تاریخ انتشاريکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵
کد مطلب : ۴۴۳۷۴۷
در ادامه اعتراض‌ها به قانون منع تصویر ‌برداری از خشونت پلیس و انتشار آن در فرانسه، 70 شهر این کشور از روز جمعه به صحنه تجمعات گسترده تبدیل شده و در بسیاری از موارد با استفاده پلیس از گاز اشک‌آور و باتون به خشونت کشیده شده است. شدیدترین این درگیری‌ها در پاریس اتفاق افتاده است.
۰
plusresetminus
آشوب در 70 شهر فرانسه/ معترضان خشمگین پاریس را به آتش کشیدند

به گزارش بلاغ، لایحه جنجالی «امنیت جامع» و منع تصویربرداری از پلیس و نشر آن روز سه شنبه ۲۴ نوامبر (۴ آذر) با اکثریت نمایندگان مجلس ملی فرانسه تصویب شد. در حالی که برخی از نمایندگان عضو «جمهوری به پیش»، حزب میانه‌رو حاکم پیش از این گفته بودند به این لایحه رأی منفی می‌دهند، اما طرح «سانسور» دولت ماکرون در نهایت با نظر موافق ۳۸۸ نماینده در برابر ۱۰۴ رأی مخالف در مرحله پارلمانی پذیرفته شد. این لایحه تصویب شد تا متناقض‌کاریِ دیگری در پرونده رئیس‌جمهور به اصطلاح میانه‌رو و مدعی آزادی بیان فرانسه ثبت شود؛ «امانوئل ماکرون» که از سویی توهین به مقدسات میلیاردها انسان را آزاد می‌داند، اما ثبت وحشی‌گری پلیس را نه! در واکنش به این لایحه پرحاشیه 70 شهر فرانسه روز شنبه شاهد تظاهرات خشن معترضان بود که در برخی از نقاط منجر به درگیری شدید پلیس و معترضان شد. جرقه این اعتراض‌ها از یک روز قبل‌تر یعنی روز جمعه زده شد اما خشونت‌ها در روز شنبه به شدت گسترده شد. در این میان «پاریس»، پایتخت فرانسه، شاهد وحشتناک‌ترین درگیری بود. منابع خبری از درگیری بسیار سنگین در پاریس و نزدیک منطقه «باستیل» میان نیروهای امنیتی و تظاهرات‌کنندگان خبر می‌دهند. در میدان باستیل پاریس جمعیت عظیمی از معترضان با نیروهای پلیس به جنگ خیابانی پرداختند و در برخی نقاط این شهر معترضان حریق‌هایی ایجاد کردند و خودروها و بانک‌ها را به آتش کشیدند.

در جریان تظاهرات روز شنبه دست کم ۲۳ پلیس در پاریس و ۱۴ پلیس دیگر نیز در دیگر شهرهای این کشور مجروح شدند. بنابر گزارش‌ها، در این اعتراضات حداقل ۴۶ تن از معترضان نیز بازداشت
شده‌اند.

500 هزار معترض
سازمان‌دهندگان این تجمعات، جمعیت شرکت‌کننده را بیش از نیم میلیون نفر اعلام کرده‌اند اما وزارت کشور فرانسه اعلام کرده ۴۶ هزار نفر در پاریس و ۱۳۳ هزار نفر در سایر نقاط این کشور به اعتراض پرداخته‌اند. گفته می‌شود هنگام روز، تجمعات با آرامش برگزار شد اما با رسیدن غروب درگیری‌ها در برخی شهرها از جمله پاریس، نانت، رن، لیل، بوردو و لیون آغاز شد. «جرالد دارمانین» وزیر کشور فرانسه نیز با اعلام اینکه«۳۷ نیروی پلیس در جریان این اعتراض‌ها زخمی شده‌اند»، خشونت علیه پلیس را «غیر قابل قبول» خواند. البته او اشاره‌ای به خشونت‌های پلیس علیه معترضان و انگیزه آنان نکرد.

روز جمعه نیز معترضان در شهرهای «نانت»، «تولوز»، پاریس و چند شهر دیگر اعتراض خود را به قانون امنیتی جدید نشان دادند. فارس نوشته، گروه‌های مدنی و اصحاب رسانه‌ها نگرانند که این اقدام مانع آزادی مطبوعات شود و اجازه دهد وحشیگری پلیس برملا نشده و مجازات نشود.

جالب توجه است که تصویب این لایحه و این آشوب‌ها در واکنش به آن در حالی صورت می‌گیرد که مجلس سفلای قانون‌گذاری در فرانسه، افزودن واژه «لهجه» به لیست طولانی عللی که تبعیض بر اساس آنها موجب مجازات خواهد بود، تصویب کرد. در صورت قانونی شدن این طرح، تبعیض بر اساس لهجه با جریمه‌ای تا سقف ۴۵هزار یورو قابل‌مجازات خواهد بود!

گفتنی است، گرچه این اعتراض‌ها علیه لایحه «امنیت جامع» بوده است، اما پس از انتشار تصاویری از وحشی‌گری پلیس فرانسه رخ داد، واقعه‌ای که حکم کبریت در انبار باروت را داشت. به تازگی ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن پلیس پاریس یک شهروند سیاه پوست را مورد ضرب و شتم وحشیانه‌ای در یک استادیوم قرار می‌دهد که چرا ماسک ندارد. ماکرون گفته بود این تصاویر باعث شرمندگی فرانسه است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰