کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیر انجمن سنگ: تحریم آمریکا را بی‌اثر کردیم ولی گرفتار تحریم دولت خودمان هستیم!

تسنیم , 2 آذر 1399 ساعت 18:56

دبیر انجمن سنگ با بیان اینکه «تحریم آمریکا را بی‌اثر کردیم ولی هنوز گرفتار تحریم دولت خودمان هستیم»، گفت: اگر تحریم‌های خارجی ۲۰ درصد به ما فشار می‌آورد، ۸۰ درصد بی‌کفایتی و بی‌تدبیری مدیران اجرایی کشور و خودتحریمی‌ها به ما ضربه می‌زند.


به گزارش بلاغ، احمد شریفی تأکید کرد: اگرچه تحریم‌ها در حوزه بین‌الملل، صادرات را به‌شدت تحت فشار قرار داده است اما آنچه بیش از همه‌چیز کار را برای صادرکنندگان سخت کرده، ضعف مدیریت داخلی و بی‌تدبیری است.

وی ادامه داد: چنانچه این خودتحریمی‌ها نباشد و اصلاحات درون‌ساختاری که تشکل‌های بخش خصوصی معدن و صنایع معدنی در نامه‌ای به مقام معظم رهبری به آن ‌اشاره کرده‌اند، انجام شود، یقین بدانید تحریم‌ها نمی‌تواند هیچ‌گونه مشکلی برای ما به وجود آورد.

دبیر انجمن سنگ ایران توضیح داد: اکنون دچار کاهش شدید صادرات در بخش سنگ‌های تزئینی هستیم که علت آن تحریم‌ها، عوارض صادراتی و مسائل داخلی است، ولی به‌رغم همه این مشکلات اگر خودتحریمی‌ها نباشد همه فعالان صنعت سنگ می‌توانند بدون اینکه تحریم‌ها لطمه‌ای به آنها بزند، کارشان را انجام دهند.

به‌گفته شریفی، متأسفانه آمار صادرات سنگ کوپ کشور بر اساس آمار اعلامی معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پنج ماهه نخست 1399 بالغ‌ بر 155 هزار تن بوده که تا پایان سال به حدود 500 هزار تن می‌رسد. صادرات سنگ‌های فرآوری‌شده نیز در این مدت حدود 265 هزار تن بوده با این حال صادرات سنگ بلوک کشور در سال جاری نسبت به سال 1397 به یک‌سوم رسیده است.

وی اضافه کرد: اگر صادرات در این بخش کاهش پیدا کرده، علت اصلی آن بی‎تدبیری دولت و عواملی است که جلوی کار تولید و صادرات را سد کرده‌اند وگرنه در همین شرایط تحریم، کار جابه‌جایی پول و صادرات سنگ انجام می‎شود و حتی صادرکنندگان ایرانی در این مدت به آمریکا نیز سنگ صادر کرده و پول آن را هم به کشور برگردانده‌اند.

این فعال اقتصادی با ‌اشاره به صادرات سالانه حدود 11 میلیون مترمربع سنگ‌های تزئینی کشور، یادآور شد: سنگ‌های تزئینی ایران به‌طور عمده به بازار عراق و کشورهای اطراف اما با قیمت پایین صادر می‌شود و ما متأسفیم که تاکنون در این بخش نه دولت کمکی کرده و نه سازمانی را برای حمایت از آن به وجود آورده است. شریفی عنوان کرد: ارزش واقعی هر مترمربع سنگ تزئینی ایران در بازار عراق نسبت به سنگ‌های مشابهی که ترکیه وارد این کشور می‌کند بالغ ‌بر 20 دلار است ولی به‌ قیمت شش تا هفت دلار فروخته می‌شود.

وی گفت: اکنون سود اصلی را دلالان می‌برند چراکه سنگ‌ها را به‌مفت از تولیدکننده می‌خرند و چند برابر بالای قیمت می‌فروشند.

دبیر انجمن سنگ ایران راهکار جلوگیری از هدررفت درآمدهای صادراتی را سازماندهی بخش صادرات و حمایت داخلی از صادرکنندگان دانست.


کد مطلب: 442977

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/442977/دبیر-انجمن-سنگ-تحریم-آمریکا-بی-اثر-کردیم-ولی-گرفتار-تحریم-دولت-خودمان-هستیم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com