تاریخ انتشاردوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۴۴۳۰۲۰
بسیجی برای عقیده و ارزش‌های سازنده جهاد می‌کند، برای عدالت تلاش و کوشش می‌نماید و هدفی جز رضای خدا ندارد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازنوید نقدی از فعالان اجتماعی و سیاسی استان هرمزگان در یادداشتی به‌مناسبت هفته بسیج آورده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
                 إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیَانٌ مَرْصُوصٌ
امام خامنه‌ای(مد ظله‌العالی):
عرصه‌ بسیج یک عرصه‌ عمومی است؛ نه مختص یک قشر است، نه مختص یک بخشی از بخش‌های جغرافیائی کشور است، نه مختص یک زمانی دون زمان دیگری است؛ نه مختص یک عرصه‌‌ای دون عرصه‌ دیگری است. در همه‌ جاها، در همه‌ مکان‌ها، زمان‌ها، عرصه‌ها و در همه‌ قشرها، وجود دارد. این معنای بسیج است.
هفته بسیج یادآور از خودگذشتی های فرزندان رشید ایران اسلامی است که در طول عمر با عزت این نهاد مردمی، همواره در قامت تعهد، اخلاص، ایمان و تخصص ایفای نقش نموده اند. در آذر ماه سال ۱۳۵۸ و با فرمان تاریخی بنیان‌ گذار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل بسیج، ارتش ۲۰ میلیونی، زمینه تشکیل سازمان مردمی و پرافتخار و حماسه‌ ساز در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، فراهم گردید و امروز بسیج تنها یک تشکل منسجم و سازمان‌ یافته نظامی و دفاعی نیست بلکه یک تجمع سرشار از ایمان، اراده و فرهنگ ایثار و شهادت است که می‌تواند جامعه را به سمت ارزش‌ های متعالی اسلام رهنمون سازد.
بسیج، عطری است که از جوانه ‏های ایمان و توکل  استشمام می‏‌شود؛
حنجره ‏ای است برای سرودن حماسه ‏های سترگ؛
سپاهی است مسلّح به ایمان و مجهّز به عشق؛
بسیج، لشکر فریادهای تکبیر است؛
بسیجی مفهوم عشق، نماد غیرت و پاسدار مکتب است؛
و بسیجیان، سرو قامتان جاودانه تاریخند.
بسیجی ضمیری روشن و زبانی ذاکر و شاکر را همچون صدفی که گوهری از ایمان و بینش در درون دارد، از لغزش ها حفظ کرده است. او پیروزیش در جهاد اصغر را مرهون سعی و تلاشش در جهاد اکبر می داند. او خطر نفس امّاره، نفسی که به بدی فرمان می دهد، آویزه گوش کرده است و می داند قصد رستگاری و فلاح نه تنها او را از اجتماع و جامعه برکنار نباید بکند، بلکه با هدفی الهی و با آگاهی و تدبیر باید برای سازندگی، وارد جامعه شود.
نگاه به آینده
بسیج توانمندی های تحسین برانگیز و عظیمی را به نمایش گذاشته است به اعتراف دوست و دشمن، مایه افتخار و سربلندی اسلام و انقلاب و کشور شده است. گواهان و شواهد نشان می دهد بسیج هنوز توانمندی های ناشناخته فراوانی دارد، و اگر شناخته شود و مورد تکریم و حمایت و هدایت و مدیریت قرار گیرد، می توان از قدرت و توان عظیم و خودجوش بسیج، برای اعتلای انقلاب اسلامی و ایران عزیز بهره مند شد، از این توانمندی ها می توان در امور اقتصادی فرهنگی و رفاهی ـ اجتماعی و دیگر زمینه ها که باید شناخته شود، استفاده نمود. بسیج بهترین پشتوانه علمی و فرهنگی و دفاعی برای آینده نظام مقدس الهی است.
در مقابل تهدیدات نرم دشمن
وقتی که دشمن، در جنگ تحمیلی، مقاومت و فداکاری نیروهای دست از جان شسته را دید و فهمید در جبهه نظامی نمی تواند پیروز شود، از روزنه فرهنگ وارد کارزار جدیدی بر ضد نظام اسلامی و باورهای فرهنگی ـ مذهبی ملت ما شد.
در این جبهه و جنگ، هدف اصلی جوانان است. دشمن در صدد غلبه بر تفکر و اندیشه جوانان است، اما جوانان برومند کشور، در پناه تفکر دوراندیشانه و واقع بینانه بسیجی نشان دادند نسلی فرهیخته و فهمیده و مشکل گشا هستند، نه مشکل آفرین. امید است با این تفکر راسخ و مؤثّر، دشمن شکستی دیگر را تجربه کند.
عرصه سازندگی و فعالیت‌های فرهنگی
ساده زیستی، صفا و صمیمیت، ایثار و گذشت، بهره گیری در حد نیاز و بیشترین بازدهی و ایمان قوی و شعور بسیار، خصوصیاتی هستند که بسیجیان از آنها برخوردارند. همین ویژگی ها بود که توانست بسیج را به نیروی پر توان برای حراست و نگهبانی از اسلام و ارزش ها و هنجارها تبدیل کند.
بسیج در دوران جنگ و سازندگی توانست نقش مؤثر و ارزنده ای داشته باشد. در دوران سازندگی، مردان رزم و پیکار، یعنی بسیجیان در لباس مهندسان و پزشکان و مدیران، مُدرسان دانشگاه و حوزه و کارگران کارخانه های مختلف، به سازندگی ایران عزیز که بدان عشق می ورزیدند، مشغول شدند.
رسالت تاریخی و جامعه معنوی
بسیجی فداکار، عاشقانه به جبهه شتافت تا طنین غریبانه ترین فریاد در غروب عاشورا بی پاسخ نماند. او شریعه به شریعه می پوید تا جرعه ای آبِ معرفت و مردانگی به خیام تشنگان حقیقت و راستی نسل این قرن برساند.
بسیجی بودن یعنی کوتاه کردن فاصله چهارده قرن با فرهنگ عاشورا. بسیج در پی آن است ثابت کند می توان تمامی آیه آیه قرآن را در گسترده زندگی عینیت بخشید، می توان قرآنی زیست و قرآنی زندگی و تلاش کرد و قرآنی رفت.
 اطاعت از ولایت
بسیجی رهرو همیشگی پیر جماران و مطیع امر ولایی رهبر معظم انقلاب است. بسیجی در تمام صحنه ها نگاه به فرمان ولایت دارد. بسیجی بسان عمّار و ابوذر و مقداد و کمیل حاضر و ناظر است. بسیجی عاشق و مرید ولایت است، چرا که سعادت جاوید و سربلندی دنیوی را در پیروی از ولایت دیده و بدان معتقد است.
اطاعت بسیجی از ولایت اطاعتی آگاهانه و برای دینداری است. بسیجی به اطاعت با معرفت و شناخت، ایمان و اعتقاد دارد.
بعد از جنگ تصور می شد که دیگر بسیج فعالیتی نداشته باشد، اما بسیج تشکیلات نظامی صِرْف نیست؛ بسیج دارایی پایان ناپذیری از اعتماد به نفس و نشانه غرور و سربلندی است.
عملکرد بسیج بعد از جنگ فعالیت های وسیعی را در بر می گیرد؛ تأمین امنیت شهر ما، کمک به ریشه کنی فلج اطفال، تأمین امنیت انتخابات، زنده کردن فریضه امر به معروف و نهی از منکر، گسترش فرهنگ و باورهای انسان ساز، بخشی از فعالیت های بسیج را تشکیل می دهد.
الگوی برتر امیرالمومنین(ع)
الگو و مقتدای بسیجیان، امیر مؤمنان علی(ع) اوّل بسیجی اسلام می باشد. بسیجی به علی تأسی و نگاه می کند، کسی که سال ها برای حفظ و حراست از نبوت و رسالت جهاد و مبارزه کرد و برای عدالت، سختی ها کشید و سرانجام در محراب عشق به شهادت رسید.
بسیجی برای عقیده و ارزش‌های سازنده جهاد می‌کند، برای عدالت تلاش و کوشش می‌نماید و هدفی جز رضای خدا ندارد.
مهم ترین و اصلی ترین فکر و دغدغه بسیج، حفظ ارزش ها و باورهای مذهبی ملی است. اگر هشت سال مردانه در مقابل دشمن ایستادگی کرد، برای این بود که ارزش های سازنده ای که به برکت انقلاب اسلامی زنده شده بود، حفظ و تقویت گردد.
بسیجی می داند ارزش ها حاصل رشادت های همرزمانش است. پس برای پاسداری از آن ها آماده است و اجازه نمی دهد قلم یا بیانی ارزش ها را حذف یا کم رنگ نماید، چرا که به فرموده مولایش، امام حسین(ع)، زندگی، عقیده و ایستادگی در با ورها و ارزش هاست.
تفکر و اندیشه بسیج
تفکر بسیجی بر اساس و شالوده محکم و پویای اسلام استوار است. تفکر بسیجی تفکری پویا و زنده است. او حیات دارد و به جامعه حیات و نشاط می بخشد. اگر تفکر سازنده بسیجی در جامعه پیاده شود، کشور در مقابل حوادث و ناملایمات بیمه خواهد شد، چرا که در تفکر بسیجی ایستادگی و شهادت و اطاعت از ولایت، با بینش و معرفت وجود دارد و این عوامل سد محکمی در مقابل سیلاب های خانه برانداز و مخرّب دشمنان دین و مرز و بوم است.
عرصه دینداری
مهم ترین و اصلی ترین ویژگی بسیجی، دیندار بودن او است. دینداری هویت بسیجی است. اگر بسیجی فداکار و مهربان و ایثارگر است و از جان گذشته و پرتوان و پر نشاط و خردمند می باشد، از آن روست که دیندار است. بسیجی دیندار است، چرا که می داند دین مایه سعادت دنیا و آخرت است. او دین را تنها در رابطه خود با خدا نمی داند، بلکه دین را آیین و مکتب سازنده برای جامعه و فرد می بیند. دین برای بسیجی در عبادت خلاصه نمی شود، بلکه او خواهان دینی است که در جامعه و اجتماع نقش و تأثیر داشته باشد و دینی باشد که عدالت اجتماعی و اقتصادی را به ارمغان آورد. دینی که بسیجی از آن دفاع می کند، دین سیاست و عبادت است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

بانوی اول خلقت در نگاه سنی و شیعه
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۴
پشت پرده کشتار شیعیان کویته
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۹
آمریکا گرفتار چنگال تروریسم داخلی
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
سقوط غول آمریکا از سریر قدرت به حضیض ذلت
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۱