تاریخ انتشارپنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
کد مطلب : ۴۴۳۳۶۵
نخبه بسیجی گیلان یکی از آن دسته نخبگانی است که از عدم بهره‌مندی مسؤولان و دانشگاه‌ها در استفاده از این ظرفیت عظیم گله‌مند بوده و می‌گوید تا زمانی که یک دولت جوان انقلابی روی کار نیامده و سند اسلامی شدن دانشگاه، مدارس و فرهنگ و ارشاد را اجرایی نکند مشکلی برطرف نمی‌شود.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، استان گیلان به گواه آمارهای رسمی یکی از برترین استان‌ها در عرصه علمی و فرهنگی بوده و استفاده صحیح از این ظرفیت به‌ویژه بهره‌مندی از ظرفیت بسیجیان نخبه می‌تواند این استان را به درجه بالاتر علمی در کشور سوق دهد.
جمهوری اسلامی ایران دارای جوانان و نخبگان بسیجی بسیار زیادی است که از آن‌ها در جامعه به‌عنوان هدایای الهی نام‌برده می‌شود لذا می‌توان با رشد علمی، فناوری و پژوهشی باعث اقتدار نظام اسلامی شد زیرا مقام معظم رهبری تأکید بسیاری به استفاده صحیح از علم و فناوری در کشور دارند.
اما دراین‌بین بسیجیانی هستند که مدارج عالی علمی را در کنار تفکر بسیجی کسب و مقاله‌های علمی بین‌المللی و همچنین کتاب‌های بسیار زیادی را نوشته و مقام‌های زیادی را در عرصه علم کسب کردند.
به همین دلیل و به مناسبت هفته بسیج به سراغ یکی از نخبگان علمی و بسیجی استان گیلان رفته تا با او گفت‌وگویی کنیم.
دکتر کیوان میرزایی نخبه بسیجی متولد بهمن‌ماه ۱۳۴۶ است که دوران ابتدایی و متوسطه خود را در فومن و هنرستان این شهرستان گذرانده و پس از شرکت در آزمون سراسری در رشته کارشناسی مهندسی مواد دانشگاه علم و صنعت پذیرفته و پس از کسب مدرک کارشناسی ارشد از همان دانشگاه در مقطع دکتری موفق به قبولی در رشته فناوری نانو در دانشگاه شیراز شد.
این نخبه گیلانی تاکنون ۳۵ مقاله علمی و ۱۲ کتاب در حوزه مهندسی مواد چاپ و سه اختراع علمی داشته است که دو کتاب کیوان میرزایی منبع دانشگاه پیام نور کشور است.

 
فارس:  از افتخارات علمی و تعداد مقالات چاپ‌شده خود به ما بگویید؟
میرزایی: تاکنون ۳۵ مقاله علمی بنده در سایت‌های معتبر چاپ، سه ثبت اختراع و ۱۲ کتاب را به چاپ رساندم که دو کتاب جزو منابع علمی دانشگاه پیام نور کشور نیز هست‌.
فارس: چرا عده‌ای بسیجیان را فقط به جوانان جهادی می‌شناسند؟
میرزایی: یکی از مهم‌ترین عوامل اقتدار یک جامعه ازجمله جمهوری اسلامی داشتن علم و فناوری در حوزه‌های مختلف بوده و به همین دلیل بسیجیان در کنار کارهای جهادی خود به مسئله علم توجه جدی داشته و نخبگان بسیجی بسیار زیادی در جامعه وجود دارد.
فارس: نظر شما به‌عنوان یک نخبه بسیجی در خصوص ارتباط میان بسیج و ولایت چیست؟
میرزایی: بین بسیج و ولایت ارتباط عمیقی وجود داشته و حذف هرکدام از آن‌ها به‌منزله حذف آن حرکت است زیرا یک امت بدون داشتن رهبری واحد به پیروزی نرسیده و بسیج به‌عنوان یک رهبر و رهبر به‌عنوان هدایت‌کننده یک امت عمل کرده و ولایت بدون امت که همان بسیج است هیچ معنایی پیدا نمی‌کند‌.
فارس: مهم‌ترین مؤلفه‌های بسیج در جامعه که باید موردتوجه مسؤولان قرار گیرد، کدام مؤلفه است؟
میرزایی: واژه‌هایی مثل محرومیت‌زدایی، عدالت اجتماعی، ایثار، فداکاری، جهاد، شهادت و خدمت به مردم بعد از انقلاب اسلامی شکل‌گرفته و مثال عینی تمامی این واژه‌ها بسیج و فرهنگ زیبای بسیجی است.
فارس: مردم‌ شهید سلیمانی را یک بسیجی مخلص در راه پروردگار و ولایت می‌شناسند، از نظر شما کدام ویژگی این‌ شهید بزرگوار چنین منزلتی را به او داده است؟
میرزایی: بسیجی خود را بنده مخلص خدا و تابع مطلق ولایت‌فقیه دانسته و تمامی دستورات ولی‌فقیه را به‌طور کامل انجام می‌دهد که نمونه بارز آن را در ایام کرونا و در رزمایش مواسات و آغاز قرارگاه ملی سردار سلیمانی شاهد بودیم.
فارس: بارزترین تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها در دنیا چه بوده است؟
میرزایی: انقلاب اسلامی انقلابی فرهنگی بوده و بعد از انقلاب اسلامی بعضی از واژه‌ها ازجمله ولایت مداری، بسیج و انقلابی بودن شکل گرفت به همین دلیل به‌جرئت می‌توان گفت انقلاب اسلامی ایران بزرگ‌ترین انقلاب فرهنگی در طول تاریخ است.
فارس: نقش توجه به آرمان‌گرایی تفکر بسیج در جامعه را چقدر می‌دانید؟
میرزایی: یکی از دلایل لزوم روی کار آمدن دولت انقلابی در جمهوری اسلامی سوق دادن جامعه به سمت آرمان‌گرایی بسیجی و مدنی الهی است زیرا در این صورت بسیاری از معضلات جامعه به‌راحتی برطرف می‌شود.
فارس: عده‌ای از کارشناسان راه پیشرفت کشور را سوق دادن جامعه به سمت جامعه مدنی الهی می‌دانند، نظرتان ‌را دراین‌باره به ما میگید؟
میرزایی: امت ما این موضوع رو به‌خوبی درک کرده‌اند که راه پیشرفت کشور سوق دادن جامعه به سمت جامعه مدنی الهی است نه جامعه مدنی کدخداپرست و سکولار؛ لذا نخبگان جامعه، رسانه‌ها، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید پای کار آمده و این تفکر را در جامعه بیش از بیش گسترش داده و برایش آئین‌نامه اجرایی بنویسند.
فارس: شما به‌عنوان یک نخبه بسیجی راهکارهای پرورش مدیرانی در طراز انقلاب اسلامی در چه می‌دانید؟
میرزایی: در اوایل انقلاب شهیدانی مثل رجایی، باهنر، چمران و بهشتی نمونه بارز مدیران در طراز انقلاب اسلامی بودند که خود را یک بسیجی مخلص و پیرو ولی‌فقیه و امام راحل (ره) می‌دانستند لذا یکی از مهم‌ترین راهکارها در تربیت نیروهایی در طراز انقلاب توجه به فرهنگ بسیج در جامعه است.
فارس: چقدر از ظرفیت نخبگان بسیجی و دانشگاه‌ها در حرکت کشور به سمت جامعه مدنی الهی استفاده شده است؟
میرزایی: در طول این چند سال اخیر اصلاً از ظرفیت نخبگان بسیجی در حرکت جامعه به سمت جامعه مدنی الهی در کشور و حتی دانشگاه‌ها استفاده نشده زیرا تا زمانی که دانشگاه‌ها توسط یک عده سکولار و لیبرال اداره شود وضع هیچ تغییری نمی‌کند.
فارس:  آیا در دانشگاه‌های کشور برنامه‌ای در خصوص استفاده از استادان و نخبگان بسیجی وجود دارد؟
میرزایی: مدارس و دانشگاه مهم‌ترین مکان برای تربیت مدیران در طراز انقلاب است ولی هیچ برنامه‌ای برای ورود و استفاده از استادان و نخبگان بسیجی به دانشگاه توسط مسؤولان دانشگاه‌های کشور وجود نداشته و ندارد.
فارس: راهکار شما برای استفاده از نخبگان بسیجی و ترویج فرهنگ بسیج در دانشگاه‌های کشور چیست؟
میرزایی: باید دولت توسط کسی اداره شود که به باورهای انقلاب اسلامی اعتقاد داشته و از آن طریق فرهنگ بسیج را در دانشگاه‌های سراسر کشور گسترش دهد لذا تا زمانی که یک دولت جوان انقلابی روی کار نیامده و سند اسلامی شدن دانشگاه، مدارس و فرهنگ و ارشاد را اجرایی نکند مشکلی برطرف نمی‌شود.
فارس: از نقش‌آفرینی بسیج در حوزه‌هایی که کشور نیاز دارد به ما توضیح می‌دهید؟
میرزایی: بسیج در عرصه‌های مختلفی ازجمله، صحنه و حوزه امنیت و دفاعی، سازندگی، اقتصادی، امیدآفرینی، امدادی، مشارکت افزایی، محرومیت‌زدایی و عدالت اجتماعی نقش‌آفرینی کرده که نمونه بارز آن‌ را در ایام کرونا، کمک مؤمنانه، رزمایش مواسات و سیل و برف سال گذشته شاهد بودیم لذا این امر نشان‌دهنده نیروی بالقوه بسیج در حرکت جامعه به سمت پیشرفت است.

 
فارس: از چگونگی نقش‌آفرینی نخبگان بسیجی در اداره جامعه و شناسایی مشکلات برای ما می‌گویید؟
میرزایی: تفکر بسیجی مهم‌تر از شخص بسیجی است، چراکه با تفکر بسیجی می‌توان برای آرمان‌های انقلاب در چارچوب فرهنگ اسلامی فعالیت‌های اجتماعی، علمی و فرهنگی را با پژوهش در جامعه و با حضور مستمر رونق بخشیده و مشکلات کشور را در عرصه‌های مختلف شناسایی و راهکارهای لازم را ارائه دهند.
فارس: در این شرایط سخت در خصوص لزوم استفاده مسؤولان از ظرفیت نخبگان بسیجی توضیحی کوتاه می‌دهید؟
میرزایی: ذات جوان‌گرایی و استفاده از نخبگان در تمام عرصه‌ها مفید و مؤثر بوده و رمز موفقیت هر نهادی برای رسیدن به اهدافش جوان‌گرایی و بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان به‌ویژه نخبگان بسیجی است لذا تمامی مسؤولان در این شرایط سخت باید از ظرفیت نخبگان به‌خوبی استفاده کنند.
فارس: نظرتان درباره کمیت و کیفیت مقالات مختلفی که در موضوعات مختلف منتشر می‌شود چیست؟
میرزایی: باید از تولید اسناد بی‌فایده و مقالات بی‌محتوا به‌سمت ارائه راه‌حل برای معضلات کشور برویم و دانشگاه وظیفه دارد بر این اساس حرکت کند.
فارس: کلام آخر
میرزایی: امروز باید اساتید به سمت رویکرد مسئله محور بروند که لازمه آن رصد مشکلات جامعه و متعاقب آن ارائه راه کار و مطالبه گری برای حل مشکلات است.
به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۱ سال انقلاب نیروی‌های بسیجی نخبه و توانمندی را در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، علمی و پژوهشی پرورش داده که برای برون رفت از مشکلات کشور باید با تیکبه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت نخبگان کشور راه حل مشکلات را دریافت.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما