تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۶
کد مطلب : ۴۴۸۴۰۰
هود لامینار آزمایشگاهی و هود شیمی را کامل بشناسیم
۴
plusresetminus
هود لامینار آزمایشگاهی و هود شیمی را کامل بشناسیم

 

 
به گزارش بلاغ، سه نوع کابینت ایمنی یا هود لامینار وجود دارد ، کلاس I ، II  و  IIIکابینت های ایمنی بیولوژیکی کلاس II و کلاس III از پرسنل ، محیط زیست و همچنین از محصول محافظت می کنند. در حالی که کابینت ایمنی کلاس I ، که ابتدایی ترین آن است ، فقط از پرسنل و از محیط زیست محافظت می کنند. در صورت استفاده صحیح، اثبات شده است كه هود های لامینار بیولوژیكی در كاهش عفونت های آزمایشگاهی و آلودگیهای متقابل بسیار موثر هستند.
 

کابینت ایمنی بیولوژیکی کلاس  I

هود کلاس I اولین هود ایمنی بیولوژیکی (BSC) طراحی شده و ساده است که از پرسنل و محیط زیست محافظت می کند اما حفاظت از محصول را ندارد (همانطور که فضای اتاق غیر استریل است). کلاس BSC برای کار با مواد بیولوژیکی کم ریسک مناسب است.
 
 
 
هوای اتاق با حداقل سرعت 0.38 متر بر ثانیه از دهانه جلو کشیده می شود. کاربر دستگاه، سطح کار را از طریق یک پنجره شیشه ای مشاهده می کند. همچنین می توان پنجره را به طور کامل بلند کرد تا دسترسی به سطح کار برای تمیز کردن یا اهداف دیگر فراهم شود.
 
جریان هوا ذرات آئروسل را که ممکن است در سطح کار، دور از پرسنل آزمایشگاه تولید شود را از طریق فیلتر HEPA از BSC تخلیه می کند.
 

هود لامینار ایمنی بیولوژیکی کلاس  II (BSC)

هود ایمنی بیولوژیکی کلاس II یک هود میکروبی تهویه است که از پرسنل ، محصولات و از محیط زیست محافظت می کند. این دستگاه معمولاً در آزمایشگاههای بالینی و تحقیقاتی که با عوامل عفونی در گروههای خطر 2 ، 3 و 4 کار می کنند و یا با کشت بافت ، مشاهده می شود.
 
چهار نوع  A1 ، A2 ، B1  و B2برای هود های کلاس II وجود دارد. تفاوت اصلی بین این مدل ها، نسبت هوای خارج شده از BSC به هوایی است که در BSC دوباره چرخانده می شود و نوع سیستم اگزاست موجود است.
 
حدود 90٪ از تمام هود های ایمنی زیستی نصب شده هود های نوع A2 هستند. نیاز محدودی به هود های ایمنی بیولوژیکی کلاس II نوع B وجود دارد. علاوه بر این ، هود های ایمنی بیولوژیکی کلاس II نوع B برای عملکرد صحیح به نصب و راه اندازی بسیار خاصی نیاز دارند.
 
 
مکانیسم کار هود های کلاس II با توجه به انواع آن متفاوت است. هود دارای یک پیشانی جلو باز با جریان هوای داخلی برای محافظت از پرسنل ، جریان هوای لایه ای فیلتر شده HEPA به سمت پایین بر روی سطح کار برای محافظت از محصول و فیلتراسیون هپا هوای اگزاست برای حفاظت از محیط زیست است. هوای اتاق و هوای گردش مجدد قبل از اینکه به سمت پایین بر روی محل کار جاری شود ، فیلتراسیون هپا می شوند. هوای اگزاست هود های کلاس II را می توان در منطقه ای بسته و یا مستقیماً به جو از طریق اتصال کانال، خالی کرد.
 
 

هود لامینار کلاس III

هود کلاس III  بالاترین سطح حفاظت از پرسنل را فراهم می کند و برای عوامل گروه 4 استفاده می شود. برای کار در آزمایشگاه های ایمنی زیستی سطح 3 و 4 مناسب است.
 
 
 
این نوع کابینت کاملاً محصور است و تحت فشار محیط اطراف آزمایش می شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ ذره ای نمی تواند از آن به داخل اتاق نشت کند. هوای تأمین شده فیلتر HEPA است و هوای خروجی از طریق دو فیلتر HEPA به جو تخلیه می شود. اپراتور با استفاده از دستکش‌های لاستیکی سنگین که بخشی از کابینت را تشکیل می دهند ، به سطح کار دسترسی پیدا می کنند. چندین جعبه دستکش می تواند به یکدیگر متصل شود تا سطح کار گسترش یابد. جریان هوا توسط یک سیستم اگزوز اختصاصی در خارج از کابینت نگهداری می شود ، که فضای داخلی کابینت را تحت فشار منفی نگه می دارد.
 
هود کلاس III  باید دارای یک جعبه عبور متصل باشد که قابل استریل است و مجهز به اگزوز فیلتر HEPA شده باشد. هود کلاس III ممکن است به اتوکلاو دو درب متصل شود که برای ضد عفونی کردن تمام مواد ورودی یا خروجی هود استفاده می شود.
برای اطلاعات بیشتر می توانید اینجا را بخوانید.

اجزای سازنده هود لامینار

اساس کلی انواع هودهای لامینار (هود جریان آرام خطی) دستگاه شامل  موارد زیر است:
  • محفظه اصلی کار که عموما از جنس استیل ضد زنگ ساخته شده ودارای مجموعه ای از کانال ها است که داخل کابینت فشار منفی ایجاد می کنند.
    لامپ UV برای استریل سازی
    درب محافظ متحرک و یا ثابت شیشه ای
    سیستم هشدار و صفحه کلید های کنترل دستگاه
    موتور الکتریکی
    فیلتر ها ی HEPA یا ULPA
 

نگهداری و ایمنی هود لامینار

نگهداری هود لامینار اگر با آموزش صحیح روش کار با هود لامینار همراه باشد می تواند به طول عمر دستگاه کمک کند. به هر حال توجه به موارد زیر بایستی در موقعیت قراردهی هود رعایت شوند:
  • هود بیولوژیک نباید در نزدیکی جریان و یا سیستم تهویه باشد. همچنین، در کنار هودهایی با کاربری دیگر مثل هود مواد شیمیایی نصب نشود.
    تاسیسات لازم از جمله سیستم برق و گاز باید نزدیک به هود بشد و از نظر ایمنی کاملا کنترل شود. )عدم نشت در اتصالات گازی و پریز برق با اتصال زمین( برای هود های کلاس دو از گروه Bوهود کلاس 3 باید ابزار هایی مانند دریچه تنظیم کننده که جریان هوا را کنترل و تنظیم می کند و یک کانال کشی بیرونی نیز در نظر گرفته شود.
    تراز متناسب با وزن هود که به کاربر اجازه کاربری آسان را بدهد، ارتفاع مناسب سطح کابینت، صاف و تراز بودن زمین برای قرار گرفتن هود ضروری است.
    عملکرد هود بایستی سالیانه با استادارد سازمان ملی بهداشت NSF49 تطبیق داده شود.
    جهت استفاده بهینه از هود و امنیت کارکنان و محیط، پرسنل بایستی آموزش های لازم را دیده باشند. هر فرد قبل از استفاده از هود بایستی دست و ساعد ها را با صابون شسته و لباس محافظ )برای مثال روپوش آزمایشگاه با آستین بلند، عینک ایمنی و دستکش( به تن داشته باشد.
    همچنین پیش از آغاز و پس از پایان کار بایستی سطوح داخلی را با اتانول 70 درصد، یا مواد ضدعفونی کننده مشابه که برای استیل خورنده نباشند، تمیز کرد.
    قبل و بعد از کار زیر هود بایستی هواکش 5 دقیقه روشن باشد.
    در حین کار از پوشاندن شیار های روی سطح کار جلوگیری نموده و وسایل را حد اقل 17 سانتی متر دورتر از شیار های جلویی قرار دهید. اقداماتی که امکان ایجاد آلودگی دارند را در قسمت عقب سطح کار انجام دهید و از روشن کردن شعله و استفاده از فندک زیر هود خودداری نمایید زیرا این ابزار منجر به سوختن و اختلال در عملکرد فیلتر خواهند شد.
    در پایان کار سیستم تهویه و لامپ را خاموش کرده و لامپ UV را روشن کنید.
    در صورت نشتی و یا ریختن مواد در حین استفاده، هود نباید خاموش شود و تمام وسایل و اشیای آلوده باید ضدعفونی شوند تا از انتشار آلودگی جلوگیری شود.
    پیش از انجام کارهای زیر هود ایمنی باید ضدعفونی شود.
    باز کردن قسمت های داخلی هود
    تعویض فیلتر های هود لامینار
    انجام آزمایش داخل هود
    پیش از انجام آزمایش های تاییدی ( certification tests)
    زمانی که هود لامینار با عوامل بیولوژی گروه خطر سطح 2 یا 3 مورد استفاده قرار گرفته است
    پیش از جابه جایی هود به محل دیگر
    پس از ریختن مواد با سطح آلودگی بالا
    بهترین و مناسب ترین روش ضدعفونی کلی دستگاه باید توسط فرد مسئول ایمنی صنعتی و خطرهای شغلی تعیین شود. در استاندارد NSF49استفاده از پارا-فرمالدیید دپلیمریزه (depolymerized paraformaldehyde ) برای ضدعفونی کامل هود ایمنی توضیح داده شده است و فقط پرسنلی که آموزش های لازم را دیده اند، باید این مراحل را انجام دهند.
    زمان تعویض فیلترها به میزان استفاده از هود لامینار و سیستم تهویه آزمایشگاه بستگی دارد.اگر سیستم مناسب کنترل گرد و خاک در آزمایشگاه وجود داشته باشد،فیلتر برای چند سال کار می کند.
 

کنترل کیفی و مراقبت های دوره ای هود لامینار

به استثنای نگهداری قسمت های داخلی که نیاز به افراد آموزش دیده دارد، مراقبت کلی ایمنی انواع هود لامینار آزمایشگاهی که توسط کاربران صورت می گیرد به شرح زیر است:
مراقبت های روزانه وهفتگی:
  • سطح داخلی و سطح کار هود را با الکل اتیلیک 70% ضدعفونی کنید.
    با محلول تمیز کننده معمولی پنجره جلو و سطح لامپ UV را تمییز کنید.
    عدد های مانومتر و یا صفحه نمایش و سیستم هشدار را کنترل کنید که ممکن است نمایانگر فشار کم درون فیلتر یا اختلالات دیگر باشد. عدد مانومتر و سایر اطلاعات از جمله تاریخ کنترل را درجدول کنترل کیفیت ثبت نمایید.
مراقبت های ماهیانه:
  • سطح خارجی هود مخصوصا قسمت جلو و بالای آن را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید.
    قسمت های پایین هود را با الکل 70% و یا هر مایع ضدعفونی کننده مناسب تمیز کنید.
    پیچ های کنترل را بررسی نمایید و از صحت عملکرد آنها مطمئن شوید.
مراقب های سالیانه:
  • مراحل تایید عملکرد را بر اساس استاندارد NSF49 انجام دهید.
    تعویض سالیانه لامپ UV. برای تعویض لامپ UV :
    هود را روشن کنید و برای 5 دقیقه بگذارید کار کند و پنجره جلو را تا آخرین حد بالا ببرید.
    پس ازضدعفونی کردن قسمت جلوی سطح کار و لامپ UV
    اتصال سیم برق هود را خاموش کنید
    اتصال لامپ UV را با چرخش 70درجه قطع کرده و سپس لامپ را جایگزین نمایید.
    بعضی از سازندگان لامپ را روی صفحه قسمت جلوی هود ایمنی جاسازی کرده اند. در این مدل ها، لازم است که ابتدا پیچ این صفحه باز شود تا محل جایگزین کردن لامپ تعیین گردد. بعد از باز کردن صفحه جلو، لامپ مطابق مراحل ذکر شده تعویض و جایگزین می شود.
    روش نگهداری ماهانه را تکرار کنید.
    جهت کنترل کیفی هود از نظر میکروبی بایستی بعد از ضدعفونی کردن دو محیط کشت بلاد آگار و EMB را بصورت در باز داخل هود به مدت 27 دقیقه قرار می دهیم . بعد از انکوبه کردن 22 ساعته محیط کشتها، رشد 3 کلنی مجاز میباشد و اگر بیشتر از این مقدار باشد باید دستگاه دوباره کنترل شود و در صورت اطمینان از وجود آلودگی ضد عفونی کلی و یا تعوض فیلتر صورت بگیرد.
    جهت کنترل کیفی فیلتر هپا از نظر میکروبی یک نمونه میکروبی مشخص را داخل هود قرار داده و فن را روشن میکنیم ومحیط کشت را بصورت در باز بالای اگزوز هود نگه می داریم که بعد از انکوبه 22 ساعته نباید هیچ کلنی رشد کند.
 

هود شیمیایی

هود شیمیایی یا همان فیوم هود جهت استفاده در آزمایشگاه برای قراردادن دستگاه‌هایی که بخارات سمی در حین کار تولید می نمایند و همچنین کار با مواد شیمیایی در داخل آن استفاده می شود و با مکش تمامی بخارات را به خارج از فضای آزمایشگاه هدایت می نماید.
 

موارد استفاده هود شیمی

هودهای شیمیایی در آزمایشگاه هایی مورد استفاده قرار می­گیرند که با مواد شیمیایی سروکار دارند، این هودهای شیمی مانع از پخش شدن بخارات و گازهای سمی حین کار با مواد شیمیایی در محیط آزمایشگاه می­شوند و به نوعی حافظ سلامت افرادی است که درآزمایشگاه مشغول کار هستند.
 
هودهای میکروبی (هودهای لامینار) در آزمایشگاه هایی مورد استفاده قرار می­گیرند که نمونه مورد مطالعه آن­ها میکروارگانیسم­ها است و احتمال پخش شدن آیروسل (ذرات آلوده معلق در هوا) حین کار با این مواد به شدت زیاد است، پس به منظور جلوگیری از آلوده شدن افراد و محیط آزمایشگاه به وسیله آیروسل­ها از هودهای لامینار استفاده می­شود. لازم به ذکر است که در هود کلاس 1 فقط از پرسنل و محیط آزمایشگاه حفاظت صورت می­گیرد ولی در هود کلاس 2 و3 علاوه بر حفاظت از پرسنل و محیط آزمایشگاه از میکروارگانیسم مورد مطالعه نیز در برابر آلودگی حفاظت صورت می گیرد.
 
منبع :  https://royaniran.com/
 
 انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰