تاریخ انتشارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۴۴۳۶۰۹
سازمان تربیت بدنی در اواسط سال ۱۳۸۷ رشته فوتوالی را به رسمیت شناخت و در سال ۱۳۹۰ با نظر معاونت ورزش قهرمانی به عنوان یک انجمن جدید تحت پوشش فدراسیون انجمن های ورزشی قرار گرفت.
۰
plusresetminus
گفتگویی با مدیرتیم های ملی فوتوالی / حمزه پور : رونالدو و زیدان هم فوتوالی بازی می کنند !
به گزارش بلاغ؛ ورزش در استان مازندران یک امر طبیعی است و کسی نیست که در این استان علاقه ای به ورزش نداشته باشد. خون ورزش در رگ تک تک مازندرانی ها جاری است و کوچک و بزرگ در این استان اسیر و درگیر ورزش هستند.
مازندران معدن استعدادهای ورزشی است و ستاره های بی نظیری از این استان به کشور معرفی شدند و در تیم های ملی خوش درخشیدند.

حضور ورزشکاران و قهرمانان بنام استان مازندران در تیم های مختلف کشور، نشان از قدرت بالای ورزش این استان است و میوه درخت ورزش استان به این سادگی ها خشک نخواهد شد. اما نه تنها ورزش استان مازندران در پرورش قهرمان پیشرو بوده بلکه در پرورش مدیران ورزشی نیز پیشگام بوده و در طول این سالها مدیران زیادی در سطح اول ورزش کشور حضوری چشمگیر داشته اند.
به عنوان مثال، حضور فریبرز محمودزاده در سازمان لیگ فوتبال ایران، میلاد تقوی در فدراسیون والیبال، نصرالله پریچهره در اداره کل ورزش و جوانان استان تهران و … مدیران زیادی که در تک تک رشته های مختلف ورزشی حضوری فعال دارند و سمت های مهمی را در ورزش کشور یدک می کشند نشان از قدرت و توانایی بالای مازندرانی ها در ورزش دارد.

به همین بهانه در بین مدیران مازندرانی زیادی که در سطح اول کشور مشغول به فعالیت هستند، به سراغ مدیری رفتیم که یک رشته خاص ورزشی را مدیریت و هدایت می کند. سال هاست مدیرتیم های ملی است و این جوان مازندرانی شایستگی هایش را در این سال ها به اثبات رسانده است.
عارف حمزه پور که در چند سال گذشته دبیر کمیته فوتوالی و اسکی روی آب مازندران بود پس از فعالیت‌های موفق و مناسب در عرصه ورزش و این رشته نوظهور ورزشی، چند وقتی است که به عنوان مدیر تیم های ملی فوتوالی منصوب شد و فعالیت های چشمگیرش در سطح کشور از او بعنوان مدیری موفق یاد می شود.
ورزش جدید فوتوالی که حدود نیم قرن از اولین جرقه‌ های ابداع آن می‌گذرد اکنون در جهان طرفداران خاص خود را دارد، این ورزش که از کشور برزیل می‌آید سراسر هیجان است و با پا بازی می‌شود.
فوتوالی را می‌توان آمیخته‌ای از چند ورزش والیبال، فوتبال و سپک تاکرا دانست، چون قانون‌های این رشته ورزشی، شبیه والیبال است، اما شما باید با پا توپ را وارد زمین حریف کنید.
قانون‌های این رشته ورزشی، شبیه والیبال است، اما شما باید با پا توپ را وارد زمین حریف کنید. کسانی که برای اولین مرتبه فوتوالی را می‌بینند، خیلی سریع آن را با سپک تاکرا مقایسه می‌کنند، اما این دو ورزش هیچ ربطی به هم ندارند.
جدا از شکل و اندازه توپ، ورزشکاران سپک تاکرا قد کوتاهی دارند تا خوب بتوانند ضربه بزنند. در مقابل فوتوالی‌ها باید قد بلندی داشته باشند و البته بدن‌های کاملا آماده و منعطف.
به هر حال باید انعطاف بدن هایشان این قدر باشد که بتوانند ۲۲۰ سانتیمتر بپرند و با پا اسپک بزنند. یکی دیگر از شرایط ورزشکاران فوتوالی در این است که کسانی که پیشینه بازی فوتبال داشته باشند در آن موفق ترند.
شرایط زمین فوتوالی هم که کاملاً خاص است و شبیه زمین والیبال ساحلی است و البته مقداری کوچکتر.

سطح زمین باید از ماسه یکنواخت، مسطح، هموار و یک شکل باشد. ابعادش هم ۱۸*۹ متر است.
تور و توپش هم که دیگر کاملا با سپک تاکرا متفاوت است. توپ فوتوالی هم اندازه و هم شکل توپ فوتبال است و البته با وزنی تقریبا کمتر از آن. ارتفاع تور هم در مسابقات رسمی ۲۲۰ سانتیمتر است.
به گفتگو با عارف حمزه پور مدیر موفق تیم های ملی فوتبالی که اهل مازندران است پرداختیم که در ادامه میخوانید :
** از فوتوالی بگید؛ شاید کمتر اشخاص باشند که این رشته را کامل بشناسند:
فوتوالی رشته نوپایی هست که تقریبا یک دهه بیشتر نیست که در ایران فعالیت خودش را آغاز کرده و در این سالها شاید کمتر تلاش شده تا این رشته جذاب معرفی شود. هرچند در چند سال اخیر با مدیریت آقای موسوی رییس انجمن فوتوالی ایران و اقداماتی که انجام شد فوتوالی طرفداران زیادی پیدا کرده و حالا کمتر کسی هست که این رشته جذاب را نشناسد. پخش زنده کاپ آزاد برای اولین بار از شبکه سراسری ورزش و پخش گزارش های خبری از شبکه های سراسری اقداماتی بود که در جهت معرفی این رشته در سال گذشته انجام شد.
** شنیدیم این رشته طرفداران خاصی در جهان داره؛ درسته؟
کاملا درسته؛ شاید باور نکنید، ستاره هایی همچون رونالدو، رونالدینهو، زیدان و حتی اریک کانتونای بزرگ علاقه زیادی به فوتوالی دارند و بارها تصاویری از بازیهاشون را در فضای مجازی دیدیم و همین نشان میده چقدر این رشته پرطرفدار و جذاب است.
** نیم قرن از ابداع فوتوالی میگذره در ایران چه زمانی این ورزش اومد؟
بله همینجور که در ابتدا عرض کردم فوتوالی تقریبا یک دهه هست که وارد ایران شده و خیلی زود جای خودش را در بین رشته های پرطرفدار ورزشی پیدا کرده است. شاید کسی فکرش رو هم نمیکرد فوتوالی ایران بتواند انقدر سریع به یکی از رشته های پرطرفدار و افتخار آفرین تبدیل بشود.

** شما برای پیشرفت و شناخت این رشته چه کردید؟
بنده حقیر به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ فوتوالی ایران در سه سالی که در انجمن حضور دارم در ابتدا به عنوان مدیر تیمهای ملی و سپس دبیر انجمن لحظه ای برای توسعه فوتوالی از هیچ کاری دریغ نکردم.
اردوهای تیم ملی بطور مستمر برگزار شد اتفاقی که شاید هرگز با چنین برنامه ریزی انجام نشده بود و دستاورد آن افتخاری بزرگ و باورنکردنی برای فوتوالی ایران بود. تیم ملی فوتوالی دقیقا سال گذشته همچین روزهایی تاریخ ساز شد و در حضور تیمهای مطرح دنیا تا یک قدمی قهرمانی جهان هم پیش رفتیم و تنها در فینال از پس فرانسه برنیامدیم و نائب قهرمانی جهان افتخاری بود که شاید دور از انتظار و باورنکردنی بود.
** اینکه از یک شهرستانی در مدیریت سطح کلان استفاده کردن کمی سخت باشد اما شما بعنوان یک مازندرانی مدیر تیم‌های ملی این رشته محبوب هستید، این موضوع چه حسی داره  !؟
واقعا غیرقابل توصیفه؛ قطعا کار خیلی سختیه و اگر اعتماد و حمایت های آقای موسوی نبود شاید چنین فرصتی پیش نمی آمد. البته اعتقاد دارم جوانان با استعداد و توانمند زیادی در استان ورزش خیز مازندران هستند که باید بهشون اعتماد کرد و فرصت داد.

** از شما بعنوان مدیری موفق در سطح کشور یاد میشه، به نظرتون مسئولین ورزش استان چه راهکارهایی را باید صورت بدهند تا از مربیان و مدیران در سطح ملی بیشتر استفاده شود،؟
 نظر لطف و بزرگواری شماست؛ بنده لایق اینهمه تعریف و تمجید نیستم اما بنظرم باید به جوانان اعتماد کرد. کما اینکه تجربه نشون داده جوانان ما حرف های زیادی برای گفتن دارند و در عمل خیلی چیزارو ثابت کردند. فقط باید بهشون اعتماد کرد. مجدداً عرض میکنم اعتماد خیلی نقش پر رنگی داره!
** یکی از انتقادهای ورزشی های مازندران در همه رشته‌ها استفاده نشدن از عوامل مازندرانی در تیم های ملی و حتی مسئولیت های مهمه، ولی شما با حضورتون در راس تیم های ملی رشته فوتوالی و موفقیت چشمگیر در این عرصه ثابت کردید که میشه!  در این خصوص چه صحبتی با مدیران، مربیان و همه اون عزیزانی که همیشه شاکی هستند دارید؟
متاسفانه همینطوره؛ بنده مربیان و مدیران جوان زیادی را در استان میشناسم که واقعا توانمندیهای بالایی دارند و فرمایش شما کاملا درسته اما نباید هرگز نا امید بشوند و با پشتکار و ممارست قطعا به حقشون خواهند رسید و معتقدم برای انسان هایی که آرزوهای بزرگی دارند بن بستی وجود ندارد یا راهی خواهند یافت یا راهی خواهند ساخت.

** پایگاه رسمی فوتوالی در مازندران کجاست؟
مازندرانیها نشان دادن با همه کم و کاستی ها در ورزش استعدادهای زیادی دارند و در فوتوالی هم میتونند حرفای زیادی برای گفتن داشته باشند.
با برنامه ریزی هایی که انجام شده در تلاشیم تا مازندران به یکی از قطبهای فوتوالی ایران تبدیل بشود. در همین راستا طرحهای استعدادیابی انجام شده حتی یک مرحله اردوی تیم ملی هم در مازندران برگزار شده و در مقاطعی بازیکنانی هم به تیم ملی دعوت شدند و این تازه شروع کار ماست.
** آیا این رشته برای بانوان ایرانی و مازندرانی هم تشکیل شده؟
در بحث بانوان تاکنون محدودیتهایى وجود داشته که ان شالله به زودى برطرف و شاهد حضور بانوان در فوتوالى خواهیم بود.
** با وجود شما در تیم‌های ملی، مازندران ملی پوش هم در این رشته دارد؟
در چند مرحله بازیکنانی به اردوهای تیم ملی دعوت شدند و این روند ادامه خواهد داشت.
البته باتوجه به استعداد ذاتی ورزشکاران مازندرانی انتظار میره انجمن فوتوالی استان هم جدی تر از قبل مارو همراهی کند.

** به نظر میرسه رفته رفته محبوبیت این ورزش از والیبال و خیلی از رشته‌های مشابه بیشتر و بیشتر میشه، علت این همه جذابیت و محبوبیت فوتوالی چی میتونه باشه؟
 قطعا همینطوره؛ بخصوص بعد از نائب قهرمانی در جهان و بیشتر شناخته شدن  این رشته جذاب ..!
جالبه بدانید فوتوالی تلفیقی از دو رشته پرطرفدار فوتبال و والیباله که روی زمین های ساحلی انجام میشود و بازیکنان با حرکات دیدنی و نمایشی برای عبور توپ از روی تور صحنه های زیبائی رو خلق می کنند و همین باعث جذابیت و محبوبیت این رشته شده است.
** مهمترین برنامه‌های پیش روی شما در ماه های پایانی سال، با وجود ویروس کرونا چیه؟ اصلا فوتوالی در این ماه ها برنامه ای یا مسابقاتی داره؟
متاسفانه این ویروس منحوس همه برنامه های مارا بهم ریخت ولی با این وجود در این چند ماه هم دست از کار نکشیدیم و تمرینات ملی پوشان زیر نظر کادر فنی بصورت مجازی پیگیری شد و قصد داریم به زودی جام ستارگان را با حضور بهترین بازیکنان کشور در یزد برگزار کنیم و اردوی تیم ملی جوانان را هم در ادامه خواهیم داد.
با همه محدودیتهایی که کرونا بوجود آورده سعی خواهیم کرد ملی پوشان همچنان در آمادگی کامل باشند چرا که مسابقات جهانی هند را پیش رو داریم و کرونا نمیتواند مانعی برای حضور قدرتمند ما در این مسابقات باشد.
** هدف بزرگ شما چیه!؟
هدفی جز خدمت به کشور در سنگر ورزش نیست و امیدوارم بتونم سهمی در افتخار آفرینی فوتوالی ایران داشته باشم و قطعا قهرمانی جهان دور از دسترس نیست هر چند رقابت با مدعیان همیشگی دنیا مثل برزیل، تایلند، اسپانیا و فرانسه برای رسیدن به این افتخار بزرگ کار آسانی نیست.

** صحبت خاصی مانده که ما نپرسیده باشیم، بفرمایید :
از شما که این فرصت را به بنده دادید بینهایت سپاسگزارم و این فرصت رو غنیمت میشمارم تا تشکر کنم از آقای موسوی رییس انجمن و دیگر اعضای هیات رئیسه که همیشه حامی بنده بودند و جا دارد یک خدا قوت و خسته نباشید ویژه داشته باشم به همه دوستان، همکاران، مربیان و بازیکنان در گوشه گوشه ایران عزیز که در این مدت یار و یاورم بودند و باعث دلگرمی و قوت قلبم شدند.انشالله که بتوانم همچنان خدمتگزار همه عزیزان باشم و این موفقیت ها تداوم داشته باشد. در پایان برای همه مردم شهر، کشور و دنیا آرزوی سلامتی دارم و آرزو میکنم به زودی زود از شر این ویروس منحوس نجات پیدا کنیم و همیشه دنیا در صلح و صفا باشه. بهترینها رو براتون آرزومندم.
تاریخچه فوتوالی :
سواحل ریودوژانیرو زادگاه فوتوالی است ؛ جایی که مردم برزیل در فوتبال و والیبال این قدر به تکامل رسیده اند که این دو ورزش را با هم مخلوط کنند . ماجرا مربوط به نیم قرن و یا حتی قبل تر است. فوتبالیست های برزیلی عادت دارند توپ را روی زمین و هوا بچرخانند و خب برایشان خیلی جذاب بود که والیبال بازی کنند و نگذارند که توپ روی زمین بیفتد . اولین نفری که توپ را ول کرد و به جای دست با پا ضربه زد را کسی یادش نیست ، اما برای بچه های برزیلی این تفریح کم کم به تمرینات و بعد به یک ورزش جدید تبدیل شد.
از ۳۲ سال قبل یعنی ۱۹۸۰ میلادی ، فوتوالی ورزش جداگانه ای حساب می شود که دیگر دارای فدراسیون جهانی نیز شده است. ریودوژانیرو این ورزش را به ایالت های دیگر برزیل صادر کرد و کم کم کسانی که به فوتبال برزیل علاقه داشتند ، با این ورزش آشنا می شدند. ستاره های برزیلی نیز به این رشته علاقه زیادی داشتند و خیلی زود فوتوالی قسمتی از تمرینات تیم ملی فوتبال و تیم های باشگاهی برزیل شد. این هم یعنی صدور ورزش به همه جای دنیا .
برزیلی ها مثل همه ورزش های دیگر توپ و پا ، قهرمان بلامنازع این ورزش هستند. فوتوالی های برزیل هم خوب دریافت می کنند ، هم خوب اسپک می زنند و هم خوب دفاع می کنند ( فکرش را بکنید روی تور با پا دفاع می کنند ).
فوتوالی در ایران :
از اوایل سال ۱۳۸۷ و به دنبال پی گیری های سید حسین موسوی شفیق ، ایران به عضویت فدراسیون جهانی فوتوالی در آمد. ایران پس از تایلند دومین کشور آسیایی بود که این رشته را فعال نموده بود. سازمان تربیت بدنی در اواسط سال ۱۳۸۷ رشته فوتوالی را به رسمیت شناخت و در سال ۱۳۹۰ با نظر معاونت ورزش قهرمانی به عنوان یک انجمن جدید تحت پوشش فدراسیون انجمن های ورزشی قرار گرفت.
به گزارش بلاغ ؛ استان مازندران نیز در طول این سال ها چندین بار میزبان این رشته نوپا اما مهیج بوده و این ورزش جذاب مورد توجه ورزشکاران مازندرانی نیز قرار گرفته و قطعا در آینده از این رشته مهیج بیشتر خواهیم شنید.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴