تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۸
کد مطلب : ۴۴۷۳۰۰
بهانه پشت بهانه، قاچاق بهانه‌ای است که همیشه برای سرکیسه کردن مردم بکار می‌رود و این بار بهانه برای افزایش قیمت تخم مرغ قرار می‌گیرد تا مسئولان مربوطه به خود زحمت هیچ کاری را ندهند.
۰
plusresetminus
قاچاق تخم‌مرغ، بهانه‌ای برای سرکیسه کردن مردم

به گزارش بلاغ، در حالی‌که عمل دولت به تئوری‌های اقتصاددانان حامی‌خود مبنی بر رهاسازی بازار عامل اصلی جهش قیمت ارزاق است مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، قاچاق را دلیل گرانی سرسام‌آور تخم مرغ دانست.

چند هفته‌ای می‌شود که تخم مرغ در بازار با افزایش قیمت چشم‌گیری مواجه شده است؛ به طوری که هرشانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ در خرده‌فروشی‌ها تا 55 هزارتومان هم رسیده و بعضا در بازار مشاهده می‌شود که تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی برخی برندها حتی با قیمت‌های بالاتری هم به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. افزایش قیمتی که خطر حذف این کالای پروتئینی پرمصرف را از سبد خانوار ایرانی افزایش می‌دهد و به‌نظر می‌رسد دستگاه‌های مربوطه هنوز اقدامی در راستای کنترل قیمت‌ها در بازار انجام نداده‌اند.

البته عرضه تخم‌مرغ تنظیم بازاری با قیمت هرکیلوگرم ۱۶ هزار و۹۰۰ تومان و هرشانه حدود ۳۲ هزارتومان در میادین توانسته تا حدی از فشار وارد شده بر توان خرید مردم بکاهد اما مسئله اینجاست که چرا باید بین تخم‌مرغ‌های تنظیم بازاری و تخم‌مرغ‌های عرضه شده در خرده‌فروشی‌ها تا به این حد اختلاف وجود داشته باشد؛ اختلاف قیمتی  که بنا بر گفته برخی از مسئولان مربوطه راه را برای سوداگری باز کرده و باعث نشت تخم‌مرغ‌های تنظیم بازاری به بازار آزاد شده است.

اگرچه بی‌برنامگی دولت برای ساماندهی بازار تخم‌مرغ، دلال‌بازی، تامین بخشی از نهاده‌های مورد نیاز واحدهای تولیدی از بازار آزاد، افزایش قیمت نهاده‌ها و به طور کل افزایش هزینه‌های تولید علت اصلی افزایش قیمت تخم مرغ عنوان شده است اما گفته می‌شود موضوع دیگری چون قاچاق تخم مرغ به کشورهای همسایه هم  بر بازار داخلی اثرگذاشته است. در این راستا و در پاسخ به این سؤال که آیا تخم‌مرغ به کشورهای دیگر قاچاق می‌شود، هدایت اصغری؛ مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن به ایسنا گفت: در روزهای گذشته اخباری مبنی بر قاچاق تخم‌مرغ به کشورهای افغانستان و عراق  به دست ما رسیده است و در حال حاضر هر شانه تخم‌مرغ تولید شده در ایران با قیمت بیش از ۶۰ هزار تومان در افغانستان فروخته می‌شود.

وی ادامه داد: برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب به دلیل اختلاف قیمت تخم‌مرغ در داخل و خارج کشور اقدام به قاچاق آن می‌کنند و هر‌تریلی تخم‌مرغی که از کشور به‌صورت قاچاق خارج می‌شود برای آنها سود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی دارد و بنابراین لازم است که دستگاه‌های نظارتی و امنیتی به این موضوع ورود کنند وجلوی قاچاق تخم‌مرغ گرفته شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن تصریح کرد: شاید مقدار قاچاق زیاد نباشد اما جو روانی ایجاد شده ناشی از آن بازار داخلی را بهم می‌ریزد و باعث نابسامانی در بازار می‌شود. تخم‌مرغ ارزان‌ترین کالای پروتئینی است و بخش زیادی از نیاز مردم به پروتئین با تخم‌مرغ جبران می‌شود. اگر افزایش قیمت باعث حذف آن از سبد خانوار شود آن وقت باید در بخش‌های درمانی هزینه بیشتری کنیم.

گفتنی است، در حالی‌که عمل دولت به تئوری‌های اقتصاددانان و سیاست‌بازان حامی ‌خود مبنی بر رهاسازی بازار و گره زدن گرانی‌ها به تحولات سیاسی خارجی عامل اصلی جهش قیمت ارزاق است، هر روز یک بهانه برای گرانی‌های سرسام‌آور ‌تراشیده می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴