تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۰
کد مطلب : ۴۴۶۹۰۴
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس میزان فرار مالیاتی در کشور را بین 80 تا 100هزار میلیارد تومان دانست.
۰
plusresetminus
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: 100 هزار میلیارد تومان برآورد فرار مالیاتی در کشور
به گزارش بلاغ، سید احسان خاندوزی در برنامه اقتصادی «عیار»  درباره وضعیت مالیات در کشور گفت: برآوردها نشان می‌دهد عملکرد دو سال اخیر پیام خوبی در حوزه مالیات به ما نمی‌دهد، به طوری‌که سهم مالیات در بودجه سال آینده کاهش یافته و به زیر 30 درصد رسیده است.

خاندوزی به پرسشی مبنی بر اینکه در مجلس قبل بحث مالیات بر عایدی سرمایه مطرح شد و دولت اعلام کرد که این طرح را به مجلس تحویل خواهد داد اما چرا خبری از اجرای آن نیست پاسخ داد: دولت‌ها به دلیل اینکه کوتاه‌مدت سر کار می‌آیند با این استدلال که نباید یک قشر خاص را با خودمان در تقابل قرار دهیم به استقراض رو می‌آورند و منتظر می‌شوند تا راه فروش نفت بازگردد و به اعتیاد نفتی خود ادامه دهند.

 نایب رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دولت از طریق انتشار اوراق مالی هزینه‌های خود را پوشش می‌دهد تصریح کرد: انتشار اوراق نوعی آینده فروشی است و در چند سال گذشته شاهد این بودیم که سهام برخی شرکت‌های دولتی مانند بانک‌، بیمه و پالایشگاه‌ها در بورس عرضه شد و با ادامه همین ساز و کار اصلاح مالیاتی در کشور اتفاق نیفتاد.

 نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه توضیح داد: مالیات بر عایدی سرمایه به این صورت است، افرادی که از دارایی دوم خود به‌عنوان سفته بازی استفاده می‌کنند باید مالیات بپردازند. به بیان بهتر افرادی که بیش از یک خانه‌دارند و برای کسب سود خرید و فروش انجام می‌دهند باید مالیات آن را بپردازند.  

وی ادامه داد: مشخص است در بدنه دولت اراده‌ای برای انجام این کار نیست اما باز هم مجلس تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهد.  خاندوزی به فرار مالیاتی در کشور‌ اشاره کرد و گفت: بین 80 تا 100 هزار میلیارد تومان برآورد قطعی فرار مالیاتی در کشور است.

وی تأکید کرد: دریافت مالیات از سهام و سپرده‌های بانکی اصلا در دستور کار نیست و مردم نباید در این زمینه نگران باشند. اما آنچه برای بودجه سال آینده در نظر گرفته شده دریافت مالیات از صادرات مواد خام است.

خاندوزی با تأکید بر اینکه درآمد پیش‌بینی شده از محل مالیات بر خانه‌های خالی در لایحه بودجه بیشتر شبیه شوخی است، اضافه کرد: دولت در لایحه بودجه 1400 برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی رقم 200 میلیارد تومان را در نظر گرفته، این در حالی است که به راحتی این رقم می‌تواند به 5 هزار میلیارد تومان برسد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷