تاریخ انتشارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۴۴۳۵۸۷
شهدای هسته‌ای و سرآمد آنها شهید شهریاری، الگوی شهدایی هستند که در عرصه علم به شهادت رسیده‌اند و امروز با گذشت 10 سال از شهادت شهید دکتر مجید شهریاری هنوز هم بحث علوم هسته‌ای در ذهن نقش می‌بندد.
۱
plusresetminus
به گزارش بلاغ شاید تا چند سال قبل واژه شهید به کسی اطلاق می‌شد که در نبرد رو در رو با دشمن شهید شده بود، اما برخی از شهدا با شهادتشان ثابت کردند که می‌توان در عرصه علم هم با دشمن جنگید و به شهادت رسید.
شهدای هسته‌ای و سرآمد آنها شهید شهریاری، الگوی شهدایی هستند که در عرصه علم به شهادت رسیده‌اند و امروز با گذشت 10 سال از شهادت شهید دکتر مجید شهریاری هنوز هم بحث علوم هسته‌ای در ذهن نقش می‌بندد.
شهید دکتر مجید شهریاری شهید راه علم هسته‌ای متولد سال 1345 در زنجان بود، این شهید بزرگوار تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در زنجان گذرانده بود.
شهید شهریاری با تلاش و هوشمندی در سال 1363 با کسب رتبه دوم در آزمون ورودی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته الکترونیک تحصیلات خود را در مقطع دانشگاهی آغاز کرده و در سال 67 موفق به کسب رتبه نخست در آزمون کارشناسی ارشد مهندسی هسته‌ای در دانشگاه صنعتی شریف شد.
شهریاری در سال 77 نیز دکترای خود را در رشته علوم و تکنولوژی فناوری هسته‌ای از دانشگاه امیرکبیر دریافت کرده و پس از پایان دوران تحصیل خود به عنوان هیأت علمی در دانشگاه‌های امیرکبیر و دانشگاه شهید بهشتی فعالیت خود را آغاز کرد.
از جمله اقداماتی که شهید شهریاری در دوران عمر با برکت خود انجام داده است و کتاب‌هایی که از ایشان به چاپ رسیده است، شامل چاپ 10 مقاله علمی پژوهشی در مجلات علمی بین‌المللی، ارائه سخنرانی در 21 کنفرانس بین‌المللی، راهنمایی و مشاوره 20 دانشجوی کارشناسی ارشد و راهنمایی سه دانشجوی دکتری و اجرای پنج طرح پژوهشی با امتیازی بالا را در کارنامه فعالیت خود دارند.
برادر شهید شهریاری در توصیف اخلاق و خصوصیات شهید شهریاری گفت:  برادرم هیچگاه نماز شب خود را قضا نکرد و همیشه نمازهای واجب خود را اول وقت اقامه می‌کردند و امور دنیوی موجب نشد که آن بزرگوار از یاد خدا غافل شود.
 
قرآن اولویت زندگی شهید شهریاری
فرید شهریاری گفت: زمانی من و برادرم در سنین کودکی برای یادگیری و حفظ قرآن به مسجد می‌رفتیم، وی در حفظ قرآن بیش از چیزی که برایمان تکلیف شده بود عمل می‌کرد.
برادر شهید در ادامه با اشاره به اینکه شهید شهریاری به والدین خود احترام ویژه‌ای قائل بودند، تصریح کرد: برادرم مجید زمانی که پدرمان در قید حیات بودند، احترام خاصی به ایشان قائل بودند و هیچگاه مشغله کاری و تحصیلات موجب نشد که ایشان از یاد پدر غافل شوند.
وی همچنین به علاقه مجید شهریاری به مادر اشاره کرد و افزود: شهید شهریاری آنچنان علاقه‌ای به مادر داشتند که در مواقع غذا خوردن ابتدا لقمه‌ای در دهان مادر گذشته و سپس خودشان شروع به غذا خوردن می‌کردند.

زندگی شهید شهریاری فیلم شد
مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان با اشاره به آغاز ساخت سریال شهید شهریاری گفت: سریال «شهید شهریاری» در مجموع ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای با محوریت زندگی «شهید مجید شهریاری» دانشمند هسته‌ای ایران ساخته می‌شود.
محسن لطیفی به عوامل سریال «شهید شهریاری» اشاره کرد و گفت: کارگردان این سریال تلویزیونی «حسین تبریزی»، تهیه‌کننده «مصطفی علمی‌فرد» و نویسندگی «حسن عطار‌ها» و «فاطمه حیدری» است که با مشارکت سازمان انرژی اتمی و استانداری زنجان تولید می‌شود.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان یادآور شد: در سریال شهید شهریاری پنج بازیگر برای پنج دوران شهید شهریاری در نظر گرفته شده‌اند که با حضور هنرمندان بومی و غیر بومی به ایفای نقش خواهند پرداخت.
وی در ادامه به بازیگران نقش «شهید شهریاری» اشاره کرد و افزود: در سریال «شهید شهریاری» «کاوه خداشناس» از دوران لیسانس به بعد «شهید شهریاری» «فرحان فرحناک» از ۱۸ سالگی تا ۲۳ سالگی و برای پنج سالگی، هشت سالگی و ۱۳ سالگی هم بازیگرانی از چهارمحال و بختیاری، قم و تهران شناسایی و به ایفای نقش در سریال شهید شهریاری خواهند پرداخت.

تهیه کننده سریال شهید شهریاری نیز گفت: سریال شهید شهریاری علاوه بر روایت زندگینامه شهید دکتر مجید شهریاری از بدو تولد، اتفاقات و دستاورد‌های صنعت هسته‌ای کشور را نیز بازگو می‌کند.
وی ادامه داد: هدف از ساخت این اثر تلویزیونی این است که نشان دهد انرژی هسته‌ای تنها ساخت بمب اتمی نیست، بلکه این فناوری با ابعاد مختلف زندگی انسان به ویژه بیماران سرطانی در ارتباط بوده و به بهبود وضعیت جسمانی آن‌ها کمک می‌کند و عوامل این سریال همه تلاش خود را به کار می‌گیرند تا اثر ارزشمندی را که در شان این شهید باشد، تولید کنند.
 کارگردان فیلم زندگی شهید شهریاری نیز درباره ساخت این فیلم گفت: سریال «صبح آخرین روز» بیوگرافی از زندگی شهید شهریاری است، من در تمام سال‌هایی که در تلویزیون کار کردم بیشتر کارهایی که ساختم زمینه مذهبی و جنگی داشتند، وقتی تهیه‌کننده این سریال را به من پیشنهاد کرد، فیلمنامه را خواندم و متوجه شدم که متن این بضاعت را دارد که بتوانیم یک کار بیوگرافی جذاب بسازیم.
حسین تبریزی گفت: همین موضوع انگیزه من را برای کارگردانی کار بیشتر کرد. از طرفی به جرأت می‌توانم بگویم‌ خودم این احساس را داشتم که خود شهید این انتخاب را داشته است.
این کارگردان درباره شناختش نسبت به جزئیات زندگی شهید شهریاری توضیح داد: من فیلمنامه کار را بسیار دوست داشتم، ابتدا اطلاعات زیادی درباره جزئیات شخصیت مجید شهریاری نداشتم اما بعد که دقیق‌تر شدم متوجه شدم که ایشان چقدر زندگی پرفراز و نشیبی داشتند و علاوه بر اینکه آدم بسیار بزرگی بودند خیلی مظلومانه مورد ترور قرار گرفتند. ایشان یکی از مفاخری بودند که از دست دادن‌شان ضایعه بزرگی برای عرصه علمی و هسته‌ای کشور بود.

زندگی شهید شهریاری کتاب شد
رئیس حوزه هنری استان زنجان نیز از رونمایی کتاب زندگی شهید شهریاری خبر داد و گفت: مراحل تدوین و نگارش کتاب «شهریار سرزمین من» به نویسندگی معصومه زینعلی به پایان رسیده و در حال حاضر در مراحل پاپانی چاپ و انتشار است و در این کتاب زندگینامه شهید مجید شهریاری به اختصار توضیح داده شده است.
امیر نعمتی گفت: کتاب «شهریار سرزمین من» به همت حوزه هنری قرار است به‌زودی چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان نیز با اشاره به وجود ۱۶۰ هزار سند از شهدای استان در موزه شهدا، اظهار کرد: اسناد موجود محتوای خوبی برای تولید برنامه‌ها و ایده‌ها در حوزه ایثار و شهادت به‌شمار می‌رود.
علی کاظمی بر تولید مستند یا برنامه با موضوع والدین شهدا به‌ویژه والدین بیش از یک شهید تاکید کرد و افزود: پرداختن به زندگی‌نامه جانبازان به‌ویژه جانبازان بالای ۷۰ درصد و نشر وصیت‌نامه شهیدان از طریق صدا و سیما می‌تواند در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بین اقشار مختلف مردم موثر باشد.
وی افزود: مدال شهر غواصان دریادل در حالی بر تارک تاریخ زنجان می‌درخشد که این شهر با وجود نداشتن دریا، مردان بزرگی را در دامن خود پرورانده که عامل کسب این لقب و مدال غرورآفرین شده‌اند.
کاظمی تصریح کرد: پنج شهید مدافع حرم منتسب به استان زنجان، سه شهید حج، شهید دانشمند هسته‌ای کشور دکتر مجید شهریاری و چهار شهید سلامت، نیز گویای درک صحیح ولایت‌مداری و تداوم روحیه جهادی و فرهنگ ناب ایثار و شهادت زنجانی‌ها است.

استاندار زنجان نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید شهریاری گفت: با وجود مسائل و تنگناهای مالی با حمایت بخش‌های مختلف در حال تهیه اثری در خصوص شهید شهریاری هستیم و امیدواریم بتوانیم با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران از سایر مشاهیر و ایثارگران این استان نیز آثاری تهیه کنیم که همچنین با وجود مشکلات در حال آمادگی برای برگزاری کنگره 3536 شهید استان هستیم.
فتح‌الله حقیقی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ایثار اجتماعی از سوی خانواده‌های شهدا و ایثارگران استان زنجان، گفت: ساخت مستند شهید شهریاری در مراحل آخر قرار دارد.
وی با اشاره به موضوع فیلمبرداری‌های انجام شده مربوط به زندگینامه سردار علمی، شهید شهریاری گفت: بخشی مهمی از این فیلمبرداری به اتمام رسیده است و تمامی مبالغ از محل وزارت دفاع، انرژی اتمی، سپاه، صدا و سیما تامین شده است.
استاندار زنجان از پخش سریال «میراث مجید» از سال آینده خبر داد و با اشاره به مهیا شدن شرایط برای برگزاری کنگره ۳۵۳۵ شهید استان عنوان کرد: دبیرخانه این کنگره عظیم آماده و کمیته‌های مربوطه بر اساس وظایف تفکیک شده در حال فعالیت هستند.
وی تصریح کرد: در تلاشیم تا این کنگره را با کمترین مشکل و بالاترین کیفیت برگزار کنیم و در این راستا قطعا همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌تواند ما را در تحقق اهداف یاری کند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴