کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تندروان: خوش‌شانسم، اما نتایج‌مان شانسی نیست/ آلکنو مربی باهوشی است

2 آذر 1399 ساعت 13:05

سرمربی تیم والیبال فولاد سیرجان گفت: من مربی خوش‌شانسی هستم، اما نتایجی که تیم سیرجان در لیگ کسب کرده شانسی نیست.


به گزارش بلاغ به نقل ازهفته نخست لیگ برتر متمرکز در روزهای یکشنبه 18 آبان، سه‌شنبه 20 آبان و امروز پنج‌شنبه 22 آبان با 18 دیدار فشرده در دو سالن خانه والیبال و فدراسیون والیبال پیگیری شد تا دیدارهای هفته‌های هشتم، نهم و دهم دور رفت این مسابقات به پایان برسد.
در پایان هفته دهم لیگ برتر والیبال مردان ایران، تیم‌های فولاد مبارکه سپاهان (9 برد و 26 امتیاز)، فولاد سیرجان (8 برد و 25 امتیاز) و شهرداری ارومیه (7 برد و 20 امتیاز) در رتبه های اول تا سوم قرار گرفتند. تیم‌های سایپا تهران، شهرداری ورامین، لبنیات هراز آمل و شهداب یزد با 6برد جایگاه‌های چهارم تا هفتم جدول لیگ برتر را به خود اختصاص دادند.
یکی از تیم هایی که امسال توانست تا پایان هفته دهم خود را در جمع مدعیان قرار دهد فولاد سیرجان بود. این تیم با هدایت محمدرضا تندروان عملکرد خوبی از خود نشان داد و ثابت کرد که امسال اهداف بزرگی در سر دارد.
محمدرضا تندروان، بازیکن سابق تیم های ملی و باشگاهی ایران از سال 2013 فعالیت مربیگری را با حضور در اردوی تیم ملی والیبال بزرگسالان ایران آغاز کرد و تجربه همراهی تیم ملی را در مسابقات لیگ جهانی، قهرمانی جهان 2014، جام‌جهانی 2015 و انتخابی المپیک 2016 را دارد. وی در عرصه باشگاهی هم از سال 1393 به عنوان کمک مربی تیم شهرداری زاهدان و سپس تیم والیبال بانک سرمایه فعالیت داشت. تندروان 2 بار با تیم بانک سرمایه به عنوان قهرمانی لیگ برتر و جام باشگاه‌های آسیا دست یافت.
این مربی جوان در سال 2017 به عنوان دستیار خوان سیچلو در تیم زیر 23 سال انتخاب شد و با این تیم به مقام قهرمانی زیر 23 سال آسیا رسید. وی در سال 2018 و 2019 سرمربی باشگاه العربی قطر بود و در حال حاضر سرمربی فولادایرانیان سیرجان است.

موفقیت های اخیر تیم فولاد سیرجان با هدایت تندروان موجب شد تا خبرگزاری فارس به سراغ این مربی جوان و آینده دار برود. در ادامه متن صحبت های تندروان با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس را می خوانید:
برگزاری لیگ در کرونا چالشی جدی است
سیرجان 2 بار به شرایط فوق قرمز رسید
دور برگشت را هم می‌توان به میزبانی تهران و متمرکز برگزار کرد
تجربه کردن راه‌های جدید در شرایط کرونایی منطقی نیست
صابر کاظمی بازیکن گوش به فرمانی است
همیشه دوست داشتم مقابل تماشاگران بازی کنم
 باید از کشورهای درجه دو و سه آسیا هم ترسید
برگزاری لیگ به معنی نجات آینده والیبال است
جنگ ما با صدرنشین‌ها است
آلکنو مربی باهوشی است
داشتن مربی بزرگ یعنی ایران تیم بزرگی است
تاخیر در انتخاب سرمربی، ضربه‌ای به تیم ملی نمی‌زند
آمریکا، ایتالیا و برزیل هم تمرینات خود را شروع نکرده‌اند
تمام تیم‌ها 4 سال برای مسابقه یک‌چهارم نهایی المپیک تمرین می‌کنند
آرزویم قهرمانی در المپیک و تاثیرگذاری روی بازیکنان با استعداد دنیا است
فارس: تیم تان شروع خوبی داشت و برخی ها مدعی هستند که خودتان هم توقع چنین نتایجی را نداشتید؛ آیا این موضوع صحت دارد؟
زمانی که کار را برای جذب بازیکن آغاز کردیم، چند برنامه پیش روی ما بود. حضور این نفرات در ترکیب تیم ما هم یکی از برنامه های مدنظرمان بود که خوشبختانه محقق شد. در پروسه جذب بازیکن عملکرد خوبی داشتیم و پس از آن هم تمرینات را شروع کردیم. به دلیل شیوع کرونا و خطراتی که وجود داشت تمرینات را به صورت آنلاین استارت زدیم. یک ماه با این سیستم جلو رفتیم تا تمرینات گروهی ما شروع شد. چند بازی دوستانه هم پیش بینی کرده بودیم که خوشبختانه همه چیز به درستی پیش رفت. 
شاید اگر تست علیرضا بهبودی، پاسور تیم ما مثبت اعلام نمی شد حتی یک باخت را هم در کارنامه خود نداشتیم. یک مسابقه را در شرایطی با نتیجه 3 بر 2 باختیم که چند ساعت قبل از شروع مسابقه متوجه مثبت شدن تست کرونای پاسور اصلی خود شدیم. پاسور دوم ما عملکرد خوبی داشت، اما شوکی که قبل از بازی به ما وارد شد موجب ثبت اولین شکست مان شد.
در ادامه همه چیز به گونه ای پیش رفت که نتایج خوبی گرفتیم. از اینجا به بعد اتفاقاتی در حال رخ دادن است که موجب ایجاد نوساناتی در مدل برگزاری مسابقات می شود. در این شرایط کار کردن برای گروهی که از قبل برنامه ریزی کرده است، بسیار سخت خواهد بود، چراکه طرف حساب ما انسان ها و بدن آنها است.
حفظ آمادگی بدن ورزشکاران بسیار سخت است، اما می تواند یک چالش جدی برای همه مربیان باشد. تاکنون هیچ فردی چنین تجربه ای نداشته است، اما در حال آماده سازی خود هستیم تا بتوانیم در هر شرایطی مسابقه دهیم. ما حتی بازیکنان غیر تخصصی مان را هم در پست های مختلف تست می کنیم تا اگر در یک مسابقه دچار مشکل شدیم بتوانیم از بازیکنان غیرتخصصی سود ببریم. 

فارس: آیا سیرجان امکانات مناسبی نداشت که تصمیم گرفتید تمرینات را در تهران شروع کنید تا دلیل دیگری برای این کار داشتید؟
امکانات سیرجان خوب است و تنها از نظر کف پوش سالن ضعف هایی وجود دارد. مسئله اصلی این بود که سیرجان دو بار در شرایط فوق قرمز قرار گرفته بود و تمام اماکن ورزشی تعطیل بود و استاندار اجازه تمرین تیم های حرفه ای را هم لغو کرد. به همین دلیل ترجیح دادیم کارمان را در تهران استارت بزنیم. سپس به سیرجان برگشتیم و حالا هم چون مسابقات به میزبانی تهران برگزاری می شود، ما تیم را در تهران نگه داشتیم.
فارس: شرایط مالی باشگاه چطور است؟
شرایط مالی خوب است، چون پرداخت ها تاکنون به موقع انجام شده است. شریف پور به عنوان سرپرست تیم زحمات زیادی کشیده است. خوشبختانه کادر فنی و بازیکنان دغدغه مسائل مالی را ندارند. تا کنون 40درصد دریافتی داشتیم و شاید تا قبل از نیم فصل با همه تسویه حساب شود. 
فارس: نظرتان درمورد نحوه برگزاری مسابقات دور رفت به صورت متمرکز به میزبانی تهران چیست؟
فکر می کنم فدراسیون بهترین مدل را انتخاب کرد. پیشنهاد من این است که دور برگشت هم مانند دور رفت به صورت متمرکز به میزبانی تهران برگزار شود، چون در شرایط کرونا وقتی مسیری طی می شود و نتیجه خوبی می دهد، تجربه بعدی خطا است. همه تیم ها هفته اول را تجربه کردند و همه چیز به خوبی پیش رفت. فکر می کنم می توان لیگ را به همین صورت برگزار و به پایان رساند. تجربه کردن راه های دیگر در شرایط کنونی چندان منطقی نیست.
فارس: تیم تان تلفیقی از بازیکنان جوان و باتجربه است؛ استراتژی تان برای جذب این نفرات چه بود؟
قطعاً ما هم به دنبال این بودیم که از انرژی بازیکنان جوان در کنار تجربه بازیکنان بزرگتر استفاده کنیم. برای جذب بازیکنان چند برنامه داشتیم که یکی از آنها همینی بود که همه مشاهده می کنند. اولویت بندی کردیم و در این اولویت بندی توجه خاصی هم به بازیکنان بومی داشتیم. برای مثال صابر کاظمی بازیکن جوانی است و چون دلش می خواهد پیشرفت کند ما هم به وی کمک می کنیم، اما او نیاز داشت تا بازیکن با تجربه ای همچون علیرضا بهبودی در کنارش حضور داشته باشد. تلفیقی از بازیکنان جوان و با تجربه موجب شده تا هر دو گروه عملکرد درخشانی داشته باشند.
فارس: در ادوار گذشته محمدرضا دامغانی، سرمربی پیشین تیم فولاد سیرجان مدعی بود که بازیکنی به نام سعید رنجبر را به والیبال ایران معرفی کرده که البته یک دوره به اردوی تیم ملی هم دعوت شد. آیا شما هم از او استفاده می کنید؟
سعید رنجبر به دلیل مصدومیت از ناحیه مچ پا و زانو مدتی از میادین دور بود. او پس از گشت سر گذاشتن مصدومیتش بسیار رشد کرد، اما متاسفانه امسال به ویروس کرونا مبتلا و بسیار ضعیف شد. شرایط او به گونه ای بود که در دو مسابقه هم نتوانست ما را همراهی کند، حالا دوباره شرایط او در حال بهتر شدن است و قطعاً در آینده بازهم از وی استفاده خواهیم کرد.   

فارس: بعد از مصدومیتی که برای صابر کاظمی پیش آمد خیلی  ها تصور می کردند که او دیگر نمی تواند روند صعودی خود را به دست بیاورد، اما تا هفته دهم شاهد بودیم که او در نتایجی که تیم شما کسب می کند تاثیر بسزایی دارد؛ برنامه شما برای رساندن صابر کاظمی به دوران اوجش چه بود؟
 سال گذشته ترجیح دادیم که یک پشت خط زن دیگر را به تیم اضافه کنیم، اما به گزینه مناسبی نرسیدیم. با صابر کاظمی که به تازگی دوران مصدومیت خود را به پایان رسانده بود، تماس گرفتم تا از شرایطش با خبر شوم و در نهایت به وی اعلام کردم که آیا تمایلی برای حضور در تیم سیرجان دارد یا خیر؟ او شرایط را پذیرفت و به جمع ما ملحق شد. صابر بازیکنی گوش به فرمان است و خوشبختانه اعتماد خوبی به کادر فنی دارد. تمام مواردی که کادر فنی به وی می گوید را در زمین مسابقه پیاده می کند و حتی اگر نتواند آنها را کامل اجرا کند، برای رسیدن به آنها تلاش می کند. 
ما می دانستیم که صابر دست خوبی برای سرویس زدن دارد و به همین دلیل تمرینات اختصاصی زیادی را برای او در نظر گرفتیم؛ البته این شرایط برای برخی دیگر از بازیکنان هم فراهم بود، چون ما حدود 7 بازیکن پرشی زن در ترکیب تیم خود داریم. به گونه ای برنامه ریزی کردیم که بازیکنان ما بتوانند به سبک والیبال نوین دنیا از سرویس های پرشی استفاده کنند تا در نهایت خدمتی به والیبال کشورمان کرده باشیم. 
فارس: تماشاگران والیبال در شهرهای مختلف بی نظیر هستند و تاثیر زیادی می توانند روی نتایج مسابقات داشته باشند، اما امسال به دلیل شیوع کرونا هیچ تیمی نمی تواند از حضور هوادارانش سود ببرد؛ ارزیابی شما از این شرایط چیست؟
من در زمان بازیگری ام همیشه دوست داشتم که مقابل تماشاگران بازی کنم، چون هیجان بازی با حضور هواداران کاملاً متفاوت است و کسی نمی تواند غیبت آنها را انکار کند، اما من در شرایط کنونی اصلاً به حضور یا عدم حضور تماشاگران فکر نمی کنم و تنها دغدغه ام این است که لیگ برگزار شود.
بحران کرونا بالاخره تمام می شود و پس از آن هر کشوری که توانسته باشد خودش را حفظ کند چند پله صعود خواهد کرد و گرنه به شدت عقب خواهد افتاد. کشوری همچون قطر لیگش را به صورت منظم برگزار می کند و تمام بازیکنان بزرگ دنیا را هم جذب می کند. باید از کشورهای درجه دو و سه آسیا هم ترسید. به نظر من برگزاری لیگ به معنی نجات آینده والیبال است، اما بدون تماشاگر واقعاً لطفی ندارد.
فارس: چه تضمینی وجود دارد که نتایج خوب تیم ما در حد یک جرقه نباشد؟
اگر هفته اول تا سوم بود شاید شرایط فرق می کرد، اما وقتی 10 هفته از مسابقات گذشته و ما در بالای جدول هستیم یعنی قطعاً نتایج مان شانسی و اتفاقی نبوده است. از حالا جنگ ما با صدرنشین ها است، اما هدفگذاری ما از ابتدا این بود که بازی به بازی جلو برویم.
بارها به شاگردانم گفته ام که شاید فردا لیگ کلاً تعطیل شود و نباید به آینده دور نگاه کرد. بنابراین به بازی پیش روی خود فکر می کنیم و تلاش می کنیم تا در آن مسابقه شرایط خوبی داشته باشیم. اگر کرونا و برخی اتفاقات مشابه ضربه ای به ما نزند می توانیم کیفیت خود را تا پایان مسابقات حفظ کنیم و مدعی باشیم.
فارس: چه تیم هایی امسال مدعی قهرمانی هستند؟
همه تیم ها قابل احترام هستند، اما بدون شک دور برگشت تغییراتی صورت خواهد گرفت. فکر می کنم جدول کنونی مسابقات با یک یا دو پله تغییر برای هر تیم در نهایت قطعی می شود. جدول کنونی شرایط کلی تیم ها را نشان می دهد و تنها ممکن است چند تغییر ایجاد شود. امسال تیم های سپاهان، شهداب یزد، شهرداری ارومیه و سایپا شرایط خوبی دارند و می توانند در کورس قهرمانی باشند.
فارس: شما از حضور در تیم های ملی مختلف و لیگ قطر تجربیات خوبی کسب کردید. این تجربیات چقدر امسال به شما کمک کرد؟
اگر 8-9 ماه پیش این سوال را از من می پرسیدید شاید نیاز به زمان زیادی داشتم تا به پاسخ آن فکر کنم. در دوران قرنطینه به دنبال طراحی یک سمینار برای خودم بودم. در آن زمان تمام دست نوشته هایی که در این مدت جمع کرده بودم را دوباره مرور کردم. برایم خیلی جالب بود که در این سال ها چقدر نکته برداری کرده ام و حالا می توانم از آنها استفاده کنم.
خیلی خوش شانس بودم، چون هر چیزی که یاد می‌گرفتم را به سرعت به سایرین یاد می‌دادم. حضور در کنار مربیان بزرگ و خوب کافی نیست، بلکه موضوع انتقال هم بسیار اهمیت دارد. من سال ها این شانس را داشتم که بلافاصله پس از جدایی از تیم ملی، در رده باشگاهی دانشم را به اشتراک می گذاشتم و با اینکار بیشتر از بازیکنان، به خودم کمک می کردم.
فارس: توافق فدراسیون والیبال با آلکنو برای هدایت تیم ملی نهایی شد. نظرتان درمورد این انتخاب چیست؟ 
من آلکنو را بسیار فرد باهوشی دیدم، چون اگر باهوش نبود توتولو را به عنوان دستیار خود معرفی نمی کرد. انتخاب توتولو نکته بسیار کلیدی بود. آلکنو همیشه به خوبی از ابزاری که دارد استفاده می‌کند. همیشه کارهای توتولو را دنبال کرده ام و برخی از تمریناتش را هم در تیم باشگاهی ام استفاده کرده ام.
او همیشه جز دستیاران مربیان خوبی بوده است و حالا می خواهد به آلکنو کمک کند. آلکنو به خوبی می داند که برای مدیریت تیم چه کارهایی باید انجام دهد و از چه افرادی استفاده کند. فکر می کنم آلکنو و جمعی که قرار است با وی کار کند می توانند اتفاقات خوبی بتوانند برای والیبال ایران رقم بزنند. داشتن مربی بزرگ یعنی اینکه ایران تیم بزرگی است. حضور چنین مربیانی در تیم ملی شخصیتی به بازیکنان می دهد که بدانند چه جایگاهی دارند. 

فارس: برخی از حریفان ایران در المپیک تمرینات خود را شروع کردند، اما ایران هنوز با سرمربی خود قرارداد امضا نکرده است. آیا این موضوع می تواند به تیم ملی ضربه بزند یا خیر؟
اینکه برخی تیم ها تمرینات خود را شروع کرده اند شاید برای آنها خوب باشد. لهستانی‌ها بیشتر به صورت نمادین تمرینات خود را آغاز کردند. ضمن اینکه تصور آنها این بود که رقابت های لیگ ملت ها در تاریخ قبلی انجام خواهد شد. با توجه به اینکه شاکله اصلی تیم ملی از بازیکنانی تشکیل می شود که در سال های اخیر در ترکیب تیم ملی بوده اند، شاید ضربه زیادی به تیم وارد نشود.
برخی از بازیکنان تیم ملی ایران سال ها است که در کنار هم بازی می کنند. همه تیم ها به واسطه شیوع کرونا ضربه خواهند خورد، اما من فکر نمی کنم تاخیر در انتخاب سرمربی ضربه محکمی به تیم ملی وارد کند. تیم هایی مانند آمریکا، ایتالیا و برزیل هم تمرین نکرده اند و فکر نمی کنم نسبت به حریفان خود عقب باشیم.
فارس: تفاوت ما با حریفان این است که آنها سرمربی دارند و سرمربی می تواند عملکرد  بازیکنان مدنظرش را در تیم ها باشگاهی زیرنظر بگیرد؛ آیا با این موضوع موافق هستید؟
شنیده ام که آلکنو قرار است جلسه ای با مربیان لیگ برتری برگزار کند. این هم نمونه دیگری از هوش بالای آلکنو است. اگر این اقدام صورت بگیرد آلکنو خیلی زود می تواند با والیبال ایران هماهنگ شود. درست است که از نزدیک دیدن مسابقات برای سرمربی ها متفاوت باشد، اما به هر حال در شرایط کنونی تماشای فیلم بازی ها هم کمک زیادی به کادر فنی آینده تیم ملی خواهد کرد. با تجربه ای که آلکنو دارد فکر می کنم بتواند دیر آمدنش را جبران کند.
فارس: در شرایط کنونی تیم ملی ایران می تواند به آرمان خود در المپیک که حضور در جمع 4 تیم برتر است، دست پیدا کند؟
یک بازی در المپیک وجود دارد که تمام تیم ها 4 سال برای آن مسابقه تمرین می کنند. تیم ها برای آن مسابقه باید در بهترین حالت خود باشند تا بتوانند پیروز شوند. آن مسابقه خاص شرایط عجیبی دارد و تیم های بزرگی در آن بازنده شده اند که آن بازی، دیدار یک چهارم نهایی است. از قبل باید به خوبی برای آن بازی برنامه ریزی کنیم، چون 4 سال پیش هم ما توانایی پیروزی بر ایتالیا را داشتیم، اما کم تجربگی باعث شد تا بازنده باشیم. امیدوارم تجربه 4 سال پیش، امسال برای ما راهگشا باشد.
فارس: بازیکنان مهم و تاثیرگذاری چون امیر غفور و سعید معروف هنوز با هیچ تیم باشگاهی به توافق نرسیده اند و تمرینات خود را شروع نکرده اند. آیا این موضوع می تواند برای تیم ملی خطرناک باشد؟
اخباری که من دارم این است که سعید معروف در راه چین است و احتمالاً با تیم فصل گذشته خود کار را دنبال می کند. امیر غفور هم قرار بود به ورونا برود و از طرفی هم امکان دارد در نیم فصل به یکی از تیم های داخلی اضافه شود. همه حساسیت هایی خواهند داشت تا این بازیکنان در شرایط مسابقه قرار بگیرند و در نهایت بتوانند به تیم ملی کمک کنند. فکر می کنم تا ماه های آینده اتفاقات خوبی برای این دو بازیکن رخ بدهد.
فارس: آلکنو قرار است توتولو را با خود به ایران بیاورد و قطعاً مربی ایرانی که در کنار آلکنو خواهد بود به عنوان دستیار دوم فعالیت می کند؛ آیا اگر از شما برای حضور در این سمت دعوت شود حاضر به همکاری هستید؟
برای من کار کردن با تیم ملی کشورم یک افتخار است. حتی اگر در کادر فنی نباشم هم وظیفه دارم تا به تیم ملی کمک کنم. می دانم آلکنو داشته هایی با خود به ایران می آورد که می تواند در آینده من هم تاثیرگذار باشد و قطعاً افتخار می کنم اگر بتوانم به تیم ملی کشورم کمک کنم. 

فارس: فکر می کنید کرونا چه زمانی نابود شود؟
من فکر می کنم خبرهایی که درمورد واکسن کرونا منتشر می شود چندان واقعیت ندارد و ما سال ها با این ویروس درگیر باشیم. برداشت خودم این است که بیش از 4-5 سال دیگر درگیر کرونا خواهیم بود و تنها کمی ضعیف خواهد شد. این ویروس حتی اگر واکنسش هم تولید شود ماندگار خواهد بود و باید از خودمان مراقبت کنیم. 
فارس: آرزوی والیبالی شما چیست؟
همه آرزو دارند با تیمی کار کنند که قهرمان المپیک شود. از طرفی دلم می خواهد بیشترین تاثیر را روی بازیکنان با استعداد دنیا بگذارم. این دو مورد از آرزوهای والیبالی من هستند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 442891

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/442891/تندروان-خوش-شانسم-اما-نتایج-مان-شانسی-نیست-آلکنو-مربی-باهوشی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com