تاریخ انتشاردوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۴۴۳۰۲۸
در این خبر گفت‌وگویی جامع با رئیس هیات کوهنوردی استان انجام شده که در آن به مشکلات رشته کوهنوردی، جذابیت‌های صعود، موانع توسعه این رشته و ... پرداخته شده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازفرهاد بهمنی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار  در شهرکرد در خصوص معرفی هیات کوهنوردی استان، گفت: ۳۴ باشگاه‌ کوهنوردی در استان  داریم و در کنار باشگاه‌ها ۲۲ هیات کوهنوردی در شهرستان‌ها وجود دارد که هیات‌های کوهنوردی بخش‌ها و شهرستان‌ها هستند. فعالیت باشگاه‌ها با هماهنگی هیات‌های کوهنوردی است و باشگاه‌ها در رشته‌های تخصصی کوهنوردی،کوه‌پیمایی، دره‌نوردی، غارنوردی، صعودهای ورزشی و اسکی کوهستان فعالیت می‌کنند و هرکدام از این باشگاه‌ها به صورت تخصصی فعالیت دارند.
رئیس هیات کوهنوردی چهارمحال و بختیاری افزود: هیات کوهنوردی استان حدود ۲۱ کارگروه فعال در زمینه‌های کوهنوردی،کوه‌پیمایی، امداد و‌ نجات و آموزش دارد که اکثر این کارگروه‌ها در شهرستان‌ها نیز تشکیل شده‌اند؛ یکی از این کارگروه‌های فعال کارگروه هیمالیا‌نوردی است که در بحث صعودهای برون‌مرزی فعالیت می‌کند و از استان ما یکی از کوهنوردان به اورست صعود کرده و مدال مرتبط آن طلای آسیا را کسب کرده است.
 وی ادامه داد: محمد محبی نیز اولین کسی بود که صعودهای برون‌مرزی در استان را آغاز کرد و به قله لنین صعود کرد وی در بازگشت از قله تیچی بلو سقوط و جنازه‌اش مفقود ماند.
تمامی هیات‌های کوهنوردی مشکل مالی دارند
بهمنی اظهار داشت: در بحث مالی تمامی هیات‌ها مشکل دارند و در رشته کوهنوردی  تهیه تجهیزات بسیار سخت و گران است هم‌چنین عدم وجود سالن اختصاصی ورزش سنگ‌نوردی در استان از مشکلات دیگر هیات است که اکثر مشکلات به کمک اداره تربیت‌بدنی تا حدودی رفع شده است که از نقاط قوت ما همراهی تربیت‌بدنی با ماست.
رئیس هیات کوهنوردی استان عنوان کرد: از سال ۹۷ چشم‌اندازی ۵ ساله برای آینده هیات ترسیم کرده‌ایم که اهداف ما تبدیل رشته کوهنوردی به عنوان یکی از ۳ ورزش اول کشور و استان است؛ هم‌چنین ترویج کوهنوردی به عنوان ورزش همگانی، تبدیل جامعه کوهنورد به جامعه آموزشی، فنی‌کار، حافظ محیط زیست و کوهستان از دیگر اهداف چشم‌انداز هیات است.
وی خاطرنشان کرد: استان ما در بحث آموزش‌های کوهنوردی جزء ۱۰ استان برتر کشور است به طوری که در بحث فنی و تخصصی کلاس برگزار می‌کنیم و اکثر مدرسان این کلاس‌ها از خود استان هستند و در چشم‌انداز هیات در تلاش برای رسیدن به خودکفایی در بحث آموزش‌های کوهنوردی هستیم.
سرمایه‌گذاران ورزشی تمایلی به کوهنوردی ندارند!
بهمنی توضیح داد: اطلاع‌رسانی حوادث کوهستان باعث می‌شود حوادث به حداقل برسند و فعالیت‌های خوبی با جمعیت هلال‌احمر و منابع طبیعی و محیط ‌زیست انجام شده است؛ هم‌چنین حمایت جامعه عام و خاص در جهت بهبود مستمر فعالیت‌های کوهنوردی، تلاش مسؤولانه در جهت صیانت از حقوق جامعه کوهنوردی کوه‌ها و محیط زیست که در کارگروه محیط زیست در بخش تخریب‌ها فعالیت می‌کند تا این موارد به حداقل برسند نیز موثر بوده است.
رئیس هیات کوهنوردی استان تشریح کرد: در استان ما اسپانسر وجود ندارد حال آنکه رشته ما رشته‌ای غیرمیدانی است و در آن تماشاگری وجود ندارد به همین دلیل هیچ تمایلی در سرمایه‌گزاران جهت سرمایه‌گزاری وجود ندارد ولی در رشته‌های میدانی به سبب وجود تماشاچی و هیجان کافی نگاه سرمایه‌گزار به گونه‌ای دیگر است.
وی اظهار داشت: در ۱۰ شهرستان استان دیواره سنگ‌نوردی وجود دارد که در قسمت صخره‌نوری داخل سالن فعالیت می‌کنند و این تعداد دیواره در کشور به نسبت آمار خوبی است؛ ولی متاسفانه سالن اختصاصی کوهنوردی نداریم هرچند سالنی که در شهرکرد وجود دارد در اصل سالن سنگ‌نوردی است و دیواره دارد ولی به عنوام سالن تخصصی به هیات کوهنوردی داده نشده است و در حال پیگیری آن هستیم.
بهمنی عنوان کرد: ورزش کوهنوردی در استان ما به خوبی جا افتاده است و در باشگاه‌های کوهنوردی که صعودهای بالایی دارند تعداد ۶ هزار نفر نیز در این گروه‌ها حاضر شده و کوه‌پیمایی می‌کنند هر چند افرادی که به طور مستقل کوه‌پیمایی می‌کنند در آمار ما وجود ندارد اما این ورزش در استان علاقمندان خود را پیدا کرده است.
ایجاد ایستگاه‌های استراحت را در کوه‌ها و ارتفاعات استان پیگیری می‌کنیم
رئیس هیات کوهنوردی استان با بیان اینکه در حال پیگیری برای ایجاد ایستگاه‌های استراحت نزدیک ارتفاعات هستیم گفت: هدف ما این است که در ارتفاعات نزدیک مناطق شهری ایستگاه‌هایی جهت استراحت و آمادگی برای کوه‌پیمایی آماده شود که مردم به سبب وجود امکانات علاقمند به ورزش کوهنوردی می‌شوند. و این اتفاق در تمام شهرستان‌ها در حال پیگیری است چراکه دسترسی به این مناطق برای مردم آسان و بی‌هزینه است.
وی خاطرنشان کرد: در مباحث فنی در شهرستان‌های استان مجتمع‌های سنگ‌نوردی داریم یعنی در دل طبیعت رول‌کوبی زده شده و افراد با استفاده از کارگاه‌ها فعالیت می‌کنند که این سایت‌ها، سایت‌های آموزشی غار نوردی و دره‌نوردی نیز هستند.
بهمنی اذعان داشت: با وجود کرونا حدود ۴۵۰ نفر از آموزش‌های تخصصی ما استفاده کرده‌اند که این آمار تا پایان سال افزایش خواهد یافت.
رئیس هیات کوهنوردی استان توضیح داد: طرح کوه‌پیمایی همگانی سال گدشته طرح درس داشت، با آموزش و پروش هماهنگی‌ها انجام و تفاهم‌نامه امضا شد که تصمیم بر آن شد آموزش و پروزش با هماهنگی با سایر مناطق نیروها را معرفی کند و مدارس با هیات‌ها هماهنگ شوند و آموزش انجام شود.
چهارمحال و بختیاری جزو 5 استان برتر در حوزه آموزش کوهنوردی است
وی در خصوص طرح سیمرغ در رشته کوهنوردی توضیح داد: طرح سیمرغ طرحی است که برای هر استان قله‌ای شاخص مشخص شده است که هر کس بتواند ۳۱ قله کشور را فتح کند لوح زرین سیمرغ را دریافت‌می‌کند و همین طرح باعث شده تا در استان‌هایی که کم ارتفاع هستند و کسی به سمت کوهنوردی نمی‌رود با استقبال مواجه شوند. هیات استان ما جز ۵ استان برتر کشور در مباحث آموزش، شرکت، سازماندهی صعودهای تیمی و خانوادگی است و گام‌های خوبی در این راه برداشته شده است.
کوهنوردی نشاط معنوی دارد/بعد از دوران دفاع مقدس و اتمام جنگ به کوه پناه می‌برم
بهمنی عنوان کرد: از جمله فواید کوهنوردی علاوه بر تاثیر بر سلامتی و نشاط می‌توان حالت معنوی آن را شاخص دانست خود من به شخصه پس از سال‌های جنگ  تنها جایی که توانست این خلا را پر کند کوه بود. کوه با وجود اینکه سختی و درگیری با مشکلات دارد  و امکان خطرات متعدد نیز در آن است ولی پس از گذر از صخره‌های سخت و صعود احساس پیروزی خاصی به انسان دست می‌دهد و همین تحمل‌ها و رفتن‌ها  به انسان اعتماد به نفس می‌دهد و در تصمیم‌گیری‌ها به فرد کمک می‌کند و از هر نظر به انسان‌سازی کمک می‌کند.
 رئیس هیات کوهنوردی استان افزود: تنها ورزشی که در آن رقابت وجود ندارد و با دستگیری از یک فرد و همراه کردن او با خود برای صعود پیروز می‌شوید کوهنوردی است در همه رشته‌ها رقابت وجود دارد ولی در کوهنوردی همه به هم برای صعود کمک می‌کنند.
وی در خصوص حضور کوهنوردان در استان گفت: با توجه به اینکه استان‌ ما مرتفع است و قله‌های زردکوه، جهانبین و کلار در استان وجود دارد و زردلیمه از بزرگترین آبشارهای استان است سالانه کوهنوردان زیادی به استان وارد می‌شوند که کمک زیادی به کار گردشگری استان می‌کند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴