کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نمایندگان مجلس و کارشناسان: پیوستن به FATF نه تنها تحریمی را برنمی‌دارد بلکه فروش نفت را هم مسدود می‌کند

6 دی 1399 ساعت 0:11

نمایندگان مجلس و کارشناسان تاکید کردند که پیوستن به FATF نه تنها تحریمی را برنمی‌دارد بلکه تمام راه‌هایی که ما برای فروش نفت در این شرایط تحریمی طی می‌کنیم و یا کالای دیگری را به خارج صادر می‌کنیم مسدود خواهد کرد.


به گزارش بلاغ، هادی بیگی‌نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی درباره درخواست دولت به منظور بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: کشورهای استکباری براساس FATF تصمیم گرفته‌اند که اعضای این کنوانسیون باید تمام تراکنش‌های مالی و تجاری خود را اعلام کرده تا بتوانند بر آن نظارت کنند.

بیگی‌نژاد افزود: بهانه آنها برای این موضوع این است که FATF بتواند بر تراکنش‌های مالی گروه‌های تروریستی نظارت کند ولی اگر ما هم به FATF  بپیوندیم، با دست خودمان تمامی تراکنش‌های مالی و تجاری که راه‌های دور زدن تحریم‌هاست را به غربی‌ها خواهیم داد و معنای این کار باز کردن مشتمان برای دشمن است.

مشکلات بانکی ربطی به FATF ندارد
وی در ادامه گفت: از نظر FATF حزب‌الله لبنان یک گروه تروریستی است و چنین برداشتی که در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارند، در حالی که ما چنین تعریف، برداشت و مصادیقی را نپذیرفته و رد می‌کنیم، لذا جمهوری اسلامی از نظر بنیانی با FATF اختلافات بسیار گسترده‌ای دارد.

نماینده ملایر در مجلس خاطرنشان کرد: عده‌ای معتقدند که باید FATF را بپذیریم تا مشکلات مالی کشور حل شود، در حالی که این موضوع یک دروغ واضح است، چرا که مشکل مالی ما در حوزه بانکی به تحریم‌های آمریکا باز می‌گردد.

بیگی‌نژاد اظهار داشت: تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان در حوزه‌های هسته‌ای، موشکی، تروریستی، حقوق بشر و عدم پولشویی است در حالی که هیچ‌کدام از آنها با پیوستن ایران به FATF حل نخواهد شد.

فروش نفت
جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخی فضاسازی‌ها برای پیوستن به FATF  گفت: جریانی در داخل و خارج کشور سعی دارند تا اینگونه القا کنند که مشکلات معیشتی و فشارهای موجود که بر اثر تحریم‌ها ایجاد شده با پیوستن ایران به FATF  مرتفع خواهد شد.
کوچکی‌نژاد افزود: پیوستن به FATF  نه تنها تحریمی را برنمی‌دارد بلکه تمام راه‌هایی که ما برای فروش نفت در این شرایط تحریمی طی می‌کنیم و یا کالای دیگری را به خارج صادر می‌کنیم تحت عنوان پولشویی شناخته شده و مسدود خواهد شد.
نماینده مردم رشت در مجلس اظهار داشت: برداشتن تحریم‌ها و پیوستن به FATF  ربطی به هم ندارد و مجمع تشخیص مصلحت نظام نباید زیر بار پیوستن این گروه برود.

مبارزه با مبادلات ضد تحریمی
مهدی چمران، نماینده سابق شورای شهر در توییتر نوشت: در داخل کشور FATF را با دقت اعمال نمائید ولی با قرار دادن اطلاعات عملیات مالی بین‌المللی در اختیار دشمنانی که جنگ اقتصادی را علیه ما سالهاست آغاز کرده‌اند و به شدت فقط برای ما پی می‌گیرند کار عاقلانه‌ای نیست. این مبارزه با فساد نیست مبارزه با مبادلات ضد تحریمی است.

حامیان تروریسم، بانیان FATF
محمد جواد لاریجانی، کارشناس مسائل راهبردی گفت: اکنون در دنیا، کشورهای عضو FATF، بزرگ‌ترین حامیان تروریسم هستند؛ به عنوان نمونه، عربستان به عنوان عضو FATF، آیا از نظر بودجه‌ای که برای حمایت از داعش هزینه کرد، رکورددار نیست؟ آیا فرانسه یا آمریکا در حمایت همه‌جانبه از گروهک منافقین و دیگر گروه‌های تروریستی رکورددار نیستند؟

لاریجانی افزود: همه کشورهایی که در کشتار ملت یمن دخیل هستند اعم از سعودی‌ها، آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها یا انگلیسی‌ها، همه عضو FATF و رکورددار حمایت از تروریسم‌اند.

وی در ادامه گفت: ما عضو FATF  می‌شویم و تمام تراکنش‌های مالی را که آنان بخواهند گزارش می‌دهیم؛ اگر می‌خواهید به این شکل بچه خوبی باشید پیوستن به FATF، صد در صد به زیان ماست و هیچ تأثیری هم بر رفع تحریم‌ها ندارد.

سیدیاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی در توییتر نوشت: در ماجرای برجام مشخص شد لیبرال‌های ایرانی بدون اینکه متن برجام را خوانده باشند، برایش سینه چاک می‌کنند. در ماجرای FATF نیز بناست مشخص شود این جریان اساسا از اصل قصه نیز بی‌خبر است. امروز به هیچ وجه بحث پیوستن ایران به FATF مطرح نیست! عیار باقی سخنانشان نیز همین اندازه است.
یک کاربر فضای مجازی در توییتر نوشت: با عدم تصویب لوایح تکلیفی FATF در سال ۹۸ و از بین رفتن ترس افشای اطلاعات خریداران نفت، صادرات نفت پس از شش ماه از ۲۵۰ هزار بشکه به حدود یک میلیون بشکه نفت در شهریور ۹۹ رسید.

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام از آغاز بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص خبر داد و گفت: حسب ارجاع مقام معظم رهبری، بررسی مجدد این لوایح در دستور کار مجمع قرار گرفت و اعضای مجمع فارغ از فضا‌سازی‌های مختلف از سوی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی و در جهت مصالح و منافع مردم و کشور آن را بررسی خواهند کرد.


کد مطلب: 446093

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/446093/نمایندگان-مجلس-کارشناسان-پیوستن-fatf-نه-تنها-تحریمی-برنمی-دارد-بلکه-فروش-نفت-هم-مسدود-می-کند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com