رئیس جدید فدراسیون دوومیدانی معتقد است در حق این رشته در ورزش کشور ظلم شده است و ورزشکاران آن درآمدی ندارند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ20مهر ماه بود که پس از یک سال بلاتکلیفی فدراسیون دوومیدانی و اداره شدن آن با سرپرست، هاشم صیامی در انتخاباتی که رقابت نزدیک بود و حتی به دور دوم هم کشیده شد، توانست به عنوان رئیس انتخاب و برای چهار سال فعالیت خود را شروع کند.
صیامی در فدراسیون قبلی به عنوان دبیر فعالیت می کرد و آشنا به مسائل دوومیدانی است و این مجموعه را به خوبی می‌شناسد. هرچند انتقادهای زیادی به دروه قبلی که او هم در آن مسئولیت داشت، وجود دارد.
او با وضعیتی که وجود دارد، روزهای سختی پیش رویش است. بودجه ورزش کشور حال و روز خوبی ندارد و از سوی دیگر المپیک در سال آینده برگزار می‌شود و باید برنامه ریزی خوبی صورت بگیرد. در حال حاضر دو سهمیه کسب شده و برخی ورزشکاران هم شانس کسب سهمیه رادارند و باید برای آنها اردوها و مسابقاتی در نظر گرفته شود.
* نایب رئیس کیهانی یک ریال هم پول نگرفت و سفری هم نرفت
* به دنبال مربی خارجی در رده‌های پایه هستیم
* همشهری و غیر همشهری برایم تفاوتی ندارد
* در حق دوومیدانی ظلم شده است
*حدادی برای حضور در لیگ به 100 میلیون هم راضی است
* کمیته ها تصمیم گیر نهایی در مورد ورزشکاران هستند
*هرکسی عملکردش ضعیف باشد، بدون تعارف عذرش را می‌خواهیم
* کیفیت در المپیک مهمتر از کسب سهمیه است
 
مشروح گفت‌وگوی صیامی با فارس را در زیر می خوانید:
فارس:  شما دبیر فدراسیون زمان کیهانی بود و قبل از انتخابات هم این شائبه وجود داشت که شما ادامه دهنده راه او هستید.
نه، اصلا اینطور نیست. ما برنامه خودمان را داریم و طبق آن پیش می‌رویم. با اهدافی وارد فدراسیون شدم و می‌خواهم به بخش های پایه‌ای توجه بیشتری داشته باشم تا در آینده در هر ماده چند ورزشکاه خوب داشته باشیم و از تک بعدی بودن بیرون بیاییم. 
فارس: اما حضور یاران و حامیان کیهانی در فدراسیون این موضوع را نشان نمی‌دهد.
کدام حامیان و یاران؟ ما از تمام ظرفیت دوومیدانی داریم استفاده می‌کنیم. 
فارس: علی رحمانی، فردین پور و رضایی، دبیر فدراسیون همه در فدراسیون کیهانی سمت داشتند.
فردین پور 4 سال نایب رئیس بود و یک ریال هم نگرفت و یک سفر هم نرفت. او واقعا انسان سالمی است و حتی در ماه رمضان یک گونی برنج هم که داده بودند را با خود نبرد. او رکورددار 400 متر مانع ایران بوده است. مشهدی یاری یکی از نفراتی است که طرفدار آقای داوری بود، اما ما می‌خواهیم از تجربیات او بهره ببریم. احمد زارع کار، جواد سقادی و چند فرد دیگر. در کنار آنها سجاد مرادی را هم آوردیم، مگر می‌توان از کنار نام سجادی مرادی گذشت؟ آنها که تجربه دارند و می‌توانند، باید کمک کنند.
فارس: شنیده شده فدراسیون به دنبال مربی خارجی برای برخی مواد است. این موضوع صحت دارد؟
فداسیون با حمایت حامی مالی به دنبال این است که 2، 3 مربی خارجی را برای رده های پایه (جوانان و نوجوانان) استخدام کند اما هنوز این قضیه نهایی نشده است. ما به تنهایی نمی‌توانیم مربی خارجی جذب کنیم و حامی مالی که باشگاه پلیمر خلیج فارس است، در کنار فدراسیون حضور دارد.
فارس: آوردن مربی زیر نظر پلیمر است یا فدراسیون؟
قطعا فدراسیون این کار را انجام می‌دهد.
فارس: در چه موادی جذب خواهید کرد؟
در پرتاب‌ چکش، دیسک و در پرش‌ها. فعلا تصمیم مان این است و در حال پیگیری هستیم و اگر شرایط کرونا اجازه دهد، این کار را می‌کنیم.
فارس: برخی عنوان می دارند که در شرایط کنونی و با توجه به ظرفیت های موجود، باید از مربیان داخلی استفاده شود؟
فوتبال و والیبال برای تیم های ملی خود از چه مربیانی استفاده کردند؟ مربی‌ای که موردنظرمان باشد، در کشور نداریم. ما در رده های پایه دنبال مربیان خوب و مطرح هستیم.

فارس:  چرا در داخل کشور نداریم؟ مگر حسین رسولی در رده جوانان با هادی سپهرزاد قهرمان آسیا نشد؟
رسولی الان به رده بزرگسالان رسیده و الان هم برود با سپهرزاد کار کند. ما که مشکلی نداریم. ما هم در پرتاب چکش و هم دیسک مربی داریم، اما می خواهیم بهترین مربی را بیاوریم. باز هم تاکید می‌کنم در بخش بزرگسالان مشکلی نیست و ما فقط دنبال مربی برای پایه هستیم.
فارس: حضور این مربیان به چه شکل خواهد بود؟ 
کمیته جوانان و نوجوانان 5، 6 پرتابگر مستعد را انتخاب می‌کند تا با این مربیان کار کنند. از سوی دیگر مربیان جوان را هم کنار آنها قرار می‌دهیم تا کسب تجربه کنند. همان کاری که والیبال انجام داد و رده های پایه اش به موفقیت‌های زیادی رسیدند. ما هم باید بیاوریم. در کشور ما برعکس است، کسی که دکترا دارد می‌گویند در دانشگاه درس بدهد و کسی که لیسانس دارد را برای پایه انتخاب می‌کنند. در اروپا اینطور نیست. می‌گویند کسی که دکترا دارد در پایه تدریس کند، چون باید اصول و الفبا را آموزش دهد. ما در بخش پایه به دنبال این کار هستیم.
فارس: در بخش سرعت چطور؟
بررسی می‌کنیم و اگر نیاز باشد، می‌آوریم.
فارس:  وضعیت احسان حدادی بعد از عمل جراحی در آلمان چگونه است؟
با او صحبت کردم و گفت شرایطش خوب است.
فارس: چه زمانی به ایران باز می‌گردد؟
فعلا کارهای ریکاوری و فیزیوتراپی را انجام می‌دهد و بعد از آن باز خواهد گشت.
فارس: تفتیان در سال‌های اخیر همیشه سودای حضور در اردوی فرانسه را داشته. آیا در دوره شما هم باز این روند ادامه پیدا می کند؟
در حال حاضر در کل جهان شرایط کرونایی بوده و ما دنبال این هستیم که تمرینات و اردوهای ورزشکارانمان در داخل کشور انجام شود. وزارت ورزش هم همین را می‌خواهد. تفتیان هم برنامه های خود را به ما داده و اگر مسابقه ای در خارج برگزار شد، اعزام می شود.
فارس: تفتیان همشهری شما محسوب می‌شود. آیا نگاه تان در مورد او با بقیه تفاوت دارد یا خیر؟
بنده خارج از ضوابط هیچ کاری و اقدامی انجام نمی دهم. اصلا نگاهمان این نیست که چه ورزشکاری از کدام استان یا همشهری من است. او ورودی مسابقات داخل سالن جهانی و سهمیه المپیک را کسب کرده و نباید رهایش کنیم. من وقتی بررسی می‌کنم، می بینم چه قدر در حق دوومیدانی و ورزشکاران آن ظلم شده است و درآمد بسیار کمی دارند و اگر فدراسیون هم حمایت نکند، دچار مشکل می‌شوند. شما فوتبال را ببینید. بازیکنان آنها در سال چه قدر درآمد دارند و ورزشکاران ما چقدر؟ 
فارس: فوتبال که داستانش با همه رشته‌ها فرق دارد.
والیبال و بسکتبال هم به این شکل است. بازیکنان آنها در سال چه قدر درآمد دارند و ورزشکاران ما چقدر؟ یک دوومیدانی کار در سال شاید 50 میلیون درآمد هم نداشته باشد.
فارس: این مسئله مربوط به گذشته است که  چانه دوومیدانی را در بحث قراردادها خیلی پایین گرفته ‌اند.
بله درست است. برنامه ما این است به سمت و سویی برویم که درآمدشان بیشتر شود. 

فارس: در شته های هم سطح دوومیدانی مانند تنیس روی میز برترین ورزشکاران شان تا 150 و 200 میلیون تومان هم درآمد دارند. آیا حدادی که ورزشکار اول این رشته است، این درآمد را دارد؟
بنده خدا احسان حدادی به 100 میلیون هم راضی است که در لیگ شرکت کند. روی این موضوع حتما باید کار کنیم.
فارس: البته مقصر خود ورزشکاران مطرح دوومیدانی مانند حدادی و تفتیان هم هستند که در لیگ شرکت نمی کنند. اگر حضور پیدا کنند قطعا شرایط تغییر می‌کند.
درست است. تا زمانی که خودمان حرکت و کار نکنیم، فایده ای ندارد. باید امثال  احسان حدادی و حسن تفتیان که برند دوومیدانی هستند بیایند تا اسپانسر و باشگاه ترغیب شود و ورود پیدا کند. 
فارس: نمونه آن سالی بود که حدادی با لباس پرسپولیس پرتاب کرد و چقدر تماشاگر حضور داشت.
یک سال فایده ای ندارد و باید مداوم باشد. وقتی پخش زنده باشد و حدادی و تفتیان هم باشند، بیننده زیاد می شود. اینها خیلی تاثیر دارند و باید کمک کنند.
فارس: شاید به خاطر سطح پایین لیگ علاقه ای ندارند بیایند.
به هرحال وقتی خودشان باشند بقیه ورزشکاران هم انگیزه می گیرند و پیشرفت می کنند. شرکت حدادی در یک مسابقه خیلی تاثیر دارد و رسانه ها هم آن را پوشش زیادی می دهند. وقتی به مسابقه ای توجه زیاد باشد، اسپانسر هم علاقمند می شود، چون آنها هم دنبال دیده شدن هسنتند و در نتیجه وضع مالی این رشته هم خوب می شود.
فارس: این احتمال وجود دارد که سال آینده آنها را وارد لیگ کنید؟
تمام تلاشم را می کنم که آنها در لیگ باشند و رضایتشان را جلب می کنم که بیایند. همه باید به دوومیدانی کمک کنیم. قهرمانان هم به نوع خودشان.
فارس:  به کمیته ها برسیم. کم کم اعضای آنها را انتخاب می کنید.
جلسات کمیته پرتاب‌ها، پرش ها و نیمه استقامت و استقامت را برگزار کردیم. تمام تصمیم ها در این کمیته ها اتخاذ خواهد شد و من هم نمی توانم دخالت کنم و یک تنه تصمیم نمی گیرم.
فارس: وضعیت سازمان تیم‌های ملی چه می شود؟
فعلا انرژی خود را گذاشته ایم تا وضعیت کمیته ها مشخص شود و بعدا به سازمان تیم های ملی برسم. احساس خودم این است که نقش کمیته ها پر رنگ خواهد شد و اگر موفق باشیم شاید نیازی به سازمان تیم های ملی هم نباشد.
فارس: کادر اداری فدراسیون تکمیل شده است؟
پیگیر هستیم و الان شورای راهبردی و اعضای هیات رئیسه مانده اما چون بحث فنی مطرح است، این موضوع را به شدت پیگیری می‌کنیم. کمیته‌ها که سر و سامان پیدا کرد، به بقیه موارد هم می رسیم.
فارس: پریسا بهزادی همچنان نایب رئیس بانوان است؟
بهزادی فعلا به کارش ادامه می دهد. ما در بخش بانوان ظرفیت های زیادی داریم و امیدواریم وضعیت بهتر از گذشته شود. در مجموع ما با کسی تعارف نداریم. هرکسی که بتواند کمک کند، از او استفاده می کنیم و اگر احساس کنیم که عملکردش خوب نیست، کنار می‌گذاریم. البته اینطور نیست چون کسی نمره اش 17 شده را کنار بگذاریم و نمره 14 را بیاوریم. هدف مان این است که بهترین فرد مدیریت داشته باشد و اگر کسی را پیدا نکنیم همان قبلی خواهد بود.
فارس: با این شرایط مسابقات داخل سالن برگزار می شود؟
اگر ستاد مبارزه با کرونا در ورزش اجازه دهد مسابقه داخل سالن و همچنین صحرانوردی را برگزار می کنیم، در غیر اینصورت منتفی است.
فارس: مسابقه بین المللی که نداریم؟
فعلا با وضعیت فعلی کرونایی برگزاری رویداد بین المللی شدنی نیست.

فارس: در حال حاضر دو سهمیه توسط حدادی و تفتیان کسب کرده‌ایم. آیا به دنبال افزایش هستید یا کیفیت مهم است؟
تنها به دنبال کسب سهمیه المپیک نیستیم. ورزشکاری باید به این بازی‌ها راه پیدا کند که بتواند به مرحله نهایی یا نیمه نهایی صعود کند. در واقع کیفیت عملکرد یک ورزشکار در بازی‌های المپیک مهم‌تر از کسب سهمیه است. کسانی که سهمیه می‌گیرند باید بتوانند در این بازی‌ها در شرایط خوبی قرار بگیرند و رکورد حد نصاب را رعایت کنند.
* خیلی‌ها انتقاد می‌کنند که برای این دوره سهمیه ها  خیلی کم شده‌اند.
درست است کم شده، اما وقتی سهمیه زیاد باشد و هیچ خروجی نداشته باشد، چه فایده‌ای دارد؟ ما به دنبال اعزام ورزشکارانی به المپیک هستیم که در آمادگی خوبی باشند، حتی اگر این تعداد کم باشد. از کمیت هم بدمان نمی‌آید، اما کیفیت عملکرد آنها در المپیک مهم‌تر است.  





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴