کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نشنال اینترست: ایران تسلیحاتی بازدارنده‌تر از بمب اتمی ‌دارد

23 دی 1399 ساعت 0:57


به گزارش بلاغ، یک نشریه آمریکایی تأکید کرد: ایران حتی بدون سلاح اتمی، بازیگر مهم قدرت در خاورمیانه است.

نشنال اینترست: با بیان اینکه برنامه موشکی  ایران مهم‌ترین ابزاری است که برای ایران در عرصه قدرت‌نمایی منطقه‌ای، جایگاه خاصی تعریف می‌کند، نوشت: ایران برای دنبال کردن منافع خود در خاورمیانه، پنج ابزار مرگبار دارد. تهران با استفاده از این ابزارها می‌تواند موقعیت خود را حفظ و اهدافش را دنبال کند: جنگ‌های نامنظم، کارت اسرائیل، موشک‌های بالستیک، توافقات نفتی و براندازی سیاسی.

 ایران تلاش کرده است نیروهای متعارف نظامی خود را از جنگ‌های مختلفی دور نگه دارد که منطقه را از یک دهه گذشته تاکنون در آشوب فرو برده است.  البته این لزوما به معنای آن نیست که ایران درگیر این مناقشات نبوده است. بلکه در عراق، سوریه، افغانستان و دیگر مناطق در جنگ‌های نامنظم درگیر بوده است.

 ایران با حمایت از دولت سوریه مانع از گسترش داعش شد. از زمان تهاجم نظامی آمریکا در عراق، ایرانی‌ها هم عموما با حمایت از شبه‌نظامیان شیعه عراق، در عرصه نظامی و سیاسی عراق حضور داشته‌اند.

در این گزارش به نفوذ ایران در میان جنبش‌های ضدصهیونیستی‌ اشاره شده و آمده است: حمایت از این نهادها به ایران اعتبار دیپلماتیک و ایدئولوژیک می‌دهد و در عین حال نقطه مقابلی است علیه برتری‌جویی نظامی متعارف اسرائیل در منطقه.

نویسنده همچنین از موشک‌های بالستیک به‌عنوان دیگر ابزار در اختیار ایران یاد کرده و می‌نویسد موشک‌های ایران قادر هستند تمام مراکز سیاسی، نظامی و تاسیسات اقتصادی را با دقت در منطقه هدف قرار دهند. از یک منظر، این موشک‌های بالستیک همان هدف بازدارندگی برنامه هسته‌ای را ایفا می‌کنند، البته به شیوه‌ای بسیار مطمئن‌تر.

حملات موشک‌های بالستیک احتمالا نمی‌تواند تولید نفت را متوقف و زیرساخت‌های انتقال نفت را در خلیج ‌فارس نابود کند، با این وجود بهبود در دقت موشک‌ها در سال‌های اخیر، قابلیت ویرانگریِ آنها را بدون شک افزایش داده است.

نویسنده در پایان می‌نویسد: ایران همچنان از این ابزارها که در 35 سال گذشته ایجاد کرده، بهره خواهد برد و قطعا بدون سلاح هسته‌ای هم، یک بازیگر مهم قدرت در خاورمیانه است.


کد مطلب: 447051

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/447051/نشنال-اینترست-ایران-تسلیحاتی-بازدارنده-تر-بمب-اتمی-دارد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com