کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بسیج قلب تپنده انقلاب اسلامی/ بسیج تبلور فرهنگ عاشقانه خدمت، شهادت‌طلبی

2 آذر 1399 ساعت 9:25

نگارش درباره بسیج و تفکر بسیجی و ضرورت تشکیل بسیج با عنایت به برکات آن در طول چهار دهه ی انقلاب اسلامی کاری بس دشوار است.


به گزارش بلاغ بهترین روش شناخت این نهاد مقدس آن است که آن را از اقیانوس مواج اندیشه ژرف‌نگر امام راحل، آن فقیه عادل که خود امید مستضعفین جهان بوده است، دریافت کرد، آنگاه که از خدای سبحان تقاضا دارند: «از خدا می‌خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند» نشان‌دهنده اوج معنویت بسیج و بسیجی بودن است،  قرآن می‌فرماید: «قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلَىشَا کِلَتِهِ» رفتار انسان برگرفته از شخصیّت فکرى، روحى و اخلاقى اوست، در واقع فرهنگ جهت‌دهنده زندگی انسان و روشن‌کننده مسیر حرکت او و تبیین زندگانی‌اش هست .
به زندگی جهت می‌دهد و می‌تواند آدمی را در برابر تهاجمات  فرهنگی بیگانه محافظت کند و اگر فرهنگ سالم، اندیشه سالم و نگرش سالم، انسان و جامعه را در مسیر فطرت الهی به پیش می‌برد و افراد جامعه را متحول و دگرگون می‌سازد و راه را به سوی کمال و سعادت هموار می‌سازد!
تمسک به فرهنگ سالمِ تحول‌آفرین امری حیاتی است
امروز یکی از نگرش‌ها و تفکرات متحول‌ساز؛ تفکر بسیجی است که مورد توجه  تمام اقشار جامعه در داخل و خارج است. پرسش این است که فرهنگ انقلابی و فرهنگ غیرانقلابی که جامعه‌ی انقلابی را در برابر جوامع منحط و دنیای جاهلیت مدرن  مصونیت می‌بخشد در چیست ؟
تفکر بسیجی به چه معنا است؟
با توجه به تعاریف لغوی بسیج به معنای  نظم داشتن و منظم بودن و تابع یک سازمان منظم بودن و دارای عزم و اراده قوی، سخت‌تر از فولاد بودن و آمادگی خدمت به بندگان خدا است.
هدف اصلی بسیج حمایت از انقلاب اسلامی، نگهبانی از جمهوری اسلامی و کشور و پاسداری از تمامی ارزش‌های انقلابی و اسلامی است و از همین روی امام خمینی (ره) بسیج را «میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی، شجره طیبه و درخت تناور و پرثمر می‌داند».
امام خمینی (ره) بسیجی را تنها کسی نمی‌داند که در این مجموعه یا نهاد تشکیلاتی و سازمانی وارد شده باشد او می‌فرمایند «قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها و نوکران آنها مطمئن باشند اگر خمینی یکه و تنها هم بماند به راه خود که راه مبارزه با کفر و ظلم و شرک و بت‌پرستی است ادامه می‌دهد و به یاری خدا در کنار بسیجیان جهان اسلام، این پابرهنه‌های مغضوب دیکتاتورها، خواب راحت را از دیدگان جهان‌خواران و سرسپردگان که به ستم و ظلم خویش اصرار می‌کنند، سلب خواهد کرد».
و مقام معظم رهبری حضور بسیج را توام با عقلانیت می‌داند: «بسیج یک حرکت بی‌ریشه و سطحی و صرفاً از روی احساسات نیست، بسیج یک حرکت منطقی، عمیق و اسلامی و منطبق بر نیازهای دنیای اسلام و به طریق اولی جامعه اسلامی است» در حقیقت هدف از تشکیل واحد بسیج مستضعفین حضور در تمام افراد معتقد به قانون اساسی و انقلاب اسلامی، به منظور دفاع از نظام جمهوری اسلامی و همه مظلومین جهان است.
* بسیج تبلور فرهنگ عاشقانه خدمت، شهادت‌طلبی و اعتقاد راسخ آن به اندیشه ناب اسلام محمدی (ص) است
زیباترین تعریف برای بسیج، تحکیم حاکمیت قانون خدا در جهان است، و به‌خاطر کارآمدی این نهاد ارزشمند است که امام خمینی (ره) می فرمایند: «من دست یکایک شما پیشگامان رهایی را می‌بوسم و می‌دانم که اگر مسوولان نظام اسلامی از شما غافل شوند، به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت و ملتی که در خط اسلام ناب محمدی (ص) و مخالف با استکبار، پول‌پرستی و تحجرگرایی و مقدس‌نمایی است باید همه افرادش بسیجی باشد» صادقانه باید اذعان کرد آنچه بر تارک درخشان بسیج نمایان است تبلور فرهنگ عاشقانه خدمت و شهادت‌طلبی بسیج  و اعتقاد راسخ آن به اندیشه ناب اسلام محمدی (ص) است که ارکان فکری و فرهنگی بسیج  را شکل می‌دهد بدین معنی که جهان‌بینی الهی و ایدئولوژی او و هر نوع حرکت و اقدام او براساس دستورات الهی و قوانین اسلام است.
تفکر بسیجی یک تفکر احساسی و تجربی نیست بلکه نگرش و اندیشه او مبتنی بر وحی است. مگر می‌توان بسیج را شجره طیبه و درخت تناور و مدرسه عشق  و مکتب شاهدان و میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی و لشکر مخلص خدا دانست اما دارای نگر شی سطحی و  احساسی و تعصب‌مآبانه باشد.
عظمت و بزرگی بسیج به اصالت او در دین‌باوری را باید در کلام امام خامنه ای جستجو  کرد، ولی امر مسلمین می‌فرمایند: «بسیج، عبارت است از مجموعه‌ای که در آن، پاک‌ترین انسان‌ها، فداکارترین و آماده‌ به‌ کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای به کمال رساندن و به خوشبختی نائل کردنِ این کشور، جمع شده‌اند و بسیج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطه‌ای است که اسلام و قرآن و امام زمان ارواحنافداه و این انقلاب مقدّس به آن نیازمند است.
لذا پیوند میان بسیجیان و حضرت ولی عصر ارواحنافداه  مهدی موعود عزیز؛  یک پیوند ناگسستنی و همیشگی است» لذا آنچه از برآیند مفهومی فرهنگ بسیج  می‌توان استنباط کرد این است که فرهنگ بسیج  یعنی حرکت بر مبنای اصول، آرمان‌خواهی، جمع‌نگری و ترجیح مصلحت عموم را بر منافع اقلیت، ظلم‌ستیزی، حاکمیت قانون الهی، برتری عقلانیت بر احساسات، ژرف‌نگری در اندیشه، برنامه محوری برای رسیدن به هدف متعالی، بکارگیری همه عناصر توانمند جامعه  در جهت استقرار عدالت و حرکت بر محور عدالت اجتماعی، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی و نهراسیدن از دشمن، الگوی رفتاری مطابق سیره نبوی و علوی، حسینی بودن و حسینی زیستن، تولی و تبری داشتن، ولایت‌مداری بر پایه تکلیف‌مداری، مجاهدت خالصانه در راستای تحقق جامعه جهانی مهدویت «و نرید ان منّ علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم  ائمه و نجعلهم الوارثین...قصص آیه5» داشتن تقوای ستیز و تقوای پرهیز؛
پرهیز از اباحه‌گری، پرهیز از ظلم، پرهیز از دنیاطلبی و ثروت‌اندوزی ظالمانه، پرهیز از تحجرگرایی و پرهیز از من بودن و اعتقاد به ما بودن و در حقیقت پاسدار بودن، پاسداری از اسلام و آرمان‌های شهدا، حافظ آرمان‌های انقلاب اسلامی بودن است در حقیت بسیج  به معنای قلب تپنده انقلاب اسلامی است. 
=====================
یاداشت از علی منصوری‌رضی





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 442864

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/442864/بسیج-قلب-تپنده-انقلاب-اسلامی-تبلور-فرهنگ-عاشقانه-خدمت-شهادت-طلبی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com