در سند تحول بنیادین که مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی است، گفته ‌شده است آموزش‌ و پرورش همه ساحت‌ها را مورد توجه قرار دهد؛ ساحت‌های عبادی اخلاقی، علمی، هنری و زیباشناختی، زیستی و بدنی، سیاسی و اجتماعی اقتصادی و حرفه‌ای که باید توازنی بین همه آنها برقرار شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ آیین امضای توافق‌نامه همکاری بین وزارت آموزش‌ و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر دیروز با حضور محسن حاجی میرزایی و سید عباس صالحی در سالن جلسات وزارت ارشاد برگزار شد. 
بر این اساس، در راستای ضرورت گسترش همکاری‌های آموزشی، تربیتی و فرهنگی هنری، افزایش ارتباط بین آموزش‌های رسمی و غیررسمی با نیازهای بازار کار، تأمین بستر آموزشی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های آموزشی مشترک برای توسعه فرهنگی، اجتماعی و هنری کشور، بر اساس اسناد فرادستی به‌ویژه منویات مقام معظم رهبری و راهبردهای محتوایی و اهداف و وظایف مشترک، این توافق همکاری به امضا رسید.
برنامه‌ریزی و همکاری آموزشی، فرهنگی و هنری، همکاری مشترک آموزشی در رشته‌های مهارتی سطح دیپلم در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، برنامه‌ریزی و همکاری در اجرای طرح آموزش یک مهارت به دانش آموزان از موضوعات این توافق‌نامه است.
* توسعه کمی و کیفی فرهنگ کار، مهارت‌آموزی و کارآفرینی
توسعه کمی و کیفی فرهنگ کار، مهارت‌آموزی و کارآفرینی و رشته‌های تحصیلی فنی و حرفه‌ای و کاردانش مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر و ایجاد زمینه کسب شایستگی‌های پایه فنی موردنیاز بازار کار، حِرَف و مشاغل گوناگون، ایجاد ارتباط بین آموزش‌های رسمی و غیررسمی در حوزه فرهنگ و هنر کشور، آشنایی محصلین با فرازهای افتخارآفرینی و چهره‌های شاخص فرهنگ و هنر از طریق همکاری در بازنویسی کتاب‌های آموزشی و آموزش‌های برنامه‌ای و فوق‌برنامه در مدارس، تعامل در افزایش زیرساخت‌های آموزشی برنامه‌ای هنرستان‌ها و فوق‌برنامه‌ای هنر در مقاطع مختلف تحصیلی و... از جمله اهداف این توافق‌نامه است.
احصای نیازهای شغلی برحسب آمایش سرزمین در حوزه‌های فرهنگی، هنری و اقتصادی مناطق مختلف کشور و ارسال به آموزش ‌و پرورش، بازنگری دوره‌ای استانداردهای شغلی و آموزش مهارت با توجه به تحولات اجتماعی، اقتصادی و فن‌آوری، برگزاری و نظارت بر آزمون‌های مهارتی استاندارهای تحت پوشش در هنرستان‌ها، همکاری در طراحی، مشارکت در برگزاری مسابقات مهارتی و جشنواره‌های شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و همایش‌ها، سمینارها، نمایشگاه‌ها و برنامه‌های مرتبط با فعالیت‌های آموزشی و تربیتی و ... از تعهدات وزارت ارشاد در این توافق‌نامه است.

همچنین همکاری در تعریف رشته‌های فرهنگی و هنری مورد نیاز وزارت ارشاد در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، همکاری و مشارکت با وزارت ارشاد در طراحی، تدوین، برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی، همکاری و مشارکت با وزارت ارشاد در خصوص تهیه و تدوین استانداردهای آموزشی مهارت فرهنگی و هنری، واگذاری آموزش‌های مبتنی بر استانداردهای آموزش مهارت به مراکز مهارت‌آموزی تابع آموزش‌وپرورش تحت موازین و قوانین مرتبط با برون‌سپاری آموزش‌های مهارتی، همکاری و مشارکت برای ایجاد و توسعه هنرستان‌های وابسته تخصصی رشته‌های فرهنگی و هنری مرتبط با وزارت ارشاد مطابق با اساسنامه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی وابسته به دستگاه‌های دولتی و سایر نهادهای عمومی و ... جزو تعهدات وزارت آموزش‌وپرورش در این توافق‌نامه است.
تشکیل کارگروه همکاری مشترک با حضور معاونان منتخب وزرا یا نماینده تام‌الاختیار برای اجرایی سازی مفاد توافق‌نامه و بررسی مسائل مشترک و اتخاذ تصمیم در راستای اجرای مفاد توافق‌نامه، تدوین دستورالعمل و شیوه‌نامه‌های اجرایی موردنیاز و تهیه گزارش‌های ادواری از روند اجرای توافق‌نامه جز تعهدات مشترک دو وزارتخانه است؛ البته مدت این توافق‌نامه از تاریخ امضاء به مدت 3 سال است و در صورت توافق طرفین، قابل تمدید خواهد بود.همچنین هرگونه بازنگری، اصلاح و اعمال تغییرات در متن و مفاد توافق‌نامه صرفاً با رضایت طرفین امکان‌پذیر است.
* کتابخانه‌های مدارس همزمان با نمایشگاه مجازی کتاب، تقویت می‌شود
سید عباس صالحی در این مراسم با بیان اینکه این توافق‌نامه در بخش‌های مختلف فرهنگ، هنر و رسانه چند محور مورد اهمیت است، خاطرنشان کرد: ابتدا حوزه کتاب و کتابخوانی است که معاونت فرهنگی این وزارتخانه از زمان حضور بنده در این معاونت با وزارت آموزش و پرورش همکاری داشته است؛ امروز نزدیک به ۲۲ هزار باشگاه کتابخوانی داریم که می‌تواند فرصت وسیعی را در اختیار نویسندگان کودک و نوجوان قرار دهد.
وی ادامه داد: موضوع دیگر در حوزه نشر این است که با توجه به اینکه نمایشگاه کتاب امسال به صورت مجازی برگزار می‌شود می‌توانیم کتابخانه مدارس را تقویت کنیم؛ کتابخانه مدارس نقطه‌هایی برای خلاقیت‌های ادبی، پژوهشی و درسی دانش‌آموزان هستند؛ در این مقطع نزدیک به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب می‌توانیم این حوزه را تقویت کنیم.
صالحی افزود: در حوزه قرآنی نیز معاونت قرآن و عترت به اعتبار ظرفیت این معاونت و موسسات قرآنی زیر مجموعه آن می‌تواند کارهای مختلفی انجام دهد و به همین منظور باید ارتباطات قبلی بیشتر در حوزه متون درسی قرآنی مورد توجه باشد؛ در بحث روخوانی، روان‌خوانی و تدبر قرآنی که 13 هزار دانش‌آموز با آن در ارتباط هستند باید تلاش بیشتری کرد و باید ارتباط قوی‌تری بین این دو وزارتخانه در این راستا ایجاد شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حوزه هنری نیز موضوعاتی در این تفاهم‌نامه در نظر گرفته شده است که معاونت امور هنری به عنوان معاونت پایه در آن مورد توجه است، گفت: در سازمان سینمایی نیز ارتباطاتی وجود دارد، فیلم کوتاه و مستند یک فرصت قابل توجه در حوزه آموزش است؛ در این زمینه یک استعداد قابل توجه در کشور وجود دارد و کارهایی در این راستا شروع شده و می توان با یک برنامه‌ریزی مشترک این بخش را توسعه داد و یک برنامه چندساله ایجاد کرد.
وی ابراز داشت: باتوجه به مسیری که آموزش و پرورش از زمان کرونا در فضای مجازی پیش گرفته است فرصت مناسبی برای تولید فیلم مستند و کوتاه برای دانش آموزان ایجاد شده و با ترکیب دو حوزه می‌توان کار را به خوبی پیش برد و در یک برنامه‌ریزی طولانی‌تر از ظرفیت فیلم کوتاه و مستند برای حوزه آموزش بهره برد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مورد دیگری که می‌توان مقدمات آن را آغاز کرد افزودن المپیادهای ادبی در کنار المپیادهای هنری است، حوزه‌های تربیتی به یکدیگر متصل هستند و کسی که تربیت هنری کم دارد در بخش‌های دیگر تربیتی نیز دچار اختلال می‌شود، بنابراین حوزه المپیادهای علمی می‌تواند در کنار المپیادهای هنری قرار بگیرد.
صالحی با اشاره به حوزه متون درسی تصریح کرد: خلاقیت هنری باید در متون هنری جا پیدا کند، در این حوزه به اعتبار دامنه هنر حوزه‌های مرتبط ما در حوزه‌های هنری و سینمایی و با حضور اساتید، متخصصان و نیز جوانانی که چیزی از پیشکسوتان کم ندارند قدم هایی برداشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص هنرستان‌ها نیز گفت: هنرستان‌ها یکی ازمزیت‌های هنری کشور هستند که بسیاری از آنها تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و در این سال‌های متمادی هنرمندان شاخصی را به جامعه معرفی کرده است. براساس آمار در سال 67 دانش‌آموختگان هنر ما در حدود 5 هزار نفر بودند این در حالی است که در سال 98 این تعداد به 300هزار نفر رسیده است، بنابراین باید این گونه هنرستان‌ها را برای کشف خلاقیت‌های هنری و در کنار آن استعدادهای هنری، تکثیر کنیم.
صالحی تاکید کرد: در حوزه رسانه نیز به دو محور اشاره داریم، سواد رسانه‌ای که از قبل هم نیاز آن احساس می‌شد و حال باتوجه به شیوع ویروس کرونا و نیاز دانش‌آموزان به آموزش مجازی این بخش نیازمند توجه بیشتری است، در مرکز رسانه‌های دیجیتال این وزارتخانه کارهای را انجام داده‌ایم که می‌تواند در این حوزه نیز مبنای کارهای دو وزارتخانه قرار گیرد.
وی افزود: فعالیت دیگر در این حوزه تولید محتوا در حوزه دیجیتال برای کودک و نوجوان است، یک نگاه نفی تصدی‌گری در حوزه تولید محتوا شکل گرفته و همچنان ادامه دارد، ما معتقدیم تولید محتوای دیجیتال برای کودکان و نوجوانان باید یکی از مباحث جدی برای دو وزارتخانه باشد.

* ضرورت وجود حداقل یک هنرستان مهارتی فرهنگ و هنر در هر شهرستان 
حاجی میرزایی هم در این مراسم اظهار کرد: هم‌زمان با پدیده انباشت تراکم جمعیت، توسعه دانش تجربی و بهبود وضع سلامت و بهداشت، پدیده تخصصی شدن شکل گرفت و باعث تفکیک امور شد. این موضوع منجر به توسعه تخصص شد اما تمایزی که در نقش‌ها ایجاد کرد ابتدا یک تجزیه انتزاعی از این مأموریت‌ها بود و بعد به تجزیه ساختاری تبدیل شد.
وی بابیان اینکه انسان موجودی واحد، اما دارای وجوه متنوعی است که این وجوه از یکدیگر اثر می‌پذیرند و نیازمند یک نگرش یکپارچه هستند، تصریح کرد: آنچه جامعه را می‌سازد، همان است که به افراد می‌آموزیم و همچنین روش‌های آموزشی است که فوق‌العاده دارای اهمیت است؛ بنابراین هرچقدر یادگیری عمیق‌تر باشد نتایج بهتری را در بر خواهد داشت.
حاجی میرزایی ادامه داد: در سند تحول بنیادین که مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی است، گفته ‌شده آموزش‌وپرورش همه ساحت‌ها را مورد توجه قرار دهد ازجمله ساحت‌های عبادی اخلاقی، علمی، هنری و زیباشناختی، زیستی و بدنی، سیاسی و اجتماعی اقتصادی و حرفه‌ای که باید توازنی بین همه آنها برقرار شود.
وی گفت: ساحت زیباشناسی و هنری یکی از وجوه انسان است و یکی از ۱۱حوزه یادگیری دانش آموزان در حوزه فرهنگ و هنر است بنابراین اولین عرصه همکاری در این ساحت است. در آموزش ‌و پرورش مأموریت این کار برعهده سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است و این سازمان در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کند و مصمم به خلق موقعیت‌های یادگیری و تولید یک بسته یادگیری که از پایه اول ابتدایی تا دوازدهم هستند تا این ساحت رشد پیدا کند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بر اساس قانون اهداف و وظایف آموزش‌وپرورش موظفیم همه افرادی که وارد نظام تعلیم و تربیت می‌شوند پس از فراغت از تحصیل حداقل یک مهارت را فراگرفته باشند؛ شاخه فرهنگی هنری یکی از شاخه‌های مهارتی است بنابراین همه دانش آموزان باید در این ساحت پرورش یابند.
وی افزود: عرصه سومی که توسعه همکاری‌ها را موجب می‌شود، هدایت ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت شاخه‌های فنی و حرفه‌ای است و این در حالی است که ۳۶ درصد دانش آموزان در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند.
حاجی‌میرزایی بر ضرورت وجود حداقل یک هنرستان مهارتی فرهنگ و هنر در هر شهرستان تأکید و عنوان کرد: اکنون ۳۳ هنرستان هنرهای زیبا وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۲۱ استان و در ۵رشته نمایش، سینما، گرافیک، نقاشی و موسیقی فعالیت می‌کنند. این هنرستان‌ها می‌توانند گسترش یابند و حتی بخش خصوصی در این زمینه همکاری کند تا عرصه‌ای برای توسعه مهارت‌های فرهنگی و هنری شود.
وی ادامه داد: از مجموع ۱۶۰رشته مهارتی شاخه کاردانش، ۲۹رشته مهارتی درزمینه هنر از جمله صنایع‌دستی، هنرهای تجسمی، هنرهای آوایی، موسیقی و... است که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش‌ها به هنرجویان هنرستان‌های کاردانش ارائه می‌شود.
وزیر آموزش ‌و پرورش اظهار کرد: در حال حاضر ۷۷هزار هنرجوی دختر و پسر در سطح کشور در رشته‌های مهارتی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند؛ در ۴۸هنرستان وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در۵رشته نمایش، سینما، گرافیک، نقاشی و موسیقی، بیش از ۵هزار و ۴۸۰هنرجو در سه‌پایه مشغول به تحصیل هستند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴