کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیامدهای کرونا بر دیپلماسی فرهنگی بررسی شد

2 آذر 1399 ساعت 20:00

رایزنان فرهنگی ایران در ژاپن و آلمان با اشاره به تأثیرات پاندمی کرونا بر دیجیتالی شدن فرهنگ و اقتصاد، بر لزوم نظرسنجی درباره تأثیر شیوع این ویروس در وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم تأکید کردند.


به گزارش بلاغ به نقل ازنخستین نشست از سلسله نشست‌های «پیامدهای فرهنگی کرونا بر فرهنگ، هنر و دیپلماسی فرهنگی» به همت مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت فعال نمایندگان فرهنگی ایران در خارج از کشور در بستر مجازی (اسکای روم)، برگزار شد.
محمد سلگی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سخنانی، با بیان رویدادهای فرهنگی پیرامون ویروس کرونا، گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا که بسیاری از مناطق کشور را درگیر خود کرد، مسأله قرنطینه مطرح شد. از این رو با مدیریت جهادی و همکاری مؤثر و همگانی مردم و مسئولان برای کنترل و جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس اقدامات لازم مهیا شد تا با این یکپارچگی و مدیریت هدفمند موفق به جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا شوند.
وی با اشاره به وضعیت زندگی مردم در شرایط کرونا اظهار کرد: بسیاری از ابعاد زندگی مردم ایران طی ایام شیوع بیماری کرونا، دست‌خوش تغییر شده و محدودیت‌های گسترده‌ای در زندگی روزمره اقشار مختلف مردم ایجاد کرده است.
سلگی افزود: در این میان، کرونا اتفاقی است که در حوزه‌های مختلف زندگی تأثیر جدی گذاشته و این مهم در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نمود بیشتری دارد، بنابراین برگزاری چنین نشست‌‌هایی با موضوع پیامدهای فرهنگی کرونا بر فرهنگ، هنر و دیپلماسی فرهنگی برای بهره‌گیری از تجربیات رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور ضروری است.
در ادامه این نشست، ابوالحسن خلج‌منفرد، رئیس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به بیان اهداف برگزاری این دور از نشست‌های مجازی با مشارکت فعال نمایندگان فرهنگی ایران در خارج از کشور در جهت ارایه گزارشی از تدابیر اتخاذ شده برای جلوگیری از بروز همه‌گیری کووید ۱۹ و عبور از این بحران، پرداخت.
بحران کرونا به تحولات دیجیتالی جهان شتاب بخشید
حمید محمدی، رایزن فرهنگی ایران در آلمان از دیگر سخنرانان این نشست بود. وی ویروس کرونا را بزرگ‌ترین چالش فراگیر قرن مطرح کرد و گفت: شیوع ویروس کرونا یک آزمون بسیار دشوار برای نظام جهانی شده است. آزمونی که تمامی کشورها برای کنترل کردن اپیدمی آن سعی دارند تا قوانین مربوط به محدودیت رفت و آمد، قرنطینه سراسری و حتی بستن مرزهای خود، وضع و اجرا کنند.
وی ادامه داد: از این جهت، آلمان از پر جمعیت ترین کشورهای اروپا توانسته با توجه به سطح فراگیری بیماری و با اعمال قرنطینه، تا حدودی ویروس کرونا را مدیریت کند و با دفع آثار مخرب کرونا، آن را تحت کنترل در آورد.
محمدی تأکید کرد: شروع کرونا در آلمان از ۲۰ اسفندماه ۹۸ بود که در ابتدا برخی از مشاغل و مراکز به ویژه فرهنگی تعطیل شدند و با فروکش کردن موج اول، اواسط مردادماه ۹۹ تمامی فعالیت‌ها به نوعی آغاز شد و مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی با ۳۰ درصد ظرفیت شرکت داشتند.
وی افزود: با شروع موج دوم که از اوایل آبان‌ماه شروع شد، وضعیت پیچیده تر شد به گونه‌ای که روزانه ۲۰ هزار نفر به کرونا مبتلا می‌شوند و زنگ خطر بزرگی است. به همین منظور دولت آلمان از اول نوامبر (۱۰ آبان‌ماه) تعطیلی سراسری اعلام کرد.
محمدی با اشاره به آثار و پیامدهای پاندمی کرونا در آلمان، تأثیرات پاندمی کرونا بر دیجیتالی شدن فرهنگ و اقتصاد آلمان را برشمرد و گفت: توماس اشتراب هار، استاد اقتصاد از دانشگاه هامبورگ معتقد است که تحول عظیمی در اقتصاد رخ خواهد داد و پس از پایان پاندمی، دیجیتالی شدن روند جهانی سازی خواهد شد.
رایزن فرهنگی کشورمان در آلمان همچنین، به نتایج تحقیقات انستیتو تحقیقاتی مونیخ مبنی بر نظرسنجی از مدیران ۸۰۰ مجموعه معتبر آلمانی اشاره کرد و گفت: ۳۱ درصد استفاده از نرم افزارهای جدیدی را برای ارتباط بیشتر و بهتر میان کارکنان خود و همکاری بهینه با آنها آغاز کرده‌اند و این در حالی است که ۳۶ درصد دیگر از این مجموعه‌ها میزان استفاده از ابزارهای دیجیتالی موجود را گسترش داده‌اند.
وی در پایان سخنانش، به ارایه گزارشی از افول صنعت گردشگری آلمان و پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر زندگی و تحصیلات دانشجویان دانشگاه‌های آلمان پرداخت.
پیشینه و نگاه مردم ژاپن به بحران کرونا
حسین دیوسالار، رایزن فرهنگی ایران در ژاپن نیز در سخنانی در این نشست مجازی، مطرح کرد: این روزها، کشور ژاپن با بحران ناشی از شیوع ویروس کووید ۱۹ یا همان کرونا دست به گریبان است؛ ویروسی که سرخط اخبار پر شده از موضوعاتی که به آن مربوط است.
وی با ارائه مبتلایان به ویروس کرونا و وضعیت نگران کننده‌ در ژاپن، افزود: در ۳۰ آبان اعلام شد که این رقم برای مبتلایان به حدود ۲۰۰۰ نفر در یک روز رسید که نشان دهنده افزایش است و در این میان، مشکلات و پیامدهای جدی با محوریت فرهنگی، هنری و اجتماعی در ژاپن ایجاد شد.
وی لغو برنامه‌های فرهنگی و هنری، تعطیلی غالب مراکز فرهنگی و هنری نظیر سینماها، مراکز ورزشی، کوباکی، تئاتر، سومو، المپیک ۲۰۲۰، کاهش گردشگر و ... را از مشکلات و پیامدهای جدی در این کشور مطرح کرد.
دیوسالار همچنین به موضوع پیشینه و نگاه غالب فرهنگی، سنتی  و تاریخی در ژاپن (سبک زندگی) پرداخت و گفت: برای مقابله با این بحران جهانی، علاوه بر درمان و مراقبت‌های پزشکی، توجه به حوزه فرهنگی از اهمیت ویژه برخوردار بوده است. تمرکز بر المپیک سال ۲۰۲۱ نیز بر اهمیت فائق آمدن بر مشکلات کرونا را جدی تر کرد. بنابراین یکی از مهمترین عوامل در مواجهه با کرونا را همین نگاه غالب و مؤثر فرهنگی، سنتی و تاریخی در سطح عمومی می‌توان برشمرد.
وی با بیان گرایش‌های و تغییرات جدی ایجاد شده در سبک زندگی مردم در دوران کرونایی، بر لزوم اجرای نظرسنجی و گزارش‌های کیفی با موضوع «کرونا» با هدف کسب اطلاعات بیشتر از وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم در شرایط فعلی تأکید کرد.
اسماعیل غلامی‌پور، پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از دیگر سخنرانان نشست «پیامدهای فرهنگی کرونا بر فرهنگ، هنر و دیپلماسی فرهنگی» به بیان گزارش پژوهشی بر مبنای مباحث علمی و فکری در خصوص دلالت‌های  فرهنگی اجتماعی کرونا در ایران و چشم‌اندازهای جهانی به مثابه پدیدار فرهنگی اجتماعی پرداخت.
وی همچنین، خواستار بهره‌گیری از تجربیات سایر کشورها به ویژه ژاپن و آلمان در باره مهار کردن ویروس کرونا در زمینه تولید و عرضه آثار هنری در بستر فضای مجازی شد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 442965

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/442965/پیامدهای-کرونا-دیپلماسی-فرهنگی-بررسی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com