کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امام جمعه بغداد: به زور هم که شده آمریکا را اخراج خواهیم کرد

خبرگزاری تسنیم , 23 دی 1399 ساعت 3:46

امام جمعه بغداد با اشاره به جنایات مداوم واشنگتن علیه ملت عراق، تاکید کرد، مردم با زور هم که شده، اشغالگران آمریکایی را از خاک خود بیرون خواهند کرد.


به گزارش بلاغ، آیت‌الله «سید یاسین الموسوی» طی سخنانی در بصره به مناسبت اولین سالگرد شهادت سپهبد «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» در حمله تروریستی آمریکا، اظهار داشت: یک سال قبل بالگردهای آمریکایی شبانه بلند شدند و در حمله‌ای، دو مرد بزرگ را به شهادت رساندند... دونالد ترامپ صراحتا گفت که قاتل است و اقدام او‌، تجاوز آشکار به قانون و حاکمیت عراق محسوب می‌شود.

 آیت‌الله الموسوی تاکید کرد، نیروهای آمریکایی باید با زور و بازوی فرزندان ما از عراق خارج شوند. اگر خارج نشوند، با اراده خداوند متعال آنها را بیرون می‌کنیم. اینجا سرزمین مهدی(عج)و پایتخت مهدی(عج) است و آمریکایی‌ها نمی‌توانند در این زمین قدم بگذارند. وی خطاب به حاضران گفت: اکنون به شما می‌گویم که خط شهدا و بزرگان، همان مسیر مقاومت و آزادی و انتقام از آمریکا است، آمریکایی که ممکن نیست از جاه‌طلبی‌های خود دست بکشد.

جنگنده‌های بی‌مصرف
بر اساس گزارش‌ها از عراق، ناوگان جنگنده‌های« اف-۱۶» این کشور از مشکلات جدی رنج می‌برد. به گزارش فارس، پایگاه اینترنتی«درایو» طی گزارشی در این باره نوشت، نیروی هوایی عراق سال 2011 طبق قرار‌دادی که میان بغداد و واشنگتن امضا شده، 36 فروند جنگنده اف-16 وایپر، ساخت شرکت «لاکهید مارتین»، را از آمریکا خریده است. این گزارش می‌افزاید، اما دو فروند از این جنگنده‌ها در دوره اول آموزش از دست رفته‌اند. 34 جنگنده باقیمانده به اسکادران نهم شکاری در پایگاه هوایی «بلد» ملحق شده و در برخی عملیات جنگی علیه داعش در عراق و سوریه مشارکت داشته‌اند.
این منبع با اشاره به شمار جنگنده‌های اف-16 عراق در رژه نظامی اخیر نوشت، شمار جنگنده‌های شرکت‌کننده در رژه اخیر، حاکی از آن بود که کمتر از 20 درصد هواپیماهای اف-16 عراق کاملاً قابلیت پرواز را دارند. گفته می‌شود در تلاش برای آماده ساختن 19 جنگنده طی یک روز‌، چهار جنگنده دچار سانحه هوایی شده‌اند.
با انتشار جزئیات بیشتر، مشخص شد که از مجموع 34 فروند جنگنده اف-16 مستقر در پایگاه «البلد»، دست‌کم 10 فروند به هیچ وجه قادر به پرواز نیستند. از کل جنگنده‌های قادر به پرواز نیز بیش از نیمی از آنها فقط قادر به پروازند، اما فاقد رادار مناسب و سیستم «اویونیک» هستند.
دیدار برهم صالح با الفیاض
«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، طی دیدار با «فالح الفیاض» رئیس‌حشدالشعبی، تاکید کرد که بغداد مخالف هرگونه مداخله خارجی در امور عراق است و بر احترام به حق حاکمیت این کشور تاکید دارد.
این دیدار تنها دو روز پس از آن صورت گرفت که وزارت خزانه‌داری آمریکا الفیاض را به بهانه نقض حقوق بشر، در لیست تحریم‌های خود قرار‌داده است.


کد مطلب: 447057

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/447057/امام-جمعه-بغداد-زور-هم-شده-آمریکا-اخراج-خواهیم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com