تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
کد مطلب : ۴۴۷۹۱۴
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه بوتولیسم علت صددرصدی و قطعی پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله مازندران است؛ گفت: پیش‌بینی ما این است که حتی ممکن است آمار تلفات از سال گذشته نیز بیشتر شود و حداقل رقم تلفات امسال به رقم سال گذشته برسد.
۰
plusresetminus
«بوتولیسم» علت قطعی مرگ پرندگان مهاجر در میانکاله/فاجعه مرگ پرندگان عمیق‌تر شد
سیدبهمن نقیبی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ درباره علت اصلی تلفات پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله استان مازندران، اظهار کرد: بنا بر تحقیقات انجام شده، بوتولیسم علت اصلی و قطعی مرگ پرندگان زمستان‌گذران در استان مازندران است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طی سالیان گذشته وقوع بوتولیسم، نمونه دیگری جز مازندران در سطح کشور داشته است یا خیر، بیان کرد: بله، در سالیان گذشته نیز شاهد چنین واقعه تلخی در سطح کشور بودیم.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به این سوال که راه پیشگیری و مقابله با بوتولیسم چیست؛ خاطرنشان کرد: راه پیشگیری این است که به نحوی، تالاب احیا شود، به طریقی که اکسیژن محلول در آب به اندازه‌ای برسد که مانع تشکیل و تکثیر این باکتری شود.

نقیبی با بیان اینکه راه حل کارشناسی و دقیق پیشگیری، مقابله و کنترل با این باکتری را باید از کارشناسان محیط زیست جویا شوید؛ متذکر شد: به لحاظ علت شناسی، بوتولیسم را تایید می‌کنیم اما در بحث تالاب، نظرات کارشناسی و دقیق باید از سوی محیط زیست اعلام شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان تکرار تجربه تلخ تلف شدن 40 هزار پرنده مهاجر طی سال گذشته، ظی سال جاری نیز وجود دارد؛ اعلام کرد: پیش بینی ما این است که حتی ممکن است آمار تلفات از سال گذشته نیز بیشتر شود و حداقل رقم تلفات امسال به رقم سال گذشته برسد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، تصریح کرد: سم بوتولیسم منجر به فلج شدن عضلات پرندگان شده و با ایجاد علایم عصبی و تاثیر بر روی مغز پرندگان، منجر به تلف شدن آن‌ها می‌شود.

*تلف شدن 2 هزار و 314 پرنده مهاجر در میانکاله طی 9 روز

با توجه به وقوع تلفات غیرعادی در پرندگان مهاجر آبزی در تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان، به اطلاع می رساند، عملیات پایش و جمع آوری لاشه پرندگان مهاجر آبزی در روز شنبه ۱۸ بهمن ماه ۹۹  بدلیل شرایط نامناسب جوی فقط با دستگاه تراکسور انجام  و مجموعا ۱۱۰ لاشه پرنده که در اثر جریان باد به حاشیه تالاب رانده شده بودند، جمع آوری و دفن بهداشتی شدند.

 با احتساب تلفات 9 روز گذشته، مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع آوری شده، به عدد 2 هزار و 314 لاشه رسیده است.

امروز بخش هایی از حاشیه جنوبی خلیج موسوم به محمدعلی دریا فقط با تراکسور پایش شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
على ستوده
واقعاًآدم دلش ميسوزه كه درعرض ٩روز٢٣١٤پرنده
تلف بشه وآنهم اززبان يك مسئول بشنوى!!!
شماكه راه چاره راميدانيدچرااقدام نميكنيد؟