کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سهم «مارگون» از زیرساخت‌ها یک کارخانه سیمان و دیگر هیچ!/شیرینی شهرستانی شدن به تلخی می‌گراید؟

7 آذر 1399 ساعت 16:20

هر چند مارگون در اسم به نام شهرستان مارگون شناخته می شود اما همچنان محرومیت‌ها در این شهر به مانند روزگاران پیشین دیده می‌شود و مهاجرت‌های مردم از مارگون به سمت شهر یاسوج ادامه دارد.


به گزارش بلاغ به نقل ازداریوش بهنیا- از یاسوج تقسیمات کشوری در همه جای کشور علاوه بر نیاز مردم و منطقه دلایل سیاسی تبلیغاتی و انتخاباتی هم داشته است که در استان کهگیلویه و بویراحمد این دلیل آخری بیش از سایر دلایل در تقسیمات نقش ایفا است.
چه بسیار بخش‌هایی که در دمادم انتخابات‌ها به شهرستان تبدیل شدند و چه دهستان‌هایی که بخش شدند علی‌رغم این که کمترین زیرساخت‌ها برای تبدیل به رده بالاتر را داشته باشند.
با این وجود شاید توفیقی اجباری برای این مناطق باشد که در عین نداشتن کمترین امکانات و بسترهای لازم به درجات بالاتری از حیث تقسیمات کشوری نایل آیند.

سخن امروز ما در خصوص شهرستان تازه تاسیس مارگون است که در فاصله نه چندان دوری از شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و در سال ابتدایی شهرستان شدن به سر می‌برد.
هر چند این رتبه و رده در مذاق و کام مردم مارگون خوشایند و شیرین بوده و همین موجب ایجاد روحیه بیشتر برای کار و زندگی شده اما امیدواریم که مسوولان تلاش کنند تا این حلاوت همچنان باقی بماند و مردم شهرستان بیشتر از مزایای شهرستانی شدن بهره ببرند.
متاسفانه به دلایل تاریخی بسیاری از مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان در محرومیت مضاعف به سر می‌برند که مارگون یکی از این مناطق به شمار می‌رود.
همین محرومیت در مناطق مختلف باعث مهاجرت گسترده مردم از نقاط استان به شهر یاسوج شده و مارگون هم از این قضیه مستثنی نیست و سالانه تعداد زیادی از خانوارهای مارگونی از شهر مارگون و روستاهای اطراف به حاشیه شهر یاسوج برای کار و اشتغال پناه می آورند و زندگی بسیار سخت‌تری نسبت به گذشته تجربه می‌کنند.

در همین خصوص دانشی از اهالی مارگون در گفت‌وگو با فارس با برشمردن مشکلات تاریخی در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: باید تمهیدی اندیشیده شود تا مردم خانه و کاشانه خود را رها نکرده و سرگردان در حاشیه شهر یاسوج با محرومیت و فقر مدرنیته دست و پنجه نرم نکنند.
وی با اشاره به شهرستان شدن مارگون افزود: کار بسیار خوبی صورت گرفته و مارگون شهرستان شده و مردم هم از این اقدام راضی هستند اما نباید مردم را با یک نام خشک و خالی تنها گذاشت بلکه لازم است بسترها و امکانات لازم یک شهرستان برای مارگون ایجاد شود.
این ساکن شهرستان مارگون به نیازهای اولیه مردم منطقه اشاره کرد و گفت: قبل از هر چیز باید برای مردم شغل ایجاد شود مارگون از زمین و آب و فضای مناسب هیچ چیزی کم ندارد و تنها موضوعی که موجب محروم باقی مانده این شهرستان شده بی‌تدبیری و سهل‌انگاری مسوولان از گذشته تاکنون است.

 
در ادامه یکی از مهاجرین شهرستان مارگون در حاشیه شهر یاسوج با بیان اینکه منطقه مارگون ظرفیت‌های کم نظیری برای ایجاد شغل و همچنین رونق تولید دارد اظهار کرد: در سال‌های اخیر دیدیم که چه بلایی بر سر این شهرستان آوردند و زمین‌های مرغوب و دشت تاریخی این منطقه به یکباره به نام پتروشیمی به برخی افراد واگذار شد و بعد از آن هم سرنوشتی دیگر پیدا کرد.
وی ادامه داد: همه ا‌ین‌ها محصول بی‌تدبیری مسوولان است که به فکر مردم نیستند و با کارهای احساسی و خارج از عرف و برنامه با سرنوشت یک منطقه بازی می‌کنند.
این شهروند ساکن یاسوج که تا یکی دو سال پیش در زادگاه خود شهرستان مارگون زندگی می‌کرد با اشاره به این که اگر مارگون تنها در اسم به عنوان شهرستان باقی بماند و از وضعیت کنونی خارج نشود شهرستان شدن آن به چه درد می‌خورد افزود: از مسوولان و نماینده مردم انتظار داریم تا قبل از هر چیز و با اولویت قرار دادن سرنوشت و زندگی مردم ابتدا زمینه‌های اشتغال و تولید را در مارگون فراهم کنند تا آن دسته از مهاجرینی که اکنون در حاشیه شهر یاسوج با سختی زندگی می‌گذرانند به خانه و کاشانه خود برگردند و زمینه‌ساز تولید شوند.
وی گفت: نباید تنها دلخوش به نام شهرستان مارگون باشیم بلکه باید بخش‌های اثرگذار این شهرستان از جمله حوزه گردشگری را فعال کنیم چرا که مارگون اگر به گزاف نگفته باشیم بهترین نوع آب و هوا در کل استان کهگیلویه و بویراحمد را داشته و یکی از مناطق خوب جهت تفریح و گردشگری به شمار می‌آید که می‌توان بیشتر روی این صنعت تکیه کرد.
به گزارش فارس هر چند مارگون در اسم به نام شهرستان مارگون شناخته می شود اما همچنان محرومیت‌ها در این شهر به مانند روزگاران پیشین دیده می‌شود و مهاجرت‌های مردم از مارگون به سمت شهر یاسوج ادامه دارد و همین موجب شده تا هم مارگون دچار ضرر و زیان شود و هم مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد روز به روز با افزایش جمعیت با مشکلات بیشتری مواجه شود که تنها دوای این درد ایجاد بستر و زیرساخت‌های مناسب جهت ماندگاری مردم مارگون در شهرستان تازه تاسیس خودشان است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 443472

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/443472/سهم-مارگون-زیرساخت-ها-یک-کارخانه-سیمان-دیگر-هیچ-شیرینی-شهرستانی-شدن-تلخی-می-گراید

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com