تاریخ انتشارجمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
کد مطلب : ۴۴۴۲۲۸
افغانستان در حال روزشماری برای آغاز فعالیت خط ریلی خواف ـ هرات است که این کشور را به مشهد و ایران متصل کرده و حتی دسترسی آن را به ترکیه فراهم می‌کند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، به نقل از کشمیر آبزرور، افغانستان در حال روزشماری برای افتتاح خط ریلی 200 کیلومتری خواف ـ هرات است که قرار است تا چند روز دیگر به بهره‌برداری برسد.
افتتاح این خط لوله یکی از اصلی‌ترین عوامل در بهبود اوضاع اقتصاد افغانستان خواهد بود این خط ریلی شهر هرات را به مشهد در ایران متصل خواهد کرد و حتی مسیر اتصال ریلی افغانستان به ترکیه را نیز فراهم خواهد کرد.
در حال حاضر افغانستان تقریبا هیچ شبکه ریلی ندارد و فقط 25 کیلومتر خط ریلی در این کشور وجود دارد. افتتاح این خط ریلی می‌تواند دوره جدیدی در حمل و نقل بار و مسافر در افغانستان باز کند.
این خط لوله هزینه نقل و انتقال کالا بین ایران و افغانستان را نسبت به حمل و نقل جاده‌ای کاهش خواهد داد. این خط ریلی همچنین مسیر رسیدن افغانستان به بندر چابهار در جنوب ایران را هموار خواهد کرد و مبادلات تجاری این کشور را با فراهم کردن مسیر توسعه برای بخش معدنی افغانستان بهبود خواهد بخشید و سالانه میلیاردها دلار برای افغانستانی‌ها درآمد در پی خواهد داشت.
قرار است حدود دو هفته دیگر مقامات بلندپایه ایرانی و افغانستانی به صورت مشترک این خط ریلی را افتتاح کنند. با گذشت حدود 19 سال از حمله آمریکا به افغانستان این کشور یکی از فقیرترین مناطق جهان به شمار می‌رود.
در کنار مبادلات غیرقانونی موادمخدر که از سوی صندوق بین‌المللی پول 2 میلیارد دلار در سال برآورد شده اصلی‌ترین تولیدات افغانستان میوه تازه و خشک شده در کنار فرش به شمار می‌رود.
پیش‌بینی می‌شود اجرای پروژه‌های این چنینی به کاهش تجارت موادمخدر در افغانستان و کاهش وابستگی این کشور به کمک‌های خارجی که به شرط حضور گسترده  نظامی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در این کشور پرداخت می‌شود، منجر شود.
واحد بازرسی ویژه بازسازی افغانستان در دولت آمریکا اعلام کرده است: میلیاردها دلار کمک به افغانستان به دست گروه‌های مسلح در این کشور افتاده و میزان فساد در کابل را بالا برده است.
به گفته این واحد که در ماه اکتبر گزارش داد، حدود 19 میلیارد دلار از کمک‌های مالی آمریکا در افغانستان یا هدر رفته و یا دزدیده شده است.
به نظر نمی‌رسد که آمریکا مخالف افتتاح این خط ریلی باشد چرا که آن را از تحریم‌های خود علیه ایران مستثنی کرده و به هند اجازه حضور در توسعه بندر چابهار را داده است.
توسعه چابهار بخشی از کریدور حمل و نقل جدیدی است که قرار است به بهبود اوضاع اقتصادی افغانستان و حمل و نقل کالاهای غیرتحریمی نظیر غذا و دارو به این کشور منجر خواهد شد.
آمریکا همچنین به افغانستان اجازه داده تا به واردات فرآورده‌های نفتی از ایران ادامه دهد واردات این محصولات برای افغانستان که به شدت از درگیری‌های نظامی آسیب دیده بسیار حیاتی است.
دهلی‌نو هم قرار است در کنار صادرات کالا از طریق خط لوله چابهار به افغانستان در زمینه استخراج مواد معدنی به خصوص سنگ‌آهن در افغانستان نیز فعالیت کرده و آن را به خارج از این کشور منتقل کند.
بر اساس مطالعات انجام شده، افغانستان یک هزار میلیارد دلار ذخایر معدنی دارد البته مقامات افغانی می‌گویند تحقیقات جدید نشان می‌دهد که میزان واقعی ذخایر معدنی این کشور سه برابر میزانی است که مطالعات قبلی نشان می‌دهد.
طلا، نقره و پلاتین نیز از جمله مواد معدنی قابل استخراج در افغانستان به شمار می‌روند. این کشور همچنین مملو از عنصر لیتیوم است که در ساخت باطری خودورهای برق و گوشی‌های هوشمند کاربرد دارد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰