تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۲
کد مطلب : ۴۴۵۴۰۶
رایزنی مسئولان ورزش ایران برای بازگرداندن کاراته به بازی‌های المپیک آغاز شده است.
۰
plusresetminus
رایزنی ایران با سران ورزش آسیا تلاش برای بازگرداندن کاراته به بازی‌های المپیک

به گزارش بلاغ، هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک هفته گذشته تشکیل جلسه داد تا درخصوص رشته‌های ورزشی حاضر در بازی‌های المپیک 2024 پاریس تصمیم گیری کند. یکی از تصمیمات هیئت اجرایی که بازتاب بسیاری نیز در ورزش ایران داشت، حذف کاراته از بازی‌های المپیک پاریس بود. کمیته اجرایی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاربس، اوایل سال گذشته پس از برگزاری جلسه اعلام کرد رشته رزمی کاراته از جمله رشته‌هایی است که در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ حضور نخواهد داشت.هر چند فرانسه از قدرت‌های کاراته جهان محسوب می‌شود و فدراسیون جهانی کاراته نیز به این تصمیم معترض شد اما اعتراضات در نهایت راه به جایی نبرد و با اعلام رسمی رشته‌های حاضر در المپیک پاریس مشخص شد کاراته جایی در این رقابت‌ها نخواهد داشت.

کاراته برای نخستین بار قرار است در المپیک توکیو حضور داشته باشد اما کمیته اجرایی المپیک پاریس حاضر نشد این رشته برای دومین مرتبه در المپیک ۲۰۲۴ حاضر شود. ایران نیز یکی از قدرت‌های کاراته جهان محسوب می‌شود و از شانس‌های کسب مدال برای ورزش ایران در المپیک توکیو خواهد بود.

طباطبایی:برای تغییر تصمیم ioc تلاش می‌کنیم
طباطبایی رئیس‌فدراسیون کاراته در واکنش به این اتفاق گفت: پس از حذف کاراته از بازی‌های المپیک، رایزنی فدراسیون جهانی و کشورهای مختلفی که در عرصه کاراته دنیا صاحب نام هستند آغاز شده است. خود فرانسه به عنوان میزبان المپیک 2024 نیز یکی از قدرت‌های این رشته ورزشی است و معمولا مسابقاتی که در شهر پاریس برگزار می‌شود از معتبرترین و مهم‌ترین رقابت‌ها است. همین موضوع می‌تواند علاقه مندان به کاراته را برای حضور این رشته ورزشی در المپیک 2024 امیدوار کند.

وی ادامه داد: حدود دو سال زمان داریم و تا آن زمان با وجود سختی کار می‌توان تصمیم IOC را تغییر داد. راهی که برای تغییر این مسیر پیش رو داریم دشوار است اما نشدنی نیست. امیدوارم با تلاش‌هایی که در آینده صورت می‌گیرد بتوانیم اخبار بهتری را به جامعه ورزش، کاراته و مردم عزیزمان بدهیم.

رایزنی با سران ورزش آسیا
قدرت کاراته ایران در جهان و همچنین اظهارات مسئولان ورزش ایران نشان دهنده آن است که همه علاقه مند هستند شرایطی را فراهم آورند که کاراته از رشته‌های ورزشی حاضر در المپیک باشد. از همین رو رایزنی مسئولان ورزش ایران با مقامات ورزش آسیا هم از دیروز آغاز شد. خبرهای منتشر شده از کمیته ملی المپیک حکایت از آن دارد که در جریان سفر صالحی امیری رئیس‌کمیته ملی المپیک به کشور عمان رایزنی متعددی صورت گرفته تا شاید راهی برای بازگشت کاراته به المپیک پیدا شود.

رئیس‌کمیته ملی المپیک در راستای دیدارهای خود با مسئولین شورای المپیک آسیا، فدراسیون‌های بین‌المللی، روسا، وزیران و نمایندگان ورزشی کشورهای مختلف آسیا عصر دوشنبه با ناصر الرزوقی رئیس‌کنفدراسیون کاراته آسیا و رئیس‌کاراته امارات دیدار و گفت‌و گو کرد. در این دیدار که نصرالله سجادی و پیمان فخری نیز حضور داشتند‌، رئیس‌کمیته ملی المپیک گفت: خیلی نگران هستیم و انتظار داریم درخصوص تداوم حضور کاراته در بازی‌های المپیک، کنفدراسیون کاراته آسیا با کمک فدراسیون بقیه قاره‌ها و کشورهای مطرح جهان پیگیری‌های لازم رادر این باره داشته باشند تا بتوانیم کاراته را مجددا به بازی‌های المپیک باز گردانیم. در این دیدار از سوی رئیس‌کمیته ملی المپیک کشورمان پیشنهاد شد تا کمپینی راه‌اندازی بشود و کنفدراسیون بصورت راهبردی برای دستیابی به این هدف کار را جلو ببرد تا خواسته بحق جامعه کاراته مبنی بر حضور در المپیک شکل عملی به خود بگیرد.

در ادامه رئیس‌کنفدراسیون کاراته آسیا ضمن تقدیر و تشکر از برگزاری این دیدار عنوان کرد: کاراته ایران جزو برترین فدراسیون‌ها و ورزشکاران آن جز جنگجوترین، شجاعترین و با اخلاق‌ترین کاراته کاران جهان هستند که افتخارات بسیاری برای کشورشان و کنفدراسیون آسیا کسب کردند.

وی ادامه داد: ما در امارات هم مدیون کاراته ایران هستیم. از ابتدای تاسیس کاراته در امارات، بهترین مربیان ما ایرانی بودند و این ایرانی‌ها بودند که کاراته را در امارات جا‌انداختند. حرف شما درخصوص حضور کاراته در المپیک و انتظار شما کاملا بجا و منطقی است. شاید باید فعالیت ما و فدراسیون جهانی در این زمینه بیشتر از اینها می‌بود و باید از این پس باشد.  در ادامه ملاقات مسئولان ورزش ایران با سران کشورهای آسیایی آنها با مسئولان ورزش قطر نیز دیدار کردند. در این دیدار نیز مقامات ورزش ایران با اشاره به حذف کاراته از المپیک اظهار داشتند: از قطر می‌خواهیم به کمپینی که با همراهی ایران و کنفدراسیون کاراته آسیا تشکیل شده است کمک کند تا بتوانیم با وجود سختی‌های بسیار کاراته را مجدد به المپیک برگردانیم گرچه کار سختی است و پیگیری بسیار می‌خواهد اما برای المپیک‌های بعدی باید تلاشمان را انجام دهیم.

هر چند که احتمال بازگشت کاراته به المپیک کم است، اما رایزنی‌هایی از این دست شاید روزنه‌های امید را برای علاقه مندان به کاراته حفظ کند. مسلما اگر کاراته در بازی‌های المپیک حضور داشته باشند، شانس کاروان ورزشی ایران برای کسب مدال بیش از گذشته خواهد بود. در قدرت کاراته ایران همین بس که کاراته کاهای کشورمان سه دوره متوالی است که عنوان قهرمانی کومیته تیمی جهان را از آن خود کرده‌اند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲