تاریخ انتشارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۴۴۴۲۴۷
️تصویربرداری از ریه اثبات نمود که روشی ارزشمند و معتبر در تشخیص کووید۱۹ است بخصوص زمانی که RT-PCR در دسترس نباشد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، در RSNA meeting 2020 این مودالیتی نه تنها در تشخیص اولیه قابل اعتماد شناخته شد بلکه برای تعیین شدت بیماری و follow up بیمار کووید۱۹، بخصوص وقتی با artificial intelligence ترکیب شود، نیز معرفی گردید.
محققین ایتالیایی اثبات کردند که قدرت تشخیصی CT scan چندان تحت تاثیر شیوع بیماری قرار نمی‌گیرد چون در دو گروه بیماران در دو زمان پُر و کم شیوع بیماری، سی‌تی‌اسکن حساسیت (sensitivity)، ویژگی (specificity) و PPV و NPV  تقریبا نزدیک و یا قابل قبولی داشته است. 
 
Stat.         High Prev.      Low Prev.
 ⬇️                   ⬇️                  ⬇️
PCR+              89%                31%
CT sens.        94%                93%
CT spec.        63%                73% 
CT PPV          95%                61%
CT NPV         58%                96% 
 
بنابرین PPV بالا در زمان شیوع بالا در اولین حمله بیماری و NPV بالا در زمان حمله دوم با شیوع کمتر قدرت خوبی در شناسایی بیماران مشکوک داشت. هرچند در زمان شیوع بالا CT منفی ارزش رد کنندگی کمتری دارد اما در زمان شیوع کمتر ارزش بالایی در رد کووید۱۹ دارد.
 
در مطالعه‌ای دیگر با بکارگیری هوش مصنوعی، چینی‌ها اثبات کردند که قدرت پیش بینی CT در احتمال بستری بیمار در ICU بالاست و دقتی در حد ۹۲٪ با حساسیت ۷۳٪ و ویژگی حدود ۹۴٪ و بترتیب ppv و npv ۵۳٪ و ۹۷٪ داشته است. بنابراین می‌تواند فرصت تصمیم‌گیری بالینی خوبی به پزشکان برای مدیریت بیماران بدهد.
 
ضمنا محققین آمریکایی اثبات کردند که CT ارزش بالاتری در مقایسه با CXR در تشخیص airspace disease یعنی پرشدگی آلوئول‌ها از مایع، چرک و یا خون دارد که تا ۴ الی ۶ هفته پس از درمان هنوز مهم و حساس است، در حالیکه متاسفانه CT کمتر برای این منظور بکار می‌رود. 
 
از طرف دیگر رادیولوژی و سی‌تی‌اسکن کمک به شناسایی تصادفی کووید۱۹ نیز می‌کند کمااینکه در گزارش از یک مورد مشکوک به آپاندیسیت که با تب و درد شکمی به مدت یک هفته مراجعه نموده بود (تصویر) جراح کووید را بر اساس بالین بیمار رد و مشکوک به آپاندیسیت شد اما رادیولوژیست پس از دیدن CXR اقدام به CT نمود و کووید۱۹ را کشف کرد. این بیمار هیچ سمپتوم تنفسی نداشت. 
 
نتیجه می‌گیرم که باید نقش بیشتری به CT و رادیولوژی در تعیین شدت، پیش آگهی، عمق عوارض ریوی و میزان بهبودی scarها داد و موارد مشکوک به بیماری‌های دیگر که حتی با یک علامت مشترک کووید مراجعه می‌نمایند را باید در زمان پاندمی با رادیولوژیست مشورت نمود.
 
 
منبع:دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴