تاریخ انتشارجمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
کد مطلب : ۴۴۲۶۵۷
مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه زیست‌فناوری درباره چالش‌هایی که کرونا برای فعالیت‌های این شرکت ایجاد کرده است، گفت: ما مجوز فروش دارویی برای جلوگیری از پس زدن بافت پیوندی مانند کلیه را اخذ کرده‌ایم و بنا داشتیم از آن رونمایی کنیم، اما به دلیل شرایط شیوع کرونا، امکان مصرف آن برای بیماران بسیار کم شده است و همین موضوع شرکت را با چالش سختی روبرو کرده است. ما حدود ۱۱ سال بر روی تولید این دارو فعالیت و بیش از ۱۲ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم و اکنون که به این مرحله رسیده‌ایم، با چالش روبه‌رو شده‌ایم.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، دکتر سیروس زینلی در گفت‌وگو ، با بیان این که «کرونا همه‌ مشاغل را تحت تاثیر قرار داده و خود به خود یک رکود در مصرف کالاها و خدمات به طور کلی ایجاد کرده است»، گفت: هنگامی که مراجعه مردم به آزمایشگاه‌ها و مطب‌ها کاهش پیدا می‌کند، خود به خود مصرف کالاها و تجهیزات پزشکی نیز کاهش می‌یابد. شرکت دانش‌بنیان ما نیز همانند دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت از این لحاظ دچار چالش شده‌ است.
وی افزود: ما مجوز فروش دارویی برای جلوگیری از پس زدن بافت پیوندی مانند کلیه را اخذ کرده‌ایم و بنا داشتیم از آن رونمایی کنیم، اما به دلیل شرایط شیوع کرونا امکان مصرف آن برای بیماران بسیار کم شده است و همین موضوع شرکت را با چالش سختی روبه‌رو کرده است. ما حدود یازده سال بر روی تولید این دارو فعالیت و بیش از ۱۲ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم و اکنون که به این مرحله رسیده‌ایم، با چالش روبه‌رو شده‌ایم. تا زمانی که بتوانیم این دارو را به فروش برسانیم، باید هزینه محققان و کارمندان را بدهیم و مشخص نیست تا پایان شیوع کرونا بتوانیم دوام بیاوریم. چنین وضعیتی برای دیگر شرکت‌ها نیز وجود دارد.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان حوزه سلامت درباره اقدامات انجام شده در راستای مقابله با کرونا گفت: شرکت دانش‌بنیان ما مانند بعضی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش کرده و می‌کند که از همه‌گیری ویروس کرونا فرصت بسازد و از واردات نیازهای تشخیصی بکاهد. در اردیبهشت ماه، ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری درخواست ساخت کیت‌های استخراج RNA را اعلام کرد و ما مقدمات ساخت آن را فراهم کردیم و خوشبختانه پس از کسب دانش، مواد لازم ساخت آن را از خارج از کشور وارد کردیم و در این مرحله معاونت علمی کمک قابل توجهی کرد و خوشبختانه مجوز اداره تجهیزات پزشکی را نیز اخذ کردیم و به تازگی شروع به فروش این کیت‌ها کرده‌ایم. ما جزو چند شرکت داخلی هستیم که این نوع کیت را ساخته‌ایم و به طور قابل ملاحظه‌ای از واردات آن کاسته شده است.
زینلی درباره کارکرد این کیت‌ها بیان کرد: هنگامی که نمونه‌ای از فرد برای تشخیص کرونا گرفته می‌شود، قبل از این که تشخیص مولکولی داده شود، باید ماده‌ ژنتیکی ویروس که RNA است، از نمونه‌ گرفته‌شده خالص شود تا آزمایشگاه بتواند تشخیص مولکولی دهد. دانش ایجاد شده در کشور در زمینه تشخیص کرونا برای استفاده‌های مشابه بعد از کرونا نیز ضروری خواهد بود.
رئیس انجمن بیوتکنولوژی خاطرنشان کرد: مقدمات ساخت کیت‌های تشخیص توام کرونا و آنفلوآنزا را نیز فراهم کرده‌ایم و ان‌شاء‌الله تا یک ماه دیگر آن را به اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت برای تایید تحویل می‌دهیم. به محض تایید این کیت‌ها توسط وزارت بهداشت تولید انبوه آن‌ها آغاز می‌شود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما