تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۶
کد مطلب : ۴۴۸۳۹۲
سخنگوی گمرک با بیان اینکه تراکم بالای کامیون‌ها در مرز دوغارون و عدم امکان خروج آنها از محوطه باعث گستردگی آتش‌سوزی شد، گفت: گمرک ایران ۲۰۰۰ کامیون را از انفجار نجات داد.
۰
plusresetminus
سخنگوی گمرک: ایران ۲۰۰۰ کامیون را از انفجار نجات داد
به گزارش بلاغ، سید روح الله لطیفی با بیان اینکه هنوز برآورد دقیقی از تلفات و خسارات سانحه وجود ندارد، گفت: یک شرکت حمل‌ونقل که کار جابه جایی سوخت را انجام می‌داد اعلام کرد که ۳۰۰ کامیون داشته و تمامی آنها سوخته است بنابراین امکان ارائه آمار دقیق فعلاً وجود ندارد و اعلام نابود شدن حدود ۵۰۰ دستگاه کامیون دقیق نبوده و بیشتر مبتنی بر حدس و گمان است.
وی افزود: با تمهیداتی که گمرک ایران و سایر دستگاه‌های مستقر در مرز انجام دادند، ۲۰۰۰ کامیون از درگیر شدن با سانحه نجات پیدا کردند.

وی ادامه داد: در گمرک دوغارون ایران ۱۲ باسکول داریم اما در طرف افغان ۲ باسکول وجود دارد که معمولاً هم یکی از آنها خراب است و طبیعی است که تراکم بیشتری از کامیون‌ها در سمت افغانستانی مرز ایجاد می‌شود.‌ای کاش کسانی که در قالب ائتلاف به افغانستان حمله کردند به توسعه زیر ساخت‌های آنها نیز کمک می‌کردند.

سخنگوی گمرک ایران با‌اشاره به ادامه تجارت در دیگر مرزهای مشترک بین ایران و افغانستان، گفت: دو مرز ماهیرود و میلک که دو مرز اصلی ما با افغانستان هستند فعالیتشان ادامه دارد و تجارتی که از دوغارون انجام می‌شد می‌تواند به این دو مرز منتقل شود.

وی درباره علت بروز سانحه دیروز اظهار داشت: تجار افغانی می‌گویند ظاهراً کامیونی که چند روز در گمرک اسلام قلعه بوده است و تشریفات گمرکی را انجام داده، در مسیر خروج از گمرک اسلام قلعه به سمت مقصد خود در افغانستان، آتش می‌گیرد و به فاصله ۵ دقیقه بعد از آن، منفجر می‌شود. اگر سیستم اطفا حریق در این گمرک و کامیون‌های مستقر وجود داشت به راحتی آتش خاموش می‌شد اما وقتی اطفا صورت نگرفت نهایتاً کامیون منفجر و شعله انفجار و آتش باعث سرایت شعله‌ها به سایر کامیون‌ها و آتش سوزی دمینووار آنها شد.

لطیفی ادامه داد: به دلیل تراکم بالای کامیون‌هایی که در انتظار باسکول بودند، مسیرهای تردد بسته شده بود و کامیون‌ها نمی‌توانستند براحتی از محوطه خارج شوند به همین دلیل با انفجار در کامیون اول، آتش سوزی به سایر کامیون‌ها نیز سرایت کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر تمهیدات گمرک ایران و نهادهای مستقر در مرز نبود، ۲۰۰۰ دستگاه کامیون دیگر نیز در آتش می‌سوخت و باعث بیشتر شدن حجم سانحه می‌شد. ۸۰ درصد کامیون‌هایی که در اسلام قلعه بودند افغانستانی هستند و تنها ۲۰ درصد ممکن است کامیون ایرانی باشند.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما