تاریخ انتشاريکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۴۴۲۸۹۵
مجتبی افشاری کارآفرین سمیرمی چند سالی است که همراه با اقتصاد مقاومتی و بسیج سازندگی سیب ‏سمیرم را از تک محصولی بودن خارج کرده و به تولیدات فرآوری این محصول شامل سرکه، چیپس، رب و ‏چای سیب مشغول شده است.‏
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازفاطمه نجفی: شهرستان سمیرم قطب کشاورزی استان اصفهان است که سیب درختی آن رتبه یک کشوری از لحاظ کیفیت را دارا می‌باشد اما سال‌ها اقتصاد تک محصولی این شهرستان باعث وارد آمدن ضرر و زیان به کشاورزان بود تا اینکه چند سالی است سیب درختی از تک محصولی خارج شده و علاوه بر صادرات خام محصولاتی چون سرکه، رب، چیپس و چای سیب نیز در این شهرستان تولید می شود.
اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که در شرایط بروز ناملایمات و حوادث و بحران‌ها و یا ‏در مسیر اهداف ، پویا و پایدار تخصیص بهینه منابع بدهد که  از سال ‏‏۱۳۹۲ با دستور مقام معظم رهبری ابلاغ و در دستور کار قرار گرفت و تأمین شرایط و فعال سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه های انسانی و علمی ‏کشور به منظور توسعه ‏کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در ‏فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری ‏های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و ‏نقش طبقات کم درآمد و متوسط یکی از اهداف اصلی آن بود.

 
در میان فعالان اقتصاد مقاومتی، کسب و کارهای خانوادگی نیز دیده می‌شود که علاوه ‏بر اینکه سبب اشتغال‌زایی در یک خانواده شده موجبات کارآفرینی در ابعادی وسیع‌تر ‏نیز فراهم آورده است. تولید سرکه سیب یکی از کارگاهای اشتغال خانوادگی است که تاکنون بیش از  33 واحد تولید سرکه سیب را در سمیرم راه اندازی شده است.
مجتبی افشاری کارآفرین و مسؤول کارگاه تولید سرکه سیب در این زمینه گفت: از سال 95 با اعضای خانواده کارگاه تولید سرکه  راه اندازی شد و در سال 1397 به صورت رسمی با برند سرکه سیب زاگرس دنای سمیرم به رسمیت شناخته شد.
این کارآفرین افزود: تولید سرکه از سیب درجه دو و سه تهیه می شود و با توجه به اینکه محصول باغ سیب خودمان چندان نیست محصول اولیه را از باغات بستگان خریداری می‌کنیم که در سال تقریبا 50 تن تولید سرکه داریم و به بازارهای اصفهان، تهران، بوشهر و شیراز عرضه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر تولید سرکه محصولات دیگری چون چیپس، رب و چای سیب نیز تولید می‌کنیم و بطور مستقیم ۱۵ نفر و غیرمستقیم ۲۵ نفر اشتغال‌زایی داریم که در زمینه راه‌اندازی کارگاه با سرمایه اولیه ۵ میلیون تومان شروع کردیم و درحال حاضر به صد میلیون تومان می‌رسد و از تسهیلات بسیج سازندگی و اقتصاد مقاومتی در پیشبرد اهداف کارگاه استفاده کرده‌ایم.
کارآفرین سمیرمی از جمله مشکلات عرضه این محصول را عدم شناخت کافی از خواص سیب و سرکه سیب و عدم تبلیغات در این زمینه دانست و عنوان کرد: زنبورداران و کسانی که استخر ماهی دارند از مشتریان ثابت این محصول هستند.
نوابی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سمیرم افزود: با توجه به پتانسیل باغ‌های سیب سمیرم، ‏تولیدات محصولات از این میوه می‌تواند رونق تولید و اقتصاد شهرستان را متحول کند و تلاش در جهت گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی و کمک به کارگاه‌های تولیدی زود ‏بازده و حرکت به سوی رونق تولید هدف اصلی این قرارگاه در مناطق محروم است.
سرکه سیب و خواص بی‌نظیر آن
سرکه سیب یک ماده‌ غذایی است که هم نقش یک لکه‌بر قوی را ایفا کند، هم به پوست و موی شما ‏شادابی ببخشد و هم خطر برخی امراض و بیماری‌ها را از شما دور کند؛ همچنین برای باغچه ‏و حیوان خانگی‌تان به کار بیاد و هم اثاثیه‌ خانه‌ی‌تان را برق بیندازد.
خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی سرکه‌ سیب آن را به یک ارتش یک ‏نفره تبدیل کرده  که علاوه بر حفظ سلامتی و زیبایی بدن و تمیزی محیط ‏اطراف‌مان به شدت با امراض و ناپاکی‌ها می‌جنگد. درمان دل درد و نفخ، کاهش ‏دردهای عضلانی، رفع خارش پوست، پیشگیری از دیابت، درمان گلودرد، مهار ‏سینوزیت، سم‌زدایی از بدن، انرژی‌زایی، رفع سکسکه، کاهش کلسترول، درمان ‏سوءهاضمه، کاهش وزن، درمان رگ‌های واریسی، تنظیم قند خون، تنظیم سوخت و ساز بدن ‎بدن، ‏پیشگری از پوکی استخوان، مقابله با پیری زودرس، تقویت سیستم ایمنی بدن، تسکین ‏دردهای آرتروز، درمان شوره سر، رفع آثار کبودی و سوختگی از پوست، سفیدی دندان ‏ها، رفع بوی بد دهان و پا و ... گوشه‌ای از خواص بی‌پایان سرکه سیب است.‎

 
اما کاربردهای عجیب و غریب این معجون جادویی به همین موارد خلاصه نمی‌شود. ‏علاوه بر استفاده از سرکه سیب به عنوان ژل بعد از اصلاح طبیعی، سرکه ‏سیب به عنوان یک محلول پاک کننده‌ غیرسمی و همه‌کاره نیز موضوعیت دارد.
شما ‏می‌توانید اسپری‌ها و پاک‌کننده‌های دیگر را کنار بگذارید و به یک ضدعفونی‌کننده‌ ‏تازه روی بیاورید. اگر برای تمیز کردن خانه‌ خود از ترکیبات شیمیایی معمول ‏استفاده می‌کنید، یک ماده غیرسمی و ضد باکتری را از دست داده‌اید. فقط مقداری ‏سرکه‌ سیب را در آب حل کنید و در یک اسپری بریزید و از آن استفاده کنید. برای ‏پاک کردن اجاق گاز و سطوح آشپزخانه می‌توان از ترکیب ۱ به ۱ آب و سرکه‌ سیب ‏استفاده کرد.‎
تهیه سرکه سیب از سیب‌های درجه 2 و 3 یکی از راه کارهایی است که می تواند ‏علاوه بر کاهش ضایعات محصولات باغات تا زیر 5 درصد، با خلق ارزش افزوده، اشتغال‌‏زایی مضاعف را هم در سمیرم در پی داشته باشد.
به گزارش فارس، برداشت سیب از ۲۱ هزار هکتار باغات سیب درختی سمیرم بالغ بر ۲۱۰ ‏هزار تن است که سیب پاییزه ‏شامل قرمز و گلدن است و در فصل پاییز در سمیرم ‏برداشت خواهد شد؛ سیب قرمز و گلدن به سردخانه‌ها و ‏کارگاه‌های بسته‌بندی جهت ‏صادرات و ذخیره در سردخانه ارسال می‌شود که ۶۰ درصد از سیب‌های برداشت شده از باغات این شهرستان کیفیت خوب و درجه یک ‏دارند و ۳۰ درصد از آن‌ها درجه دو و ۱۰ درصد نیز درجه ۳ و ضایعاتی محسوب ‏می‌شوند.‎





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰