تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۴۴۴۸۲۸
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با تاکید بر نقش جامعه قرآنی در گفتمان‌سازی مکتب شهید سلیمانی، شهادت قاسم سلیمانی و فخری‌زاده‌ها را محصول مکتب قرآنی عنوان کرد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، جلسه کارگروه تخصصی قرآن ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی و کارگروه قرآن اولین سالروز شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، با حضور حجت‌الاسلام مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، نصرت‌الله لطفی، قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و سایر اعضاء در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد.
حجت‌الاسلام اخوان‌صباغ در این نشست، با بیان اینکه فعالیت این کارگروه طی سال گذشته با شهادت سردار دلها همزمان شد گفت: اجرای برنامه‌های امسال کارگروه نیز، همزمان با روز شهادت سردار سلیمانی، آغاز می‌شود و تا پایان دهه فجر ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری روز شهادت شهید سلیمانی و روزهای بعد آن را ایام الله یاد کردند، بیان کرد: همچنین رهبر معظم انقلاب، سال گذشته در روزهای ابتدایی شهادت سردار سلیمانی، کلیدواژه قرآنی «صبار شکور» را به ملت یادآور شدند که به نظر می‌رسد در شرایط شیوع کرونا و وضعیت سخت اقتصادی، این کلیدواژه، می‌تواند جزو شعارهای اصلی باشد. این را به یاد داشته باشیم که ملتی صبار و شکور داشته و داریم.
اخوان‌صباغ با اشاره به اینکه اعضای این دو کارگروه، فعالان قرآنی در نهادهای مختلف هستند، اضافه کرد: سال گذشته بلافاصله پس از شهادت سردار، ستاد بزرگداشت ایشان در این محل تشکیل شد و با همکاری نهادهای قرآنی برنامه‌های خوبی به اجرا درآمد و بعد از آن هم ستاد بزرگداشت دهه فجر نیز با یاد این شهید بزرگوار ادامه کار داد.
وی به بخشی از فعالیت‌های سال گذشته اشاره کرد و گفت: مراسم تجدید میثاق فعالان قرآنی با آرمان‌های امام خمینی (ره) بر سر مزار ایشان، همزمان با آن، آغاز حرکت کاروان قرآنی انقلاب و حضور بر سر مزار شهید سلیمانی و در ادامه، سفر به مناطق کم‌برخوردار استان‌های جنوبی کشور، پویش ملی ختم قرآن با ۷۰۰ هزار ختم قرآن و برپایی محافل قرآنی، جشنواره‌ها و دیدار با خانواده‌های شهدا در ۳۱ استان را شاهد بودیم.
اخوان‌صباغ تصریح کرد: از سال گذشته به دلیل انتشار بیانیه گام دوم، تبیین مبانی قرآنی بیانیه در دستور کار قرار گرفت. همچنین یک روز در ایام دهه فجر، به نام قرآن، نامگذاری شد و بر این اساس ۱۸ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ به‌عنوان «روز قرآن، عترت و وحدت اسلامی، آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظما» نام گرفت.
وی ادامه داد: سال گذشته نیز اتفاق مبارکی افتاد و آن ارائه خدمات درمانی و کمک به محرومان و... بود. نزدیک به ۱۲۰ عنوان برنامه در دستور کار قرار گرفت که اکثر آنها عملیاتی و اجرا شد. از صدا و سیما و همچنین سایر رسانه‌های مکتوب و برخط چون ایکنا و... که در خبررسانی یاری‌گر بودند، تشکر می‌کنم و امیدوارم امسال هم با اجرای برنامه‌های متفاوت نقش قرآنی‌ها را در تقویت حرکت انقلاب اسلامی با قدرت نشان دهند.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: بازه زمانی دو هفته‌ای برای اینکه دستگاه‌ها محوری‌ترین برنامه خود را به کارگروه اطلاع دهند و همچنین اجرای یک برنامه محوری و ملی (مانند کاروان قرآنی انقلاب) را پیشنهاد دهند، خواهیم داشت. تنها تفاوت برنامه امسال با سال گذشته، استثنای وجود بیماری کرونا است پس همه باید پیوست پروتکل‌های بهداشتی به برنامه‌ها را رعایت کنیم.
وی ادامه داد: همچنین در بحث فعالیت‌های مربوط به شهید سلیمانی، هفته آینده جلسه اضطراری در شورای عالی قرآن خواهیم داشت تا برنامه‌های ایام شهادت سردار دلها مورد بررسی قرار گیرد و کاروان قرآنی انقلاب را ان شاءالله امسال نیز با حمایت خیرین و با ظرفیت قاریان خوب استانی، داشته باشیم.
صباغ با پیشنهاد نامگذاری کارگروه فوق به‌عنوان کارگروه قرآنی مکتب شهید سلیمانی و دهه فجر، اظهار کرد: نقش جامعه قرآنی در گفتمان‌سازی مکتب شهید سلیمانی و تطبیق این مکتب با قرآن مشخص است، چنانکه رهبر معظم انقلاب فرمودند شهید سلیمانی و فخری‌زاده‌ها محصول مکتب قرآنی هستند.
نصرت‌الله لطفی، قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز با اشاره به ضرورت ترسیم نقشه راه و مأموریت تکمیلی برای انجام فعالیت‌های این کارگروه، اظهار کرد: برنامه‌های ایام دهه فجر برای بیان دستاوردها، امیدآفرینی و پاسخ به شبهات و تجدید میثاق با امام (ره) و آرمان‌های انقلاب است. حرکت انقلاب، دفاع مقدس، عبور از فتنه‌ها و سختی‌های کمرشکن، به برکت قرآن بوده است. بیان دستاوردهای قرآنی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در ابعاد تلاوت، آموزش، تفسیر، نشر و سایر فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی است، اما مهم انجام بحث تبیینی است.
وی با اشاره به اینکه ایام کرونایی دوران مظلومیت مناسبت‌های مذهبی بوده است، گفت: مناسبت‌های مذهبی، ملی مورد بی‌مهری از سوی مسئولان قرار گرفت و حال آنکه استکبارستیزی ویژگی قرآن است. بنابراین نسبت به کارهای میدانی در ایام دهه فجر هنوز وضعیت مشخصی نداریم اما بر تعطیل‌ناپذیری مراسم بزرگداشت شهادت سردار سلیمانی و مراسم پیروزی انقلاب با رعایت موازین بهداشتی، تأکید داریم.
قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه پیشنهاد برای نامگذاری روزی در ایام دهه فجر به نام قرآن تا پیش از تصویب برنامه‌ها و عناوین روزهای آن ایام اعلام کنند، افزود: در ایام ۹ تا ۱۹ دی‌ماه مراسم بزرگداشت سردار دل‌ها شهید قاسم سلیمانی و مراسم چهلمین روز شهادت شهید فخری‌زاده را خواهیم به همت دارالقرآن برگزار می‌شود.
در ادامه، هرکدام از اعضا به ارائه گزارش از فعالیت‌های سال گذشته و پیشنهادها خود پرداختند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴