تاریخ انتشارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۴۴۳۵۶۲
هر ساله و هرچند سال یکبار که تاریخی بسیار رُند در تقویم اتفاق می افتد، شاهد افزایش سزارین‌های زود هنگام و یا دیرهنگام مادرانی هستیم که خطرات احتمالی برای فرزندانشان را نمی‌بینند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازنسیم عالی دانشور: ۹۹/۹/۹ شاید برای بیشتر ما یک روز عادی دیگر در تقویم  باشد، اما امسال این تاریخ شاید برای مادران باردار یک تاریخ خاص باشد، و یک تاریخ رُند و لاکچری برای زایمان به حساب آید. برای زایمانی زود هنگام و یا دیر هنگام که تنها به‌خاطر یک عدد رُند اتفاق می‌افتد.
اما قطعا اگر مادرانی که در بیمارستان‌های اکثرا خصوصی برای زایمان صف می‌کشند، از نتایج این زایمان‌ها و به‌دنیا آمدن نوزادان نارس آگاه باشند، هیچگاه جان نوزاد خود را فقط به‌خاطر یک تاریخ در شناسنامه به خطر نمی‌انداختند و اجازه می‌دادند جنین رشد طبیعی خود را طی کند‌.

 
افزایش آمار تولد در روزهای خاص سال
آمار‌ها نشان می‌دهد که از سال ۸۸ به بعد میزان تولد نوزادان در روز‌های خاص، بیش از میانگین روزانه در طول سال بوده است. سیف‌الله ابوترابی، معاون اسبق امور اسناد هویتی سازمان ثبت اسناد در این باره در سال ۹۸ گفته بود:  ۴هزار و ۱۹۵ تولد در تاریخ  ۸۸/۸/۸ به ثبت رسیده و در روز‌های ۹۵/۵/۵ و ۹۶/۶/۶ به ترتیب ۶ هزار و ۱۳ و ۵ هزار و ۶۸۰ نوزاد در سراسر کشور متولد شده‌اند، این در حالی ست که نرخ تولد روزانه در طول یک دهه اخیر حدود ۳ هزار و ۸۰۰ بوده است.

 
ثبت تاریخ تولد بدون محدودیت در ۹۹/۹/۹
اما حالا که مادران و پدران بسیاری ۹۹/۹/۹ را برای تولد فرزندشان انتخاب کرده‌اند، ثبت احوال برای کاهش آمار زایمان در این روز چاره‌ای اندیشیده، به‌طوری‌که سخنگوی سازمان ثبت احوال در این‌باره اظهار کرد: ️محدودیتی برای ثبت تاریخ تولد در مورخ ۹۹/۹/۹ وجود ندارد.
ابوترابی افزود: تقاضا داریم به سلامت فرزندان خود بیاندیشید، ثبت احوال هیچ محدودیتی برای ثبت تاریخ ۹۹/۹/۹ در شناسنامه حتی برای متولدین ۵ یا ۶ آذر هم نخواهد داشت، البته تاریخ صدور شناسنامه به تاریخ موردنظر خواهد بود نه تاریخ تولد نوزاد.
وی افزود: از همه خانواده‌ها درخواست داریم تنها فقط و فقط سلامتی فرزندشان برایشان اهمیت داشته باشد.

 
دنبال تاریخ تولد لاکچری نباشیم
نگین رجبی، کارشناس مامایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل اظهار کرد: تولدهای تقویمی که متاسفانه در حال حاضر در حال رواج و در حال تبدیل شدن به رویه‌ای نادرست است به‌طوری‌که تاریخ تولد نوزاد را با هدف رسیدن به تاریخ‌های خاص دستکاری می‌کنند و با این امر سبب عوارض جنینی و به خطر افتادن جان مادر و نوزاد می‌شوند.
وی افزود: در حالی که مبحث سزارین‌های بدون اندیکاسیون و الکتیو به خودی خود جزو مشکلات تاسف بار در کشورمان است، رواج دستکاری تاریخ تولد نوزاد جهت رسیدن به تاریخ تولد به‌ظاهر لاکچری بر تلخی این ماجرا می‌افزاید.
این کارشناس مامایی گفت: از آنجایی که اندام‌های مهم جنین از قبیل سیستم ریوی و سیستم عصبی و مغز جنین در هفته‌های سی و هفتم و سی و هشتم هنوز در حال تکامل هستند؛ این دخالت خودخواهانه در زمان تولد نوزاد ممکن است مشکلات جبران ناپذیری به بار آورد. علاوه بر آن‌ها، می‌توان به مشکلات گوارشی  نیز اشاره کرد.

 
رجبی با اشاره به اینکه تولد زودرس نوزاد ممکن است مانع تکامل توانایی مکیدن و بلعیدن در نوزاد شود، عنوان کرد: نوزادان زودرس بیشتر از سایر نوزادان در معرض عفونت هستند.
وی ادامه داد: عدم تکامل سیستم ایمنی جنین ممکن است مانع دریافت کامل آنتی بادی‌ها از مادر شود که همین امر ریسک عفونت در نوزاد را افزایش می‌دهد.
وی تصریح کرد: از عوارض شایع دیگر می‌توان به باز ماندن دریچه بین شریانی(PDA) اشاره کرد که مشکلات متعددی به همراه خواهد داشت.
رجبی اظهار داشت: اختلال در رشد، اختلال شنوایی و بینایی، فلج مغزی از عوارض دیگر زایمان زودتر از موقع است.

 
تاخیر در زایمان نیز خطرناک است
وی اضافه کرد: متاسفانه عده‌ای از خانواده‌ها سعی دارند جهت دستیابی به تاریخ رُند ۹۹/۹/۹ و این اقدام بیهوده، تولد نوزاد خود را به تاخیر بیندازند که با این کار ممکن است سبب هیپوکسی جنین، نرسیدن اکسیژن به مغز نوزاد و فلج مغزی یا حتی مرگ جنین شوند.
کارشناس مامایی بیان کرد: عقب انداختن زمان زایمان، به دور از منطق و درایت است و منجر به عوارض ذکر شده و فلج مغزی و حتی مرگ جنین خواهد شد.
رجبی در پایان گفت: امید است این امرِ به شدت منع شده، روزی ریشه کن شود تا شاهد تولد نوزادان با مشکلات متعدد و یا نوزادان فلج مغزی که تاریخ‌های تولد مثلا لاکچری دارند، نباشیم!

 
و حرف آخر ....
به قول متنی که این روزها در فضای مجازی دست به دست شده، از متولدین ۶۶/۶/۶ یا ۷۷/۷/۷ و یا ۸۸/۸/۸ بپرسید این تاریخ در زندگی آنان چه نقشی داشته؟ آیا باعث پیشرفت‌شان شده؟ یا فقط به‌عنوان یک عدد در شناسنامه‌شان باقی مانده است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰