به بهانه ساخت قسمت‌های پایانی فصل ششم سریال «پایتخت»؛

جاده‌ای که به‌زودی برای فصل هفتم «صاف» می‌شود

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
کد مطلب : ۴۴۷۰۳۶
خبر ساخت چند قسمت باقی مانده فصل ششم سریال «پایتخت» برای نوروز این گمانه زنی ها را تقویت می کند که داستان نفوذ و شیطنت های رسانه ای ختم به خیر شده و راه برای ساخت فصل هفتم این مجموعه به زودی هموار می شود.
۰
plusresetminus
جاده‌ای که به‌زودی برای فصل هفتم «صاف» می‌شود

مجموعه سریال «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم آنقدر خوش ساخت بوده و از آن مهم تر به دل مخاطب نشسته که قرار است با همه حواشی پیرامون آن، فصل هفتم این سریال نیز ساخته شود.
این خبر را اخیرا سیروس مقدم در گقت و گو با خبرنگار صدا و سیما تایید کرده و اشاره کرده که قرار است آن دو سه قسمت پایانی فصل ششم هم که نیمه کاره رها شد، با جمع شدن دوباره گروه تولید و برای پخش در نوروز به آنتن برسد.
سریال «پایتخت» به گواه آمارهای رسمی همیشه جزء پربیننده ترین سریال های زمان پخش خود بوده و این رویه حتی در زمان بازپخش این سریال نیز خبرساز شده است. تا به حال بارها شبکه های آی فیلم و تماشا به بهانه های مختلف، این مجموعه سریال را پخش کرده اند که هر بار آمار بینندگان «پایتخت» از مخاطبان سریال های در حال پخش سایر شبکه ها پیشی گرفته و این همه از حسی دلنشین و رضایت بخش از تماشای بارها و بارهای این سریال نشات گرفته است؛ حسی که همراه با خاطره ای خوش از تماشای دورهمی خانواده، حتی در زمان بازپخش آن برای تک تکمان اتفاق افتاده است.

با این همه سریال «پایتخت» نیز در طول این سال ها دچار نوسان هایی در کیفیت بازی ها و قصه خود شده است؛ بدون شک حفظ یکدستی و خوش ساختی این سریال مدیون یک کار گروهی و تیمی است که دراین سال ها مانند یک خانواده در کنار هم زندگی کرده اند تا خروجی آن اثری شود که بر قاب تصویر بارها و بارها شاهدش بوده ایم.

مرگ خشایار الوند که یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های خانواده «پایتخت» به شمار می رفت، به گواه بسیاری ضربه زیادی بر پیکر شریف این سریال زد و باعث شد تا این سریال دوست داشتنی در فصل ششم خود دچار حواشی بسیاری شود؛ از قصه ای که از همان ابتدا ابتر خلق شد تا حاشیه هایی که کار را به نامه معروف رئیس سازمان صدا و سیما مبنی بر نفوذ در عوامل این سریال و پیدا کردن ستون پنجم دشمن رساند.

بماند که این داستان هم با پادرمیانی فرجی، مشاور نام آشنای این سریال گویا حل و فصل شد و قرار است به زودی فصل هفتم این مجموعه هم ساخته شود. در همان روزهایی که همه انتقادات به سیروس مقدم و محسن تنابنده برای حاشیه سازی های «پایتخت6» نقل محافل بود؛ کسی بابت همه سکانس ها و تیکه های فراوان سیاسی این مجموعه به کل نظام که با مراقبت ناظران پخش حذف می شد و یا صحنه معروف و حاشیه ساز قسمت های آخر این سریال که به فیلم «همسفر» اشارات مستقیمی داشت، آقای مشاور را بازخواست نکردند که چطور شما با این همه تجربه حضور در جایگاه مدیریت این سازمان، از چهارچوب ها و استانداردهای سازمان بی اطلاع بودید و یا شاید منبع همه شیطنت ها و داستان «نفوذی» های آقای رئیس را در همین حوالی باید جست و جو کرد.
شاید زنگ خطر پایین آمدن کیفیت سریال «پایتخت» زمانی به صدا درآمد که پای «بازرگانی صدا و سیما» برای تولید این سریال به میان آمد و عملا به جای سیما فیلم این اداره کل اختیاردار «پایتختی ها» شد؛ به تدریج با افزایش پخش پیام های بازرگانی در میانه این سریال و در ادامه با ورود حامیان مالی نظیر «اطلس مال» و این اواخر اپلیکیشن «روبیکا»، صدای اعتراض همه را بلند کرد. ولی سودی که بازرگانی صدا و سیما از این سریال نصیب خود کرده بود، به این سادگی ها قابل چشم پوشی نبود.
برای بررسی درآمد آگهی‌های بازرگانی قبل و وسط این مجموعه، به عنوان مثال در یکی از شب ها مجموعا ۱۲۵۱ ثانیه آگهی پخش شده است که البته جزو شب‌های کم‌آگهی به شمار می آید. در نظر بگیرید که تعرفه آگهی سال‌ ۹۸ برای سریالی مثل پایتخت ثانیه‌ای ۱۱ میلیون تومان بوده؛ اگر این رقم را برای سال 99 پنجاه درصد بالاتر فرض کنیم، یعنی آگهی پخش شده دست‌کم ثانیه‌ای 15 میلیون تومان خواهد بود.
این رقم ضرب در ثانیه‌های پخش شده، مبلغی در حدود 19 میلیارد تومان آگهی برای یک قسمت را نشان می‌دهد. یعنی برای پخش بیش از ده قسمت سریال بیش از 200میلیارد تومان سود بدون هزینه، نصیب صدا و سیما خواهد شد که رقمی نجومی است.
بدون شک این رقم ها برای عوامل تولید این سریال نیز وسوسه انگیز است و جای تعجب ندارد که بازیگر و طراح این سریال برای حضور در فصل هفتم «پایتخت» 5 میلیارد تومان دستمزد طلب کند!

حاشیه های نیمه کاره ماندن فصل ششم این سریال در رسانه ها به زبان های مختلف تکرار می شد که خبر دستمزد میلیاردی آقای بازیگر صدای خیلی ها را درآورد. مدیران رسانه ملی به مانند همیشه در این موارد سکوت اختیار کردند تا خود تنابنده در صفحه شخصی خود در فضای مجازی خبر از انصراف ساخت فصل هفتم این مجموعه را داد.
تنابنده در صفحه شخصی خود نوشت:
«لطفا دست از تخریب و عقیم سازی بردارید..
پایتخت به عشق مردم ساخته و به خواست مردم ادامه پیدا کرده است و در حد سوادمان ایینه ای بوده در برابرجامعه با تمام کاستی هایش که به آن واقفم ،تلاش شما هم همه این بوده که با مسموم کردن فضا ومعنا سازیهای بیهوده و استخراج مفاهیم عجیب غریب از پایتخت دستاویز و ملعبه ای بسازید برای انتقام گیریهاتون از جناح مخالف یا ابراز وجود آنهم با نسبت دادن نظراتتان به مردم که هیچگاه هم رای با شما نبوده ..بگذریم
هموطنان عزیزم امسال هم علارغم فرصت بسیار کوتاه تا نوروز و به رغم همکاریهای سازمان و توافقات صورت گرفته تلاش کردیم مقدمات پایتختی جدیدو در خور شان شما بسازیم که شرایط مهیا نشد ،یعنی من توانشو نداشتم و از همین جا از محضر همتون عذر خواهی میکنم تا فرصتی دیگر و فضایی پالوده تر،،
(با احترام و تشکر از همه جراید ورسانه های خبری مخالف و موافق و منتقدینی که دغدغه کمال و رشد و پیشرفت آثار را دارند)
کوچک همه شما مردم شریف
محسن تنابنده»
نکاتی در این متن وجود دارد که رسما حاشیه برانگیز است؛ نخست اینکه آقای بازیگر درخواست 5 میلیاردی خود برای حضور در فصل هفتم «پایتخت» را تکذیب نکرده و تمام حاشیه های موجود را صرفا سیاسی بازی های رسانه ها عنوان کرده است. دوم اینکه این قهر و آشتی های محسن تنابنده با تلویزیون سریالی تکراری با پایان بندی از پیش تعین شده است. تنابنده در فصل ششم این مجموعه نیز این بازی قهر و آشتی را شروع کرده بود که درنهایت با منت گذاشتن بر مردم و اینکه به عشق مردم ادامه می دهیم، دستمزد میلیاردی خود را به جیب زده بود.
حالا با انتشار خبر رسمی ساخت قسمت های باقی مانده فصل ششم «پایتخت» و فصل هفتم این مجموعه برای سال بعد توسط سیروس مقدم، همه این گمانه زنی های گرفتن دستمزدهای میلیاردی قوت بیشتری به خود گرفته است؛ ولی نکته ای که این وسط تازگی دارد، ورود «سیما فیلم» به عنوان متولی ساخت این سریال به جای «بازرگانی» صدا و سیماست که جای این امیدواری وجود دارد تا کیفیت ساخت این سریال با نظارت بیشتر، به اوج خود برگردد تا خاطره خوش این سال های مخاطبان همیشگی «پایتخت» با شیطنت های رسانه ای به فراموشی سپرده نشود.
انتهای پیام/
مصطفی پورکیانی
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما