نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت که در جلسه اعضای این کمیسیون با برخی از اعضای خانه سینما، رسانه ملی و وزارت ارشاد، راهکارها و ضرورت‌های دستیابی به محتوای قابل قبول در سامانه‌های نمایش خانگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازغلامرضا منتظری نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به آسیب‌ها و فرصت‌های بهره‌مندی خانواده‌ها از سامانه‌های نمایش آنلاین فیلم به تشریح اهمیت برخورداری جامعه از این امکانات پرداخت و به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: ظرفیت‌های موجود در این سامانه‌ها نقش به‌سزایی در انتقال پیام‌های عزت‌بخش و سعادت‌آفرین و همچنین ارتقاء سطح دانش و بینش جامعه ایفا می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها به دلیل شروع کرونا از امکانات تفریحی متنوع محروم هستند، افزود: درحال حاضر بخش قابل توجهی از از زمان فراغت افراد جامعه معطوف به فعالیت‌های فرهنگی ـ هنری، ادبی و تماشای محصولات تصویری نظیر فیلم و مستند است و همین امر توجه بیش از پیش به آثار تولیدی و نمایشی در سامانه‌‌ها را می‌طلبد.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی توجه به محتوا را مهمترین نکته در بهره‌مندی از آثار ارائه شده در این حوزه عنوان و تصریح کرد: توجه به این امر مهم می‌تواند زمینه دستیابی به کامیابی و یا ضلالت و گمراهی افراد خانواده و در رأس آن جامعه را به دنبال داشته باشد زیرا شخصیت‌های این آثار بعضاً به عنوان الگوی ذهنی و عملی در جامعه ماندگار می‌شوند.
* جلسه مجلسی‌ها با خانه سینما و وزارت ارشاد
منتظری با اشاره به جلسه مشترک کمیسیون فرهنگی مجلس با برخی از اعضای خانه سینما، رسانه ملی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نویسندگان و کارگردانان اظهار کرد: در این نشست راهکارها و ضرورت‌های دستیابی به محتوای قابل قبول در سامانه‌های نمایش خانگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و امیدوارم نتایج این جلسات منجر به ارتقای سطح تولیدات هنری و نمایشی شود.
نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه برخورد سلبی با این پدیده هرگز نتیجه‌بخش نبوده است و باید با اتخاذ راهکارهایی به برخورد ایجابی با دست‌اندرکاران این حوزه بپردازیم، گفت: همه دغدغه ما این است که با یک مکانیزم دقیق نظارتی، متن و فیلمنامه‌های تصویب شده توسط کارشناسان ذی‌صلاح کنترل شود تا چالش‌ها و آسیب‌های آثار و محصولات نمایشی کاهش یابد.
وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص خط قرمزهای موجود در سامانه های نمایش فیلم، گفت: در حال حاضر بعضی از محصولات تولید شده به صورت مستقیم به ترویج تجمل گرایی و ارزش‌های اخلاقی - فرهنگی مغایر با جامعه ما می پردازند لذا به طور طبیعی حساسیت‌هایی را در جامعه ایجاد می‌کند بنابراین به نظر می‌رسد متولیان امر باید با حس مسئولیت به پیشگیری از مشکلات و آسیب‌های احتمالی در این عرصه بپردازند.
 

* برخورداری از سامانه‌های نمایش فیلم ضروری است
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اسلامی با اشاره به اینکه اصل برخورداری از سامانه‌های نمایش فیلم امری ضروری است و هیچ‌گاه نمی‌توان منکر اصل وجودی آنها شد، گفت: اما مدیریت و نظارت بر آثار تولیدی این حوزه نیز امری غیر قابل انکار است تا در رهگذر آن ارزش‌های اخلاقی و اعتقادی جامعه نادیده گرفته نشود.
منتظری در ادامه افزود: در حال حاضر بسیاری از مخاطبان نیازمند آثار تولیدی در این حوزه هستند و به نحوی تحول جامعه نیز برگرفته از ارزش‌های مورد توجه در این محصولات است.
 این نماینده در خصوص ضرورت به روزرسانی قوانین در حوزه سامانه‌های نمایش فیلم تصریح کرد: مصونیت و هدایت هر کاری نیازمند توجه بر دو عنصر قانون و اخلاق است، بنابراین دست‌اندرکاران تولید برنامه‌های فرهنگی ـ هنری باید بر اصول قانونی و پشوانه‌های اخلاقی پایبند باشند.
* حمایت از تولیدکنندگان آن‌ها را قانون‌مدارتر می‌کند
وی با اشاره به اینکه نیازمند تدوین استانداردهایی در این خصوص هستیم تا در چارچوب آن مصالح جامعه و منافع تولیدکنندگان لحاظ شود تا هیچ‌کدام متحمل مشکل و خسارت نشوند، اظهار کرد: توجه به مکانیزم‌های حمایتی، این انگیزه را به سازندگان آثار هنری می‌دهد که آثار فاخری را در حوزه‌های مختلف تولید کنند. به اعتقاد من هرچقدر چتر حمایتی را با رعایت استانداردها باز کنیم، انگیزه تولید‌کنندگان برای پایبندی به قانون و اخلاق افزایش می‌یابد و خانواده‌ها نیز با برخورداری از آثار مطلوب فرهنگی می‌توانند اوقات خود را غنا ببخشند.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: مباحث مربوط به سامانه‌های نمایش، تازه در مجلس شورای اسلامی شروع شده است و درصدد هستیم ضمن آشنایی با دغدغه‌های تولیدکنندگان، مشکلات و موانع احتمالی را بررسی کنید تا خلأهای قانونی موجود را با استفاده از ظرفیت مجلس و سایر دستگاه‌های مربوطه حل و فصل کنیم تا به محصولاتی برسیم که هم از لحاظ مردم مورد اقبال باشد و هم منافع تولیدکنندگان را تأمین کند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما