برنامه رادیویی «کوی نشاط» بیش از یک دهه است روی آنتن رادیو ایران می رود و هر هفته با سوژه کردن یکی از موضوعات روز تلاش می کند مخاطبان خود را بخنداند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازبرنامه های رادیویی از گذشته تا به حال جای ویژه ای در میان مخاطبان خود داشته اند، خاصه برنامه های طنز که با رویکرد انتقادی به مسائل روز جامعه و علی الخصوص موضوعات اقتصادی دل شنوندگان خود را خنک کرده اند.
یکی از این برنامه ها «کوی نشاط» است که حالا نزدیک به یک دهه است روی آنتن رادیو ایران می رود. این برنامه نمونه ای از یک جامعه شهری که افراد مختلفی با هر خلق و خو ، رفتار، گویش و زبان خاص، از هر مرتبه و موقعیت اجتماعی و خواسته های مختلف در آن زندگی می کنند.
این روزها که کرونا همه را خانه نشین کرده، یک روز با گروه سازنده این برنامه همراه شدیم تا ببینیم رادیویی ها چطور حوصله خندیدن و خنداندن در این روزها را دارند.
برنامه در استودیوی شماره هشت ساختمان شهدای رادیو ضبط می شود. از دور صدای همهمه و خنده به گوش می رسد. استودیو شبیه به کلاسی شده که معلمش نیامده... همه در حال حرف زدن با هم هستند.
امیر پارسی (اوستا) در نقش مربی کلاس با آن ها صحبت می کند و  الهام زرتاختی، لیلا صابونچی، تینا هاشمی و  آزاده اکبری در مورد موضوعی با هم بحث می کنند. البته اشتباه نشود، آنها مشغول تمرین یک آیتم از برنامه کوی نشاط هستند.
 
 
 
 
**اوستا: در خانه بمانید و برنامه ما را گوش کنید
امیر پارسی را بیشتر قدیمی ها با نام اوستا می شناسند که با جواد انصافی آیتم های اوستا و عبدلی را در صبح جمعه با شما ایفا می کردند. او حالا از نقش اوستای نون به نرخ روز خور به نقش معلمی رسیده که با بچه هایی شیطان سر و کار دارد و آنجا تلاش می کند مسائل روز جامعه را با زبان طنز و کمدی مورد بحث قرار دهد.
پارسی درباره این برنامه می گوید: در این برنامه آیتم ها و بخش ها، تقسیم شده است و هر کسی نقش خاصی دارد، که امیدوارم همه بخصوص مسئولین، برنامه را گوش بدهند. چون ما موضوعات و  مسائل مبتلا به جامعه  را مطرح می کنیم.
او با اشاره به شرایط ویژه و خاصی که  در کشور مطرح است، می گوید:  متاسفانه «کرونا» خیلی هم حاد شده و ما فکر می کردیم که تمام خواهد شد گویا حالا حالا باید باهاش زندگی کنیم  بنابراین به مردم خوبم پیشنهاد می کنم   تا آن جایی که ممکن است  از منازل خود  بیرون نیایند، سفر نکنند  اگر هم  مجبورند از خانه خارج شوند، حتما  با رعایت پروتکل های بهداشتی این کار را انجام بدهند. همین الان که ما در استودیو مشغول تمرین هستیم، از ماسک و دستکش استفاده می کنیم و در این شرایط خاص و ویژه برای شما  خوبان ، برنامه تهیه می کنیم تا شما در خانه هایتان بمانید و با برنامه های ما شاد باشید.
او در خصوص تفاوت کار در رادیو  با کارهای تلویزیونی و تئاتر نیز توضیح می دهد: هیچ  وقت یادم
نمی رود، قدیم ترها که هنوز وارد رادیو نشده بودم فکر می کردم کار در رادیو خیلی ساده است. چون نمایش جلوی رویمان است و از روی آن می خوانیم ،  فکر می کردم این خواندن خیلی ساده است ولی تئاتر  از همه سخت تر است چون آن موقع تئاتر کار می کردم اما بعد که یواش یواش وارد تلویزیون شدم، دیدم که کار در رادیو بسیار متفاوت است.
پارسی درباره سختی های تئاتر توضیح داد: در تئاتر اولا رودررو با مردم هستید ثانیا از همه بدنت استفاده می کنی از چشم، سر، پا و همه جوره با مردم در ارتباط هستی اما در رادیو فقط صدایت  شنیده می شود و باید شما تمام آن حسی را  که در آن پرسناژ  وجود دارد را با همان لحن کلامتان، شنونده آن را حس کند و به آن پی ببرد. ممکن است شما جمله ای را بد ادا کنی و اصلا آن شخصیت به ذهن شنونده خطور نکند بنا بر این کار رادیو از سه کار دیگر یعنی تئاتر، سینما و تلویزیون به نظر من سخت تر است.

 
**برنامه ای با این همه گوینده چطور هماهنگ می شود؟
با اشاره دست مهدی ساعی (کارگردان) ضبط قطعات نمایشی از سر گرفته می شود، بازیگران سریع به پشت میکروفن های خودشان برمی گردند، کار ضبط ادامه پیدا می کند و در این فاصله علیرضا آزادگان، صدابردار «کوی نشاط» با اشاره به تفاوت صدابرداری این برنامه نسبت به سایر برنامه های  رادیویی می گوید: این تفاوت در  تعداد زیاد میکروفون  ها، گروه موسیقی و اندازه استودیو است، بنابراین هماهنگ کردن همه برنامه برای اینکه کیفیت شنیداری خوب، تامین شود، کاری پیچیده  اما شیرین است.
او تصریح می کند: تجربه بیست ساله ام،  کمک می کند که  این برنامه، با کیفیت نسبتا مناسب ضبط و آماده پخش شود.
**قصه جوسازی های شیپورچی
برای بچه های دهه 60 کارتون پسرشجاع و جیمبو خاطره انگیز است. مخصوصا بدجنسی های شیپورچی که تمامی نداشت. صداپیشه این شخصیت کارتونی که از نوجوانی حرفه دوبله را با کار کودک شروع کرده کسی نیست جز تورج نصر. او چند سالی است که با برنامه «کوی نشاط» همکاری دارد و امروز هم برای ضبط آیتم هایش آمده است. او با اشاره به نقش هایی که در این برنامه دارد، می گوید: «آقای بنگاهی»، «ماجراهای مهین و کمال» و «آقای جوساز» که  از اسمش مشخص است کلا جو می سازد، شخصیت هایی هستند که جایشان حرف می زنم.
وی بر نشاط برنامه تاکید دارد و می گوید: این برنامه کمدی شنیدنی است که همه همکاران  سعی می کنند که روز به روز برنامه را پر نشاط تر تقدیم مردم  بکنند.خوشبختانه هنرمندان جوان  نیز با ما همکاری می کنند، که امیدوارم آن ها با اشتیاق کامل به حرفهای قدیمی ترهایی همچون آقایان انصافی، پارسی، حسینیان و فرهاد بشارتی گوش کنند و از تجارب آن ها استفاده بکنند.

 
**یکسال با کرونا
کیاوش کمالی فرد سرپرست نویسندگان هم در استودیو حضور دارد و اجرای آیتم ها برایش از اهمیت بالایی برخوردار است. او در این باره می گوید: تیمی هفت نفره متشکل از مجید اجاقلو، ابواالفضل طاهری، اشرف نوری، معصومه پاکروان، لیلا حسین پور و مسلم احمدی هستیم که به مناسبت  موضوعات روز مطالبی را نوشته و نویسندگی برنامه را بر عهده داریم.
او ادامه می دهد: مباحث ویژه پر کردن اوقات فراغت در فصل تابستان، همچنین بحث کرونا سر لوحه کارمان است   و در قالب طنز مطالبی را همچون  اینکه مردم کمتر سفر بروند و پروتکل ها را  رعایت کنند گوشزد می کنیم.
 
 
 
**قصه های روز در یک برنامه رادیویی
ابوالفضل آقاخانی هم در حال اجرای برنامه است و با شور و هیجان پشت میکروفن میگوید: آقا من یادمه بچه که بودم وقتی کار بدی می کردم، بهم می گفتن برو توی اتاقت به کارای بدی که کردی فکر کن. ولی با این خونه های 25 متری که قراره بسازن اگه یه بچه ای کار بدی کنه، تکلیف چی می شه ؟! مثلا باید بگن برو روی موزاییک خودت به کاری که کردی فکر کن ؟! ما که خونمون 100 متری بود تربیتمون این شد وای  به حال بچه هایی که تو 25 متر جا تربیت بشن.اصلا چیزی نگم بهتره،
دوستان حرف از خونه شد یاد کمال و مهین کوی نشاط افتادم که همچنان دارن در به در دنبال خونه می گردن بریم ماجرای امروزشون را بشنویم.
ارسلان جولایی در نقش آقا کمال و آزاده اکبری در نقش مهین متن در دست، این بخش را اجرا می کنند و پش از آن ابوالفضل آقا خانی توضیح می دهد: هم وظیفه اجرا  را بر عهده دارم و هم بخش هایی که مرتبط  به مجری بازیگر بودن هست را اجرا می کنم.
او با بیان اینکه چند وقتی است که نیم ساعت به وقت برنامه اضافه شده، ادامه می دهد: هنر همکارانمان  باعث شده که این برنامه جایگاه خوبی را بین شنوندگان پیدا کند و «کوی نشاط» لقب  پرطرفدارترین و پرشنونده ترین برنامه های رادیو ایران را از آن خود بکند که من به این موضوع افتخار می کنم.

 
**از پارک ساعی تا کوی نشاط
فرهاد بشارتی هم چهره ای تلویزیونی است که بیشترین شهرت او به دنیای شیرین دریا برمی گردد.البته سالهاست در رادیو فعالیت می کند و آشنایی اش با «کوی نشاط» به «پارک ساعی» برمی گردد و در این باره عنوان می کند: از طریق برنامه «پارک ساعی» با مهدی ساعی که تهیه کنندگی  این دو برنامه را دارد، آشنا شدم. او از من خواست که با این برنامه همکاری داشته باشم و از این همکاری تقریبا 5 سال می گذرد.
او که نقش فرهاد را در مقابل خانم شیرین مینا نوروزی فرد در نقش «شیرین» و منا قنادها «گلخونه » ایفاء می کند، ادامه می دهد: در دل قصه های شیرین و فرهاد مشکلات جامعه شنیده می شود و به نوعی می توان گفت این برنامه اجتماعی- سیاسی- انتقادی است. او با وجودی که سالهاست کار تلویزیونی، بازیگری و تئاتر انجام می دهد، می گوید: به دنبال فرصتی بودم که بتوانم در رادیو هم نقش ایفا کنم و بهتر به مردم  خدمت  کنم.
 
 
 
** کرونا کیان هم به گروه پیوست!
لابه لای ضبط برنامه فرصتی دست می دهد تا با مهدی ساعی تهیه کننده و کارگردان برنامه «کوی نشاط» هم گپی داشته باشیم. او در ابتدای سخنانش به 5 ساله شدن برنامه اشاره می کند و از حضور بازیگران متعدد در برنامه می گوید: تقریبا برای ضبط یک برنامه ،تیمی 30 الی 35 نفره  از ساعت 9 صبح تا هفت بعدظهر،  وقت  می گذارند تا لحظات مفرح و شادی را برای مردم فراهم کنند.
او با بیان اینکه «کوی نشاط» جامعه کوچکی  از ایران عزیز است که  به صورت نمایشی در آمده و همه اقشار و قومیت ها در برنامه حضور دارند، می گوید: با آمدن«کرونا» در کشورمان بخش نمایشی تحت عنوان «کرونا کیان» را اضافه کردیم که خود این ویروس ها، از رعایت نکردن مردم و از اتفاقاتی که بین مردم  رخ می دهد، گلایه و شکایت می کنند.
او با اشاره به زحمات زیاد گروه موسیقی و اینکه در برنامه از موسیقی آرشیوی استفاده نمی شود، می گوید:  تمام موسیقی توسط گروه موسیقی«کوی نشاط »به سرپرستی حمید رضا نورایی تهیه و تولید می شود. اتفاق جالب دیگری که در این برنامه رخ داده، این است که ما تقریبا از ظرفیت هایی که برای رادیو ایران صورت  گرفته، استفاده می کنیم. به طور مثال ما یک دوره مسابقه  خوانندگی «یک دو صدا» را برگزار کردیم. بچه هایی که در آن دوره توانستند به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کنند، الان همان ها خواننده های برنامه «کوی نشاط» شده اند و ترانه ها و طنز آهنگ هایی که وجود دارد را  می خوانند و اجرا می کنند.
الهام زرتاختی یکی دیگر از  بازیگران این برنامه، که نقش «ناباب» پسر بچه شر و شیطان، «مجری مسابقه نشاط» و نقش«کیانا» همسر کرونا  را دارد، امیدوار است با هرکدام از بخش هایی که شنوندگان می شنوند،  لبخندی بر گوشه لبانشان  نقش ببندد.
**عباس نانوای  رادیو ایران کیست؟
مجتبی کریمی بازیگر  تئاتر سینما و گوینده رادیو ایران، نقش های مختلفی را بازیگری می کند که اصلی ترین نقش او عباس آقای نانواست. او که اصالتا کردستانی است و به قول خودش یک رگ ترک و کرد دارد، می گوید: در «کوی نشاط» نقش عباس آقا را  به لهجه کردی صحبت می کنم. چهار سالی می شود که در این برنامه شاخص که سخت ترین کار همان خنداندن مردم  است، فعالیت می کنم.

 
او ادامه می دهد: در این شرایط سخت کرونایی با  گذاشتن  ماسک  و دستکش که البته صحبت کردن را پشت میکروفون سخت تر می کند، برنامه را تهیه می کنیم چون مخاطبانی داریم که برنامه را خیلی دوست دارند و با بخش بخش آن همذات پنداری می کنند.
او از تنها آرزوی خود می گوید:  اینکه مردم  هر چه زودتر از این وضعیت بد اقتصادی نجات پیدا کنند و هیچ پدری شرمنده بچه و هیچ بچه ای هم شرمنده پدرش نشود.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما