تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴
کد مطلب : ۴۴۷۱۲۸
در اینبخش با بهترین فواید گیاه آلوئه ورا آشنا می‌شویم. آلوئه ورا یکی از خوشبوترین و معروف ترین گیاهان دارویی اسـت، حتی اگر با فواید آلوئه ورا آشنایی ندارید، حتماً با بوی خوش آن آشنا هستید. این گیاه دوست داشتنی فواید کاربردی بسیاری دارد کـه هم در زمینه درمان و هم در زمینه زیبایی پوست مو می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه با پارس ناز همراه باشید تا با آلوئه ورا بیشتر آشنا شویم.
۰
plusresetminus
  

درمان بریدگی ها و زخم ها

بهترین فواید گیاه آلوئه ورا | از خواص درمانی تا خواص زیبایی
قرن ها اسـت کـه آلوئه ورا را بعنوان یک گیاه شفا بخش برای انواع صدمات پوستی مثل بریدگی می شناسند. این گیاه رشد پوست و سلول هاي بافتی جدید را بیشتر می کند و بکار احیاء بافت سرعت می بخشد.  
نحوۀ استفاده
برگ گیاه را از درازا، با چاقو دو نیم کنید.
گیاه را از قسمت برش خورده، روی بریدگی پوست تان قرار دهید.
 

درمان سوختگی

بهترین فواید گیاه آلوئه ورا | از خواص درمانی تا خواص زیبایی
آلوئه ورا از گذشته در درمان سوختگی هاي جزئی کاربرد داشته اسـت. این گیاه تأثیر خنک کننده اي مثل ماده ي منتول دارد، التهاب را کاهش می دهد و باعث احیاء بافت و پوست می شود.
 
نحوۀ استفاده
همه ی ي تیغ هاي برگ آلوئه ورا را ببرید.
برگ را از درازا، با چاقو برش دهید.
ژل شفاف داخل برگ را درآورید.
ژل را مستقیماً روی سوختگی قرار دهید.
 

درمان نیش حشرات

بهترین فواید گیاه آلوئه ورا | از خواص درمانی تا خواص زیبایی
خارش جای نیش حشرات بدلیل بزاق حشرات اسـت کـه می تواند حاوی مواد سمی یا آلرژی زای مختلفی باشد و باعث خارش، متورم یا تحریک شدن پوست بـه درجات مختلف می شود. آلوئه ورا تأثیر خنک کننده دارد، درد و خارش را تسکین می دهد و التهاب را کم می کند.
 
نحوۀ استفاده
برگ آلوئه ورا را از درازا ببرید.
ژل شفاف آنرا روی جای نیش بمالید.
 

درمان سرمازدگی

بهترین فواید گیاه آلوئه ورا | از خواص درمانی تا خواص زیبایی
از آلوئه ورا برای درمان سرمازدگی متوسط و کاهش آسيب ي ناشی ازآن می‌توان استفاده کرد. این گیاه حاوی مقادیر زیادی ویتامین E اسـت کـه تأثیر بسیار زیادی در ترمیم پوست دارد. بخاطر داشته باشید کـه سرمازدگی، مشکل بسیار جدی اي اسـت و اگر فکر می کنید کـه سرمازده شده اید، بهتر اسـت ابتدا توسط یک دکتر معاینه شوید.
 
نحوه‌ي استفاده
برگ هاي آلوئه ورا را از درازا برش دهید.
لایه ي زرد رنگی کـه زیر پوسته ي آن وجوددارد را بتراشید.
ژل شفاف داخل برگ را روی قسمت سرمازده قرار دهید.
 

لایه برداری پوست

آلوئه ورا بشما کمک می کند با این اسکراب لایه بردار بـه پوست خود احساس تازگی دهید. این اسکراب سلول هاي مرده ي پوست را از بین میبرد و بـه قدری ملایم اسـت کـه حتی برای پوست هاي حساس هم قابل استفاده اسـت. اینروزها اسکراب و لایه بردارهای زیادی در بازار وجوددارد کـه حاوی آلوئه ورا هستند.
بهترین فواید گیاه آلوئه ورا | از خواص درمانی تا خواص زیبایی
اما اگر گیاه آنرا در معرض داشته باشید، می توانید خودتان با آن اسکراب درست کنید. روشهای مختلفی برای تهیه ي اسکراب از آلوئه ورا وجوددارد و این فقط یکی از انها اسـت:
 
مواد لازم:
۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا- ۲ قاشق غذاخوری شکر قهوه اي اورگانیک- ۱ قاشق چایخوری آب لیموترش. همه ی ي مواد رابا هم مخلوط کنید و روی پوست تان بگذارید. سپس پوست تان رابه آرامی مالش دهید. در آخر، صورت خودرا آب بکشید.
 

جلوگیری از جوش و درمان آن

بهترین فواید گیاه آلوئه ورا | از خواص درمانی تا خواص زیبایی
آلوئه ورا علاوه بر ترمیم سلول هاي پوستی، خواص ضد قارچ و ضد باکتری هم دارد. این ویژگی ها آلوئه ورا رابه گیاهی بسیار مؤثر در پیشگیری از جوش و درمان جوش و روزاسه تبدیل کرده. آلوئه ورا هم چنین بـه لطف خواص شفا بخشش، بـه رفع لکه هاي پوستی، زخم هاي بعد از جوش و صدمات پوستی کمک می کند.
 
نحوه استفاده
برگ آلوئه ورا را از درازا با چاقو ببرید.
ژل شفاف درون برگ را روی ناحیه ي مورد نظر بمالید.
 

مرطوب کننده ای برای پوست

بهترین فواید گیاه آلوئه ورا | از خواص درمانی تا خواص زیبایی
آلوئه ورا یک مرطوب کننده ي طبیعی بسیار خوب محسوب می شود. این گیاه بـه ویژه برای پوست هاي خشک یا حساس مفید اسـت چون بـه سرعت جذب پوست می شود و برخلاف دیگر محصولات مرطوب کننده ي موجود در بازار، بدون مسدود کردن منافذ پوست، آنرا مرطوب می کند.
 
نحوه استفاده
برگ آلوئه ورا را از درازا با چاقو برش دهید.
۲ قاشق چایخوری از ژل شفاف درون برگ را بردارید.
ژل آلوئه ورا رابا ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید.
 

اسکراب بدن

بهترین فواید گیاه آلوئه ورا | از خواص درمانی تا خواص زیبایی
آلوئه ورا خواص ضد باکتری و ضد التهاب بسیار قوی اي دارد کـه آن رابه یک شوینده ي مؤثر و ملایم برای بدن تبدیل می کند. برای تهیه ي اسکراب بدن از آلوئه ورا، علاوه بر این گیاه، بـه ویتامین E و اسانس هاي روغنی هم احتیاج داریم. هم آلوئه ورا و هم ویتامین E برای ترمیم سلول هاي پوستی بسیار مفید هستند و اسانس هاي روغنی هم پوست را نرم و لطیف می کنند.
 
نحوه استفاده
برگ آلوئه ورا را از درازا برش بزنید.
ژل شفاف درون برگ رابا چاقو بـه اندازه ي یک چهارم فنجان بردارید.
ژل رابا صابون مایع بـه اندازه ي سه چهارم فنجان مخلوط کنید.
۱ قاشق چایخوری ویتامین E بـه ترکیب اضافه کنید.
چند قطره اسانس روغنی درون آن بریزید.
 

درمان مشکلات مو

بهترین فواید گیاه آلوئه ورا | از خواص درمانی تا خواص زیبایی
آلوئه ورا درمان بسیار مؤثری برای ریزش موها اسـت. این گیاه حاوی آنزیم هایي اسـت کـه سلول هاي مرده ي پوست کف سر را ترمیم می کنند و باعث رشد مو هاي جدید می شوند.
 
نحوه استفاده
برگ آلوئه ورا را از درازا با چاقو برش بزنید.
۲ قاشق چایخوری از ژل شفاف درون آنرا بردارید.
ژل رابا ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید.
۱ تا ۲ قاشق غذاخوری عسل بـه آن اضافه کنید.
ترکیب مواد رابه کف سر و مو هاي تان بمالید و ۴۰ دقیقه بگذارید تا بماند.
سپس مو هاي تان را آب بکشید و مطابق معمول بشویید.
 
 

حقایق تغذیه‌ ای آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از گونه‌هاي سرده‌ي آلوئه «سگل‌ها» اسـت. آلوئه ورا جزو گیاهان پایا، خشکی‌زی و آب‌دار محسوب میشود. برگ‌هاي آلوئه ورا شکل مثلثی، رنگ سبز، حالت آب‌دار و لبه‌هاي دندانه‌دار دارند. بنظر میرسد خاستگاه آلوئه ورا کشور سودان باشد. بعد ها پای آلوئه ورا بـه منطقه‌ي مدیترانه، نقاط گرم‌سیری و قاره‌هاي آفریقا، آسیا، اروپا و کشور آمریکا باز شد.
بهترین فواید گیاه آلوئه ورا | از خواص درمانی تا خواص زیبایی
ژل آلوئه ورا شفاف بوده ودر قسمت‌هاي داخلی برگ آلوئه ورا یافت می شود. شیره‌ي آلوئه ورا زردرنگ اسـت و دقیقا در زیر پوست این گیاه قرار دارد. عده اي از محصولات آلوئه ورا از له کردن کل برگ آلوئه ورا تهیه میشوند؛ بنابر این محتوی هردو جزء این گیاه خواهند بود. در سرده‌ي سگل‌ها، آلوئه ورا بیشترین فعالیت بیولوژیکی را دارد.
 
در آلوئه ورا ۷۵ جزء فعال وجوددارد، این اجزا شامل ویتامین‌ها، موادمعدنی، ساکاریدها، آنتراکینون‌ها، اسیدهای آمینه‌، آنزیم‌ها، لیگنین، ساپونین‌ها و اسید سالیسیلیک‌ها هستند. آلوئه ورا ۲۰ تا از ۲۲ اسید آمینه‌ي مورد نیاز انسان و هر ۸ اسید آمینه‌ي ضروری برای بدن را در خود دارد. آلوئه ورا تعداد زیادی از ویتامین‌ها و موادمعدنی حیاتی را در خود جای داده اسـت.
بهترین فواید گیاه آلوئه ورا | از خواص درمانی تا خواص زیبایی
این مواد برای رشد و عملکرد مناسب دستگاه‌هاي بدن ضروری هستند. این ویتامین‌ها و موادمعدنی عبارتند از: ویتامین‌هایي کـه خاصیت آنتی اکسیدانی دارند مانند ویتامین‌هاي C، A و E. علاوه بر این، ویتامین‌هاي ب-۱۲، اسید فولیک و کولین نیز در آلوئه ورا یافت می شوند؛ آلوئه ورا محتوی ۸ آنزیم آلیاز، آلکالین فسفاتاز، آمیلاز، برادی‌کیناز، کربوکسی‌پپتیداز، کاتالاز، سلولاز، لیپاز و پروکسیداز اسـت.
 
موادمعدنی مانند کلسیم، مس، سلنیوم، کروم، منگنز، منیزیم، پتاسیم، سدیم و روی نیز در آلوئه ورا یافت میشوند؛ آلوئه ورا محتوی ۱۲ آنتراکینون اسـت. این ترکیبات بیشتر بـه‌عنوان ملین و ضدیبوست شناخته میشوند. آلوئین و امودین با خاصیت تسکین‌ دهندگی، ضدباکتری و ضدویروسی دراین دسته قرار می گیرند؛ چهار اسید چرب در آلوئه ورا وجوددارد کـه شامل:
بهترین فواید گیاه آلوئه ورا | از خواص درمانی تا خواص زیبایی
کلسترول، کمپسترول، بتاسیتوسترول و لوپئول هستند. هورمون‌هاي اکسین و جیبرلین موجود در آلوئه ورا خاصیت ضدالتهابی دارند و بـه درمان زخم‌ها کمک میکنند؛ انواع قندها در آلوئه ورا وجود دارند. این قندها شامل مونوساکاریدها «گلوکز و فروکتوز» و پلی‌ساکاریدها هستند.
 

آلوئه ورا در صنایع مختلف

آلوئه ورا از سال ۱۸۲۰ میلادی رسما در کتب داروشناسی ایالات متحده جزو داروهای ضدیبوست و محافظ پوست ثبت شد. آلوئه ورا در دهه‌ي ۱۹۳۰ میلادی برای درمان سوختگی‌هاي ناشی از پرتودرمانی در پوست و غشای مخاطی مورد استفاده قرار گرفت.
بهترین فواید گیاه آلوئه ورا | از خواص درمانی تا خواص زیبایی
درسال ۲۰۰۴ میلادی ارزش آلوئه ورای خام مصرفی در صنایع حدود ۱۲۵ میلیون دلار و ارزش محصولات تولیدی و عرضه‌شده بـه بازار حدود ۱۱۰ میلیارد دلار تخمین زده شد. امروزه شرکت‌هاي تولیدکننده‌ي لوازم آرایشی شیره‌ي آلوئه ورا یا سایر مشتقات آنرا در محصولات مختلفی مانند لوازم آرایشی، صابون‌ها، کرم‌هاي ضدآفتاب، بخور، ژل اصلاح، شامپو، دستمال کاغذی و مرطوب‌ کننده‌ها استفاده می کنند.
 
هم چنین از آلوئه ورا در صنایع غذایی و تولید برخی محصولات مانند نوشیدنی‌ها و دسرها استفاده می شود. فرآوری آلوئه ورا در صنعت می تواند روی خواص آن تأثیر بگذارد. در صنعت طبق معمول برگ کامل آلوئه ورا با فرآیندهای له کردن، آسیاب کردن یا خرد کردن تبدیل بـه مایع میشود و سپس با عبور از صافی و پایدارکننده‌هایي عصاره‌ي آلوئه ورا بـه دست می آید.
بهترین فواید گیاه آلوئه ورا | از خواص درمانی تا خواص زیبایی
امکان دارد در عده اي از این روش‌ها محصول نهایی دیگر خاصیت چندانی نداشته باشد. پس از عصاره‌گیری بـه کمک حرارت و صافی‌ها محصولات نهایی تولید میشوند. تمام این مراحل می توانند فواید آلوئه ورا رابه حداقل برسانند. برای خاطرجمعی از مقدار و کیفیت آلوئه ورای موجود در محصولات صنعتی شورای بین‌ المللی علوم آلوئه گواهینامه‌اي بـه محصولات مورد تأیید این شورا اعطا میکند.
 
بهتر اسـت محصولاتی را خریداری کنید کـه گواهی این شورا روی آنها وجوددارد. پیدا کردن محصولات حاوی آلوئه ورا کار سختی نیست. در اغلب فروشگاه‌هاي لوازم بهداشتی و آرایشی و داروخانه‌ها میتوانید این محصولات را پیدا کنید. خودتان هم می‌ توانید آلوئه ورا را در خانه‌ پرورش دهید. آنرا درکنار پنجره یا هر جاییکه در معرض نور خورشید باشد، قرار دهید. آلوئه ورا خورشید را دوست دارد.
بهترین فواید گیاه آلوئه ورا | از خواص درمانی تا خواص زیبایی
میتوانید گلدان آلوئه ورا را در فصل تابستان بیرون از خانه بگذارید. آلوئه ورا جزو گیاهان آب‌دار اسـت و مقدار زیادی آب در برگ‌هاي خود ذخیره می کند. با این حال باید حداقل ۲ یا ۳ بار در ماه آنرا آبیاری کنید. در فصل زمستان گیاه آلوئه ورا بـه خواب می رود. باید دراین زمان بـه آن بسیار کم آب بدهید. با پرورش آلوئه ورا می توانید با هزینه‌اي اندک از فواید معجزه‌آسای این گیاه بهره‌ مند شوید.
 

دوز توصیه‌ شدۀ مصرف آلوئه ورا

دوز توصیه‌شده‌ي آلوئه ورا بر اساس تحقیقات و منابع منتشر شده در زیر آمده اسـت. میزان آلوئه ورای موجود در محصولات را قبل از مصرف بخوانید. اگر با مصرف آلوئه ورا عوارض جانبی مشاهده کردید با دکتر‌تان مشورت کنید. برای درمان یبوست، مقدار ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم در روز مناسب اسـت. برای التیام زخم‌ها، پسوریازیس و عفونت‌هاي پوستی کرم عصاره‌ي آلوئه ورا ۰/۵ درصد را ۳ مرتبه در روز مصرف کنید.
بهترین فواید گیاه آلوئه ورا | از خواص درمانی تا خواص زیبایی
برای پژک دندان و بیماری‌هاي لثه بـه مدت ۲۴ هفته از نخ دندان حاوی آلوئه ورا استفاده کنید. برای کلسترول بالا، روزی دو شماره کپسول ۳۰۰ میلی‌گرم آلوئه ورا رابه مدت ۲ ماه مصرف کنید. برای درمان التهابات روده‌اي روزی ۱۰۰ میلی‌گرم آلوئه ورا رابه مدت ۴ هفته مصرف کنید. برای درمان سوختگی‌هاي پوستی ژل ۹۷/۵درصد آلوئه ورا را روی محل موردنظر بمالید و تا زمان التیام سوختگی، اینکار را ادامه دهید.
 

عوارض جانبی و تداخل دارویی

شیره‌‌ي آلوئه ورا نباید بـه مقدار زیاد مصرف شود، زیرا ممکن اسـت عوارض جانبی مانند درد معده یا گرفتگی عضلات رابه دنبال داشته باشد. مصرف بیش از اندازه و طولانی مدت شیره‌ي آلوئه ورا می تواند باعث بروز اسهال، مشکلات کلیوی، وجود خون در ادرار، کاهش پتاسیم، ضعف عضلانی، کاهش وزن و مشکلات قلبی شود. اگر باردار هستید یا نوزادتان را شیر می دهید، از مصرف ژل یا شیره‌ي آلوئه ورا اجتناب کنید.
بهترین فواید گیاه آلوئه ورا | از خواص درمانی تا خواص زیبایی
زیرا گزارش‌هایي مبنی بر سقط جنین و نقص‌هاي مادرزادی نوزاد در اثر مصرف آلوئه ورا وجود دارند. ممکن اسـت کودکان زیر ۱۲ سال با مصرف آلوئه ورا دچار درد شکم، گرفتگی عضلات و اسهال شوند؛ بنابر این مصرف آلوئه ورا برای آنها توصیه نمی شود. بر اساس تحقیقات مصرف آلوئه ورا در بیماران دیابتی قندخون را کاهش میدهد؛ بنابر این اگر مبتلا بـه دیابت هستید، بـه دقت قندخون‌تان را نظارت کنید.
 
اگر بیماری‌هاي روده از قبیل کرون، کولیت مجروح یا گرفتگی و انسداد روده دارید، از مصرف شیره‌ي آلوئه ورا اجتناب کنید، زیرا شیره‌ي آلوه ورا میتواند باعث تحریک روده شود. در صورتی کـه بواسیر دارید، از مصرف شیره‌ي آلوئه ورا خودداری کنید، زیرا میتواند شرایط را بدتر کند. مصرف مقادیر بالای شیره‌ي آلوئه ورا میتواند باعث اختلالات کلیه و مشکلات جدی دیگری شود.
بهترین فواید گیاه آلوئه ورا | از خواص درمانی تا خواص زیبایی
بنابر این اگر مشکلات کلیوی دارید از مصرف شیره‌ي آلوئه ورا خودداری کنید. آلوئه ورا با تأثیر بر قندخون میتواند قبل و بعد از عمل جراحی، در روند نظارت قندخون دخالت کند بنابر این از دوهفته قبل از عمل جراحی مصرف آلوئه ورا را متوقف کنید.اگر از داروهای زیر استفاده میکنید، پیش از مصرف آلوئه ورا با دکتر‌تان مشورت کنید:
 
داروهای دیابت
سووفلوران
داروهای ملین
وارفارین یا کمادین
داروهای مدر






بلاغ نیوز: *بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها و سایت‌ها منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴