تاریخ انتشارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۴۴۴۲۴۹
به نقل از گزارش یکم دسامبر گاردین، کشور انگلستان اعلام کرده اولین کشور غربی است که ظرف چند روز آینده مجوز استفاده عمومی از واکسن ضد سارس جدید را صادر می‌کند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، سازمان تنظیم امور پزشکی بریتانیا (MHRA) به واکسن Pfizer/BioNTech برای استفاده اورژانسی در طی روزهای آتی مجوز می‌دهد. بریتانیا ۴۰ میلیون دوز از این واکسن را سفارش داده است که ۱۰ میلیون دوز آن تا پایان ماه جاری و پیش از سال ۲۰۲۱ از کشور بلژیک که از محل‌های تولید این واکسن است می‌رسد و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
هرچند اتحادیه اروپا اعلام نموده بعید است پیش از آغاز سال ۲۰۲۱ واکسیناسیون عمومی علیه کووید۱۹ را آغاز نموده و یا به هرگونه واکسن ضد کووید۱۹ مجوز بدهد. 
اولین بودن برای دولت بریتانیا می‌تواند یک اعتبار باشد کما اینکه دولت از مسئولین تنظیم امور پزشکی و محصولات سلامت بریتاتیا (MHRA) به دلیل سرعت و دقت در تایید واکسن فایزر تشکر نموده است. (بیاد داشته باشیم در اثر اعتقاد نخست وزیر بریتانیا به ایمنی گله‌ای بعنوان راهکار اصلی کنترل بیماری، متاسفانه مردم و دولت و خزانه این کشور بهای سنگینی تابحال پرداخته‌اند و اکنون نیز شیوع کرونا در انگلستان شدید است. البته ایمنی گله‌ای در بین برخی مسئولین ایرانی نیز هوادارانی داشت که خوشبختانه به بوته فراموشی سپرده شد.)
از جانب دیگر دولت بریتانیا ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن دانشگاه آکسفورد AstraZeneca را نیز سفارش داده که طبق کلینیکال ترایال‌های انجام شده اثربخشی ۹۰٪ در افراد زیر ۵۵ سال داشته است. 
نتیجه می‌گیریم که بریتانیا بعنوان یک کشور پیشرفته در امور بهداشتی که رویه سیستماتیک قوی در تصمیم سازی‌های کلان دارد، تصمیم گرفته تا از سبد واکسن‌های مختلف استفاده نماید و در عین حال واقع‌گرایانه رفتار نموده و شیوع شدید کووید۱۹ در کشورش را مولفه اصلی تصمیم‌سازی قرار دهد. بنابراین در گام نخست بطور اورژانسی از یک واکسن خارجی تا رسیدن واکسن آکسفورد استفاده می‌نماید. خبرها حاکی از آن است که بریتانیا در کلینیکال ترایال‌های واکسن چینی و روسی نیز نقش داشته و با آنها همکاری علمی نموده است.
اکنون این سوال مطرح است که برای ایران چه کنیم؟ آیا بهتر نیست در کلینیکال ترایال‌های واکسن‌های معتبر مشارکت نمائیم و تدریجا تا رسیدن واکسن ایرانی از یک سبد مرکّب از چند واکسن معتبر که مستندات علمی شفاف داشته باشند بهره ببریم. در حال حاضر کشور ما نیز همچون انگلستان درگیر شیوع گسترده و تلفات سنگین ناشی از آن می‌باشد هرچند خوشبختانه تمهیدات اخیر در lockdown ملی از میزان تلفات کاسته اما با گشایش قرنطینه و رسیدن زمستان احتمال بروز حمله بعدی ویروس می‌رود.
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴