تاریخ انتشارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۴۴۲۷۶۷
در روزهایی که به پایان فصل زراعی برخی محصولات مهم همچون گندم در گلستان نزدیک می‎شویم هنوز تدابیر خاصی در خصوص تأمین بذر این محصول اندیشیده نشده است، در این میان برخی مسوولان گویی تازه از خواب بیدار شده‎اند و به جای چاره‌اندیشی جایگزینی کشت کلزا به جای گندم را به کشاورزان پیشنهاد می‎دهند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ گلستان به واسطه دارا بودن ۵۴۰ هزار هکتار سطح زیر کشت نقش بسیار مهمی در تأمین امنیت غذایی کشور ایفا می‎کند در حالی‎که باید برای استمرار تولید در این استان نهاده‎های مورد نیاز در زمان و با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار بگیرد اما همچنان کشاورزان از حداقل امکانات و حمایت‎ها محروم هستند.
در فصل زراعی جدید این بار مشکل تأمین بذر گندم بر مشکلات کشاورزان افزوده است در حالی‎که کشاورزان اراضی خود را برای کشت گندم آماده کرده‎اند حالا باید منتظر توزیع بذر بمانند هر روز که می‎گذرد کشاورزان زمان کشت را از دست می‎دهند و تأخیر در کشت محصول به معنای تولید بدون توجیه اقتصادی است امری که مشکلات معیشتی و اقتصادی کشاورزان را مضاعف‎تر خواهد کرد.
* مسوولانی که به جای تلاش برای تخصیص بذر گندمکاران پیشنهاد جایگزینی کشت کلزا می‌دهند!/ مصوبه وزارت صمت، انبارهای بذر گندم در گلستان را خالی کرد
با این وجود در روزهایی که به پایان فصل زراعی و کشت محصولاتی استراتژیک همچون گندم در گلستان نزدیک می‎شویم هنوز تدبیری خاصی در خصوص چگونگی تأمین بذر اندیشیده نشده است در این میان برخی مسوولان که گویی تازه از خواب بیدار شده‎اند به جای رفع مشکل و تلاش برای تخصیص بذر مورد نیاز کشاورزان جایگزینی کشت کلزا به جای گندم را پیشنهاد می‎کنند!
نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات پیرامون تأمین بذر مورد نیاز کشاورزان، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: بذر مورد نیاز کشاورزان از دو طریق تأمین می‎شود، یکی از منابع در پی قراردادهایی بود که وزرات جهاد کشاورزی با شرکت‎های تأمین‌ بذر در سطح استان و کشور منعقد می‎کند در واقع این شرکت‎ها وظیفه تأمین بذر کشاورزان را به عهده دارند.
عبدالجلال ایری تصریح کرد: دومین‌منبع، ذخیره بذری بود که  توسط کشاورزان از سال گذشته و هنگام برداشت انبار می‎کردند با این وجود متأسفانه امسال مصوبه‎ای از سوی وزرات صمت ابلاغ شد که شاهد خالی شدن انبارهای ذخیره بذر گندم کشاورزان شدیم.
وی افزود: وزرات صمت اعلام کرد نگهداری بذر گندم مشمول کالای احتکار می‎شود و حتمأ باید در سامانه اعلام شود، در صورتی که اراضی اغلب کشاورزان در شمال استان و گنبدکاووس بیش از ۵۰ هکتار است و طبیعی است بذر مصرفی که توسط کشاورز نگهداری شود چندین تن باشد اعلام این مصوبه کشاورزان را مجبور کرد تا بذر خودمصرفی را بفروشند و در حال حاضر با کمبود بذر مواجه شده‎اند.
*شرایط نامطلوب تأمین بذر در گلستان/ اگر زمان کشت را از دست بدهیم محصول تولید شده توجیه اقتصادی نخواهد داشت
نماینده غرب استان در مجلس شورای اسلامی تأخیر در زمان کشت را یک اتفاق ناخوشایند برای تولیدات استان عنوان کرد و گفت: اگر زمان کشت را از دست بدهیم محصول تولید شده توجیه اقتصادی نخواهد داشت با این وجود تا پایان آذر که زمان کشت است فرصت داریم با پیگیری‎های لازم سهمیه مورد نیاز بذر را در شهرستان‎ها تخصیص دهیم.
ایری بیان کرد: در سطح شهرستان گمیشان، بندرترکمن و به طور کلی شمال استان کشت جو در سطح وسیعی انجام می‎شود از آنجایی که نسبت به سال‎های قبل تأمین بذر جو دچار مشکل شده است کشاورزان فرصت کشت جو را از دست می‎دهند و مجبور به کشت گندم در همان زمین‎های شور می‎شوند شاید به لحاظ عدد و رقم، سطح کشت ما افزایش یابد اما بازخوردی که از زمین‎های شوره‌زار خواهیم گرفت، مناسب نخواهد بود.
وی با بیان اینکه به لحاظ تأمین بذر در بدترین شرایط موجود قرار داریم، افزود: برای سال جاری یک هزار و ۵۱۵ تن بذر برای گلستان در نظر گرفته شد در حال حاضر یک‌هزار تن بذر تأمین شده و ۵۰۰ تن بذر کمبود داریم اگر چه به ما قول تأمین ۵۰۰ تن بذر را داده‎اند اما مشکل ما با این ۵۰۰ تن رفع نمی‎شود چرا که با کمبود بذر جو نیز مواجه هستیم.
*کشاورزان به جای گندم کلزا بکارند! شرایط برای کشت کلزا مساعد است
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان نیز در خصوص اقدامات لازم برای تأمین بذر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: طبق مصوبه باید یک سوم بذر آبی و یک چهارم بذر دیم را برای کشاورزان تدارک ببینیم.
محمدرضا عباسی تصریح کرد: بذر مورد نیاز گندم برای کشاورزان ۳۶ هزار تن است تاکنون بالغ بر ۲۲ هزار تن بذر توزیع کردیم.
وی بیان کرد: در حال حاضر که با کمبود بذر گندم در استان مواجه هستیم پیشنهاد ما این است اگر بذر گندم به کشاورزان نرسید کلزا کشت کنند هیچ‌گونه محدودیتی از لحاظ فنی وجود ندارد شرکت‎های خصوصی که بذر مازاد خودشان را از سنوات گذشته نگه داشته‎اند بذر کلزا را با قیمت کیلویی ۵ هزار تومان می‎فروشند در واقع بذر کلزا را نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد بیشتر توزیع خواهیم کرد.
براساس این گزارش، در شرایطی که کشاورزان گلستانی چشم انتظار تدبیری از سوی مسوولان در خصوص تأمین بذر مورد نیازشان هستند اما گویی هنوز مسوولان هیچ برنامه‎ای برای رفع این مشکل ندارند و هر روز با بسنده کردن به یکسری آمار و ارقام تکراری و بیان کردن پیگیری‎های بی‎نتیجه از مسوولیت خود شانه خالی می‌کنند گویی مدیران ما در استانی که اقتصاد نخست آن بر پایه کشاورزی شکل گرفته هیچ‌گونه نقشی در رفع مشکلات کشاورزان ندارند.
در سال‎های اخیر این عدم حمایت‎ها و بی‎تفاوتی برخی مدیران به مشکلات، کشاورزان را نسبت به مسوولان بدبین کرده است. در شرایط نامناسب اقتصادی که انتظار می‎رود شاهد حمایت بیشتری از کشاورزان باشیم اما این بار به جای دلگرم کردن کشاورزان برای تأمین بذر گندم در زمان مناسب برخی مدیران پیشنهاد جایگزینی کشت کلزا را می‎دهند.
بدون تردید کاهش سطح کشت گندم در گلستان که همواره جزو رتبه‎های نخست تولید این محصول محسوب می‎شود بر میزان تولید کل کشور و البته وابستگی بیشتر ما به واردات این محصول استراتژیک تأثیرگذار خواهد بود.
================
گزارش از فهیمه اجاقلو





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴