۵ واحد تملک شده استان به چرخه تولید صورت گرفته است که با موفقیت‌های خوبی نیز همراه بوده است.
فارس| رفع مشکل ۱۲۲ واحد تولیدی در سال جاری
حجت‌الاسلام والمسلیمن سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس هم از حل و فصل مشکلات ۱۲۲ واحد تولیدی در استان در سال جاری با توجه به شعار سال خبر داد.
در شش ماهه نخست سال ۹۹ نیز ۶۴ مصوبه داشتیم که در پی آن مشکلات ۱۱۸ واحد تولیدی بررسی و مرتفع شد و تا به امروز این آمار به ۱۲۲ واحد رسیده است
 
وی بر اهمیت رفع موانع تولید در سال جاری تاکید کرد و اظهار داشت: در سال ۹۸ تشکیل جلسات مختلف منجر به ۹۵ مصوبه و رفع مشکل ۳۴ شرکت به‌طور کامل شد، همچنین در شش ماهه نخست سال ۹۹ نیز ۶۴ مصوبه داشتیم که در پی آن مشکلات ۱۱۸ واحد تولیدی بررسی و مرتفع شد و تا به امروز این آمار به ۱۲۲ واحد رسیده است. 
خراسان شمالی| ۳۷ واحد تولیدی از خطر تعطیلی نجات پیدا کردند/ بازگشت ۵۶۱ نفر به چرخه کار 
حجت‌الاسلام جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: با پیگیری دستگاه قضا در ۲۱ ماه گذشته از تعطیلی ۳۷ واحد تولیدی جلوگیری شده که ۱۶ واحد در سال ۹۸ و ۲۱ واحد در ۹ ماه سال ۹۹ بوده است.
وی با بیان اینکه در این مدت ۵۶۱ نفر از کارگران نیز مجدداً به محل کار خود بازگشتند که ۲۳۴ نفر مربوط به سال ۹۸ و ۳۲۷ نفر مربوط به ۹ ماهه سال ۹۹ بوده است، افزود: در این مدت ۱۴۵ پرونده تشکیل‌شده که از این تعداد ۸۵ پروند مختومه شده‌اند، گفت: ۸۵ بازدید نیز از واحدها تولیدی انجام ‌شده است.
البرز| رسیدگی به مشکلات ۳۰۰ واحد صنعتی 
حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه بررسی ۳۰۰ واحدتولیدی و صنعتی توسط دستگاه قضایی استان البرز انجام شده است، گفت: در این میان سه هزار شغل ایجاد و یا احیا شده است؛ با ادامه این روند انتظار می‌رود ۱۰ هزار شغل دیگر نیز در البرز ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای مهم دستگاه قضایی تحقق شعار سال با هدف بهبود شرایط اقتصادی کشور است، گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون مشکلات ۳۰۰ واحد تولیدی و صنعتی توسط دستگاه قضایی استان مورد رسیدگی و بررسی قرار گرفته است.
رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه در این راستا موفق شده ایم که با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی استان سه هزار شغل در استان البرز ایجاد و یا حفظ شود، تصریح کرد: انتظار می‌رود با ادامه این پیگیری‌ها بتوانیم زمینه را برای ایجاد اشتغال ۱۰ هزار نفر دیگر در استان البرز فراهم کنیم.
آذربایجان‌غربی| جلوگیری از تعطیلی ۳۰ واحد تولیدی و صیانت از ۳۰۰۰ شغل 
علی اکبر گروسی رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی آذربایجان غربی می‌گوید: بدهی واحدهای تولیدی به بانک‌ها و اختلافات آن‌ها نیاز به کار کارشناسی و محاسبات خاصی بوده که رسیدگی به این امر در جلسات اقتصاد مقاومتی مورد پیگیری است.
وی تصریح کرد: دبیرخانه این ستاد تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا تمام مصوبات پیگیری و اجرایی شود و از تمام ظرفیت‌ها به بهترین شکل بهره‌برداری شود.
رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی آذربایجان غربی ادامه داد: بانک‌های عامل هم کمک می کنند و با حسن نیت پای کار آمده اند و همراهی خوبی با مدیران واحدهای تولیدی بدهکار و مقروض دارند، ما نیزامیدواریم با استمرار جلسات ستاد بتوانیم شور و حال و فعالیت اقتصادی را در استان برقرار و جهش تولید مورد تاکید مقام معظم رهبری را به معنای واقعی جامه عمل بپوشانیم.

 
وی یادآور شد: تا نیمه نخست امسال در زمینه حمایت از تولید داخلی ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری استان به مشکلات بیش از ۳۰ واحد تولیدی رسیدگی و از تعطیلی آن‌ها جلوگیری شده است.
گروسی با بیان اینکه در این خصوص بیش از ۳ هزار کارگر از بیکار شدن در آذربایجان غربی نجات یافته‌اند، اعلام کرد: بانک‌ها و موسسات مالی به هیچ وجه در فکر تعطیلی واحدهای تولیدی و فروش وثیقه‌ها و واگذاری واحدهای تولیدی در این استان نباشند چرا که این واحدها در زیر چتر حمایتی قوه قضاییه هستند و موسسات مالی و بانک‌ها مطالبات خود را از درآمد این واحدهای تولیدی وصول کنند. 
بوشهر|نجات ۷ واحد صنعتی بزرگ از ورشکستگی
علی جمادی رئیس کل دادگستری استان بوشهر می‌گوید: به منظور تحقق فرامین مقام معظم رهبری و اجرایی کردن برنامه‌ها و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تاکنون ۴۲ واحد صنعتی به چرخه تولید برگشته اند که ۷ مورد با دخالت مستقیم دستگاه قضایی بوده است.
 
تاکنون ۴۲ واحد صنعتی به چرخه تولید برگشته اند که ۷ مورد با دخالت مستقیم دستگاه قضایی بوده است.
وی تصریح کرد: دستگاه قضایی استان بوشهر با حمایت همه جانبه حقوقی و قضایی از فرآیند تولید ، اشتغال و جلوگیری از تعطیلی یا توقف فعالیت واحد‌های تولیدی و صنعتی و فعالان در این عرصه و امنیت سرمایه‌گذاری و امنیت پایدار در جامعه تمام تلاش خود را بکار می‌گیرد.
ایلام| جلوگیری از تعطیلی ۱۶ واحد تولیدی
فشار خسروی‌زاد دادستان استان ایلام می‌گوید: از ابتدای سال تا کنون ۹۶ جلسه جهت حل مشکلات واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌ فعال برگزار شده و از تعطیلی ۱۶ واحد تولیدی نیز جلوگیری شده است.
وی تصریح کرد: جلسات متعددی با حضور دستگاه‌های متولی و بانک‌‌های عامل در کارگروه ویژه حمایت از تولید از ابتدا سال ۱۳۹۹ جهت جلوگیری از تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی و همچنین بازگرداندن برخی از واحدهای راکد به چرخه تولید برگزار شده است.
خسروی‌زاد افزود: در راستای تحقق بخشیدن به منویات رهبری با پیگیری‌های صورت گرفته امحال تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی در دستور کار قرار گرفته که خوشبختانه با این پیگیری‌ها از تعطیلی ۱۶ واحد تولیدی جلوگیری شده است.
چهارمحال و بختیاری| ورود دادستانی مانع از تعطیلی ۱۵ واحد تولیدی شد
عبدالرضا علیمحمدی دادستان عمومی و انقلاب چهارمحال و بختیاری از جلوگیری از تعطیلی ۱۵ واحد تولیدی و بازدید و پیگیری رفع مشکل ۲۵ شرکت مسئله‌دار در راستای تحقق شعار جهش تولید در استان خبر داد.
وی تصریح کرد: دستگاه قضایی چهارمحال و بختیاری از ابتدای سال جاری تا کنون با تشکیل جلسات متعدد با مجموعه‌های دولت و حمایت بخش خصوصی از تعطیلی ۱۵ واحد تولیدی جلوگیری کرد.
دادستان عمومی و انقلاب چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ۲۵ شرکت و کارگاه تولیدی که دچار مشکل و مسئله‌ بودند در سطح استان شناسایی و مورد بازدید مجموعه دادستانی استان قرار گرفته‌اند که حمایت و رفع مسائل و مشکلات آنان در دستور کار سیستم قضایی  است.

 
وی خاطرنشان کرد: روزهای دوشنبه در ملاقات‌های مردمی تلاش کرده‌ایم با بیش از ۱۰۰ نفر در هفته ملاقات داشته باشیم و مسائل مربوط به فعالیت‌های اقتصادی و تولید را با تمرکز بیشتر بررسی و پیگیری کنیم.
علیمحمدی اضافه کرد: نامه‌نگاری‌های فراوانی با بسیاری از بانک‌ها، وزارت‌خانه‌ها و مجموعه‌های وابسته به دولت برای حمایت و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی از سوی دستگاه قضایی استان صورت گرفته و در صورت وصول موارد جدید پیگیری جدی در جهت رونق اقتصادی خواهیم داشت.
تهران| با احیای شرکت‌ها و کارخانه‌های ورشکسته ۱۴۸۰ نفر به کارگیری شدند
بابک ترکی رئیس اداره تصفیه امور ورشکستگی دادگستری تهران ضمن تشریح اقدامات انجام شده از سوی این اداره جهت حمایت از تولید گفت: در سال جاری در شرکت‌ها و کارخانه‌های ورشکسته که پرونده‌های آن‌ها در این اداره جاری است ۱۴۸۰ نفر نیروی کار جدید با احیاء این شرکت‌ها به چرخه اشتغال و تولید اضافه شدند.
وی ضمن تبیین نقش پر اهمیت این اداره در مقطع خاص تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی و دوران حساس و خطیر اقتصادی کشور اظهار کرد: حفظ و نگهداری شرکت‌های تولیدی از جمله وظایف مهمی بوده که در حال حاضر مورد توجه و تأکید است.
رئیس اداره تصفیه امور ورشکستگی دادگستری تهران تصریح کرد: در سال جاری در شرکت‌ها و کارخانه‌های ورشکسته که پرونده‌های آن‌ها در این اداره جاری است ۱۴۸۰ نفر نیروی کار جدید با احیاء این شرکت‌ها به چرخه اشتغال و تولید اضافه شدند که حق بیمه این تعداد نیرو‌ها نیز به شکل منظم پرداخت شده است.
انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷