کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«شاهیوند»، بخشی محروم و فراموش شده

2 آذر 1399 ساعت 9:35

شاهیوند شهرستان چگنی یکی از بخش‌هایی است که با وجود ظرفیت‌های متعدد در حوزه کشاورزی، دامپروری و گردشگری اما بسیار محروم است و مردم آن با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. استاندارد نبودن راه اصلی ، بهره‌مند نبودن از نعمت گاز، نبودن تلفن ثابت حتی در مرکز بخش و نبود بانک تنها قسمتی از مشکلات شاهیوند است.


به گزارش بلاغ به نقل ازنسرین صفربیرانوند، بخش شاهیوند با مرکزیت شهر چم پلک در ۳۵ کیلومتری غرب شهرستان چگنی واقع و با شهرستان‌های کوهدشت و نورآباد هم مرز و ۶۶۰ کیلومتر وسعت جغرافیایی دارد، شاهیوند از شرق محدود به بخش مرکزی، از غرب کوهدشت و از شمال به شهرستان نورآباد محدود است.
شاهیوند با جمعیتی بالغ بر ۱۵ هزار نفر، دارای دو دهستان کشکان جنوبی و کشکان شمالی است، این بخش شامل ۶۵ روستا، ۴۵ دهیاری و ۴۹ شورای اسلامی روستا است، از ۶۵ روستای بخش شاهیوند تنها دو روستای «گردکانه» و «کرم بک» خالی از سکنه است.
رودخانه کشکان و حاشیه زیبای آن، سراب و رودخانه کله هو، جنگل سماق که در بالادست روستای ملک آباد سماق قرار دارد، تنگ گاشمارو  آبشار زیبای دال آو تنها بخشی از جاذبه‌های گردشگری بخش شاهیوند است که درصورت فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم می‌تواند علاوه بر اشتغال زایی رونق اقتصادی بخش و حتی شهرستان چگنی را به دنبال داشته باشد.
شاهیوند با وجود ظرفیت‌های متعدد در حوزه کشاورزی، دامپروری و گردشگری اما بسیار محروم است و مردم آن با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. استاندارد نبودن راه اصلی ، بهره‌مند نبودن از نعمت گاز، نبودن تلفن ثابت حتی در مرکز بخش و نبود بانک تنها قسمتی از مشکلات شاهیوند است.
از طرفی به دلیل قرار گرفتن بسیاری از روستاهای بخش شاهیوند در مسیر رودخانه کشکان سیل همواره زندگی مردم این روستاها را تهدید می‌کند، همانگونه که در سیل ۹۸ شاهد بودیم که چند روستای این بخش به طور کامل در آب فرو رفت.
سال‌هاست نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مسوولان رسانه‌ها و حتی فضای مجازی از محرومیت بخش شاهیوند سخت به میان می‌آورند اما آیا اقدام قابل توجهی برای رفع مشکلات و رهایی این بخش از محرومیت انجام شده است.
مردم بخش شاهیوند انتطار دارند مسوولان و نمایندگان شهرستان خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با استفاده از ظرفیت و توان خود به دنبال راهکاری اساسی برای رفع محرومیت این بخش باشند و تنها به بازدید و یا انجام کارهای جزئی بسنده نکنند.
بخشدار بخش شاهیوند در خصوص برخی مشکلات این بخش همچنین اقدامات انجام شده پس از سیل ۹۸ صحبت‌هایی مطرح می‌کند که در ادامه می‌خوانید.
تعریض جاده اصلی ضروری است
بخشدار شاهیوند یکی از مطالبات اصلی مردم بخش را تعریض جاده دسترسی مطرح و افزود: متاسفانه جاده اصلی بخش از پل کشکان تا چم پلک مرکز بخش غیر استاندارد، بسیار باریک، کم عرض و دارای پیچ‌های متعدد و خطرناک است، با توجه به اینکه مسیر اصلی بخش بوده و بار ترافیکی آن زیاد است، روزانه شاهد وقوع تصادفات جرحی و بعضا فوتی هستیم، نبود علائم راهنمایی و رانندگی در جاده نیز بار مشکلات را دو چندان کرده است.
شهرام زمانی تاکید کرد: تعریض و اصلاح پیچ‌های خطرناک بسیار ضروری است امیدواریم نماینده‌گان مردم در مجلس شورای اسلامی به این خواسته مردم توجه جدی داشته باشند و برای تعریض جاده بودجه ملی تعریف کنند.
وی یکی دیگر از مشکلات جدی بخش را  شبکه خطوط تلفن ثابت عنوان کرد و گفت: شبکه خطوط تلفن ثابت در بخش شاهیوند محدود به ۲ روستا است و حتی مرکز بخش نیز دسترسی به خط تلفن ثابت ندارد و این موضوع یکی از مطالبات اهالی بخش است، زیرا در جهت دسترسی به شبکه دولت و اتصال بخش به چرخه دولت الکترونیک، ایجاد خطوط تلفن ثابت خصوصا در مرکز بخش مهم است.
بخشدار شاهیوند تاکید کرد: اجرای فیبر نوری و نصب دو دستگاه  دکل مخابراتی برای روستاهای انتهای بخش که مشکل آنتن دهی دارند و نصب دو دستگاه دکل تلویزیونی برای روستاهای انتهای بخش برای دریافت امواج تلویزیونی دیجیتالی از مطالبات جدی مردم بخش است.
مشکلات بخش کشاورزی
زمانی در ادامه با بیان اینکه کشاورزی و دامداری شغل اصلی اهالی بخش است، افزود: جو، گندم، نخود، انار، زردآلو و انگور عمده‌ترین تولیدات این بخش است، با توجه به عبور رودخانه کشکان به طول 50 کیلومتر از بخش شاهیوند ، ظرفیت و فرصت‌های بسیار ویژه‌ی در امر کشاورزی دارد، اما به دلیل مشکلاتی مانند عدم مکانیزاسیون، مطلوب نبودن جاده بین مزارع و نبود سیلوهای نگهداری محصولات کشاورزی از این ظرفیت آنچنان که باید و شاید استفاده نشده است.
وی ادامه داد: روستای چشمه سرده که با ۲۵ هزار راس دام قطب دامپروری بخش شاهیوند محسوب می‌شود با مشکل جاده دسترسی و آب آشامیدنی مواجه است.
بخشدار بخش شاهیوند با بیان اینکه بخش شاهیوند فاقد گاز است، عنوان کرد: قراربود ظرف دو سال گازرسانی بخش تمام شود اما با تشدید تحریم‌ها این اتفاق رخ نداد، اکنون گاز رسانی به بیست روستا آغاز شده و طبق وعده مسوولان شرکت گاز ظرف یکسال آینده مرکز بخش و در دو سال آینده همه بخش از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد.
زمانی  در مورد وضعیت آشامیدنی روستاهای بخش نیز  توضیح داد: ظرف دو سال گذشته برای رفع مشکل آب آشامیدنی سایت‌های چم خوشه، درمره، چم دشتی، کرم‌آباد، زنگی‌بان، بلوط بان اعتباری حدود سه میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان هزینه شد در حال حاضر تنها چند روستا که تحت پوشش نیستند با مشکل اب آشامیدنی مواجه هستند.
بخش شاهیوند فاقد بانک است
وی با بیان اینکه علاوه بر شهرداری چم پلک، شبکه بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی، کمیته امداد، دامپزشکی،منابع طبیعی و برق در سطح بخش فعال است، اظهار کرد: اما با توجه به اینکه اهالی جهت انجام امور اداری ناگزیر به پیمودن مسیری طولانی تا مرکز شهرستان هستند، راه اندازی و استقرار بعضی ادارات از جمله بهزیستی، ثبت احوال و بانک بسیار ضروری است.
بخشدار شاهیوند با اشاره به کمبود فضای ورزشی بخش گفت: نبود فضای ورزشی در سطح روستاها سبب شده که جوانان برای گذراندن اوقات فراغت خود با مشکل مواجه باشند، البته سال گذشته یک زمین فوتبال چمن مصنوعی با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان و شش خانه ورزش روستایی با اعتبار ۶۰ میلیون در بخش شاهیوند افتتاح شد که با توجه به جمعیت و پراکندگی روستاها کافی نیست.
زمانی در خصوص وضعیت فضاهای آموزشی بخش نیز توضیح داد: علاوه بر اینکه تعدادی از مدارس نیاز به بازسازی دارند در برخی روستاها دانش آموزان از کانکس استفاده می‌کنند، امیدواریم مسوولان آموزش و پرورش برای بازسازی و احداث کلاس درس در این بخش توجه جدی داشته باشند.
بخشدار بخش شاهیوند در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سیل ۹۸ نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل اطلاع رسانی به موقع و با جار زدن توسط  بلندگو تلفات جانی در بخش  نداشتیم اما چند روستای حاشیه رودخانه کشکان را آب فرا گرفت، پس از سیل نیز با برنامه‌ریزی انجام شده و استفاده از مردم محلی در توزیع  کمک‌های مردمی و دولتی شامل قلام خوراکی، بهداشتی و پتو با مشکلی مواجه نبودیم، پس ازسیل بین  ۱۵۰۰ خانوار آسیب دیده پک خوراکی، بهداشتی پتو و چادر توزیع شد.
زمانی بیان کرد: اداره کل راهداری پس از سیل یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان  برای اصلاح پل‌های تخریب هزینه کرده و قرار است ده پل دیگر را با اعتباری سه میلیارد تومانی هزینه کند.
وی احداث ۱۷۰۹ واحد مسکونی ، همچنین احداث هفت کانال در روستاهای بخش شاهیوند را از اقدامات انجام شده پس از سیل عنوان کرد.
احداث دیوار حائل در روستاهای حاشیه کشکان ضروری است
بخشدار شاهیوند در ادامه بر ضرورت احداث دیوار حائل در محدوده روستاهای حاشیه رودخانه کشکان شامل درمره، چم دانه، انارستان و چند روستای دیگر همچنین چم پلک که در مرکز بخش و در معرض بیشترین خطرقرار دارند تاکید کرد و گفت: بخش شاهیوند به ویژه روستاهای حاشیه کشکان درجریان سبل گذشته متحمل آسیب‌های فراوان شده است، البته پس از سیل آب منطقه‌ای ۹ میلیارد تومان به منظور حفاظت از چم خوشه و خانه سرخ  هزینه کرد.
زمانی در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: ترمیم نقاط آسیب دیده ازجاده اصلی بخش ، جاده دسترسی تعدادی از روستاهای بخش و پل‌هایی که در جریان سیل گذشته تخریب شده‌اند همچنین تعریض، حذف و اصلاح پیچ جاده‌های اصلی بخش و نصب علائم رانندگی از محور خرم‌ آباد_چگنی_کوهدشت بسیار مهم است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 442865

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/442865/شاهیوند-بخشی-محروم-فراموش-شده

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com