تاریخ انتشارجمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
کد مطلب : ۴۴۷۸۶۳
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«اینکه اتحادیه اروپا اعلام می‌کند که برای قانع کردن دولت بایدن وارد عرصه شده است تا آنها را به برجام بازگرداند و تحریم‌های ایران را لغو کند و اینکه مدیر آژانس اعلام می‌کند که زمان تنگ است و باید سریعا برجام احیا شود، این را نشان می‌دهد که جهان به جمع‌بندی برای توافق با ایران رسیده است. آنها امروز صحبت از هفته‌ها می‌کنند و به دنبال این هستند تا هر چه سریع‌تر برجام را احیا کنند و این خود یک امیدواری مثبت در این عرصه است».
۰
plusresetminus
گره زدن معیشت مردم به مذاکره اصرار مدعیان اصلاحات به استمرار خسارت محض

به گزارش بلاغ، این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«اروپا واسطه شده است تا زودتر بایدن را راضی کنند...آنها قصد دارند تا در ابتدا برخی از تحریم‌ها را برداشته و مقدمات تجارت ایران با جهان را مهیا کنند و به‌دنبال آن این توافق ضمنی را با ایران داشته باشند که پس از ملموس شدن لغو تحریم‌ها درخصوص مسائل دیگر نیز صحبت کنند».

مدعیان اصلاحات در سال‌های گذشته با شرطی‌‌سازی اقتصاد و گره زدن معیشت مردم به مذاکره و خشم ولبخند مقامات آمریکایی و اروپایی، ارزش پول ملی را به شدت کاهش داده و خسارت‌های بسیاری به اقتصاد کشور وارد کردند.

این طیف اکنون علی‌رغم دستاورد تقریبا هیچ برجام و با وجود خسارت محض توافق هسته‌ای، همچنان مشغول گره زدن معیشت مردم به سیاست خارجی است.
متاسفانه مدعیان اصلاحات همچنان به بزک اروپا و آمریکای عهدشکن مشغول بوده و مقامات دولت را به تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مولفه‌های قدرت کشورمان تشویق می‌کنند.

دولت روحانی، سفره مردم را کوچک کرده است
روزنامه اینترنتی همدلی در مطلبی نوشت: رکورد خلق پول هر سال شکسته می‌شود تا بازی تورم با معیشت اقشار ضعیف فاجعه‌بارتر شود. بر اساس آخرین گزارش‌ها، حجم نقدینگی در آخرین ماه پاییز امسال با رشد 26.6درصدی به سه هزار و 130هزار میلیارد تومان رسیده و حجم پایه پولی نیز با افزایش 29.7 درصدی به 407 هزار و 540 میلیارد تومان رسیده است.

در ادامه این مطلب آمده است: این در حالی است که در پاییز سال گذشته، نقدینگی از مرز دو هزار هزار میلیارد تومان عبور کرده بود و این رشدی که در آن‌روزها در مقایسه با سال‌های گذشته، بی‌سابقه تلقی می‌شد، با موجی از نگرانی‌های کارشناسان و تحلیل‌گران درباره خطر افزایش تورم همراه شده بود. حالا عبور نقدینگی از مرز سه هزار میلیارد تومان در حالی است که حدود سه سال پیش با رسیدن حجم نقدینگی به یک هزار و 161 هزار میلیارد تومان، آگاهان اقتصادی مدام از رکوردهای تورمی و کاهش قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه اظهارنگرانی می‌کردند، حالا البته تاثیر این رکوردهای پله‌ای در حجم نقدینگی به خوبی در اقتصاد نمایان شده و در لباس کاهش قدرت خرید و کوچک‌تر شدن سفره دهک‌های درآمدی پایین خود را نشان می‌دهد. روایت این اعداد و ارقام خود گویای همه چیز است.

همدلی نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد، 74درصد از مجموع نقدینگی خلق‌شده تا پایان سال97، تنها در دولت روحانی خلق شده، 22درصد آن در دولت احمدی‌نژاد و مابقی سهم سایر دولت‌های قبل است.
مدعیان اصلاحات در حالی از وضعیت بغرنج اقتصادی کشور می‌نویسند که گویا فراموش کرده‌اند که خودشان، یک پای مشکلات امروزی کشور هستند. مدعیان اصلاحات در طول 7 سال‌و‌اندی از دولت‌های تدبیر و امید، بصورت تمام‌قد از روحانی حمایت کرده و برای او که می‌گفت «آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنم...» همواره به‌به و چه‌چه کرده‌اند، البته حالا که کمتر از 5 ماه به انتخابات ریاست جمهوری مانده، لب به انتقاد گشوده‌اند.

قدم زدن ظریف با وزیر خارجه آمریکا دستاورد بود!
روزنامه دولتی ایران پنج شنبه هفته گذشته طی یادداشتی؛ «مذاکرات موفق برجام و شکستن تابو برای گفت‌و‌گوی رودررو با مقامات آمریکایی و قدم‌زدن با وزیر امور خارجه آمریکا در حین مذاکرات، استقامت در برابر فشارهای خارجی و حفظ عزت ملی، توجه به دیپلماسی اقتصادی، انتخاب‌های صحیح در شرایط دشوار جهانی و همراه کردن افکار عمومی جهان با سیاست‌های ایران در قبال برجام و انزوای دولت ترامپ در این عرصه» را گوشه‌ای از دستاوردهای محمد جواد ظریف دانسته است.
گفتنی است، پیامد اعتماد بلاوجه به آمریکا و قدم زدن با وزیر خارجه آن، تحریم ظریف و از دست دادن اعتبار وی (به اذعان خود) بود. وزیر امور خارجه بارها به غیر قابل اعتماد بودن آمریکا و اروپا اذعان کرده است. وی در نشست وزیران خارجه 1+5 و ایران گفت: «ما هنوز نمی‌توانیم در انگلستان یک حساب بانکی باز کنیم.»

ظریف در مصاحبه‌ای نیز گفته بود: «تعامل با غرب اعتبارش را در ایران از دست داده است. مردم دیگر به تعامل با جامعه جهانی توجهی ندارند. بنابراین، تعامل اعتبارش را از دست داده و به تبع آن، من نیز در حال از دست‌دادن اعتبارم هستم.»

وی آذرماه سال 97، در چهارمین کنگره سراسری حزب ندای ایرانیان با اعلام این‌که غرب مرکز عالم نیست، گفته بود: «بزرگ‌ترین مخالفان مذاکره با غرب، غرب را مرکز جهان می‌بینند. یک تحولی الان رخ داده. دنیای امروز، دنیای پساغربی است. یک زمانی دنیا معادل بود با غرب؛ آن دوران تمام شد؛ دوران جدیدی پیدا شد. دوران قدر قدرتی تمام شده است.»
وزیر امور خارجه همچنین تصریح کرده بود که توافق با آمريکا به‌اندازه جوهر روي کاغذ هم ارزش ندارد.
این در حالی است که بنا بر اعلام مقامات دولت، قرار بود با اجرای برجام تحریم‌ها برداشته شود و گشایش اقتصادی اتفاق بیفتد.

خصومت بایدن با ایران کمتر است!
روزنامه دولتی ایران همچنین در شماره روز پنجشنبه طی یادداشتی آورده است: «اینک که به ماه‌های پایانی هشت سال مسندنشینی دولت تدبیر و امید نزدیک می‌شویم و در آمریکا نیز دولت و رئیس‌جمهوری جدید با نگاهی کمتر خصمانه نسبت به ایران بر سر کار آمده است، امید است سکان کشتی سیاست و اقتصاد مجددا به سمت ساحل امید هدایت شود و همگان از برکات آن بهره‌مند شوند.»
نگاه امیدوارانه مدعیان اصلاحات به دموکرات‌ها و تفاوت قائل شدن میان آنها با جمهوری خواهان در حالی است که دموکرات‌ها بانی فتنه داعش بودند و بایدن اعلام کرده است که راه هوشمندانه‌تری برای فشار بر ایران وجود دارد.
خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی تایید می‌کند تحریم‌های دوره اوباما از فشار حداکثری دوره ترامپ مخرب‌تر بوده است.

طیف مذکور، در سال 92 نیز مدعی بودند دولت دموکرات‌ها اهل تعامل است و به واسطه توافق با آنها، فشار اقتصادی برداشته می‌شود. این خدعه، هفت سال فرصت‌های رشد درون‌زای اقتصادی و فعال‌‌سازی ظرفیت‌های داخلی را بر باد داد و حال آنکه اوباما و کری پس از برجام بارها اعتراف کردند اگر توافق به دست نیامده بود، تحریم‌ها در حال فروپاشی بود.

مشخصا چهل درصد کل تحریم‌های اعمال‌شده در طول چهل سال اخیر، در دوره اوبامای دموکرات تصویب و به اجرا گذاشته شده است که بایدن معاون او بوده است. برجام در روز نخست اجرا با تحریم‌های ضدایرانی در دولت اوباما نقض شد.
پایه‌گذار تحریم‌های حداکثری، دموکرات‌ها در دولت اوباما بوده‌اند و قریب به اتفاق تحریم‌های ترامپ، برآمده از تحریم‌های کاتسا و آیسا بوده است. ضمناً تصویب تحریم‌ها با اجماع دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا تصویب شده و نمایندگان و سناتورها درباره فشارهای تحریمی اتفاق نظر دارند.
تحریف این واقعیات نمی‌تواند از روی کودنی و نادانی باشد؛ و در واقع آنها مأمورند.

روایت روزنامه اصلاح‌طلب از رکورد‌زنی تورم مسکن
 در ماه‌های پایانی دولت روحانی

روزنامه اعتماد روز پنجشنبه در گزارش اقتصادی خود با عنوان «ركوردزني تورم مسكن در دي ماه» نوشت: «چند روز پس از انتشار گزارش «تحولات بازار مسكن پايتخت در دي ماه 99» توسط بانك مركزي، مركز آمار نيز به بررسي تورم بازار مسكن تا دي ماه سال جاري پرداخت. بر اساس اين گزارش تورم دوازده ماه منتهي به دي، 71.8 درصد اعلام شده كه بيشترين تورم سالانه از ابتداي سال جاري است. ركورد بيشترين تورم سالانه در اين بازار از اسفند 96 تا ماه گذشته، مربوط به مرداد سال 98 است كه 90.6 درصد برآورد شده بود. نكته‌اي كه در گزارش مركز آمار وجود دارد، بالا بودن تورم سالانه در دي ماه، با وجود كاهش آهنگ رشد قيمت‌ها در بازار مسكن از آبان ماه است.

به نظر مي‌رسد روند كوتاه‌مدت قيمت‌ها در اين بازار، كاهشي است، اما قيمت‌ها در بلندمدت همچنان افزايشي هستند... با استناد به آخرين گزارش بانك مركزي از تحولات بازار مسكن پايتخت در دي ماه، متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني به 27 ميليون و 386 هزار تومان رسيد كه نسبت به دي ماه سال‌هاي 96 و 98 به ترتيب ‌افزايش 422 و 98.3 درصدي داشته است»

گفتنی است در اثر سیاست‌گذاری غلط دولت، قیمت مسکن در هفت سال و نیم گذشته نزدیک به ششصد درصد افزایش داشته و فشار تورمی ‌سنگینی را بر متقاضیان مسکن و مستاجران تحمیل کرده است. ضمنا در اثر رکود تورمی، میلیون‌ها ظرفیت شغلی موجود در بخش مسکن نابود شده است.

چندی پیش رئیس‌جمهور اذعان کرده بود: درخصوص مسکن من به‌عنوان رئیس‌جمهور اعتراف می‌کنم یک عقب‌ماندگی در دولت یازدهم داشتیم زیرا برخی طرح‌های مسکن عملیاتی نشد.
نکته قابل توجه اینکه‌ اشاره رئیس‌جمهور ناظر به دوره وزارت عباس آخوندی وزیر چندهزار میلیاردی است که با لجاجت و افتخار گفت در دوره مدیریت من، حتی یک خانه هم نساختیم! آخوندی نه تنها موجب رکود در تولید شد، بلکه با استنکاف از عدم اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی، موجب احتکار 2 میلیون و پانصد هزار واحد مسکونی توسط سوداگران شد. با کاهش تولید و عرضه، طبیعی بود قیمت مسکن دچار لجام گسیختگی شود و سایر قیمت‌ها را هم متورّم کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴