عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از پاسخگونبودن دولت در قبال دوسوم بودجه کشور گفت: 85 درصد بودجه شرکت‌های دولتی متعلق به ۵ شرکت است. ۹۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت نفت است و هیچ کس در این کشور به شما نمی‌گوید که درآمد شرکت ملی نفت چقدر است؟
۰
plusresetminus
رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس: روی دو سوم بودجه کشورهیچ نظارتی وجود ندارد
به گزارش بلاغ، محسن زنگنه اقتصاددان و عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: بودجه امسال ما تقریباً ۲ هزار هزار میلیارد تومان است.  ۵۷۰ هزار  میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است و مابقی این که تقریباً می‌شود حدود  هزار و ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی است، هیچ نظارتی بر این بخش نیست. یعنی همه دعواهای ما در مجلس و در دولت سر یک‌سوم بودجه است. یعنی سه چهارم بودجه که متعلق به شرکت‌های دولتی است، هیچ نظارتی بر این شرکت‌ها نداریم.

وی در ادامه افزود: روی آن یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تقریباً ۸۵ درصد از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد بودجه، مال ۵ شرکت دولتی است. یکی از این شرکت‌ها و بزرگ‌ترین آنها، شرکت ملی نفت با ۹۰۰ هزار میلیارد بودجه است. یعنی از کل بودجه که دو هزار هزار میلیارد است از آن هزار و پانصد هزار مربوط به شرکت‌های خصوصی و ۹۰۰ هزار میلیارد متعلق به شرکت نفت است که هیچ‌کس در کشور به شما نخواهد گفت درآمد شرکت ملی نفت چقدر است.

این اقتصاددان با بیان اینکه ما ۳ ماه در مجلس داریم سوال می کنیم، بادآور شد: از وزیر نفت در مجلس، از او بطور رسمی سؤال کردیم جواب نگرفتیم. گفتیم  در جمع خصوصی و در کمیسیون آمدند. سئوال کردیم، باز هم از آقای وزیر جواب نگرفتیم. تا الان که ما خدمت شما هستیم هنوز نفهمیدیم درآمد شرکت ملی نفت چقدر است. آخرین جمله‌ای که به ما گفتند این بود که: این اسناد طبقه بندی است ما فقط به ۲، ۳ نفر در کشور می‌گوییم.

محسن زنگنه با اظهار این مطلب که: من حاضرم سوگند بخورم که آن ۲، ۳ نفر هم در کشور نمی‌دانند دقیقاً شرکت نفت چقدر درآمد دارد، گفت: آیا این است شفافیت در کشور؟. نکته دیگر اینکه هیچ‌کس در کشور نمی‌داند کسری دولت امسال چقدر است. اگر شما یک نفر در کشور پیدا کردید که بگوید کسری بودجه ما با یک اختلاف ۵ درصد، که  درصد خیلی زیادی است ولی اشکال ندارد با یک اختلاف ۵ درصد کسری بودجه. اما مطمئن باشیدهیچ‌کسی به شما نخواهد گفت. شما سؤال کنید از رئیس‌جمهور گرفته تا بنده که عضو کمیسیون برنامه بودجه هستم، نمیدنیم. این وضعیت بودجه ماست.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴