تاریخ انتشاريکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۴۴۳۶۸۸
مدیر اجرایی موکب اربعین حسینی شهید بهشتی زنجان است، می‌گوید در هیچ یک از عملیات‌های جنگ غیبت نداشته و امروز با همراهی شماری از دوستان موکبی به راه انداخته که در آن مشغول خدمت به نیازمندان و محرومان است، آنها تاکنون پنج خانه بهداشت، یک خانه و پنج واحد مسکونی محرومان را نیز تعمیر کرده‌اند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازلشکر سلیمانی‌ها؛ ویژه‌نامه هفته بزرگداشت بسیج: وقتی جنگ پایان یافت و سلاح‌های خود را زمین گذاشتند، هر کدام در یک جا و حرفه‌ای مشغول شدند، حالا دیگر دشمن را از خاک ایران بیرون رانده بودند و نوبت به آبادانی کشور و رسیدگی به مردم رسیده بود.
ویروس منحوس کرونا که همه‌گیر شد و همه جهان و به طبع کشورمان را تحت تاثیر قرار داد، آنهایی که دستشان به دهانشان می‌رسید و دستی در کار خیر داشتند وارد عمل شدند و برای کمک به محرومان و آنهایی که زندگیشان دچار مشکل شده بود دست به کار شدند.
اما در این میان موکب‌هایی که در ایام اربعین در خدمت زائران حسینی بودند با تغییر کارکرد خود و نحوه خدمت‌رسانی این بار به عرصه کمک به مردم و به محرومان و به ویژه آسیب‌دیدگان از کرونا روی آوردند تا بتوانند دِین خود را بر مردم ادا کنند.
یکی از موکب‌هایی که در کنار همه موکب‌های استان زنجان اقدام به خدمت‌رسانی کرده و می‌کند، موکب اربعین حسینی شهید بهشتی زنجان است، موکبی که نتیجه اقداماتش بیش از پیش خود را نشان داده است. 
 
فارس:‌ چه مدت در جبهه‌ها حضور داشتید؟
یدالله چراغی، متولد 1344 و بازنشسته است، 79 ماه در جبهه‌های حق علیه باطل و در عملیات‌های مختلف به صورت بسیجی و پاسدار دوشادوش رزمندگان در راه دفاع از میهن اسلامی جنگیده و از خاک و ناموس کشور دفاع کرده و در این راه چندین بار هم مجروح شده و حالا جانباز 55 درصد است.
فرمانده گروهان دوران دفاع مقدس، ابتدا از 1359 به عنوان بسیجی وارد عرصه شده است، در ستاد جنگ‌های نامنظم در گروه شهید چمران افتخار همرزمی با این شهید بزرگوار را داشته است و کنار وی در راه دفاع از کشور جنگیده است.
می‌گوید در هیچ یک عملیات‌های دوران دفاع مقدس غیبت نداشته است در لشکر عاشورا، 8 نجف اشرف و علی ابن ابیطالب همرزم بسیاری از شهدای جنگ بوده است و از سال 1365 به عنوان پاسدار در جبهه‌ها حضور داشته و در سال 1381 نیز بازنشسته شده است.
سه پسر و یک دختر دارد که وی را همراهی و در راستای انجام کارهای خیر راه پدر را ادامه می‌دهند، در بسته بندی بسته‌های معیشتی و ساخت و سازهای خانه بهداشت و یا منازل مسکونی محرومان و کارهای موکب یاری‌گر هستند.
 
فارس: فعالیت‌هایتان بعد از شیوع کرونا چگونه بود؟
مدیر اجرایی موکب اربعین حسینی شهید بهشتی (ره) زنجان در زمینه فعالیت و خدمات‌رسانی به مردم به ویژه محرومان و کمک مومنانه می‌گوید:‌ در روزهای نخست در زمینه ضد عفونی کردن گروهی را تشکیل تشکیل دادیم که با یک دستگاه نیسان و یک دستگاه وانت مزدا و یک دستگاه وانت انجام وظیفه کردیم.

فارس: در زمینه ساخت و ساز تاکنون چه اقداماتی داشته‌اید؟
یدالله چراغی با اشاره به طرح ساخت و تعمیر مسکن در 4 روستا که در هر روستا، یک منزل تعمیر و بازسازی شده است، ادامه می‌دهد سر زدن به خانواده‌های نیازمند و بی‌بضاعت از دیگر برنامه‌های اعضای موکب است که قصد داریم افراد را در روستاهای اطراف زنجان شناسایی و در راستای تهیه و ساخت و تامین مسکن افراد مشارکت داشته باشیم.
احداث 5 خانه بهداشت در روستاهای شهرستان زنجان
وی با بیان اینکه ما به لطف خداوند تا کنون پنج خانه بهداشت در روستاهای شهرستان زنجان احداث کرده‌ایم، تصریح کرد: فعالیت‌های عمده ما در زمینه کمک مومنانه خلاصه می‌شود و در زمینه رسیدگی به زندانیان و خانواده‌های آنها و تهیه بسته‌های غذایی برای آنها نیز کارهای خوبی انجام شده و تاکنون 375 بسته معیشی در بین نیازمندان توزیع شده است.
مدیر اجرایی موکب اربعین حسینی شهید بهشتی (ره) زنجان با بیان اینکه با همکاری خیریه «آبشار عاطفه‌ها» علاوه بر کمک‌های ماهیانه تلاش داریم اقدامات و کمک‌های خود را به صورت سالیانه نیز ارائه کنیم تا اقدامات و کمک‌های ما مقطعی نباشد، تصریح کرد: هدف ما یاری رساندن و کمک به خانواده‌ها و نیازمندان در همه مقاطع سال و به صورت دائمی است.
چراغی با تاکید بر رعایت مسائل دینی و اعتقادی و اینکه در همه امور گوش به فرمان رهبری هستیم، افزود: برخی از فرمان‌های ایشان در جامعه ابتر می‌ماند و یا به صورت ناقص انجام می‌شود که ما سعی داریم این فرمان‌ها را تمام و کمال انجام دهیم.
 
فارس: موکب را ازچه  سالی راه‌اندازی کردید؟
وی در مورد آغاز فعالیت‌های موکب گفت: از سال 96 که موکب راه‌اندازی شده است و در این رابطه همه مجوزهای مختلف را از عتبات عالیات دریافت کرده‌ایم.
مدیر اجرایی موکب اربعین حسینی شهید بهشتی (ره) زنجان با بیان اینکه موکب ما به عنوان موکب 72 تن نامیده می‌شود، که در ایام اربعین کار ما ایجاد محل استراحت زائران وپذیرایی بود، تصریح کرد: موکب شهید بهشتی به هیچ ارگان و یا سازمانی وابسته نیست و کاملا خانوادگی اداره می‌شود که در عراق برنامه‌های فرهنگی، استراحتی و پذیرای داشتیم.
چراغی در مورد نحوه راه‌اندازی موکب و با بیان اینکه یک بار که برای پیاده‌روی اربعین مشرف شده بودم در مسیر دیدم که یک نفر عراقی با یک سماور حلبی و یک کپسول از زائران با چایی پذیرایی می‌کرد، تصریح کرد: با توجه به اینکه ما از  قبل دوست داشتیم در این راه خدمات‌رسانی کنیم  بعد از برگشت از زیارت به فکر ایجاد موکب افتادیم و درخواست آن را ارائه و از خادمان علاقه‌مند دعوت و تصمیم به ایجاد استراحتگاه و تهیه و توزیع غذا کردیم ولی بعد وقتی دیدم که توان آن را نداریم به ایجاد یک ایستگاه توزیع شربت و چای بسنده کردیم.
از تدارک جای خواب و تهیه غذا در پیاده‌روری
وی با بیان اینکه طرف عراقی از ما خواسته که تعداد خادمان موکب محدود باشد، افزود: برنامه و هدف خودمان را به دوستان و عاشقان امام حسین (ع) اعلام کردیم و اما تعداد خادمانی که اعلام آمادگی کرده بودند زیاد بود ما باید از  لیست خادمان که بیش از یکصد نفر بود تعدادی را حذف می‌کردیم به اسم خانمی رسیدیم که اصرار داشت در موکب خدمت کند، به مسؤولان اعلام کردیم که دیگر نمی‌توانیم نامی را از لیست حذف کنیم و آنها هم با اصرار ما قبول کردند وقتی تعداد اعضا را شمردیم متوجه شدیم لیست ما به اندازه شهدای کربلا و انفجار ساختمان ریاست جمهور یعنی 72 نفر است.

حسین محجوبی یکی دیگر از خادمان این موکب نیز می‌گوید: موکب 72 تن توانست در خدمات‌رسانی همپای این دو موکب بزرگ زنجان و شاید با شکوهتر و بیشتر خدمات‌رسانی کرده است چون آن دو موکب فقط پذیرایی غذا و چای داشتند و مکانی برای استراحت افراد نداشتند، ولی ما اسکان ویژه 500 نفر برای هر شب و استراحت زائران را نیز داشتیم.
وی با بیان اینکه وقتی به مراسم پیاده‌روی اربعین اعزام می‌شدیم با کمبود پول مواجه بودیم و در تمام روزهایی که در مسیر خدمت‌رسانی می‌کردیم ترس آن را داشتیم که با کمبود پول مواجه شویم، اظهار داشت: وقتی مراسم پیاده‌روی تمام شد و ما به زنجان برگشتیم بعد از حساب و کتاب متوجه شدیم که 2 میلیون تومان از میزان هزینه اولیه ما هنوز باقی است و این نبود جز لطف و عنایت خداوند و آقا امام حسین (ع) و برکت شامل حال ما و موکب ما شده بود و خوشحال بودیم چون توانسته بودیم با شکوه و در خور شان از مهمانان آقا در آنجا پذیرایی کنیم.
محجوبی با بیان اینکه در منطقه‌ای که در عراق مستقر شده ‌بودیم موکب‌ها کمتر حضور داشتند، تصریح کرد: ما در موکب خود واحد کودکان راه‌اندازی کرده بودیم و چند استاد و مربی مهد کودک نیز از زنجان ما را همراهی کرده بودند، که همین امر موجب شده بود اهالی شهرک از این واحد ما استقبال کنند.
خادم موکب شهید بهشتی با بیان اینکه در روزهای پیاده‌روی اربعین ایستگاه واکس دایر کرده بودیم که علاوه بر واکس کفی کفش‌ها را هم تعمیر می‌کردیم، تصریح کرد: همچنین چند چرخ خیاطی نیز دوستان و خادمان موکب تهیه کرده بودند که گاها کوله‌های زائران را نیز در صورت نیاز تعمیر می‌کردیم.
وی با بیان اینکه بعد از شیوع ویروس کرونا نحوه خدمت‌رسانی را تغییر دادیم، تصریح کرد: بعد از شیوع کرونا نیز این موکب توانسته است با تهیه میوه و سبد غذایی و تامین غذای پخته و تهیه 2 هزار و 200 سبد غذایی و توزیع آن در بین محرومان خدمت‌رسانی کند.
وی با بیان اینکه در راستای خدمت به محرومان فعالان موکب رویکرد خود را نیز تغییر داده‌اند، تصریح کرد: تصیم داریم در راستای خدمات‌رسانی به محرومان در تامین و تعمیر مسکن محرومان روستاهای اطراف وارد عمل شویم.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰