کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

"ماموریت انتحاری" ۱۰۰ میلیون پوندی برای از بین بردن زباله‌های فضایی

29 آبان 1399 ساعت 8:50

آژانس فضایی انگلستان ۱۲ میلیون پوند برای عملیات پاکسازی فضا که پروژه‌ای مهم برای از بین بردن زباله‌های فضایی است و در کل ۱۰۰ میلیون پوند هزینه دارد و توسط هشت کشور در حال توسعه است اختصاص داده است.



به گزارش بلاغ، به نقل از دیلی میل، انگلیس به ساخت بخشی از اولین ماهواره حذف زباله فضایی در جهان کمک خواهد کرد. این ماهواره به منظور حذف زباله‌های فضایی طراحی شده است. کار این ماهواره به این صورت است که زباله‌ها را به جو زمین می‌کشاند تا آنها را بسوزاند.
شرکت بریتانیایی"Elecnor DEIMOS" با شرکت سوئیسی "Clearspac" همکاری خواهد کرد تا سیستم کنترل وضعیت مداری را طراحی کند که همزمان که زباله‌های فضایی را جمع آوری می‌کند به جهت‌یابی فضاپیما نیز کمک می‌کند.
این فضاپیمای ۱۰۰ میلیون پوندی در سال ۲۰۲۵ پرتاب خواهد شد و نام آن "مأموریت انتحاری رباتیک"(robotic suicide mission) است که طی آن فضاپپما تمام زباله‌های فضایی حتی یک قطعه کوچک از زباله فضایی را نیز قبل از بین بردن زباله فضایی و سوزاندن آن زباله و خودش در جو زمین، جمع آوری خواهد کرد.
این پروژه با حمایت آژانس فضایی اروپا(ESA) و هشت کشور از جمله انگلیس(که ۱۲ میلیون پوند کمک کرده است) توسط شرکت تازه تأسیس Clearspace سوئیسی در حال انجام است.

طی این ماموریت فضاپیما از یک حرکت با نام "The Claw" که یک حرکت گازانبری برای جمع آوری زباله‌های فضایی است استفاده خواهد کرد. کشیدن بقایا به سمت جو باعث می‌شود که این زباله‌ها با خیال راحت تجزیه شود و از برخورد احتمالی آن با سایر اجرام در مدار نیز جلوگیری می‌شود.
بسیاری زباله فضایی که بقایای ماموریت‌های مختلف هستند در فضا وجود دارد. بیشتر این‌ها یا دیگر عمل نمی‌کنند یا  از بین رفته‌اند و ۱۶۰ میلیون شی در حال حاضر در مدار قرار دارند. بیشتر آنها "زباله فضایی" هستند که عرض آنها چند اینچ تا چند فوت هستند.
این زباله‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارد. این یکی از پروژه‌های مهم طراحی شده برای مقابله با مسئله فزاینده زباله‌های فضایی است.
زباله‌های فضایی(Space Debris) چیزهای گوناگون ساخته انسان هستند که در مدار زمین در حال گردشند، اما دیگر کارایی ندارند. زباله فضایی در واقع بقایای فعالیت بشر در فضا است، از قطعات سفینه‌ها گرفته تا قسمت‌هایی از سفینه که در مراحل مختلف مامورت فضایی از آن جدا می‌شوند یا هر چیز دیگری که در مدار زمین رها شده و دیگر کاربردی ندارد.
 


کد مطلب: 442615

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/442615/ماموریت-انتحاری-۱۰۰-میلیون-پوندی-بین-بردن-زباله-های-فضایی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com