تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۵
کد مطلب : ۴۴۷۳۰۱
تحولات خارجی و داخلی دست به دست هم داده‌اند تا روند صعودی در بازار ارز و بازارهایی که مستقیما از نرخ ارز اثر می‌پذیرند، متوقف شده و روند نزولی آغاز شود.
۰
plusresetminus
دلار در سراشیبی سقوط/ ورود به محدوده 22 هزار تومان
به گزارش بلاغ، روند جدید کاهشی قیمت ارز که از هفته گذشته آغاز شده، در هفته جاری تشدید شد به طوری که روز شنبه ۲7 دی ماه قیمت فروش دلار آمریکا (اسکناس) در صرافی‌های بانکی به ۲۲ هزار و ۹۵۰ تومان و قیمت خرید هر اسکناس دلار آمریکا نیز به ۲۲ هزار و ۳۵۰ تومان رسید. همچنین قیمت هر اسکناس یورو برای خرید ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان و برای فروش ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد.
قیمت دلار در شرایطی بازه 23 هزار تومان را هم از دست داده که این ارز طی هفته‌های اخیر در محدوده 25 هزار تومان نوسان می‌کرد. با وجود کاهش حدود 10 درصدی نرخ ارز، فعالان بازار می‌گویند که دلار حتی در این قیمت‌ها هم خریداری ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اکثر واردکنندگان و فعالان اقتصادی که برای معاملات‌شان نیاز به ارز دارند فعلاً دست نگه داشته‌اند تا در قیمت‌های پایین‌تر نسبت به خرید ارز اقدام کنند.
همچنین بازاری‌ها از افزایش تعداد فروشنده‌ها در بازار خبر می‌دهند و می‌گویند که خریدار واقعی در بازار ندارد و دلال‌ها سعی دارند خود را به‌عنوان خریدار جلوه دهند تا مانع از ریزش بیشتر قیمت‌ها شوند.

از جمله دلایل اصلی کاهش قیمت ارز در بازار، خوش‌بینی بازار به برداشتن تحریم‌ها همزمان با تغییرات ریاست‌جمهوری آمریکا و وعده حسن روحانی برای کاهش قیمت دلار به 15 هزار تومان در صورت آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی است. این وعده‌ها هر چند با اما و اگرهایی از سوی رئیس‌کل بانک مرکزی مواجه شده، اما تا کنون توانسته به جو غالب بازار تبدیل شده و قیمت‌ها را نزولی کند.
وعده روحانی با ابهام فراوانی همراه است و کارشناسان اقتصادی تأکید دارند که نمی‌توان برای کاهش قیمت دلار کف مشخصی را تعیین کرد چراکه قیمت ارز تحت تأثیر عواملی همچون عملکرد بازارهای دیگر، تورم، تحریم و... است و نمی‌توان تنها با ورود منابع ارزی به کشور و یا با دستور این انتظار را داشت که قیمت‌ها ریزش شدید داشته باشد.

با همه این اوصاف، واقعیت آن است که فعلاً خریداری در بازار وجود ندارد و اکثر دارندگان دلار، خصوصاً مردم عادی که در ماه‌های قبل دلار خریداری کرده بودند، از امروز برای فروش دلارهایشان وارد بازار شده‌اند.

نکته مهم دیگر در بازار ارز این است که تعداد فروشنده‌ها در سامانه نیما نیز به‌صورت محسوسی افزایش داشته است؛ صادرکنندگانی که پیش از این قیمت‌های پیشنهادی‌شان برای فروش درهم و... بالاتر از نرخ‌های بازار آزاد بود از امروز به درج قیمت‌های پایین‌تر از بازار آزاد در نیما اقدام کرده‌اند ولی جالب اینجاست که خریداری برای ارزهای صادراتی در نیما هم وجود ندارد.

فعالان بازار می‌گویند درصورت مدیریت همین شرایط از سوی بازارساز و عدم بروز اتفاق خاصی در حوزه سیاسی، احتمالاً در روزهای آینده باید شاهد بازگشت قیمت دلار و یورو به کانال‌های پایین‌تری باشیم.

به گزارش ایسنا، سهراب دل انگیزان، کارشناس اقتصادی در صفحه شخصی اینستاگرام خود به تحلیل نوسان بازارها در سال آینده پرداخت و گفت: از آنجا که وضعیت دلار تحت تاثیر انتخاب بایدن کاهشی شده و انتظارات تورمی در ایران هم کاهشی است؛ اگر آمریکایی‌ها به تعهدات برجامی خود برگردند، به نظر می‌رسد که سه هزار تا پنج هزار تومان تاثیر کاهشی بر نرخ ارز داشته باشد.
به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌ها از وضعیت دلار در بازارهای جهانی هم چندان مثبت نیست. به گزارش ایسنا به نقل از راشاتودی، برخی از منابع خبری از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به دلار با توجه به فشارهای اخیر اقتصادی و مالی آمریکا بر اتحادیه اروپا خبر داده‌اند. مقامات اروپایی در بیانیه‌ای که احتمالا هفته آینده به صورت رسمی منتشر خواهد شد از وابستگی بالای جهان به دلار انتقاد کرده‌اند.

فشار دو سویه به طلا
بازار طلا نیز که همبستگی مستقیم و قدرتمندی با نرخ ارز و همچنین انس جهانی دارد، از هفته گذشته در سراشیبی قیمتی قرار گرفته است. هر مثقال طلا به عنوان مبنای قیمت گذاری، روز شنبه چهار میلیون و ۳۳۳ هزار تومان ارزش‌گذاری شد.

هر سکه امامی در نخستین روز کاری هفته با کاهش 400 هزار تومانی به کانال 10 میلیون وارد شده و با نرخی کمتر از ۱۰ میلیون و 300 هزار تومان معامله شد، با این حال دیروز خبرگزاری‌ها گزارش دادند که با وجود تعطیلی بازارهای رسمی در روز یکشنبه، قیمت سکه در بازار آزاد وارد محدوده 9 میلیون تومان شده است.

نایب‌رئیس‌اتحادیه طلا و جواهر روز شنبه در مصاحبه‌ای اظهار کرد: کاهش 20 دلاری قیمت جهانی طلا و بازگشت قیمت دلار به کانال 23 هزار تومان موجب کاهش چشم‌گیر قیمت‌ طلا و سکه در بازار طی روزجاری شده است.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه قیمت‌هایی که امروز برای طلا و سکه ثبت شده در چند ماه گذشته بی‌سابقه بوده توضیح داد: با بیان اینکه علت اصلی کاهش قیمت طلا و سکه کاهش چشم گیر قیمت ارز است. میل به خرید در بازار به شدت کاهش پیدا کرده است ضمن اینکه با توجه به وعده هفته قبل آقای رئیس‌جمهور برای دلار 15 هزار تومانی، این شائبه پیش آمده است که قیمت‌ها کاهش بیشتری را خواهد داشت.

در لحظه تنظیم این گزارش قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی با کاهش
23 دلاری، هزار و 827 دلار بوده است. به گزارش ایسنا، در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز کارشناسان وال استریت پیش‌بینی کردند ریزش قیمت طلا بعید است سریعا احیا شود.
گفتنی است سایر بازارهای متأثر از نرخ ارز همچون بازار خودرو و بازار سرمایه هم با افت قیمت‌ها مواجه بوده‌اند و به نظر می‌رسد تا زمانی که دلار در یک نقطه تثبیت نشود، این روند ادامه خواهد داشت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴