تاریخ انتشارجمعه ۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
کد مطلب : ۴۴۳۴۶۹
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پی درگذشت رهبر شیعیان هند که از حامیان بارز انقلاب اسلامی ایران، وحدت اسلامی و محور مقاومت در ھند بود، پیام تسلیت صادر کرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از«کلب صادق نقوی» رهبر شیعیان هند که از حامیان بارز انقلاب اسلامی ایران، وحدت اسلامی و محور مقاومت در هند بود، بر اثر ذات الریه دارفانی را وداع گفت. به همین مناسبت ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیام تسلیتی را به شرح زیر صادر کرد:
انالله و انا الیه راجعون
با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فاضل و چهره شاخص و خدوم شیعه مولانا کلب صادق نقوی رحمةالله علیه را دریافت کردم. این حادثه ناگوار، فقدانی عظیم و ضایعه‌ای بزرگ و جبران ناپذیری برای جامعه شیعه به ویژه ارادتمندان و شاگردان ایشان و جوانانی که از خدمات علمی و تلاش‌های صادقانه و مخلصانه این عالم جلیل القدر در مسیر گسترش معارف بلند و عقلانی اسلام بهره برده‌اند، است.
نام او به یقین در آینده نیز همچنان خواهد درخشید چنانکه میراث گرانقدری که او و دیگر بزرگان شیعه در هند از خود برجای گذاشته‌اند، چراغ روشنی برای ادامه حیات نورانی اسلام و معارف بلند اهل البیت (ع) در این سرزمین کهن و بزرگ خواهد بود.
این جانب تسلیت صمیمانه خود را به جامعه مسلمانان هند، بیت شریف و بازماندگان بویژه اخوی زاده گرامی ایشان مولانا کلب جواد و دیگر بازماندگان این بیت شریف تقدیم داشته و علّو درجات آن فقید سعید را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.
نگاهی به زندگینامه «کلب صادق نقوی»
کلب صادق نقوی در تاریخ یکم ژانویه ۱۹۳۹ میلادی در یکی از خانواده‌های مشهور دینی هندوستان در شهر لکهنو دیده به جهان گشود. پدر او مولانا سید کلب حسین و پدر بزرگش قدوه العلما سید آقا حسن از علمای مشهور و ممتاز دینی هندوستان بودند. کلب صادق تحصیلات ابتدایی خود را نزد پدر خود فرا گرفت و چندی بعد به حوزه علمیه ناظمیه راه یافت و از اساتیدی چون مولانا سید محمد صادق، مولانا سید رسول احمد و دیگران کسب علم کرد. مدارک «ممتازالافاضل» را از حوزه علمیه ناظمیه و «صدرالافاضل» را از حوزه علمیه سلطان‌المدارس کسب کرد. سپس وارد دانشگاه اسلامی علیگره شد و موفق به اخذ مدرک دکترا در زبان و ادب عربی شد.
پس از اتمام تحصیلات خود به خدمات دینی اشتغال یافت. هنگامی که واعظان و سخنرانان مشهور هندوستان بر منابر سخنرانی می‌کردند ایشان نیز به منبر رفت و به زودی یکی از واعظان مشهور هندوستان شد. چیزی که ایشان را از دیگر واعظان متمایز می‌کند، بهره‌مندی وی از علوم جدید و آشنایی با علوم معاصر است. ویژگی‌های علمی و دانش دینی او سبب شد که از ایشان برای سفر به کشورهای مختلف دنیا دعوت به عمل آورند.
کلب صادق پس از فوت برادر بزرگ‌ترشان مولانا سید کلب عابد، در سال ۱۹۸۶ م نایب رئیس کمیته مسائل حقوقی مسلمانان هند (Muslim Personal Law Board) شد. او یکی از فعالان سیاسی و اجتماعی شیعیان هندوستان بود و در مسائل مختلف از جمله رسیدگی به موقوفات شیعه، سامان بخشیدن به امور شیعیان شهر لکهنو و سایر مسائل شیعیان نقش چشمگیری داشت.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲