تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
کد مطلب : ۴۴۷۳۲۹
بیشتر کارگران فصلی، ساعتی و پاره وقت با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، روزشماری می‌کنند کارفرمایان عیدی و پاداش آنها را پیش از پایان سال بپردازند تا از این طریق مایحتاج مورد نیاز خانواده‌هایشان را تامین کنند.
۰
plusresetminus
حداقل عیدی امسال کارگران 3 میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است
به گزارش بلاغ، تعیین عیدی پایان سال مشمولان قانون کار بر اساس حداقل دو برابر و حداکثر سه برابر مصوبه دستمزد شورای عالی کار است. با توجه به مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۹ با افزایش ۲۶ درصدی به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان رسید که با احتساب ماده واحده قانونی، حداقل عیدی کارگران سه میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و حداکثر عیدی، پنج میلیون و ۷۳۰ هزار تومان است؛ بنابر این عیدی امسال کارگران کمتر از سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نخواهد بود. مبنای محاسبه عیدی و پاداش سالانه کارگران در کارگاه‌هایی که طرح طبقه‌بندی مشاغل دارند، مزد گروه و پایه یا مزد مبنا و در واحدهای فاقد طرح طبقه‌بندی، مزد ثابت یعنی مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل خواهد بود.

البته پرداخت عیدی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه‌ها مشغول به کار بوده‌اند نیز الزامی بوده و مبلغ عیدی پرداختی به آنان باید به ماخذ شصت روز مزد و به نسبت ایام کارکرد و روزهایی که در آن محل مشغول کار بودند محاسبه و پرداخت شود.

با وجود آنکه مصوبه مجلس، میزان پرداخت عیدی کارگران را مشخص کرده و دو ماه پایه حقوق را به عنوان حداقل و سه ماه پایه حقوق را به عنوان حداکثر میزان عیدی دریافتی اعلام کرده‌ اما میزان عیدی کارگران بسته به مدت قرارداد و کارکرد آنها متفاوت است. کارگران بسته به سنوات و تعداد روزهایی که کار کرده‌اند مستحق دریافت عیدی هستند و عیدی و پاداش کامل به کارگرانی تعلق می‌گیرد که در حقیقت یکسال در آخرین کارگاه یا محل کار مشغول کار بوده و بیمه‌پردازی آنها به طور کامل صورت گرفته باشد.

البته قانون درخصوص عیدی کارگران فصلی، ساعتی و پاره وقت نیز ملاحظاتی دارد و میزان عیدی و پاداش این گروه از کارگران را مشخص کرده است.

به موجب قانون، مبلغ پرداختی بابت عیدی و پاداش به کارگران کارگاههای فصلی مشمول قانون کار و همچنین کارگران سایر کارگاههای مشمول که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند بر ماخذ ۶۰ روز و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه می‌شود.

در مورد کارکنان ساعتی که حقوق ماهانه ثابت نداشته و دستمزد آنان در ماه متغیر است برای محاسبه عیدی و پاداش، میانگین حقوق سه ماه آخر خدمت آنان مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما