تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۰
کد مطلب : ۴۴۴۷۸۵
حفظ سهمیه‌های کشتی و تکواندو‌، کاهش سهمیه وزنه برداری و حذف کاراته از بازی‌های المپیک 2024 پاریس؛ مهم‌ترین تصمیمات هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک بود که مورد توجه ورزش دوستان ایرانی قرار گرفت.
۰
plusresetminus
حفظ سهمیه‌های کشتی و تکواندو،کاهش تعداد وزنه برداران کاراته از المپیک 2024 پاریس کنار گذاشته شد

به گزارش بلاغ، هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک روز دوشنبه تشکیل جلسه داد تا درخصوص المپیک 2024 پاریس و اینکه چه رشته‌های ورزشی با چه تعداد سهمیه در آن حضور داشته باشند، تصمیم گیری شود. خروجی این تصمیمات برای علاقه مندان به ورزش در ایران مهم بود زیرا دیروز مشخص شد که کشتی با همان تعداد سهمیه در المپیک باقی می‌ماند ولی رشته پرافتخاری چون کاراته دیگر جایی در المپیک ندارد.

طبق جدول اعلام شده از سوی کمیته بین‌المللی المپیک، تعداد وزن‌های رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی، تکواندو و جودو بدون تغییر در این رقابت‌ها برگزار خواهد شد. بر این اساس در کشتی آزاد رقابت‌ها کماکان در ۶ وزن ۵۷، ۶۵، ۷۴، ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم و در کشتی فرنگی نیز شاهد رقابت کشتی‌گیران در وزن‌های ۶۰، ۶۷، ۷۷، ۸۷، ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم خواهیم بود. در رشته تکواندوی مردان نیز رقابت‌ها هم‌چنان در وزن‌های ۵۸-، ۶۸-‌، ۸۰- و ۸۰+ کیلوگرم و در بخش زنان نیز در وزن‌های ۴۹-، ۵۷-، ۶۷- و ۶۷+ کیلوگرم برگزار خواهد شد. در رشته جودو و در بخش مردان رقابت‌ها همچنان در ۷ وزن ۶۰-، ۶۶-، ۷۳-، ۸۱-، ۹۰-، ۱۰۰- و ۱۰۰+ کیلوگرم و در بخش زنان نیز در ۷ وزن ۴۸-، ۵۲-، ۵۷-، ۶۳-، ۷۰-، ۷۸- و ۷۸+ کیلوگرم برگزار می‌شود.

حذف کاراته از المپیک
حضور چهار رشته جدید به نام‌های اسکیت بورد، سنگ‌نوردی، موج‌سواری و حرکات موزون برای حضور در المپیک 2024 پاریس توسط کمیته برگزاری این بازی‌ها مورد تایید قرار گرفت. بدین ترتیب رشته کاراته که در المپیک 2020 توکیو حضور خواهد داشت، نتوانست دومین حضورش در المپیک را تجربه کند.
کمیته اجرایی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاربس، اوایل سال گذشته پس از برگزاری جلسه اعلام کرد رشته رزمی کاراته از جمله رشته‌هایی است که در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ حضور نخواهد داشت.هر چند فرانسه از قدرت‌های کاراته جهان محسوب می‌شود و فدراسیون جهانی کاراته نیز به این تصمیم معترض شد اما اعتراضات در نهایت راه به جایی نبرد و با اعلام رسمی رشته‌های حاضر در المپیک پاریس مشخص شد کاراته جایی در این رقابت‌ها نخواهد داشت.

کاراته برای نخستین بار قرار است در المپیک توکیو حضور داشته باشد اما کمیته اجرایی المپیک پاریس حاضر نشد این رشته برای دومین مرتبه در المپیک ۲۰۲۴ حاضر شود. ایران نیز یکی از قدرت‌های کاراته جهان محسوب می‌شود و از شانس‌های کسب مدال برای ورزش ایران در المپیک توکیو خواهد بود.

کاهش تعداد وزنه برداران المپیکی
وزنه برداری در جهان در سال‌های اخیر به خاطر دوپینگ‌های پرتعداد با یک رسوایی مواجه شده و به همین دلیل بارها عنوان شده که در خطر حذف از المپیک قرار دارد. با وجود قوانین سختگیرانه فدراسیون جهانی و کاهش سهمیه کشورهایی که در یک دهه اخیر سابقه دوپینگ داشتند، بازهم IOC تصمیم گرفته که سهمیه وزنه برداری را کاهش دهد. وزنه برداری در المپیک توکیو 7 وزن در بخش مردان و 7 وزن در بخش زنان داشت که اکنون به 5 وزن در بخش مردان و 5 وزن در بخش زنان کاهش پیدا کرد. وزن‌های جدید المپیک بعدا اعلام می‌شود. همچنین در مجموع وزنه برداری 196 سهمیه در المپیک توکیو داشت که تعداد سهمیه‌های آن به 120 سهمیه در المپیک پاریس رسید.

ریزش در دو و میدانی و ژیمناستیک
برنامه و مواد رشته‌های مختلف المپیک ۲۰۲۴ اعلام شد که مطابق با آن تعداد سهمیه‌های دوومیدانی در دو بخش زنان و مردان نسبت به المپیک ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرده است. به این ترتیب ۸۳ سهمیه مردان و ۷ سهمیه زنان کم شده است.از سوی دیگر در ژیمناستیک هم سهمیه‌ها کاهش داشته و از عدد ۳۲۴ سهیمه المپیک توکیو به ۳۱۸ سهمیه در پاریس رسیده است. درکل ۱۸ مدال به ورزشکاران توزیع خواهد شد که ۹ مدال در بخش مردان و ۹ مدال در بخش زنان خواهد بود.

اما رشته تازه وارد سنگنوردی که در توکیو اولین حضور در المپیک را تجربه می‌کند، در پاریس با افزایش سهمیه مواجه شده است. در المپیک توکیو تعداد ورزشکاران ۴۰ نفر بوده که بر این اساس تعداد ورزشکاران در رشته‌ سنگنوردی المپیک پاریس ۲۰۲۴ با افزایش ۲۸ نفری به عدد ۶۸ رسیده است.

یکی دیگر از اتفاقات مهم بازی‌های 2024 پاریس‌، مشارکت 50 درصدی بانوان در این رویداد است؛ اتفاقی که چند سالی است در دستور کار کمیته بین‌المللی المپیک قرار گرفته و در پاریس به آن تحقق می‌بخشد. این در حالی است که بانوان 48.8 درصد از جمعیت ورزشکاران حاضر در المپیک 2020 توکیو را تشکیل می‌دهند، اما برای رویداد چهار سال آینده این حضور با افزایش مواجه شده است. البته در مجموع هم تعداد ورزشکاران به 10500 نفر کاهش پیدا می‌کند. این رقم در مقایسه با المپیک توکیو 592 نفر کاهش خواهد داشت. همچنین رشته‌های میکس از 18 به 22 در مقایسه با المپیک توکیو افزایش پیدا می‌کند.

اسامی رشته‌های حاضر در المپیک 2024
اسامی تمام رشته‌های ورزشی حاضر در بازی‌های المپیک 2024 پاریس به این شرح است:
ورزش‌های آبی،  تیراندازی با کمان‌، دوومیدانی‌، بدمینتون‌، بسکتبال‌، بوکس‌، قایقرانی‌، دوچرخه‌سواری‌، سوارکاری‌، شمشیربازی‌، فوتبال‌، گلف‌، ژیمناستیک، هندبال، هاکی‌، جودو‌، پنج‌گانه مدرن‌، روئینگ‌، راگبی هفت‌نفره‌، قایقرانی بادبانی، تیراندازی، تنیس روی میز‌، تکواندو‌، تنیس‌، سه‌گانه‌، والیبال‌، وزنه‌برداری‌، کشتی‌، حرکات موزون، اسکیت بورد‌، سنگ‌نوردی و موج‌سواری.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴