کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پزشکان مقصر، والدین بی‌مبالات

12 آذر 1399 ساعت 11:30

متأسفانه فقر فرهنگی موجب شده است تا برخی از خانواده‌ها به هر طریقی درصدد انجام زایمان‌های زودرس و اخذ شناسنامه در تاریخی رند باشند.
این مسئله علاوه بر خانواده‌ها، پزشکان نیز در این مسئله بی‌گناه نبوده و سهمی از تقصیر متوجه آن‌ها است و دردسرهای زیادی را به وجود خواهد آورد که در برخی از موارد موجب مرگ نوزاد و یا بروز نقص و ایجاد صدمات جبران‌ناپذیر خواهد شد.


به گزارش بلاغ به نقل ازفرخنده کاظم پور پژوهشگر حقوق خانواده در یادداشتی به موضوع عجیب و غریب تلاش برای به دنیا آوردن فرزند در تاریخ‌های خاص پرداخته است:
این روزها شاهد پدیده‌های عجیبی هستیم که هریک از آن‌ها می‌توانند موضوع بحثی حقوقی باشند. یکی از عجیب‌ترین آن‌ها، تلاش خانواده برای زایمان در تاریخ‌های رند است که گاهی موجب آسیب به مادر یا نوزاد می‌شود.
خطا و قصور پزشکی همواره یکی از مهم‌ترین مسائلی بوده است که باید به آن توجه داشت اما این موضوع در حوزه زنان و زایمان بیش از دیگر قسمت‌ها به چشم می‌خورد. حال سؤالی که مطرح می‌شود این است: آیا تنها پزشکان را می‌توان مقصر خطاهای پزشکی دانست؟
متأسفانه فقر فرهنگی موجب شده است تا برخی از خانواده‌ها درصدد انجام زایمان‌های زودرس برای اخذ شناسنامه باشند. بیشتر خانواده این مسئله را نوعی خاص بودن دانسته و سعی می‌کنند تا به هر طریقی، تاریخی رند مانند ۸۸/۸/۸، ۹۹/۹/۹، ۹۸/۹/۸ و اعدادی از این دست را برای زایمان انتخاب کنند.
این مسئله دردسرهای زیادی را برای کادر پزشکی به وجود خواهد آورد. در برخی از موارد این امر موجب مرگ نوزاد و یا بروز نقص و ایجاد صدمات جبران‌ناپذیر خواهد شد.
به نظر می‌رسد که علاوه بر خانواده‌ها، پزشکان نیز در این مسئله بی‌گناه نبوده و سهمی از تقصیر متوجه آن‌ها است.
به طور کلی مواد ۱۵۸، ۴۹۵، ۴۹۶ و ۴۹۷ قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ را می‌توان در باب حقوق پزشکی مطرح کرد.
بر طبق ماده ۴۹۵ قانون مجازات اسلامی، «هرگاه پزشک در معالجاتی که انجام می‌دهد، موجب تلف و یا صدمه بدنی شود، ضامن دیه است، مگر آنکه عمل او مطابق مقررات پزشکی و موازین فنی باشد یا اینکه قبل از معالجه برائت گرفته باشد و مرتکب تقصیری هم نشود …» با توجه به ماده مذکور، می‌توان گفت که پزشک به دلیل عدم رعایت مقررات پزشکی در خصوص زایمان، مقصر بوده و ضامن دیه است. هرچند که از قبل از زن و مرد برائت کسب کرده باشد اما به دلیل تقصیر موجود، نمی‌توان پزشک را بی‌گناه دانست.
ضرورت حفظ حیات و سلامتی افراد همچنین حمایت از پزشکان و ماماها ایجاب می‌کند که به موضوعات جدیدی هم‌چون زایمان در تاریخ‌های رند پرداخته شود. متأسفانه قانونی خاص و مشخص برای این موضوع وجود ندارد اما می‌توان با بهره‌گیری از مواد قانون مجازات اسلامی و قانون سازمان نظام پزشکی مصوب ۸۳/۱/۲۵ بیان کرد که در صورتی که پزشکی اقدام به زایمان زودرس در تاریخ‌های رند کرده و همین مسئله سبب بروز آسیب به نوزاد شود، مقصر بوده و مسؤول خسارت وارد شده است.
شاید در ابتدای این امر تصور پیش آید که چون پدر به عنوان ولی طفل اجازه زایمان را داده است، پس نمی‌توان پزشک را مقصر دانست اما باید توجه داشت که بر طبق ماده ۳ قانون سازمان نظام پزشکی، در صورتی که پزشک برخلاف موازین علمی، قانونی، صنفی و حرفه‌ای عمل کند، مسؤول بوده و متخلف به شمار می‌آید. همچنین از آنجایی که طفل صغیر بوده و توانایی شکایت از خاطیان را نداشته و مسئله نیز ارتباط مستقیمی با نظم عمومی جامعه دارد، می‌توان از دادستان انتظار داشت تا به موضوعات این‌چنینی وارد شده و به عنوان مدعی‌العموم درصدد مجازات خاطیان درآید.
یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید به آن توجه داشت این است که فارغ از بحث حقوق و مسؤولیت پزشک و خانواده، پدر و مادر از نظر شرعی دارای وظایفی بوده و کودک حقوقی نسبت به خانواده خود دارد. یکی از حقوق فرزند، آیه ۲۳۳ سوره مبارکه بقره است. خداوند در این آیه می‌فرمایند «که مادر باید فرزندانشان را دو سال کامل شیر دهند …»
از آنجایی که خداوند حتی در خصوص جزئی‌ترین مسئله که تغذیه کودک است، حکمی صادر کرده‌اند، چطور می‌توان تصور کرد که در خصوص مرگ و زندگی طفل حقوق شرعی وجود ندارد.
با کمی تعقل می‌توان دریافت که تفاوتی میان تاریخ‌های رند برای زایمان و دیگر روزها وجود نداشته و هیچ برتری میان این نوع کودکان وجود ندارد. تاریخ رند زایمان نشان‌دهنده اصالت، برتری، خاص بودن و یا شهرت نیست. خوب است بدانیم که در جامعه امروزی، خاص بودن یعنی تلاشی برای خاص بودن انجام ندهید!





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 443991

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/443991/پزشکان-مقصر-والدین-بی-مبالات

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com