تاریخ انتشاريکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۴۴۲۸۹۶
پژمان شاهوردی که قصد دارد نمایش «یک و بیست دقیقه بامداد» را درباره سردار سلیمانی اجرا کند، گفت: در این اثر به جنبه هایی از زندگی سردار سلیمانی و برخوردش با خانواده های شهدا و مدافعان حرم تا چند ساعت پیش از شهادت ایشان می پردازم.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازپژمان شاهوردی نویسنده و کارگردان «یک و بیست دقیقه بامداد» در گفت‌وگو با خبرنگاردرباره اهمیت برگزاری این رویداد هنری گفت: برپایی چنین جشنواره ای با عنوان سردار آسمانی که موضوع و اولویت‌بندی در انتخاب آثارش سردار سلیمانی است، یک اتفاق مبارک محسوب می‌شود.
وی با انتقاد به اینکه نویسندگان ما عادت به ننوشتن درباره دفاع مقدس کرده‌اند و به همین دلیل خلق آثار جدید کم کم رو به افول است، اظهار کرد: باید یک محرک برای نمایشنامه‌نویسان ایجاد می‌شد تا آثار ارزشمندی تولید شود و از این منظر برگزاری جشنواره سردار سلیمانی اتفاق بسیار خوشایندی است.
نویسنده و کارگردان نمایش «یک و بیست دقیقه بامداد» بیان کرد: جشنواره سردار آسمانی باعث شده تا افراد برای خلق آثار نمایشی‌شان به تحقیق و مطالعه درباره سردار سلیمانی بپردازند و همین افزایش تعداد نمایش‌ها برای ادبیات مقاومت مفید است.
وی افزود: این جشنواره با پرداختن به شخصیت خاص، تامین بودجه لازم، انتخاب دبیر خوب و بازخوانان حرفه‌ای هنرمندان را ترغیب به خلق نمایش‌های جدید کرده و من معتقدم هر ارگانی که خود را مدیون سردار می‌داند باید به برگزاری هرچه بهتر این جشنواره کمک کند.
شاهوردی همچنین تاکید کرد: از آنجا که سردار سلیمانی صرفا متعلق به ایران نبوده، بهتر است این جشنواره به شکل بین‌المللی برگزار شود تا افراد در کشورهای سوریه، دمشق، عراق و لبنان هم که به خوبی سردار را می‌شناختند و بتوانند آثار بسیار خوبی تولید کنند.
وی در ادامه درباره نمایشنامه «یک و بیست دقیقه بامداد» گفت: ایده نگارش این اثر از زمان شهادت سردار سلیمانی به ذهنم رسید. پس از مشورت با ایوب آقاخانی و رحمت امینی تصمیم گرفتم در آغاز به فتوحات، عملیات و جنگ‌هایی که سردار در آن حضور داشتند، بپردازم و بعد وارد داستانی شدم که باعث شد به خانواده شهدایی که با وی در ارتباط بودند، بپردازم. 
نویسنده و کارگردان نمایش «یک و بیست دقیقه بامداد» اظهار کرد: در این اثر به جنبه دیگری از سردار سلیمانی و برخوردش با خانواده‌های شهدا و مدافعان حرم پرداخته‌ام. داستان این اثر با بازدید سردار از خانواده یک شهید و صحبت‌هایی که فقط درباره وی در آن خانه می‌شود آغاز شده و در ادامه وارد چالشی می‌شویم که مربوط به چند ساعت پیش از شهادت قاسم سلیمانی است.
وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از این نمایشنامه در رویا می‌گذرد، تصریح کرد: در وقایع این اثر ذهن نویسنده دخیل است و نقطه قوت این نمایش هم این است که در «یک و بیست دقیقه بامداد» سردار سلیمانی قهرمان است و ما در آن از سردار حرف می‌زنیم که چه مهربانی‌ها و عطوفتی به خانواده‌ها داشته اگرچه ایشان در کل نمایش حضور ندارد. 
شاهوردی در پایان دلیل عدم حضور بازیگری در نقش سردار سلیمانی روی صحنه بیان کرد: به نظر من هرچه ابهت انسان‌های بزرگ در ذهن‌ها باقی بماند، بهتر است، بنابراین اگر سردار را روی صحنه بیاوریم و آن ابهت و نفوذ روی صحنه درست نشان داده نشود، ما نمی‌توانیم بگوییم حق مطلب ادا شده است.
دومین دوره جشنواره ملی تئاتر «سردار آسمانی» به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ، از نیمه اول دی‌ماه سال جاری در سه بخش صحنه‌ای، خیابانی و نمایشنامه‌نویسی در استان کرمان برگزار خواهد شد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴