تاریخ انتشارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
کد مطلب : ۴۴۳۵۸۱
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی از بسته شدن 10 پایگاه نظامی آمریکا خبر داد و نوشت پیامدهای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، روشن نیست.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازروزنامه واشنگتن پُست گزارش داد که پس از توافقنامه آمریکا و طالبان در دوحه، نیروهای آمریکایی همچون بخشی از توافق خروج، 10 پایگاه را در افغانستان بسته‌اند.
این روزنامه آمریکایی در ادامه افزود که پیامدهای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، روشن نیست. بر اساس این گزارش، بسته شدن پنج پایگاه، بخشی از توافق طالبان و آمریکا در توافقنامه دوحه بود. با بسته شدن این پایگاه‌ها، آمریکا هزاران سربازش را از افغانستان خارج کرده ‌است. این پنج پایگاه در ارزگان، هلمند، لغمان و پکتیا بودند.
پنج پایگاه دیگری که امسال بسته شده‌اند، در ننگرهار، بلخ، کابل، فاریاب و زابل قرار داشتند.
بر اساس گزارش این روزنامه، در مورد تجهیزات و وسایل نظامی در این پایگاه‌ها اطلاعاتی در دست نیست، اما قبل از آن نیروهای آمریکایی در افغانستان به نیروهای افغان صدها تانک را تحویل داده‌اند.
با وجود تخلیه پایگاه‌های آمریکایی در افغانستان مقامات افغان و آمریکایی گفته‌اند که در مورد کاهش نیروهای خارجی در افغانستان تاکنون تصمیم قاطعی وجود ندارد.
در همین حال یک مقام‌ به واشنگتن پست گفته است که در مورد انتقال یا تحویل تجهیزات نظامی به نیروهای افغان بحث‌ها جریان دارد و تاکنون معلوم نیست که چه تصمیمی گرفته خواهد شد.
اما یک مقام‌ دیگر گفته است که با وجود کاهش سربازان آمریکایی در افغانستان باز هم این کشور حملات هوایی بر ضد داعش انجام خواهد داد.
یک مقام دیگر آمریکایی نیز گفته است که تاکنون بحث‌ها در مورد بسته شدن پایگاه‌های بیشتر و تحویل دادن تجهیزات آن به نیروهای افغان جریان دارد. این مقام افزوده که سه تصمیم کلان با مشورت ناتو و دولت افغانستان صورت خواهند گرفت.
با این حال تاکنون روشن نیست که چند پایگاه نیروهای امریکایی در افغانستان فعال هستند.
تأکید آمریکا بر خروج سربازانش از افغانستان
مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به ‌تازگی گفت که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور این کشور نمی‌خواهد نیروهای آمریکایی در بخش‌هایی بمانند که حضورشان برای آمریکا منافع امنیتی واقعی نداشته باشد.
وی که با شبکه فاکس نیوز درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت‌وگو کرده، افزود که تأمین امنیت آمریکا به شمار نیروهای این کشور در بیرون بستگی ندارد و نیروهای آمریکایی توان پاسخ‌گویی را به تهدیدات دارند.
پامپئو افزود که هدف رییس‌جمهور آمریکا از خروج نیروهای این کشور از افغانستان، دور نگهداشتن این نیروها از خطر است.
به گفته وی، ترامپ به‌طور واضح بیان کرده که ما از سرزمینمان دفاع خواهیم کرد؛ اما وقتی که حضور سربازان آمریکا در جایی، برای این کشور و متحدان آن نتایج امنیتی واقعی نداشته باشند، آنان را در خطر قرار نمی‌دهد.
وی افزود که پس از توافق‌نامه دوحه، تهدیدات در مقابل نیروهای آمریکایی در افغانستان کاهش چشمگیری داشته‌اند؛ اما سطح خشونت‌ها در افغانستان هنوز هم بالاست.
پیش از این، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو هشدار داد که هرگاه نیروهای خارجی به‌صورت عجولانه از افغانستان خارج شوند، ممکن است دستاوردها در این کشور، نابود شوند.
وی تأکید کرد در صورتی که به حضور نظامی ناتو در افغانستان به‌صورت مسؤولانه پایان داده نشود، این کشور بار دیگر به بستر سازماندهی حملات هراس‌افکنانه، مبدل خواهد شد.
وی تصریح کرد که اگر ناتو خیلی زود از افغانستان خارج شود، اگر خیلی عجولانه این کشور را ترک کند، ممکن است همه دستاوردهایی که به‌دست آورده‌ایم را از دست بدهیم و این یک پروژۀ خطرناک است. بنا براین، آنچه اکنون روشن است این است که ایالات متحده قصد کاهش دارد، اما آنان قصد ترک افغانستان را ندارند.
از سویی دیگر، مک‌ماستر مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده آمریکا با انتقاد سخت از خروج شتاب‌زده نیروهای آمریکایی از افغانستان، آن را نفرت‌انگیز می‌داند.
مک‌ماستر گفت که دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا با خارج کردن سربازان از افغانستان، یک پیروزی به طالبان می‌بخشد و این طرح نفرت‌انگیز است.
وی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا هشدار داد که هرگاه طالبان در بخش‌های وسیعی از افغانستان حضور یابند، برای سازمان‌های تروریستی که به‌گفته او می‌خواهند در برابر آمریکا به اندازه حملات یازد‌هم سپتامبر کشتار مرتکب شوند، پناه خواهند داد و از آنها، پشتیبانی خواهند کرد.
نزدیک به 10 روز پیش، پنتاگون اعلام کرد که براساس دستور ترامپ، شمار نیروهای این کشور در افغانستان تا ۲ هزار و ۵۰۰ تن کاهش خواهد یافت.
کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا گفت که شمار سربازان این کشور تا ۱۵ ماه ژانویه سال آینده میلادی در افغانستان و عراق به ۲ هزار و ۵۰۰ تن کاهش خواهد یافت.
وی افزود که این تصمیم بنا به‌دستور رییس‌جمهور ترامپ پس از مشورت با مقامات امنیتی این کشور، صورت گرفته‌است تا شمار نیروها در افغانستان و عراق، کاهش یابند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷