تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۲
کد مطلب : ۴۴۸۴۴۱
متولیان تولید و فروش میوه می‌گویند: پرتقالی که الآن بالای ۲۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد، دلال‌ها بین ۵ تا ۷ هزار تومان از کشاورز خریدند.
۰
plusresetminus
سهم کشاورز از پرتقال 20 هزار تومانی، 5هزار تومان است
به گزارش بلاغ، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری صدا و سیما، اکبر یاوری عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه پرتقال در آبان روی درخت کیلویی 5 تا 6 هزار تومان قیمت داشت، افزود: این رقم در آذر تا 7 هزار تومان هم رسید.

وی ادامه داد: هزینه‌های بسته‌بندی، سورتینگ و انبارداری در حدود کیلویی دو هزار تومان به آن اضافه می‌شود، بنابراین باید کیلویی حدود 8 تا 9 هزار تومان در انبار قیمت داشته باشد.

یاوری افزود: در ماه‌های مهر و آبان، ​پرتقال را در میدان میوه، حدود هفت هزار تومان می‌فروختیم، اما سازمان صمت و وزارت جهاد کشاورزی عنوان کردند که برای ذخیره‌سازی شب عید می‌خواهند مقداری میوه ذخیره کنند.

وی با اشاره به اینکه هر سال مباشر‌های وزارت صمت با حضور در شمال کشور و استان آذربایجان غربی، پرتقال و سیب می‌خرند، گفت: قیمت‌گذاری آنها، در بازار اثرگذار است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان با ابراز اینکه «امسال به ذخیره‌سازی اعتقادی نداشتیم و به عرضه و تقاضا اعتقاد داریم»، اضافه کرد: اول می‌خواستند پرتقال را کیلویی 13 هزار تومان قیمت‌گذاری کنند، اما با مشورت اتحادیه بارفروشان، مصوب شد که پرتقال را کیلویی 10 هزار و 500 تومان برای خرید​ اعلام کنند.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی هم گفت: امسال حدود 4 میلیون و 150 هزار تن سیب تولید شده است و از این میزان حدود یک‌میلیون و 350هزار تن را ذخیره‌سازی کردیم.

داراب حسنی با اظهار اینکه وزارت کشاورزی میزان ذخیره‌سازی و نگهداری محصول را در انبارها و سردخانه‌ها رصد می‌کند اضافه کرد: امسال قیمت سیب در زمان تولید از حدود هزار تا 7 هزار تومان بوده است.

حسنی با اشاره به اینکه پرتقال با توجه به کیفیت آن،​ قیمت‌گذاری می‌شود، گفت: سیر پرتقال از باغدار به انباردار و سردخانه و از آن‌جا به میادین و از این میادین تا مصرف‌کننده نهایی، موجب افزایش قیمت این محصول می‌شود.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی افزود: فشار ما به وزارت صمت این بود که واردات موز محدود شود و فقط به‌ازای صادرات محصولات خودمان، مجوز واردات آن را دهد.

وی ادامه داد: بنابراین بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، مقرر شد واردات موز فقط به‌ازای صادرات سیب انجام شود و به‌نظر می‌رسد این محدودیت, عامل اصلی گران شدن قیمت موز است.

کمال یداللهی رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری باغبانی ایران نیز گفت:​ اکنون پرتقال در دست باغداران نیست و واسطه‌ها، پرتقال را از باغداران کیلویی 4 تا 5 هزار تومان خریدند.

وی افزود: معمولاً هزینه سورتینگ میوه کیلویی هزار تا هزار و 500 تومان است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان هم گفت: سورتینگ‌داران در هشت روز اخیر، عرضه پرتقال به میادین را کم کردند و قیمت پرتقال شمال به کیلویی 17 هزار تومان هم رسید.

اکبر یاوری با اعلام اینکه پرتقال به‌اندازه کافی وجود دارد و به ذخیره‌سازی برای شب عید نیاز ندارد، اضافه کرد: اکنون 700 هزار تن پرتقال، داخل انبارهای شمال، دپو شده است.

مدیرعامل تعاونی سورتینگ‌داران نیز با تصریح به اینکه «عامل گرانی پرتقال را باید در میادین میوه و تره‌بار تا شبکه خرده‌فروشی جست‌وجو کنیم»، گفت: این محصول در این میادین بین 11 تا 13 هزار تومان فروخته می‌شود و بالای 20 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

احمدزاده با یادآوری اینکه افزایش قیمت خرید یکی از علل افزایش قیمت پرتقال است، افزود: از 10 آبان به این طرف، پرتقال‌ها را از باغدار از 7 تا 9 هزار تومان خریدیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما