تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
کد مطلب : ۴۴۶۸۹۷
شبکه سی ان ان از درگیری بین طرفداران دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و پلیس آمریکا در مقابل کنگره که به منظور تایید نتایج انتخابات این کشور تشکیل جلسه داده است، خبر دادند.
۰
plusresetminus
هواداران بایدن و ترامپ مقابل کنگره آمریکا با مشت و لگد به جان هم افتادند/ ساختمان کنگره اشغال شد

یه گزارش بلاغ، دیروز 6 ژانویه (17 دی) نشست مهم کنگره آمریکا برای تائید آرای الکترال کالج و پیروزی بایدن برگزار شد. این نشست ساعت 9 دیشب به وقت ایران شروع شد و تا لحظه تنظیم این گزارش نتیجه آن مشخص نشده بود. امسال این جلسه که، همه ساله به شکل عادی برگزار می‌شد، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است زیرا ترامپ نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا را تحت فشار قرار‌داده تا با نتایج آراء الکترال کالج (مجمع گزینندگان) در چندین ایالات کلیدی آمریکا مخالفت کنند تا مانع از پیروزی بایدن شوند. اما گزارش‌ها حاکی است نه فضای حاکم بر نشست کنگره و نه قانون به گونه‌ای نیست که ترامپ بتواند امیدی برای تغییر نتایج داشته باشد.

اما بیرون ساختمان کنگره و در خیابان‌های اطراف، رسانه‌ها از درگیری‌های شدید حامیان و مخالفان ترامپ خبر داده و نوشتند طرفداران ترامپ و بایدن با مشت و لگد به جان هم افتادند و پلیس نیز شماری از معترضان را بازداشت کرد. این اعتراض‌ها به درخواست ترامپ در مقابل کنگره برگزار شد و خود وی نیز اعلام کرده بود در این «اعتراض بزرگ» حاضر خواهد شد. در تصاویر منتشر شده، معترضان طرفدار ترامپ دیده می‌شوند که در میدان مقابل کاخ سفید که شهردار دموکرات این شهر نام آن را در همراهی با اعتراضات ضد نژادپرستی در این کشور، به «میدان جان سیاهپوستان مهم است» تغییر داده، فریاد می‌زنند این میدان آمریکایی است. شبکه روسی «آرتی» نیز دیروز در گزارشی نوشت هوادارن ترامپ دسته دسته در حال حرکت به سمت واشنگتن دی‌سی برای شرکت در راهپیمایی «نجات آمریکا» هستند تا آخرین تلاش‌های خود را برای تغییر نتیجه انتخابات به دست قانون‌گذاران این کشور به کار ببندند.

وحشت مغازه داران و فروشگاه‌ها
پیشتر اعلام شده بود صدها تن از نیروهای گارد ملی در خیابان‌های واشنگتن دی سی مستقر می‌شوند تا مانع آشوب هواداران ترامپ شوند. شماری از فروشگاه‌ها و ساختمان‌های دولتی نیز دیروز از ترس آشوب‌ها با چوب و موانع فلزی شیشه‌ها و در مغاز‌ها و ساختمان‌ها را مسدود کردند. پلیس واشنگتن دی سی نیز در سراسر مرکز شهر تابلوهایی را نصب کرده که در آن درخصوص حمل هرگونه سلاح گرم هشدار داده و آن را غیرقانونی اعلام کرده است.

روز سه شنبه در همین ارتباط چندین نفر در واشنگتن در ارتباط با اعتراضات انتخاباتی در آستانه نشست کنگره برای تایید آرای کالج الکترال دستگیر شدند. بنابر گفته پلیس، اتهامات این افراد حمل اسلحه گرم بدون مجوز، نگهداری مهمات و اسلحه ثبت شده است. معترضین همچنین متهم هستند به یک افسر پلیس حمله کرده‌اند. به گزارش «دیلی میل» روز دوشنبه نیز «انریکه تاریو» سردسته گروه افراطی «پسران مغرور» که از طرفداران سرسخت ترامپ هستند، بازداشت و از ورود به واشنگتن برای شرکت در اعتراضات منع شد.

مایک پنس: نمی‌توانم
دیروز همچنین در آستانه نشست کنگره به ریاست مایک پنس معاون ترامپ و رئیس‌سنا روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» گزارش داد «مایک پنس» به «دونالد ترامپ» گفته وی با وجود اصرار ترامپ، این قدرت را ندارد که بتواند مانع از تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توسط کنگره شود. بر اساس گفته منابعی که در جریان این گفت‌وگو قرار داشته‌اند، پنس این سخنان را در جریان ناهار هفتگی خود با رئیس‌جمهور مطرح کرده است. همچنین طبق گزارش نیویورک تایمز، پنس حق رد نتایج انتخابات و ارجاع آن به مجلس نمایندگان آمریکا را ندارد. وی آراء الکترال کالج را بر اساس حروف الفبا باز می‌کند و ارائه می‌دهد و سؤال می‌کند که آیا مخالفت یا اعتراضی به هر ایالت وجود دارد یا خیر. ترامپ صبح روز سه‌شنبه در پیامی توئیتری به غلط ادعا کرده بود که مایک پنس قدرت رد کردن نتیجه اعضای مجمع گزینندگان (الکترال کالج‌ها) که پیشتر بایدن را پیروز انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود، دارد.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین با انتشار پیامی در توئیتر نوشته است درصورتی که معاون وی در جلسه شمارش آرای الکترال کنگره مطابق میل او عمل کند، پیروز انتخابات خواهد شد «اگر مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور مطابق میل ما عمل کند، ما پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری خواهیم بود.». ترامپ همچنین با رد گزارش نیویورک تایمز به عنوان «اخبار جعلی» بار دیگر گفت که با معاون خود کاملاً توافق دارند که وی برای جلوگیری از تأیید پیروزی بایدن در کنگره قدرت عمل دارد.

تبرئه پلیس نژادپرست
خبر دیگر از آمریکا اینکه دادستان‌های ویسکانسین یک افسر سفیدپوست پلیس را در پرونده تیراندازی از پشت به یک مرد سیاهپوست در حضور بچه‌های خردسالش تبرئه کرد. بر اساس گزارش رویترز، تیراندازی این مامور سفیدپوست به شهروند سیاهپوست موجب اعتراضات گسترده‌ای در سراسر آمریکا در مخالفت با رفتارهای نژادپرستانه و وحشیگری پلیس شده بود. این گزارش افزود: مایکل گراولی دادستان منطقه کنوشا اعلام کرده است که روست شسکی افسر سفیدپوست پلیس از خودش دفاع کرده است، آن هم در حالی که در حال رسیدگی به یک نزاع داخلی بوده است.این افسر پلیس 23 اوت(2 شهریور) اقدام به شلیک 7 گلوله به سوی یاکوب بلیک شهروند سیاهپوست از فاصله نزدیک کرده است. دادستان کنوشا گفته بلیک به یک چاقو مسلح بوده و در برابر بازداشتش مقاومت کرده است. حکم صادر شده از سوی دادستان‌های ویسکانسین احتمالا موجب تشدید اعتراضات علیه نژادپرستی و رفتارهای خشن پلیس شود. حدود 50 نفر از معترضان نسبت به این حکم سه شنبه شب در شهر کنوشا تظاهرات کردند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما